#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٠ . وقت نافله عشاء كه بعد از آن به جا آورده مي شود, تا نيمهٴ شب
ادامه دارد و در شب هاي خاص كه نافله هاي مخصوص دارد، مي توان نافله عشاء
را پس از انجام دادن آن ها به جا آورد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_432139448747033009.mp3
2.58M
#صوت
#بیانات
#عترت
💢 سیره امام حسن مجتبی علیه السلام
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/1️⃣ ✅اسلامی حرف نزنید و جاهلی فکر کنید❗️ 🔸این از بهترین راه
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/2️⃣
✅هیچکس حق ندارد بدون علم نفس بکشد❗️
🔸در استخر علم انسان شنا میکند که این میشود دین، از این شیرینتر؟! از این زیباتر؟!
🔸این کتاب را آدم بالای سر میگذارد؛ این مسأله قرآن به سر گذاشتن توقیفی نیست که همان لیالی قدر باشد، هر شب انسان میتواند قرآن به سر داشته باشد.
🔸می گوید شما در استخر علم شنا کن، در منزل خودت یک استخر علم داشته باشی و در علم شنا کن!
🔸بالأخره انسان یا تکذیب میکند یا تصدیق و یا قبول میکند یا نکول، فرمود هر دو باید عالمانه باشد.
🔸انسان یا تابع است یا متبوع، اگر متبوع بود، مرجع بود، استاد بود، رهبر بود، مسؤول بود، باید عالمانه باشد و همچنین تابع بود باید عالمانه باشد.
🔸این دو آیه سوره مبارکه «حج» همین طور است که فرمود «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنیرٍ * ثانِیَ عِطْفِهِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ» (1)
🔸بدون علم حرکت میکند یک عدّه را به دنبال خود راهاندازی میکند و میخواهد آنها را گمراه کند.
🔸برخی هم «یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطانٍ مَریدٍ» (2)، به دنبال هر کسی راه میافتد.
🔸فرمود اگر تابع و مقلّدی، محقّقانه باشد؛ متبوعی، محقّقانه باشد.
🔸از این شیرینتر که هیچ کس حق ندارد بدون علم نفس بکشد و باید عالمانه و محقّقانه باشد؟! بالأخره در تقلید که نباید مقلّد باشد، در تقلید باید محقّق باشد.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/منبع پیشین
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره حج، آیات8 و 9
2. سوره حج، آیه3
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩١ . وقت نافلهٴ صبح كه پيش از آن انجام مي شود، از اول صبح صادق است تا پديد آمدن سرخي در طرف مشرق و مي توان آن را به همراه نافلهٴ شب, بدون فاصله به جا آورد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 کریم اهل بیت علیهم السلام
🔸 شخصیت ملكوتی امام حسن مجتبی كه كریم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است، در سیره و سنت و سریرت آن بزرگوار نهفته است. بیانات نورانی آن بزرگوار همانند قرآن در دو محور اصیل و اصلی دور می زند: یكی تعلیم و دیگری تزكیه، چون جامعه انسانی را اندیشه و انگیزه اداره می كند. انسان موجودی است كه متفكّر و مختار است، با برخی از شئونش می اندیشد و با برخی از آن اندیشه ها را پیاده می كند. اگر این دو شأن انسانی اصلاح بشود تمدّن راستین اسلام كه در تدین او نهفته است عملی خواهد بود. اصرار قرآن كریم بر تعلیم و تزكیه بر همین مبناست، انسان نه بیش از این دو شأن شأنی دارد و نه شئون او كمتر از این دو شأن است؛ یعنی می اندیشد و برابر آن اندیشه اش اراده، نیت، اخلاص و عمل دارد؛ این تعلیم و تزكیه از همین مجراست، تعلیم مقدّمه تزكیه است و تزكیه مقدّم بر تعلیم.
🔸 اگر درباره شخص سید شهدا حسین بن علی بن ابی طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) به عنوان مصباح هدایت یاد شد، این مربوط به آن قلّه هدایت و مصباح بودن است، وگرنه پیروان آن ذوات قدسی سهمی از چراغ هدایت را خواهند داشت. وجود مبارك «كریم اهل بیت» فرمود چراغ هدایت باشید «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی».[1]
🔸 كریم بودن آن ذات مقدّس هم در اثر سخا و جود و بخشش بود كه وجود مباركش بسیاری از نیازمندی های نیازمندان را برطرف می كرد. اگر این دو عنصر فراهم شد یعنی جامعه از تقلید به در آمد محقق شد، نه در قبول و نه در نكول بیراهه نرفته است، این پیرو راستین امام حسن مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) است. قرآن كریم نه تنها ما را به علم دعوت كرد، فرمود فقط در محور علم سخن بگویید در محور علم چیزی بنگارید، در محور علم تدریس، تصنیف و تألیف داشته باشید. انسان یا چیزی را قبول دارد یا چیزی را نكول، یعنی یا چیزی را تصدیق می كند یا چیزی را تكذیب، قرآن كریم محور تصدیق را علم قرار داد و مدار تكذیب را نیز علم قرار داد؛ فرمود اگر چیزی را قبول كردی و تصدیق می كنی باید محقّقانه باشد ﴿وَلا تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾[2] و اگر چیزی را تكذیب كردی و نفی كردی باید محقّقانه باشد.
[1]. الکافی (ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص301.
[2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 36.
#اندیشه_و_انگیزه
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره امام حسن مجتبی علیه السلام
تاریخ: 1391/12/05
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6050884548059727605.mp3
7.66M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 5
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅حقیقت «پست تر از حیوان» بودن
🔸درباره انسان، محدوده او را از لحاظ درون مرزبندی کرده است؛ محدوده او را از نظر برونمرزی مشخص کرد و گفت انسان این است، اگر از این محدوده بیرون رفت «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» (2)
🔸این تحقیر و سبّ و لعن نیست، این تحقیق است؛ میفرماید اگر کسی از این محدوده? درونمرزی انسان را که ما گفتیم بیرون رفت و از محدوده? برونمرزی انسان را که ما تبیین کردیم بیرون رفت، این واقعاً حیوان است.
🔸نه اینکه بخواهد بد بگوید، میفرماید سه راه دارد:
1️⃣ یا چشم باطن پیدا کن؛ نظیر صحنه عرفات که وجود مبارک امام سجاد و امام باقر (سلام الله علیهما) آن صحنه?ها را به اصحابشان نشان دادند (2و3)، درون افراد را هماکنون ببین.
2️⃣ یا به حرف معصومان اکتفا کن که اینها میگویند واقعاً «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ»
3️⃣ یا چند روز صبر کن که «عندالموت» باطن افراد برای شما روشن میشود.
🔸اینکه خدای سبحان میفرماید «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» این سخن از تحقیر و اهانت و سبّ و اینها نیست.
🔸بعد از این دو مرزبندی درونی و بیرونی، فرمود اگر کسی از این محدودهها بیرون رفت «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»
🔹درس خارج تفسیر#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «صاد»، آیات 11 الی 17
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره اعراف، آیه 179
2. مستدرک الوسائل، ج10، ص39
3. بحارالانوار، ج46، ص261
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٢ . وقت نافله ٴ شب , از اول نصف شب تا اول صبح صادق است و
افضل, آن است كه در سحر و نزديك به اذان صبح انجام شود, چنان كه تفريق آن
در مدت نيمه شب, فضيلت دارد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moharam85_06 s.mp3
9.69M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 6
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
هیچ کس حق ندارد بدون علم نفس بکشد
بالأخره انسان یا تکذیب میکند یا تصدیق و یا قبول میکند یا نُکول (عدم قبول یا رد کردن)، فرمود هر دو باید عالمانه باشد.
🔸انسان یا تابع است یا متبوع، اگر متبوع بود، مرجع بود، استاد بود، رهبر بود، مسؤول بود، باید عالمانه باشد و همچنین تابع بود باید عالمانه باشد.
از این شیرینتر که هیچ کس حق ندارد بدون علم نفس بکشد و باید عالمانه و محقّقانه باشد؟! بالأخره در تقلید که نباید مقلّد باشد، در تقلید باید محقّق باشد.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٣ . مسافر و كسي كه انجام نافله شب براي او بعد از نصف شب
دشوار است, مي تواند آن را قبل از نصف شب به جا آورد. سالمند و نوسال, در
اين حكم, يكسان اند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ حداقل «کَالْأَنْعامِ» باشید و از «أَضَلُّ» نباشید❗️
🔸 تنها مشکل امروز جهان این است که نمیداند این قدرت را در چه راه صرف کند، همه تلاش و کوشش آنها این است که بگویند «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی» (1) و الآن هم که میبینید دم از دموکراسی میزنند، برای این است که دست همه اینها روی ماشه بمب اتم است؛ از بس اینها آدم کشتند خسته شدند!
🔸چند بار به عرضتان رسید، جنگ جهانی اول و دوم را همینها راهاندازی کردند و در ظرف یک قرن بیش از هفتاد هشتاد میلیون نفر را اینها کشتند که الآن آمدند دم از دموکراسی و آزادی و امنیت میزنند، از بس کُشتند خسته شدند و منتظر هستند که راه نجاتی باشد و آن راه نجات اسلام است.
🔸اسلام میگوید اگر قدرت داشتی که معدن مِس مثل آب روان در اختیارت باشد، از این ظرف بساز نه شمشیر!
🔸اگر مثل داوود پیغمبر شدی که آهن را توانستی نرم کنی با آن زره بباف نه شمشیر!
🔸این حرف دین است و این برای همیشه حرفی است برای جوامع بشر و اینکه فرمود «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی هِیَ أَقْوَمُ» (2) به این جهت است.
🔸همین است که میتواند جهان را اداره کند و این است که میتواند امنیت بیاورد، آزادی بیاورد و استقلال بیاورد وگرنه با تروریستپروری و داعش پروری و سوریه را به آشوب کشاندن و در کشورهای دیگر هم فساد فراهم کردن هرگز جهان آرام نمیشود، اینها بیجا طبل ستم میکوبند.
🔸فرمود او «أید» و قدرت داشت، میخواهی بفهمی قدرت داوود چه بود؟ «إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبالَ مَعَهُ» (3) ...
🔸اینها در واقع حیوانات را رام کردند، اینکه دارد ما حیوان را رام میکنیم مگر برای تأسّی است؟ درباره انسانها جا برای تأسّی است، اما درباره حیوانات چه اصراری دارد که قرآن کریم بگوید فلان حیوان را داوود و سلیمان رام کردند؟
🔸یعنی حداقل «کَالْأَنْعامِ» باشید و از «أَضَلُّ» نباشید! ... حالا اصرار قرآن کریم چه در سوره «سبأ» چه در سوره «ص» و چه در سایر سوَر این است که اینها حیوان را تربیت کردند.
🔸یعنی این غرب باید بداند که از حیوان کمتر نیست؛ هر روز جنگ، هر روز تحریم، هر روز کشتار، هر روز آشوب!
🔸اگر این جنگ جهانی اول و دوم مقداری از حافظه اینها بگذرد اینها ـ خدای ناکرده ـ دست به جنگ جهانی سوم میزنند.
🔸مگر وحشیّت اسرائیل کم است؟! شصت سال عدّهای را در مکانی مانند اردوگاه نگه داشته، مگر حیوانیّت از این بدتر است؟
🔸انبیا آمدند بگویند ما قدرت داریم، آن هم بیش از آن مقداری که در اختیار افراد عادی است و از بهترین قدرت، برترین استفاده را بردیم.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «صاد»، آیات ۱۷ الی ۲۴
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره طه، آیه64
2. سوره اسراء، آیه9
3. آیه 18 سوره محل بحث
@daftar_ayatollah_javadi_amoli