#وظايف_شخصی_منتظران؛ (3)
✳️ نیك گفتاری!
وظایف شخصی منتظران در بنان و بیان آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔰3. زبان، ترجمان عقل و اندیشه انسان است، از این رو توفیق نیك گفتاری زبان صیانت از آن برای اهل انتظار ضروری است. طبق آموزه های این دعای شریف، منتظران راستین می باید با توجّه به آنچه در پی می آید در صیانت زبان خویش كوشا باشند:
🔷أ. سخن صائب گفتن:
منتظر راستین آن حضرت می باید جز از سر راستی سخن نگوید و گفتار غیر صائب را (به جدّ یا به هزل) وا نهد: وسدّد ألسنتنا بالصواب.
🔷ب. حكیمانه سخن گفتن:
گفتن سخنان بی محتوا و بی فایده كه نه در امر دین سودی می بخشند و نه در كار دنیا، كاری حكیمانه نیست. آنچه حكیمانه نیست لغو است و اهل ایمان از لغو اعراض میكنند. بر همین اساس بر اهل انتظار شایسته است كه حكیمانه سخن بگویند و زبان را از سخنان لغو صیانت كنند: والحكمة.
📚کتاب امام مهدی، موجود موعود
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
عالم ربّانی.mp3
800.8K
💠 روز بیست و هفتم ماه #صفر
🔹عالم ربّانی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.pdf
161K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.mp3
2.94M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5956276073615328454.mp3
526.3K
🔹 احیای وقف
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 احياي وقف
🔹 وقف از مسائل اقتصادي است و در بخش اقتصادِ مقاومتی هم سهمي دارد که مي تواند وارد توليد شود؛ وقف تنها براي اين نباشد که کسي مصرف بکند، وقف براي اين باشد که کسي توليد بکند، به توليد کننده ها وام بدهند، در وقفنامه ها اين چنين نوشته بشود و يک منشوري باشد، اين مي شود احياي وقف، نه احياي موقوفات! اين نظام ما وقف کردن را زنده بکند. کسي اين مقدار مال را وقف کند تا به ديگران براي توليد وام بدهد. ما مثل اينکه به واقع بعضي از چيزها را ـ معاذ الله ـ باور نکرديم! يک کسي که هيچ کاري از او ساخته نيست، وقتي مي گويد گزينه نظامي روي ميز من است، خيلي ها حساب مي کنند؛ امّا خداوند فرمود گزينه نظامي روي ميز قرآن من است، فرمود: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾،[1] ما باور نکرديم! مدام مي دويم يا تورّم را اصلاح مي کنيم، رکود حل نمي شود يا رکود را حل مي کنيم، تورّم حل نمي شود، اين هست! اين همه بيکاري، کمي اشتغال، اعتياد و طلاق فراوان، ما به [واقع] باور نکرديم!
____________________________________
[1] . سوره بقره، آيه279.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📚 ديدار مسئولین سازمان اوقاف با حضرت استاد
تاريخ: 1394/09/05
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5967337615857287684.mp3
1.27M
#صوت
#وقف
#کوتاه_مفید
♦️ وقف
💢 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی مدظله العالی
⏱ 00:00:46 دقیقه
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔵به مناسبت روز وقف:
وقف عبادت ويژهای كه مايۀ تصديق ايمان واقف است
قصد قربت، مایه پایداری وقف است
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی وقف را از برجستهترین آموزههای دینی دانستند و اظهار داشتند:
🔶وجود مبارک پیامبر اسلام صلوات الله علیه صحابه را پروراند و پیامبر «یعلمهم الکتاب والحکمه» بودند که این صحابه را عالم کردند و اینها نیز فهمیدند که سنت حسنه وقف ماندگار است، بنابراین هر صحابه ای که تمکن مختصری داشت، بخشی از آن را وقف می کرد برای اینکه فهمیده بود وقف صدقه نیست بلکه صدقه جاریه است.
🔶وقف، صدقه جاریه و پویاست نه جامد و ایستا. تعبیر «جریان» همانند فصل مقوّم وقف است كه آن را از سایر صدقات جدا میكند همانند كلمه «ناطق» كه انسان را از سایر موجودات زنده امتیاز میدهد. واقفان محترم كوشا باشند كه آنچه قوام وقف به آن است كه همان جریان و پویایی باشد محفوظ بماند و در انشای صیغه وقف كاربری خاصی را در نظر نگیرند كه متولیان بعدی مجبور شوند در مدار بسته و جامد حركت كنند بلكه نحوۀ بهره برداری از آن را مطلق و آزاد قرار دهند چون آنچه باید از طلق بودن به در آید و مقید و بسته شود خود عین است نه بیش از آن؛
🔶 غرض آنكه جوهر وقف، حبس اصل زمین است نه حبس آن و حبس صورت ساختاری معین (عرصه)، چنانكه جوهر دیگر وقف صرف درآمد آن در كار خیر است نه خیر معین. خلاصه آنكه؛
🔸 1ـ وقف عبادت ویژهای است كه مایۀ تصدیق ایمان واقف است لذا از آن به صدقه یاد میشود.
🔸 2ـ وقف، جاری است نه جامد لذا تحبیس اصل (عین)، كافی است و تحبیس عرصه لازم نیست.
🔸 3ـ مصرف آن، خیرِ مطلق است نه معین، هر چند تعیین آن صحیح است.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3086 p2.pdf
237.7K
💠 متن #سخنرانی
▪️ به مناسبت 28 صفر
تاریخ: 1396/08/25
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3086 ss.mp3
7.84M
💠 صوت #سخنرانی
▪️ به مناسبت 28 صفر
تاریخ: 1396/08/25
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.pdf
161K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.mp3
2.94M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
معارف بدیع.mp3
455.3K
💠 روز بیست و هشتم ماه #صفر
🔹معارف بدیع
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ عظمت مقام رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم )در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
✔️وجود مبارك رسول گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم ) را كه ذات اقدس الهی در قرآن معرفی میكند او را شاگرد لَدنّی میداند که كلّ جهان را با كتاب خود هدایت میكند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد میكند او را به عنوان رحمت جهانیان، رحمت عالمیان معرفی میكند.
✔️قرآن از صدر تا ساقه پیامبر را معرفی میكند و به ما میفرماید شما در بخش نازلِ رسالت آن رسول قرار دارید آن بخش والایی رسالت رسول در دسترس شما نیست اینكه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن كریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارك رسول گرامی بخواهد به صورت یك كتاب در بیاید میشود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یك انسان متمثّل بشود، میشود رسول گرامی(ص).
✔️تاریخ زندگی رسول خدا را ذات اقدس الهی باید تبیین كند و كرد! و كتاب تاریخی آن حضرت باید قرآن كریم باشد، چه اینكه هست! و اهل بیت عصمت و طهارت كه مفسّران اصیل و راسخان در علم هستند، باید رسالت رسول گرامی را تبیین كنند كه كردند! وظیفه ما دو چیز است؛ یكی فهم و درک شأن نزول رسالت و برنامهٴ آن حضرت است و دوم تطبیق كارهای خودمان بر سیره و سنّت آن حضرت میباشد.
✔️خداوند بخشی از برنامههای رسول گرامی را در پایان سوره مباركه «اعراف» بیان كرد؛ فرمود او آمده كه شما را آزاد كند، او آمده تا این قیود و زنجیرهایی كه با آنها دست و پای خودتان را بستید، را باز كند؛ برخی از زنجیرها را شما با دست خودتان بستید، برخی از زنجیرها را دیگران بر دست و پا و گردن شما آویختند؛ این تشریفات زاید، این تمنّیات زاید، این غرور و خودخواهی، اینها همه زنجیرهایی است كه انسان به خود بسته است و رسول خدا آمده تا ﴿وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیهِمْ﴾
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
⏺بازخوانی فرازهایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین المللی سبط النبی(ع)، به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام (به روايتی)
♻️ آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام با اشاره به این مطلب که ائمه علیهم السلام مصداق انسان کامل هستند، بیان داشتند:
امام مجتبی همانند سایر ائمه(علیهم الصلاة و علیهم السلام) یك انسان كاملی است بدین معنا كه مظهر غیب و شهادت ذات اقدس الهی است؛ یعنی جهان را طرزی میبیند و اداره میكند كه هم با گذشته هماهنگ باشد، هم با وضع فعلی و هم با آینده.
♻️معظم له به روایتی از امام مجتبی علیه السلام اشاره کردند و اظهار داشتند: از وجود مبارك امام مجتبی(سلام الله علیه) سؤال كردند سیاست چیست؟ مستحضرید كه سیاستمدار واقعی اهل بیت(ع) هستند و در زیارت جامعه امام هادی(صلوات الله و سلامه علیه) آمده است كه به اهل بیت(ع) در مزار آنها در مشاهد مشرّفه عرض میكنیم: «اَلسَّلامٌ عَلَیكُم یا سَاسَةِ العِباد»؛ ای سیاستمداران بندگان الهی! امام مجتبی(ع) در پاسخ این سوال فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات»،
🔹میبینید امام مجتبی(ع) سیاست را در اضلاع سهگانه این مثلث بابركت معنا كرد، بیان نورانی امام مجتبی(ع) این است که فرمود: سیاست دینی یعنی رعایت حقّ الله، رعایت حقّ الناس، رعایت حقّ الأموات؛ این معنی سیاست است؛
🔹یعنی رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا، مستحكم كنید یك،
🔹رابطهتان را با زندهها، آنكه انسان است، رابطه انسانیتان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید؛ برخیها مسلماناند، برخیها اهل كتاباند، برخیها كافرند، فرمود شما به احدی ظلم نكنید، ظلم حرام است ولو نسبت به كافر، مگر اینکه آن كافر بخواهد محارب باشد و حمله كند و مسلمانها را آزار برساند
🔹و در بخش سوم فرمود، حقوق اموات را رعایت كنید؛ آنها كه كاری كردند، كتابی نوشتند، مدرسهای ساختند، راهی را احداث كردند، پلی ساختند و خدماتی به جامعه ارائه كردند، حقّ آنها را رعایت كنید.
🔹بیان نورانی امام مجتبی علیه السلام در تبیین سیاست این است که فرمود: حقّ مُردهها را، حقّ زنده را، حقّ الله را در رأس رعایت كنید، این میشود امام مجتبی که هم حكم اندیشه را بیان كرد، هم حكم انگیزه را بیان كرد، هم حكم دنیا را بیان كرد، هم حكم آخرت را بیان كرد و در همه محورها فرمود: ای انسان! تو مرگ را میمیرانی، انسان است كه مظهر حیات ابدی ذات اقدس الهی است و نمیمیرد: «آنكه نمرده است و نمیرد خداست» و بنده خدا هم در سایه لطف خدا این آثار را دارد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
goo.gl/TU3Vy4
دانش هدایتگر ج9.pdf
144.5K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه نهم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج9.mp3
2.69M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه نهم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
باب حکمت.mp3
650.3K
💠 روز بیست و نهم ماه #صفر
🔹باب حکمت
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
علمی كه با هدایت و جزمی كه با عزم همراه باشد كوثر است
🔹انسان از آن جهت كه موجود متفكّر مختار است، هدایت او در سایه علم و عمل صالح است؛ علم برای آن است كه بخش اندیشه آن شكوفا شود و عمل صالح برای آن است كه بخش انگیزه آن بالنده شود. اگر علم نباشد انسان به آن مقام والا بار نمییابد یا اگر علم باشد و عمل صالح آن را همراهی نكند به مقصد نمیرسد. برای نِیل به مقصد چارهای جز این دو جناح و بال نیست؛ یكی علم صائب و دیگری عمل صالح
🔹 وجود مبارك امام مجتبی(سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» شما ظرف دانش باشید و چراغ هدایت؛ یعنی جانتان ظرفیت علوم الهی را دارد، این ظرف را پر از دانش كنید و بخش عقل عملی شما ظرفیت چراغ هدایت دارد، این را سراج منیر كنید؛ با علم راه خود را ببینید و با چراغ به دیگران راه بدهید تا نه راه دیگران را ببندید و نه بیراهه بروید.
🔹این بیان نورانی امام مجتبی(سلام الله علیه) از سخنان قرآن كریم و وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) نشئت گرفته است.
🔹 ذات اقدس الهی فرمود خودِ این كتاب حكمت است و كتابِ حكیم است ﴿یس ٭ وَ الْقُرْآنِ الْحَكِیمِ﴾؛ یعنی هم در بخش نظر حكمت نظری را داراست و هم در بخش عمل حكمت عملی را واجد است، زیرا برای هدایت انسان آمده است و كتابی است كه ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾ و برای تبشیر و انذار نازل شده و اگر بخواهد انسان را هدایت كند باید به بخش اندیشه او كاملاً عنایت كند؛ یعنی علوم ناب را به او افاضه كند و هم به بخش انگیزه او عنایت كند؛ یعنی اراده و نیت و اخلاص و عزم صحیح را به او عطا كند.
🔹در قرآن كریم وقتی از علم سخن به میان میآید یا مسبوق به هدایت است یا ملحوق به هدایت است یا مصحوب به هدایت؛ یعنی یا قبل از علم سخن از اراده صحیح و هدایت است یا بعد از ذكر علم سخن از هدایت است یا همراه و در صحابت علم سخن از هدایت است.
🔹علمی كه با هدایت و جزمی كه با عزم همراه باشد این كوثر است و اگر علمی با عزم و اراده و نیت و عمل صالح همراه نباشد این زمینه تكاثر را فراهم میكند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج10.mp3
3.76M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه دهم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج10.pdf
149.6K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه دهم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3087 ss.mp3
10.38M
💠 صوت #سخنرانی
▪️ به مناسبت شهادت امام رضا (علیه السلام)
تاریخ: 1396/08/26
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3087 p2.pdf
258.6K
💠 متن #سخنرانی
▪️ به مناسبت شهادت امام رضا (علیه السلام)
تاریخ: 1396/08/26
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) مسائل اخلاقي فراواني دارد، فرمود انسان اگر بخواهد زندگي کند، بدون دوست نميشود، انسان که تنها نميتواند باشد و تنها دوست انسان، همان عقل اوست: «صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه وَ عَدُوُّهُ جَهْلُه»،[34] اين جمله نوراني مفيد حصر است، چون خبر مقدم شده، تقديم خبر در اين بخشها فقط و فقط براي افاده حصر است؛ نفرمود عقل هر کسي دوست اوست! فرمود دوست هر کسي عقل اوست، دوست که نميتواند مبتدا باشد، صديق مبتدا نيست، بلکه خبري است مقدم؛ «صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه». ما يک دوست داريم به نام عقل و يک دشمن داريم به نام عقل؛ «صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه وَ عَدُوُّهُ جَهْلُه». بعد هم به همه سفارش کرد که شما شيعيان ما هستيد، فاصله نگيريد، اختلاف نداشته باشيد، زد و خورد نداشته باشيد، تضارب آراء نعمت است، اما خودتان را نشان ندهيد، فقط نظرتان را بگوييد، از يکديگر فاصله نگيريد؛سخنراني شب شهادت امام رضا(ع) (1396/08/27) آیت الله العظمی جوادی آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آثار و برکات معنوی و علمی حضور امام هشتم(ع) در ایران
آیت الله العظمی جوادی آملی، ائمه(علیهم السلام) را مظاهر علم برشمردند و تصریح داشتند:
♦️ وقتی که وجود مبارک امام در هر منطقهای حضور پیدا کند، آنجا میشود حوزه علمی؛ وقتی اینها در مدینه بودند اینچنین بود، در کوفه بودند اینچنین بود. وقتی وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) وارد ایران و خراسان شد، خراسان شده حوزه علمیه؛ چقدر علما و دانشوران و اندیشوران و اندیشورزان آمدند در محضر آن حضرت استفاده کردند. قسمت مهمّ تلاش علمی امام رضا(سلام الله علیه) که در بخش پایانی کتاب نورانی توحید مرحوم صدوق بیان شده، اثبات این اصل است که در معرفتشناسی، عقل پشتوانه و پشتیبان حس است وعلوم تجربی «إلا و لابد» باید به علوم تجریدی تکیه کنند.
♦️ورود معارف به ایران و بخش وسیعی از دنیای اسلام، به بركت امام رضا(سلام الله علیه) است و با آمدن ایشان به ایران نه تنها در حوزههای ایران بلکه در جهان اسلام تحول فكری پدید آمد
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli