eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Infitar -04 ss.mp3
6.73M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 4 تاریخ: 1398/10/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Infitar 04 p2.pdf
203.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 4 تاریخ: 1398/10/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️برگزیدگان نخستین دوره طرح ملی «درجات» معرفی شدند با پایان یافتن دوره نخست طرح ملی درجات، برگزیدگان این دوره طی مراسمی معرفی شدند و جوایزی به این برگزیدگان اهداء شد. قرعه کشی این دوره از طرح ملی درجات با حضور حجت الاسلام و المسلمین اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم و نیز جمعی از مسئولین این سازمان و نمایندگان معاونت فرهنگی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تاریخ 1398/10/03 در محل سازمان اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار گردید. در این دوره از طرح ملی درجات، کتاب ارزشمند «کوثر کربلا» از مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی در معرض خوانش علاقمندان و شرکت کنندگان قرار گرفته بود که پس از مطالعه این اثر به سؤالاتی که از این کتاب مطرح شده بود، پاسخ دادند. 🔵اسامی برگزیدگان این دوره به شرح ذیل است: 🔸1. به شرکت کنندگانی که بالای 90% پاسخ صحیح داده اند 3 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به ارزش هر نفر 4،500،000 ريال به شرح زیر اهدا شد: نفر اول: والیه رضا. نفر دوم: عاطفه فیض عارفی. نفر سوم: الهام پاک طینت جوزم 🔸2. به شرکت کنندگانی که 90 % پاسخ صحیح داده اند 6 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به ارزش هر نفر 3،500،000 ريال به شرح زیر اهدا شد: نفر اول : محمد غلامی نفر دوم: آرش غفوری نفر سوم: مجید توکل نفر چهارم: عبدالرحیم فرح بخش نفر پنجم: محسن یزدانی نفر ششم: مریم قهرمانی 🔸3. به شرکت کنندگانی که 80 % پاسخ صحیح داده اند 5 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به ارزش هر نفر 2،500،000 ريال به شرح زیر اهدا شد: نفر اول: مرتضی(کدملی: 0017***922) نفر دوم: امیر ملکیان نفر سوم: تکتم حاجتی نفر چهارم: مجتبی عباسی نفر پنجم: نارین گل لایق 🔸4. به پاس قدردانی از تمامی عزیزانی که در این مسابقه شرکت نموده و برنده نشده اند به قید قرعه به سه نفر هر نفر مبلغ 1،000،000 ريال به شرح زیر اهدا گردید: نفر اول: مریم احمدی نفر دوم: سید احمد حسین زاده نفر سوم: ویدا تقوی 🔘لازم به ذکر است طرح ملی «درجات» با محوریت آثار گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد که هدف از برگزاری آن، تبیین و ترویج معارف متعالی، ترویج فرهنگ کتابخوانی با رویکرد دینی و مذهبی، آشنایی مخاطبان در سطوح مختلف با آموزه های دینی و معرفی آثار ارزشمند و تأثیرگذار دینی و مذهبی، در قالب مسابقه کتابخوانی است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
جمعی از ائمه جمعه شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی به همراه مسئول حوزه های علمیه و نمایندگان طلاب این استان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
جمعی از ائمه جمعه شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی به همراه مسئول حوزه های علمیه و نمایندگان طلاب ا
✳️نماز نجوای انسان مومن با خدای خود است/ائمه جمعه همواره باید در جهت رشد معنوی خود بکوشند آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از ائمه جمعه شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت خاص نماز جمعه، اظهار داشتند: 🔷نماز ستون دین است و هر ستونی یک «ستون دار» لازم دارد و ستونِ نماز اکنون به دست شما برافراشته و اقامه شده است، مخصوصا ستون نماز جمعه که در میان ستون های دیگر دین، یک ستون ویژه ای است که خیمه دین به وسیله آن برپا شده است و جمعیت کثیری زیر این خیمه جمع شده اند و از برکات فراوان آن بهره می برند. 🔷 اگر نماز بتواند جامعه ما را زیر یک خیمه، آن هم خیمه دین جمع کند و نگه دارد، دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت، مشکل بسیاری از افراد جامعه این است که باور نکردند و نپذیرفتند که نماز معراج مومن است. 🔷ما یک «نجوا» داریم و یک «ندا»؛ نماز واقعاً نجوای انسان مومن با خدای خود است! اگر «قربة الی الله» در کار باشد حتماً مومن از مرحله «ندا» به مرحله «نجوا» می رسد؛ در «ندا»، محورِ گفتگو با خداوند، فقر، نیاز، رفع نقص، طلب و خواستن است اما در «نجوا» سخن از نیاز نیست، بلکه صحبت از ناز است، آنجا جای ناز کردن با خداست. 🔷 در دعای افتتاح شبهای ماه مبارک رمضان به خداوند عرض می کنیم حالا که در این شهر رمضان مهمان تو هستیم می خواهیم با تو ناز کنیم! ناز کردن یعنی چه؟ در مناجات شعبانیه که از غرر مناجات های ماست می خوانیم، وقتی درجات قرب را به وسیله هدایت ائمه علیهم السلام طی کردیم، به مقام نجوا می رسیم و انسان وقتی به مرحله نجوا رسید با خدا ناز می کند و به خدا عرض می کند تاکنون من با تو سخن می گفتم اما حالا من سکوت می کنم تا تو با من سخن بگویی! 🔷در مرحله ناز به خداوند می گوییم اگر تو از من بازخواست کنی که چرا گناه کردی؟ من پاسخ می دهم تو که بزرگتر بودی، تو چرا نبخشیدی؟! این «مُدِلّاً علیک» یعنی خدایا به من اجازه داده شده با تو «دلال» کنم، «دلال» یعنی ناز کردن، این راه تنها مخصوص ائمه(ع) که نیست! این راه برای همه ما باز است وگرنه از ما نمی خواستند که این دعاها را بخوانیم. 🔷 پس دو راه داریم یک راه «نیاز» و یک راه «ناز»؛ ما با این خدا روبه رو هستیم، با پیمودن این راه ها آنقدر باید جامعه ما فرشته خو باشد که دیگر خبری از اختلاس، نجومی، فقر و دیگر مشکلات در این کشور نباشد. 🔷کسانی که لباس روحانیت بر تن دارند در این خصوص باید احساس وظیفه بیشتری کنند، الان که به برکت خون های پاک شهدا و ایثار جانبازان، این کشور طیب و طاهر شده است اگر نتوانیم از این زمین پاک میوه طیب و طاهر به دست بیاریم حقیقتاً خسران است. 🔷 همه انسان ها در خطر گرفتار شدن در دام دنیا هستند و ائمه جمعه بیش از دیگران باید این خطر را احساس کنند لذا همواره در جهت رشد معنوی خود بکوشید و لحظه ای از خود غافل نشوید که امیدواریم به برکت ذات مقدس الله، ستون دین همواره به دست شما در اهتزاز باشد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️غربی ها هرگز نمی توانند برای موضوعاتی همچون حقوق بشر، کودک و زن تصمیم بگیرند، چراکه در نگاه آنها انسان یک موجود فانی است جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️غربی ها هرگز نمی توانند برای موضوعاتی همچون حقوق بشر، کودک و زن تصمیم بگیرند، چراکه در نگاه آنها ا
✳️غربی ها هرگز نمی توانند برای موضوعاتی همچون حقوق بشر، کودک و زن تصمیم بگیرند، چراکه در نگاه آنها انسان یک موجود فانی است جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار پس از استماع گزارشی از فعالیت های شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژه در خصوص مشکلات پیوستن به کنوانسیون هایی بین المللی در حوزه کودکان و زنان، اظهار داشتند: اصل اول این است که ما باید حرف خود را بزنیم و آنها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستار پیوستن به آنها باشیم. ایشان ادامه دادند: سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی ام! «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ»، بر اساس این اصل هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می گوییم، البته ما باید با تحقیق و تسلط بر منابع وحیانی خود، دستمان پر باشد و اصول خود را به صورت روشن و منطقی به آنها عرضه کنیم. معظم له خاطرنشان کرد: آنها باید بفهمند که آنکه بشر را آفرید باید برای بشر صحبت کند، اوست که بهتر از هر کسی صلاح و فلاح کودک و مادر را می داند در حالی که آنها بر اساس نفس خود برای بشر برنامه ریزی می کنند، آنها انسان را نشناختند و خیال می کنند که انسان بعد از مرگ می پوسد و تمام می شود حال آنکه دین انسان را موجودی ابدی می داند که با مرگ از پوست به در می آید نه اینکه بپوسد. آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به نقش مهم و اساسی مادر در شکل گیری مسیر معنوی کودک تصریح داشتند: خط مشی مادر است که کودک را بهشتی می کند! تمام آنچه در دوران بارداری در رحم، به کودک می رسد از راه نفس مادر به کودک می رسد این غیر از وصل کردن سرم به بیمار است که موادی را وارد جسم او می کند، در رحم مادر بحث از انتقال از نفس مادر به نفس کودک است. بعد هم که به مدت دو سال دوران شیرخوارگی نوزاد است، این مدت تقریبا 30 ماهه دوره بهشتی پروردن کودک توسط مادر است لذا فرمودند «الجنة تحت اقدام الأمّهات» ایشان ابراز داشتند: کار مادر انسان پروری است، رشد روحی به وساطت روح مادر به فرزند منتقل می شود و روح نه زمان دارد و نه زمین، نه تاریخ دارد و نه جغرافیا، یعنی روح مجرد است و موجود مجرد ثابت است نه ساکن و از این رو در بهشت هیچ خستگی برای روح معنا ندارد. معظم له تاکید داشتند: غربی ها هرگز نمی توانند برای موضوعاتی همچون حقوق بشر، کودک و زن تصمیم بگیرند، چراکه در نگاه آنها انسان یک موجود فانی است و هیچ آینده ای برای او پس از مرگ وجود ندارد لذا تنها و تنها در محدوده زندگی مادی و بر اساس میل و هوس خود تصمیم می گیرند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
به مناسبت میلاد حضرت مسیح علیه السلام؛ قرآن کریم حضرت عیسی را با عظمت توحیدی معرفی می کند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: قرآن آمد انبيا را تطهير كرد، به عصمت انبيا نظر داد، قرآن كريم قصص انبيا را پربركت‌تر از خود انجيل ذكر كرده در كتابهاي عهدين آن حرمتي كه بايد براي مريم(سلام الله عليها) قائل بشوند نشدند، آن قداستي كه براي عيسي، آن قداستي كه براي انبيا، آن قداستي كه براي اوليا باشد نبود، خدا غريق رحمت كند مرحوم كاشف‌الغطاء را مرحوم كاشف‌الغطاء مي‌فرمايد اگر قرآن نبود مسيحيّت و يهوديت هم رخت مي‌بربست براي اينكه در همين عهدين مسئله كشتي‌گيري خدا با يعقوب و اينها مطرح است! قرآن آمده توحيد را معنا كرده، انبيا را معنا كرده، نبوّت را معنا كرده، رسالت را معنا كرده، عَذرا بودن مريم را معنا كرده، مطهّره بودن او، مصطفي بودن او، منتخب بودن او را بيان كرده. مريم را با جلال و شكوه معرفي كرده، عيسي را با عظمت توحيدي معرفي كرده است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Mutaffifeen 01 p2.pdf
206.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/10/04 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Mutaffifin -01 ss.mp3
5.72M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/10/04 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دست و دیده الهی.mp3
1.06M
💠 روز بیست و نهم ماه #ربیع_الثانی 🔹دست و دیده الهی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅نماز یعنی یاری نکردن مجرمین! ✅ حمایت از مظلوم حرف همه انبیاست! ✅تدیّن ما باعث تمدّن ماست! ✅ حمایت از مظلوم اختصاصی به حوزه اسلامی ندارد! 🔸ما در نمازها به ذات اقدس الهي عرض مي‌كنيم: إهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ 🔸صراط مستقيم راهي است كه سالكان اين راه چه كساني‌اند؟: صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ راهي است كه منعم‌عليهم راهيان اين راه‌اند... 🔸اين آيه هفده(سوره قصص) هم به صورت شفاف وجود مبارك موساي كليم را منعم‌عليه مي‌داند: رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ. 🔸پس اينكه ما در نماز از خدا مي‌خواهيم راه منعم‌عليهم را به ما نشان بده و كمك بكن كه ما اين راه را طي كنيم يعني راه انبيا كه نمونه‌اش هم وجود مبارك موساي كليم(عليه السلام) است. 🔸راه آنها هم اين است كه ما از ظالم حمايت نكنيم: رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ 🔸معلوم مي‌شود كه ما در تمام نمازها از خدا مي‌خواهيم خدايا آن توفيق را به ملّت ما بده كه از ظالم حمايت نكند 🔸اين نماز مي‌شود نماز سياسي، اين نماز مي‌شود نماز اجتماعي، اين نماز مي‌شود نمازي كه تديّن ما باعث تمدّن ماست. 🔸اين صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ يعني خدايا! هم راه را به ما نشان بده، هم كمك كن كه ما راهي اين راه باشيم و اين راه اين است كه ما از هيچ مجرمي حمايت نكنيم... 🔸اصل كلي اين است كه با خداي خود دارد عهد مي‌بندد رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ 🔸منطق وجود مبارك موساي كليم اين است كه خدايا نعمتي كه به من دادي به شكرانه اين نعمت من از هيچ مجرم و تبهكاري حمايت نكنم. 🔸 اين كافي نيست براي يك تمدّن اساسي؟! اين كافي نيست براي سعادت سياسي؟! اين در متن زندگي ماست، در متن بندگي ماست، در متن دين ماست، ما هر روز از خدا مي‌خواهيم خدايا راه أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ را هم به ما بفهمان و ما را به آن هدايت كن ... 🔸آن وقت معلوم مي‌شود كه چرا نماز ستون دين است ... 🔸ما در متن نماز، در هر نمازي حداقل دو بار به خداي سبحان عرض مي‌كنيم خدايا آن توفيقي كه دادي ما مسلمان شديم، هر قدرتي پيدا كرديم -ولو يك قدرت محلّي، يك قدرت اندك- اين قدرت را به عنوان صرف در حمايت از مجرمين استفاده نكنيم رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ ... 🔸آن وقت اين نماز مي‌شود ستون دين، اين نماز مي‌شود سازنده، اين نماز مي‌شود تَنْهَي عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ 🔸واقعاً اگر كسي از خداي خود در هر ركعتي اين دو مطلب را بخواهد، معرفت صراط و استعانت پيمودن اين صراط، آن وقت جامعه مي‌‌شود جامعه عقل و عدل ديگر. 🔸قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ حالا مجرم، اختصاصي به كافر ندارد، هر كسي مجرم باشد من از او حمايت نكنم... 🔸يكي از بيانات نوراني كه مرحوم كليني در جلد هشت كافي نقل كرد كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله عليه) از حضرت مسيح(سلام الله عليه) نقل كرد اين است كه «إنّ التاركَ شفاءَ المجروح مِن جُرحه شريكٌ لِجارحِهِ» 🔸اگر كسي زخم‌خورده‌اي را ببيند و براي درمان آن زخم تلاش و كوشش نكند اين شريك جرم جارح است. 🔸هر جارحي كه اين شخص را مجروح كرد، جُرمي مرتكب شد؛ اگر كسي توانايي داشته باشد كه زخم او را درمان كند ولي زخم و جراحت او را رها كند اين شريك جرم آن جارح است. 🔸اين حرف همه انبياست! ... 🔸يعني بر يك مسلمان لازم است وقتي مي‌بيند يكي ظالم است ديگري مظلوم، از مظلوم حمايت كند، خواه آن ظالم و مظلوم هر دو مسلمان باشند، يا هر دو كافر باشند، يا يكي كافر يكي مسلمان 🔸حالا كافري دارد به كافر ظلم مي‌كند، به انسان پناهنده شد و مقدور انسان هم است كه از مظلوم حمايت كند، خُب بر او واجب است حمايت از مظلوم [که] جزء دستورهاي بين‌المللي اسلام است، اختصاصي به حوزه اسلامي ندارد 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره قصص، آیات 14الی 19 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بایدها و نبایدهای ازدواج موقت و چند همسری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3423 p2.pdf
204K
💠 متن #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1397/10/13 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3423 ss.mp3
6.15M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1397/10/13 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
گوهر غیرت.mp3
745.5K
💠 روز سی ام ماه #ربیع_الثانی 🔹گوهر غیرت حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◼️پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حاج سید حسین شمس خراسانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ارتحال عالم ربانى، فقيه و اصولى وارسته آیت الله حاج سید حسین شمس خراسانی را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون ارتحال عالم ربانى، فقيه و اصولى وارسته، حضرت آية الله حاج سید حسين شمس خراسانى مايه تأسف شد اين سانحه سنگين را به حضرت بقية الله( ارواح من سواه فداه) و حوزه هاى علميّه و شاگردان آن رحيل عزيز تسليت و علوّ درجه و اجر صابران براى بيت مكرم ايشان از خداى سبحان مسئلت مى شود. جوادی آملی  ۵ دی 1398 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅مبادا كسي در اين تحريم‌ها بلرزد! ✅ خيلي‌ها نمي‌دانند كه وعده الهي حق است 🔸بعد از اينكه فرمود وَأَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّ مُوسَي و او در كمال درايت و آرامش، بچه را در صندوق انداخت و صندوق را هم انداخت به دريا، اين ديگر نگران چه باشد؟! 🔸فَرَدَدْنَاهُ إِلَي أُمِّهِ؛ ما به وعده‌مان وفا كرديم؛ گفتيم دريا به شما برمي‌گرداند برگرداند، سالم مي‌ماند سالم ماند، به شما برمي‌گردانيم برگردانديم، خوف و حزن شما بايد برطرف بشود و شده ... 🔸وعده داديم حزن او را برطرف بكنيم كرديم، لكن خيلي‌ها نمي‌دانند كه وعده الهي حق است اين إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ براي هميشه است... 🔸حالا لازم نيست افراد ديگر دوران شيرخوارگي‌شان باشد به دريا بيفتند و بشوند پيغمبر، اين وعده الهي است. 🔸هر كس راه صحيح برود، دستور الهي را انجام بدهد خوفش برطرف مي‌شود، حزنش برطرف مي‌شود، به مقامي مي‌رسد مي‌بينيد. 🔸اين وَكَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ نه يعني شما را پيغمبر مي‌كنيم، شما را هم از تحريم در مي‌آوريم، شما را از اين فشار در مي‌آوريم، شما را از اين مشكلات در مي‌آوريم. 🔸اين طور نيست كه ايران اسلامي اگر مقاومت بكند ـ معاذ الله ـ خدا به وعده‌اش وفا نكند اين وَكَذلِكَ اصل كلي قرآني است نسبت به همه بندگان صالح. 🔸مبادا ـ خداي ناكرده ـ كسي در اين تحريم‌ها بلرزد! اين طور نيست. 🔸فرمود اگر شما ثابت‌قدم باشيد من همه نيازهاي شما را تأمين مي‌كنم. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره قصص، آیات 10الی 14 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔖عامل گریز از دین 📇 مرگ فوت نیست، وفات است 🔹تفسير و برداشت ناروا از بعضي مسائل ديني، عامل گريز از دين است؛ مثلاً عدّه اي با مخدّر دانستن مرگ و ياد مرگ مي گويند: ياد مرگ و زيارت قبور اموات، انسان ها را از كار و زندگي باز مي دارد؛ در حالي كه اين تفسير نارواست؛ بلكه اين گونه دستورهاي ديني از بهترين راه هاي فعّال كردن انسان است؛ چون مرگ به معناي نابود شدن نيست، بلكه مرگ، هجرت و انتقال از عالمي محدود به جهان وسيع تر است. از اين رو، در تعابير ديني از مرگ به توفّي و وفات ياد شده است، نه فوت؛ فوت يعني از دست رفتن، ولي توفّي به معناي دريافت كامل است. 🔹انساني كه اين چنين بينديشد، به كوشش صحيح وادار مي شود؛ زيرا پس از مرگ، نخستين سؤال از انسان اين است كه عمر خود را در چه مسيري صرف كرده اي؟ انسان بايد پاسخ مثبت داده، بگويد: من كار سودمند انجام داده ام تا بتواند از نتايج آن استفاده كند؛ و گرنه در رنج خواهد بود؛ يعني انسان زنده، اوّلا ً سعي و كوشش دارد و ثانياً كار او براي جامعه سودمند است و ثالثاً كار نافع را براي رضاي خدا انجام مي دهد؛ به گونه اي كه در حدوث و بقا آن را از آسيب ريا و گزند سُمْعه مصون دارد. چنين انساني، واقعاً به ياد مرگ است؛ ولي انسان بيكار يا داراي كار زيان بار يا فردي كه كار سودمند را براي ريا و سُمْعه انجام مي دهد، مرگ را فراموش كرده است. 🔹همچنين تفسير ناروايي كه از قضا و قدر، صبر، زهد، انتظار فرج و مانند آن ها مي شود، احياناً دستاويزي در دست ناآگاهان يا مغرضان براي گريز از دين است؛ در حالي كه دين با جميع عناوين آن براي تنظيم صحيح زندگي انسان و ايجاد تحرّك و پويايي و رشد و تكامل فرد و جامعه مي باشد. همه‌ي موضوعات يادشده بايد به گونه اي تفسير و تبيين شود كه هم از بُعد انديشه‌ي علمي و اعتقادي و هم از بُعد انگيزه‌ي عملي، جايگاه آن ها روشن شود. {منبع: دین شناسی صفحه57} حضرت آیت الله العظمی ___________________ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
استبشار و دعای شهدا.mp3
983K
💠 روز اول ماه 🔹استبشار و دعای شهدا حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Mutaffifin -01 ss.mp3
5.72M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/10/04 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Mutaffifeen 01 p2.pdf
206.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/10/04 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️تعالیم ائمه(ع) به ما می‌فهماند که چگونه تمدّن‌ساز باشیم ✳️مراحل متمدن شدن یک جامعه! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق: 🔶 تعالیم ائمه(ع) به ما می‌فهماند که چگونه تمدّن‌ساز باشیم و چگونه زندگی کنیم! وقتی خودشان را معرفی می‌کنند، دعاهای خودشان را ذکر می‌کنند، در واقع یعنی این جور زندگی کنید! امام معنایش این نیست که فقط سخن بگوید و برود بلکه امام نقشه نشان می‌دهد. 🔵 چه وقت جامعه متمدن می شود؟ آیت الله العظمی جوادی آملی با طرح این پرسش که «چه وقت جامعه متمدّن می‌شود؟» ابراز داشتند: 🔶 اولین قدم برای اینکه جامعه متمدّن ‌شود این است که افراد «وحدت» داشته باشند به عبارت دیگر اختلاف نداشته باشند و هماهنگ با هم باشند، دومین قدم این است که مشکل دیگری را مشکل خودشان بدانند و «تعاون» کنند، مرحله سوم آن است که نه تنها مشکل دیگری را مشکل خود بدانند بلکه «کریمانه» مشکل یکدیگر را حل کنند؛ یعنی این تعاون، به نحو تعامل نباشد که مثلاً مانند یک معامله اخلاقی یا یک معامله اقتصادی باشد که در مقابل آن توقع داشته باشیم دیگری هم پاداش ما را با عمل خیر بدهد، بلکه به معنای حقیقی کلمه کریمانه باشد. چرا؟ چون خدا دستور می‌دهد و می‌فرماید من انسان را کریم خلق کردم ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾ و شما یعنی انبیا و ائمه(علیهم السلام) خلفای خدایید لذا باید با جامعه انسانی کریمانه رفتار کنید و قرآن و اهل بیت و وجود مبارک پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام) که خلفای الهی‌اند به وسیله مقال یا مقالت به ما می‌فهمانند که شما هم موظف هستید جامعه را کریمانه اداره کنید. 🔶 شاید آن مقام خلافت الهی که مخصوص آنهاست، نصیب افراد عادی نشود، اما فرمود شما می‌توانید طرزی کریمانه جامعه را اداره کنید که متّقیان جامعه به شما إقتدا کنند و شما بشوید «إمام المتّقین»! یعنی ما هم می توانیم این دعا را که خداوند در قرآن برای مؤمنین ذکر کرد بخوانیم و بگوییم ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً﴾؛ خدایا آن توفیق را به من بده که در هر شهری یا روستایی که زندگی می‌کنم خوبان آن شهر به من إقتدا کنند، این درخواست چیز بدی نیست و با تواضع سازگار است، دستور صریح قرآن است که شما می‌توانید این چنین باشید، لذا از خدا این توفیق را بخواهید. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Kholase motafefin 01.mp3
1.47M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/10/04 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli