moredi_3086 p2.pdf
237.7K
💠 متن #سخنرانی
▪️ به مناسبت 28 صفر
تاریخ: 1396/08/25
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3086 ss.mp3
7.84M
💠 صوت #سخنرانی
▪️ به مناسبت 28 صفر
تاریخ: 1396/08/25
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.pdf
161K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.mp3
2.94M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
معارف بدیع.mp3
455.3K
💠 روز بیست و هشتم ماه #صفر
🔹معارف بدیع
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ عظمت مقام رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم )در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
✔️وجود مبارك رسول گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم ) را كه ذات اقدس الهی در قرآن معرفی میكند او را شاگرد لَدنّی میداند که كلّ جهان را با كتاب خود هدایت میكند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد میكند او را به عنوان رحمت جهانیان، رحمت عالمیان معرفی میكند.
✔️قرآن از صدر تا ساقه پیامبر را معرفی میكند و به ما میفرماید شما در بخش نازلِ رسالت آن رسول قرار دارید آن بخش والایی رسالت رسول در دسترس شما نیست اینكه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن كریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارك رسول گرامی بخواهد به صورت یك كتاب در بیاید میشود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یك انسان متمثّل بشود، میشود رسول گرامی(ص).
✔️تاریخ زندگی رسول خدا را ذات اقدس الهی باید تبیین كند و كرد! و كتاب تاریخی آن حضرت باید قرآن كریم باشد، چه اینكه هست! و اهل بیت عصمت و طهارت كه مفسّران اصیل و راسخان در علم هستند، باید رسالت رسول گرامی را تبیین كنند كه كردند! وظیفه ما دو چیز است؛ یكی فهم و درک شأن نزول رسالت و برنامهٴ آن حضرت است و دوم تطبیق كارهای خودمان بر سیره و سنّت آن حضرت میباشد.
✔️خداوند بخشی از برنامههای رسول گرامی را در پایان سوره مباركه «اعراف» بیان كرد؛ فرمود او آمده كه شما را آزاد كند، او آمده تا این قیود و زنجیرهایی كه با آنها دست و پای خودتان را بستید، را باز كند؛ برخی از زنجیرها را شما با دست خودتان بستید، برخی از زنجیرها را دیگران بر دست و پا و گردن شما آویختند؛ این تشریفات زاید، این تمنّیات زاید، این غرور و خودخواهی، اینها همه زنجیرهایی است كه انسان به خود بسته است و رسول خدا آمده تا ﴿وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیهِمْ﴾
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
⏺بازخوانی فرازهایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین المللی سبط النبی(ع)، به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام (به روايتی)
♻️ آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام با اشاره به این مطلب که ائمه علیهم السلام مصداق انسان کامل هستند، بیان داشتند:
امام مجتبی همانند سایر ائمه(علیهم الصلاة و علیهم السلام) یك انسان كاملی است بدین معنا كه مظهر غیب و شهادت ذات اقدس الهی است؛ یعنی جهان را طرزی میبیند و اداره میكند كه هم با گذشته هماهنگ باشد، هم با وضع فعلی و هم با آینده.
♻️معظم له به روایتی از امام مجتبی علیه السلام اشاره کردند و اظهار داشتند: از وجود مبارك امام مجتبی(سلام الله علیه) سؤال كردند سیاست چیست؟ مستحضرید كه سیاستمدار واقعی اهل بیت(ع) هستند و در زیارت جامعه امام هادی(صلوات الله و سلامه علیه) آمده است كه به اهل بیت(ع) در مزار آنها در مشاهد مشرّفه عرض میكنیم: «اَلسَّلامٌ عَلَیكُم یا سَاسَةِ العِباد»؛ ای سیاستمداران بندگان الهی! امام مجتبی(ع) در پاسخ این سوال فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات»،
🔹میبینید امام مجتبی(ع) سیاست را در اضلاع سهگانه این مثلث بابركت معنا كرد، بیان نورانی امام مجتبی(ع) این است که فرمود: سیاست دینی یعنی رعایت حقّ الله، رعایت حقّ الناس، رعایت حقّ الأموات؛ این معنی سیاست است؛
🔹یعنی رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا، مستحكم كنید یك،
🔹رابطهتان را با زندهها، آنكه انسان است، رابطه انسانیتان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید؛ برخیها مسلماناند، برخیها اهل كتاباند، برخیها كافرند، فرمود شما به احدی ظلم نكنید، ظلم حرام است ولو نسبت به كافر، مگر اینکه آن كافر بخواهد محارب باشد و حمله كند و مسلمانها را آزار برساند
🔹و در بخش سوم فرمود، حقوق اموات را رعایت كنید؛ آنها كه كاری كردند، كتابی نوشتند، مدرسهای ساختند، راهی را احداث كردند، پلی ساختند و خدماتی به جامعه ارائه كردند، حقّ آنها را رعایت كنید.
🔹بیان نورانی امام مجتبی علیه السلام در تبیین سیاست این است که فرمود: حقّ مُردهها را، حقّ زنده را، حقّ الله را در رأس رعایت كنید، این میشود امام مجتبی که هم حكم اندیشه را بیان كرد، هم حكم انگیزه را بیان كرد، هم حكم دنیا را بیان كرد، هم حكم آخرت را بیان كرد و در همه محورها فرمود: ای انسان! تو مرگ را میمیرانی، انسان است كه مظهر حیات ابدی ذات اقدس الهی است و نمیمیرد: «آنكه نمرده است و نمیرد خداست» و بنده خدا هم در سایه لطف خدا این آثار را دارد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
goo.gl/TU3Vy4
دانش هدایتگر ج9.pdf
144.5K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه نهم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج9.mp3
2.69M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه نهم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
باب حکمت.mp3
650.3K
💠 روز بیست و نهم ماه #صفر
🔹باب حکمت
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
علمی كه با هدایت و جزمی كه با عزم همراه باشد كوثر است
🔹انسان از آن جهت كه موجود متفكّر مختار است، هدایت او در سایه علم و عمل صالح است؛ علم برای آن است كه بخش اندیشه آن شكوفا شود و عمل صالح برای آن است كه بخش انگیزه آن بالنده شود. اگر علم نباشد انسان به آن مقام والا بار نمییابد یا اگر علم باشد و عمل صالح آن را همراهی نكند به مقصد نمیرسد. برای نِیل به مقصد چارهای جز این دو جناح و بال نیست؛ یكی علم صائب و دیگری عمل صالح
🔹 وجود مبارك امام مجتبی(سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» شما ظرف دانش باشید و چراغ هدایت؛ یعنی جانتان ظرفیت علوم الهی را دارد، این ظرف را پر از دانش كنید و بخش عقل عملی شما ظرفیت چراغ هدایت دارد، این را سراج منیر كنید؛ با علم راه خود را ببینید و با چراغ به دیگران راه بدهید تا نه راه دیگران را ببندید و نه بیراهه بروید.
🔹این بیان نورانی امام مجتبی(سلام الله علیه) از سخنان قرآن كریم و وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) نشئت گرفته است.
🔹 ذات اقدس الهی فرمود خودِ این كتاب حكمت است و كتابِ حكیم است ﴿یس ٭ وَ الْقُرْآنِ الْحَكِیمِ﴾؛ یعنی هم در بخش نظر حكمت نظری را داراست و هم در بخش عمل حكمت عملی را واجد است، زیرا برای هدایت انسان آمده است و كتابی است كه ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾ و برای تبشیر و انذار نازل شده و اگر بخواهد انسان را هدایت كند باید به بخش اندیشه او كاملاً عنایت كند؛ یعنی علوم ناب را به او افاضه كند و هم به بخش انگیزه او عنایت كند؛ یعنی اراده و نیت و اخلاص و عزم صحیح را به او عطا كند.
🔹در قرآن كریم وقتی از علم سخن به میان میآید یا مسبوق به هدایت است یا ملحوق به هدایت است یا مصحوب به هدایت؛ یعنی یا قبل از علم سخن از اراده صحیح و هدایت است یا بعد از ذكر علم سخن از هدایت است یا همراه و در صحابت علم سخن از هدایت است.
🔹علمی كه با هدایت و جزمی كه با عزم همراه باشد این كوثر است و اگر علمی با عزم و اراده و نیت و عمل صالح همراه نباشد این زمینه تكاثر را فراهم میكند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج10.mp3
3.76M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه دهم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli