eitaa logo
کانال سنگر عفاف وتربیت
801 دنبال‌کننده
18.3هزار عکس
8.9هزار ویدیو
332 فایل
♦️حجاب من نشانه ایمان وولایتمداری ام است. 🌴کانال سنگر عفاف وتربیت👇 https://eitaa.com/dadhbcx ادمین @GAFKTH @Sydmusaviمدیر ⠀ 🌴 قرارگاه بسوی ظهور https://eitaa.com/dadhbcx/50553
مشاهده در ایتا
دانلود
تنبیه باید باشد. بچه ها باید تنبیه شوند ولی نباید کیفر شوند. هم باید تنبیه شوند و هم مجازات. قبلاً می گفتیم که بچه ها نباید مجازات شوند. در چگونگی خواهیم گفت تنبیه، آگاهی دادن و برحذر کردن است. بچه داره میره به سمتی که نباید بره، ما جلویش را می گیریم. مجازات نتیجه ی منطقی عمل است، که در چگونگی مفصل خواهیم گفت. کیفر مطلقاً مال بچه ها نیست. در کیفر خشونت کامل وجود دارد. در تنبیه و مجازات هم اگر خشونت وجود داشته باشد تبدیل به کیفر می شوند. تمام خشونت هایی که گفتیم فیزیکی مثل کتک، خشونت و کلامی مثل حرفهای نیشدار، تهدید، تحقیر، توهین، سرزنش وخشونت های عاطفی "دیگه دوستت ندارم، دیگه مامانت نیستم، هیچ کس تورو دوست نداره." وخشونت های شخصیتی مثل: مظلوم نمایی، احساس گناه دادن و خشونت های خرافی مثل:  ترساندن زیر 6 و 10 سال از خدا. این موارد هیچ کدام تنبیه نیستند و تماماً کیفر هستند. هرجایی که پای خشونت در ارتباط با کودک بیاید کیفر است و مذموم است. برگردید به این مبحث و ببینید این خشونتها در زندگی ما هست یا نه؟؟؟ اگر هست فرزندان ما در معرض کیفرند به خاطر گناهی که مرتکب نشده اند. ساختار ذهن کودک به خصوص زیر 6 سال این گونه است که خودش را مسبب می داند. بدانید کودک پدر و مادر را مقصر نمی شناسد. از نظر کودک پدر و مادر به خصوص مادر، مطلق هستند، اشتباه نمی کنند، خطا ندارند، قدرت مطلق هستند. شخصیت کودک این گونه شکل می گیرد که من بدم؛ من مستحق کتک خوردنم پس من باید مجازات بشم. چون بچه ها هیچ وقت پدر و مادر را مقصر نمی دانند به همین خاطر زود می بخشند و عبور می کنند. همیشه خودشان را مقصر می دانند پس من بدم. به همین دلیل هر نوع خشونتی بچه ها را در موضع مجرم و کیفر می برد. (ادامه دارد...)
تنبیه باید باشد مجازات هم باید به نوعی باشد. چرا تنبیه باید باشد؟ چون تنبیه ابزار تربیت است، رشد بدون تربیت امکان ندارد، در مباحث قبل در مورد تربیت نیز صحبت کردیم و گفتیم تربیت یعنی ایمن سازی مسیر رشد. تمام درس های ما حول محور رشد است. رشد تربیت لازم دارد و تربیت تنبیه لازم دارد لازم و ملزوم هم هستند اما باز هم مرور کنید که چه درکی از دو کلمه ی تربیت و تنبیه دارید. گفتیم تربیت یعنی ایمن سازی جاده ی رشد. ما رشد را مانند یک جاده می دانیم که کودک در آن به سمت یک مقصدی در حال حرکت است این جاده باید ایمن باشد، ایمن سازی جاده یعنی چی؟ یعنی باید حفاظ داشته باشد از پرتگاه ها ایمن شده باشد. علامت گذاری شده باشد. تا کسی در این جاده گم نشود. این تربیت است. در جاده که می روی نگاه کن. مراقبت کن و مواظب علامت ها باش که خطری برایت پیش نیاید تا به مقصد برسی. پس تربیت ایمن سازی جاده ی رشد است، مقصد این جاده کجاست؟ حاضرین: کمال، تعالی، مقصد ندارد، الهی شدن. پاسخ: خوب مقصد ندارد جهت که باید داشته باشد. اصل اصول  ارزش ها اهمیت و مهارت ها این مسیر است. من به شما نمی گویم که مقصد چیه خودتان دنبالش بروید. اگر ندانید اصل، اصول و ارزشهای شما چیست تربیتتان بی معنی خواهد بود. در زیر ارزشها اهمیت و مهارت ها قرار می گیرند تفاوت این 4 تا را اگر ندانیم و نشناسیم، تربیت مان بیهوده و عبث خواهد بود. مگر جوانهایی که امروزه این همه مشکلات ایجاد می کنند، تربیت ندارند یا خانواده های بی تربیتی دارند، خیلی هم عالی تربیت شده اند اما پدر ومادر جهت را نمی دانستند هر کاری هم که از دستشان بر می آمده انجام داده اند جهت را نمی دانستند کجاست؟ کدام جاده را ایمن سازی می کنیم و با چه علامتی؟ آیا می دانیم جهت این جاده کجاست و به کدام سمت می رود یا خیر. اگر ندانیم کارهایی که در قالب تربیت انجام می دهیم بیهوده است. حالا برای تربیت بیهوده علامتهای اشتباه گذاشته ایم بعد راننده که می خواهد طبق این علایم اشتباه عمل کند، کتکش می زنیم. به طور مثال یک تابلوی گردش به چپ ممنوع در جاده گذاشته ایم در حالیکه در جاده ی واقعی باید تابلوی گردش به راست ممنوع می گذاشتیم خوب طبیعتاً راننده هم طبق آن عمل می کند و منحرف می شود بعد ما کیفرش می کنیم. (ادامه دارد...)
🔴 ‏وقتی در امر به معروف و نهی از منکرجدیت داشته باشی...❗ جریان ‎ با سر خط کردن ‎ برای تخریب چهره‌هایی از جمله ‎ و ‎ وارد عمل می شوند.😏 👈اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید😑 "مرتضی" 🌴 @dadhbcx 🌴
🔴 دانشجویان انقلابی و اقشار مختلف مردم در نشریه شارلی ابدو به مکرم اسلام(ص) 🔷️ موج جدید و سریالی پاره کردن و آتش زدن قرآن و اهانت‌های کشورهای غربی از جمله فرانسه، سوئد، نروژ و...😱 به رسول مکرم اسلام(ص) و مقدسات اسلامی از ده روز قبل آغاز شده است❗ و سران این کشورها از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، صریحا اعلام نمودند که به جهت وجود آزادی بیان در کشورشان😳 با توهین‌کنندگان برخوردی نخواهند نمود❗ 🔷️ موج شدید محکومیت این اقدامات در کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی از همان روزهای نخست به راه افتاد و تجمعات و راهپیمایی‌ها در اروپا و ... و خیل عظیم جمعیت معترض در پاکستان از نمونه‌های آن بودند اما در ایران، بایکوت رسانه‌ای ویژه‌ای حتی در میان رسانه‌های انقلابی حاکم بود که چرایی آن را در مجال دیگری بررسی خواهیم نمود. 🔷️ البته از چند روز گذشته به کمک تجمعات دانشجویان انقلابی و فعالیت‌های رسانه‌ای دانشجویان و برخی خبرنگاران انقلابی این بایکوت رسانه‌ای شکسته شد و برخی از علمای عظام از جمله ، و همچنین شورای تبلیغات اسلامی نسبت به این موضوع واکنش‌های دیرهنگام امّا قابل تقدیری نشان دادند. ✅ مقام معظم مدظله العالی نیز امروز طی پیامی این کار را گناهی بزرگ و نابخشودنی نامیدند و بهانه آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ را کاملا مردود، غلط و عوام فریبانه برشماردند. و نیز فرمودند این حرکت در این برهه زمانی می‌تواند، به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند... 🔷️ در همین راستا و با توجه به قراداد صلح دو کشور عربیِ مصر و اردن و با رژیم صهیونیستی و در اقدامی جدیدتر، پیمان صلح و عادی سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل و همچنین وصول اخباری از صلح قریب‌الوقوع چند کشور دیگر با این رژیم غاصب، با توجه به فرمایش امروز رهبری معظم و این مهم که: «فلسطین که مسئله اصلی جهان اسلام است» 🔴دانشجویان، چهارشنبه، ساعت ۱۷، در حرکتی نمادین اقدام به برگزاری از مقابل سفارت فرانسه(خیابان نوفل لوشاتو) تا میدان فلسطین تهران خواهند نمود. ✅رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای حضور در تجمع الزامی است❗ @iccbso
📣📣📣📣📣📣 قرار ما امروز ساعت ۱۷ خیابان نوفل لوشاتو، سفارت فرانسه✊✊✊✊
جلسه سیزدهم تفسیر سوره مبارکه حمد آیت الله جوادی املی.mp3
40.39M
✴️ شماره 3⃣1⃣ 🎧 تفسیر صوتی سوره مبارکه 🎙 آیت الله (دامت برکاته) 🔺 روزم را با روشنای سخن خدای مهربانم، مبارک می کنم. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🖊 بعون الله و توفیقه ❇️ اداره کل امور تربیتی‌ 🌴 @dadhbcx 🌴
‏وقتی در امر به معروف و نهی از منکر جدیت داشته باشی.جریان ‎ با سر خط کردن ‎ برای تخریب چهره‌های از جمله ‎ و ‎ وارد عمل می شوند. ((«اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»)) "مرتضی" 🌴 @dadhbcx 🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 آیا در زمان پیامبر (ص) بوده⁉️😳 ✅ببینیم پاسخ رو به این شبهه 🗂 مشاهده کامل تمامی قسمت های برنامه:👇👇 yun.ir/402yvc 🌴 @dadhbcx 🌴
♻️قسمت دوم 💢ازدواج مجدد مقید شده به رعایت شرط عدالت که بسیار مهم و شرط سختی است. اما اینکه برخی افراد جامعه برای نفس و هوس خودشون میرن به دنبال ازدواج با زن جوان دیگری و دل همسر اولشان را میشکنند، اینها در واقع اگر ازدواج مجدد هم نکنند مطمئنا با برقراری روابط نامشروع به همسر اولشان خیانت میکنند. همانطوری که این مسئله در غرب که در فساد اخلاقی بی نظیر است به وفور مشاهده می شود. 〽️پس نظر اسلام و قاعده ازدواج در اسلام تک همسری است. مخصوصا در جامعه ای که مردان مجرد هستند، بسیار بسیار زیاد توصیه شد که برای این افراد مجرد یک همسر مناسب پیدا کنید. حالا یک نفر این احکام رو رعایت نمی کند و برای خوشگذرانی خود به ازدواج رو می آورد و از حکم اسلام که برای برون رفت از مشکل در شرایط خاصی هست سوء استفاده می کند و دل همسر اولش را میشکند، آیا این مربوط به اسلام می شود؟! ⤴️مطمئنا خیر. شیوه زندگی علما و متدینین چگونه هست؟ همه تک همسر بودند.پیامبر(ص) در زمانی که حضرت خدیجه(س) در قید حیات بودند هرگز ازدواج مجددی انجام ندادند هم چنین حضرت علی(ع) در زمان حیات فاطمه سلام الله با زن دیگری ازدواج نکردند. امامین انقلاب اسلامی آیا بیش از یک همسر داشتند؟! خیر. ✖️اما یک شخص فاسدی مثل رضاخان میرود و چهار پنج تا زن میگیرد. یا برخی پادشاهان کثیف قاجار که حرم سرا تشکیل میدادند و یا محمد رضای پهلوی که چندین زن گرفت به صورت رسمی و هر شب هم برایش زنهای سفارشی برای فساد و فحشا می آوردند، واضح هست که اینها ربطی به اسلام ندارد. 📌زنها هنگام ازدواج میتوانندبا مرد شرط کنند که مرد اجازه ازدواج مجدد نداشته باشد که در جمهوری اسلامی این شرط ضمن عقد در دفترچه عقد گنجانده شده است تا اگر مردی بدون رضایت همسرش دست به ازدواج مجدد زد، زن بتواند از حقوقش دفاع کند. 🖇نکته پایانی: این پاسخ بسیار کوتاه بوده و برای شناخت جهات مختلف بحث باید به کتابهای شهید مطهری و دیگر بزرگان در مورد زن رجوع شود و یا به کتابهای تفسیر. بدیهی است در موضوعات تخصصی باید به متخصص آن امر رجوع کرد نه اینکه هر کسی برداشت غلط خود را از روی جهالت و نادانی به دین پاک اسلام که در جهت احیای حق زنان آنهمه مجاهدت نمود، نسبت ناروا بدهد. موضوع:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️⬅️⬅️ جهت ارائۀ شکایت و درخواست محاکمۀ «محمدجواد آذری‌ (وزیر ارتباطات)» و«ابوالحسن (دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و مرکز )» و «تلگرام» و «اینستاگرام» از قوۀ قضاییه 👈به اتهام و از ، مراحل زیر را انجام دهید👇 1⃣ به سامانه خدمات الکترونیک قضایی رفته: https://www.adliran.ir 2⃣ در سامانۀ ثنا عضو شوید👆 (طبق فیلم آموزشی) 3⃣ مدارک لازم که درانتهای فیلم گفته شده را به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهرتان تحویل دهید و رسیدگی به شکایت خود را از طریق نشانی زیر، پیگیری کنید: https://www.adliran.ir 4⃣ تصویر رسید و شمارۀ ثبت شکایت خود و همچنین نتایج را به این شناسه ارسال کنید تا توسط پیگیری شود: http://eitaa.com/dezfully 🔴 إن‌شاءالله هیچ‌کدام از ما برای چند ساعت وقت نگذاشتن، مدیون خون نشویم… موفق وموید باشید🌹 🌴 @dadhbcx 🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گلایه از سوءاستفاده رؤسای‌جمهور از حجاب در تلویزیون ♦️رئیس دانشکده حقوق امام صادق(ع): هرکدام از رؤسای جمهور دم انتخابات یک جوری با مسئله حجاب بازی کرده‌اند. #پویش_حجاب_فاطمے
آنی تو که از تو می بارد عشق وز نامه و تو می بارد عشق شود آن کس که به کویت گذرد گویی ز در و بام تو می بارد عشق.❤️🍃 بادیدن این چهره عالم فرزانه ی با تقوا شب پرانرژی وپر از عطر آرامش خدا نصیبتون بشه 🌴 @dadhbcx 🌴
‍ 🌹🍃 چادرے🖤🍃ڪہ باشےمیدونے باارزش ترین امانت حضرت زهرا💚رو دارے چادرے🖤ڪہ باشے اول اسمت خانوم میاد نہ خانومے چادرےڪہ باشے باافتخارسرتوبالامیگیرے چون اون بالایےبالاسرتہ 🌴 @dadhbcx 🌴
🌹آقاجانم یا صاحب الزمان آلودگی دلهایمان از مرز هشدار گذشته است! نفسهایمان به شماره افتاده! سالهاست زندگیمان تعطیل رسمی است به فریادمان برس! مولای خوبم شبت بخیر و پر از عطر آرامش خدا🌹🌹 مولاجان محتاج دعای خیر پدرانه ات هستیم🙏🙏🌺🌺❤️❤️💖💖🌹🌹 🌴 @dadhbcx 🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔮🎀🎀🔮🎀🎀🔮🎀🎀 ✨از امام صادق (ع)روایت است: ⚡️هرکہ چهل صباح دعای عهد رو بخواند، از یاوران حضرت مهدی (عج)باشد واگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خدا او را از قبر بیرون آورد تا در خدمت آن حضرت باشد وحق تعالی بہ هر ڪلمہ هزار حسنه او را ڪرامت فرماید وهزار گناه از او محو نماید⚡️ ⛅️آغاز روز با دعای دلنشین عهد⛅️ ☘🌹☘🌹☘ بسم اللّه الرحمن الرحيم اَللّـهُمَّ رِبَ النّورِ الْعَظيمِ، وَرَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفيعِ، وَرَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ، وَمُنْزِلَ التَّوْراةِ والإنجيل وَالزَّبُورِ، وَرَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَمُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظيمِ، وَرَبَّ الْمَلائِكَةِ الْمُقَرَّبينَ والأنبياء وَالْمُرْسَلينَ، اَللّـهُمَّ اِنّي اَسْاَلُكَ بِوَجْهِکَ الْكَريمِ، وَبِنُورِ وَجْهِكَ الْمُنيرِ وَمُلْكِكَ الْقَديمِ، يا حَيُّ يا قَيُّومُ اَسْاَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذي اَشْرَقَتْ بِهِ السَّماواتُ وَالاَْرَضُونَ، وَبِاسْمِكَ الَّذي يَصْلَحُ بِهِ الاَْوَّلُونَ والآخرون، يا حَيّاً قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَيا حَيّاً بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ وَيا حَيّاً حينَ لا حَيَّ يا مُحْيِيَ الْمَوْتى وَمُميتَ الاَْحْياءِ، يا حَيُّ لا اِلـهَ اِلّا اَنْتَ، اَللّـهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الاِْمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بأمرك صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ و عَلى آبائِهِ الطّاهِرينَ عَنْ جَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ في مَشارِقِ الاَْرْضِ وَمَغارِبِها سَهْلِها وَجَبَلِها وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَعَنّي وَعَنْ والِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللهِ وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَما اَحْصاهُ عِلْمُهُ وأحاط بِهِ كِتابُهُ، اَللّـهُمَّ اِنّي اُجَدِّدُ لَهُ في صَبيحَةِ يَوْمي هذا وَما عِشْتُ مِنْ اَيّامي عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً لَهُ في عُنُقي، لا اَحُولُ عَنْها وَلا اَزُولُ اَبَداً، اَللّـهُمَّ اجْعَلْني مِنْ اَنْصارِهِ وأعوانه وَالذّابّينَ عَنْهُ وَالْمُسارِعينَ اِلَيْهِ في قَضاءِ حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلينَ لأوامره وَالُْمحامينَ عَنْهُ، وَالسّابِقينَ اِلى اِرادَتِهِ وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْهِ، اَللّـهُمَّ اِنْ حالَ بَيْني وَبَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذي جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً فأخرجني مِنْ قَبْري مُؤْتَزِراً كَفَنى شاهِراً سَيْفي مُجَرِّداً قَناتي مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدّاعي فِي الْحاضِرِ وَالْبادي، اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَميدَةَ، وَاكْحُلْ ناظِري بِنَظْرَة منِّي اِلَيْهِ، وَعَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وأوسع مَنْهَجَهُ وَاسْلُكْ بي مَحَجَّتَهُ، وَاَنْفِذْ اَمْرَهُ وَاشْدُدْ اَزْرَهُ، وَاعْمُرِ اللّـهُمَّ بِهِ بِلادَكَ، وَاَحْيِ بِهِ عِبادَكَ، فَاِنَّكَ قُلْتَ وَقَوْلُكَ الْحَقُّ : (ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ اَيْدِي النّاسِ) فَاَظْهِرِ الّلهُمَّ لَنا وَلِيَّكَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِكَ حَتّى لا يَظْفَرَ بِشَيْء مِنَ الْباطِلِ إلّا مَزَّقَهُ، وَيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُحَقِّقَهُ، وَاجْعَلْهُ اَللّـهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِكَ، وَناصِراً لِمَنْ لا يَجِدُ لَهُ ناصِراً غَيْرَكَ، وَمُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ اَحْكامِ كِتابِكَ، وَمُشَيِّداً لِما وَرَدَ مِنْ اَعْلامِ دينِكَ وَسُنَنِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَاجْعَلْهُ اَللّـهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِن بَأسِ الْمُعْتَدينَ، اَللّـهُمَّ وَسُرَّ نَبِيَّكَ مُحَمَّداً صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ بِرُؤْيَتِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِكانَتَنا بَعْدَهُ، اَللّـهُمَّ اكْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الاُْمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، اِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعيداً وَنَراهُ قَريباً، بِرَحْمَتِـكَ يـا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ . ☘🌹☘🌹☘ سه مرتبه میگویی : اَلْعَجَلَ الْعَجَلَ يا مَوْلاىَ یاصاخب الزمان التماس دعا 🌴 @dadhbcx 🌴
1_414483086.mp3
1.22M
🏴▪️👆🏻👆🏻 دعای عهد 👤باصدای استاد فرهمند اللهم ارنی الطلعه الرشیده و الغره الحمیده.... خدایا آن جمال با رشادت و پیشانی ستوده را به من بنمایان.. 🌴 @dadhbcx 🌴
"وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ وَ الْمَعُونَةِ لَهُ عَلَى طَاعَتِهِ فِيكَ وَ فِي نَفْسِهِ؛ فَمُثَابٌ عَلَى ذَلِكَ وَ مُعَاقَبٌ." و تو مسئول آن چیزی هستی که ولایت و سرپرستی‌اش به تو واگذار شده، همچون ادب‌کردن نیکو و راهنمايى فرزندت به سوی پروردگارش و یاری او در فرمان‌بردارى خداوند؛ پس بر این اساس، ثواب و عقاب می‌شوی. "عَمَّا وُلِّيتَهُ"؛ زیرا تربیت بدون رابطۀ ولایی ممکن نیست. ولایت یعنی تبعیت و پی‌درپی بودن که لازمه‌اش عشق، یاری و سرپرستی است. پدر و مادری که رابطه و اتصال درونی با فرزندشان برقرار نکنند و بر اساس این رابطه، محبت و یاری‌شان را نشان ندهند، نمی‌توانند در تربیت فرزند خود موفق باشند. اول باید دل او را به دست آورند و بعد به رشد شخصیتش جهت دهند، یعنی تربیتش کنند. چگونه؟ به جای اینکه توقع داشته باشند او بزرگانه فکر کند و آن‌ها را بفهمد، آن‌ها کوچک شوند و دنیا را از چشم او ببینند تا نیازها و حرف‌هایش را بفهمند.
گفتیم تربیت یعنی ایمن سازی جاده، یک موقع هم هست که ما رشد را بتن می بینیم وتربیت را قالب. به این حالت، ساختار تربیت یا ساختار ایمنی می گوییم. یک قالب داریم، بتن را داخل آن می ریزیم شکل می گیرد. ساختمان سازی ها را دیده اید؟ بتن طبع سیال دارد میل به رفتن دارد باید قالب جلویش بگذاریم تا نرود. قالب فشار می آورد بتن هم فشار می آورد این دوتا درگیرند تا بتن سفت شود وقتی که سفت شد ستون تشکیل می شود بعد سقف بعد ساختمان بالا می رود. تربیت قالب است، محتوای آن بتن است که رشد است. چه موقعی باید تنبیه کنیم؟ تنبیه مال زمانی است که کودک از فضای ارزش ها خارج شود. کودکی که از فضای ارزش ها خارج می شود یعنی در حال خروج از قالب است باید جلویش گرفته شود، با قدرت، بدون خشونت. تنبیه مال این زمان است تا کودک شکل بگیرد و بداند که از ارزش ها نباید بیرون برود. تنبیه فقط مختص عرصه ی ارزش هاست نه عرصه ی اهمیت ومهارت ها. ما در مهارت ها نباید تنبیه کنیم، در مهارت ها باید اجازه بدهیم که اشتباه کنند، تمرین کنند تجربه کنند و جلو بروند. در عرصه ی ارزشهاست که ما خط قرمز داریم. دفعه ی پیش گفتم که رفتار بچه ها را چگونه می بینیم. یک سری کارهای مثبت بود که در منطقه ی سبز بودند یک سری کارها بود که در منطقه ی زرد بود که چندان بد نبودند ویک سری کارها بودند که تعدادش خیلی کم بود و در منطقه قرمز بودند و ما باید برخورد کنیم. منطقه قرمز ارزش های ما هستند قالب را ارزش های ما تعیین می کنند و وقتی ارزشها را نشناسیم نمی توانیم قالب تربیت را بسازیم و بتن هرز می رود. (ادامه دارد...)
مشکل جامعه ی مدرن اعم از ایرانی و غیر ایرانی این است که نظام ارزشی  ندارند و یا خیلی کمرنگ است. در جوامع مثل ما بدتر است چون ما نظام ارزشی گذشته مان را رها کرده ایم و نظام ارزشی جدید هم نتوانستیم بسازیم. مهم ترین کار و فوری ترین کار برای دوام خانواده ایجاد یک نظام ارزشی است. در این حالت  کودک هم احساس بهتری خواهد داشت چون دیگه می داند کجا خط قرمز است من باید بایستم. منتهی ارزش های ما نباید با مبانی علمی اثبات شده در تعارض باشد. ارزش ها نباید رشد را محدود کند. قالب باید اندازه و مناسب کودک باشد اگر قالب کوچک باشد شخصیت کودک کوچک شکل می گیرد و رشد نمی کند اگر هم قالب بزرگتر باشد شخصیت کودک شکل نمی گیرد. این جاست که ما از علم کمک می گیریم. ارزش های ما هم، از سنت اصیل ما می آیند و پالایش می شوند هم از علوم اثبات شده، گرفته می شوند و با هم ترکیب می شوند. ما دو تا عامل داریم یکی سنت و دیگری علم. از ترکیب این دو ارزش هایمان بیرون می آید. در مهارت ها بچه ها تنبیه نمی شوند وقتی بچه ها از چهارچوب یا قالب ارزش ها بیرون نرفته اند که تنبیه ندارد بلکه مدیریت می شوند اینجاست که مجازات می آید. اگر کودک داخل چهارچوب دچار اشتباه شود آن را مدیریت می کنیم ولی اگر کودک از چهارچوب ارزش ها خارج شد، بازدارندگی است. لحظه ای با خودتان فکر کنید و خوب بررسی کنید و ببینید که کجاها بیشتر بچه هایتان را تنبیه کرده اید. متأسفانه بیشتر خشونت ها و تنبیه های ما در حوزه ی مهارت ها است در حالیکه در حوزه مهارت ها اصلاً نباید خشونت و تنبیه باشد بلکه باید مدیریت باشد. تنبیه مال ارزش ها است و به همین دلیل خیلی به ندرت باید اتفاق بیافتد. البته اگر زندگی ما ساختار ارزشی داشته باشد، ارزش ها شفاف و روشن باشند و پدر و مادر عامل به این ارزش ها باشند خیلی کم به تنبیه نیاز خواهیم داشت. (ادامه دارد...)