eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله جوادی آملی.mp3
4.16M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «...خدا عمرسعد را لعنت كند! از صبح دستور داد اين تيراندازها در آن فضا از هر طرف تيراندازی مي‌كردند، فشاری هم به اين خاندان آوردند، طبق دستور ابن‌زياد ملعون گفتند «جعجع بالحسين».شما مسافرت كرديد همه مسافرها را هم ديده ايد، در اردويی كه زن و بچه همراه آدم است اين نهر وسيع است آن‌جا چادر مي‌زند نه در فاصله دور، نگذاشتند حضرت كنار فرات چادر بزند؛ در اردويی که زن و بچه كوچك, بچه شيرخوار, وقتی مي‌خواهد چادر بزند كجا چادر مي‌زند، مي‌رود آن آخرها يا نزديك نهر چادر مي‌زند. دستور كوفه اين بود كه «جعجع بالحسين» جايي او را وادار كن چادر بزند كه نه كمك طبيعی باشد نه كمك مردمی، فاصله زياد بود؛ ولي بالأخره هر قافله‌ای وقتی مي‌خواهد چادر بزند كنار نهر چادر مي‌زند. در اين فضا كه از هر طرف تير مي‌آمد وجود مبارك سيّدالشهداء فرمود: مبادا حرفی بزنيد كه از عظمت ما بكاهد « لا تشکوا و لا تقولوا بألسنتكم ما ينقص قدركم»[۱] افتخار ما اين است كه روضه اين خاندان را روی منبر مي‌خوانيم اين عزيزان ما كه افتخار آنها اين است كه روضه خاندان را در مداحی مي‌خوانند, وظيفه همه ما اين است كه از عظمت، جلال و شكوه اينها چيزی كم نياوريم.» [۱]موسوعة كلمات الامام الحسين(عليه السلام)، ص ۵۹۲ درس اخلاق ۹۳/١/٢٨ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«يزيد گفت: نه دين و وحی ای آمد و نه قرآنی نازل شد: «فلا خبر جاء ولا وحی نزل». امويان به خيال خام خود، پس از دربند كردن دين و به زنجير كشيدن آن، پنداشتند كه دين را اعدام كردند و به ، دين را كه بازيچه مي‏دانستند، از بين بردند؛ ولی امام سجاد و زينب(عليهماالسلام) در صحابت سالار شهيدان و با رهبری آن ذات مقدس، دين را زنده كردند و غل‏های سنگين و زنجيرها را از دست و پای دين باز كردند و آن‏ها را به درب خانه ناميمون بنی اميّه و بني‏مروان زدند و برای ابد رسوا و منكوبشان ساختند.» کتاب: وحی و نبوت در قرآن، ص۱۸۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
معرفی کتاب تفسیر موضوعی قرآن (معاد در قرآن ۱) جلد ۴ اثر ارزشمند آیت‌الله العظمی جوادی آملی: معاد كه پایان جهان است، آغاز حیات جاوید ‌‌می‌باشد كه مرگ را در آستانۀ سرای خود ذبح كرده و جاودانگی و خلود را به ارمغان ‌می‌آورد و نیاز فطری هر موجود حیاتمندی را پاسخ مثبت گفته و مرگ را به حریم خود راه نمی‌دهد. تأمل در چنین حقیقتی از اهمیت و ضرورت فراوانی برخوردار است. گزاره‌‌های عمدۀ جهان قیامت، سنت‌های حاكم بر آن و حقایق مهم و اساسی این نشئه، تنها از قرآن كریم برخاسته است. بر این اساس چهارمین مجلد از سلسلۀ ذهبیه «تفسیر موضوعی قرآن كریم»، با برعهده گرفتن این مهم، در دوازده بخش به موضوعات ذیل ‌می‌پردازد: یاد معاد، دنیا و آخرت، منكران معاد، امكان معاد، ضرورت وقوع معاد، مرگ و قبر و برزخ، شهید و شهادت، نشانه‌های قیامت، نام‌ها و حوادث قیامت، سؤال در قیامت، گواهان رستاخیز، نامۀ اعمال و... . 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«مَن ماتَ و لَم يَغْزُ ، و لَم يُحدِّثْ نفسه بغزو ماتَ على شُعْبَةٍ مِن نِفاقٍ كسی كه بميرد و در جنگ شركت نكند و در آن نباشد، بر شاخه‏ای از نفاق مرده است. اين حديث نشان مي‏دهد كه داشتن مبارزه و جنگ در راه خدا مهم‏تر از حضور در ميدان رزم است.از اين رو عارفی كه اهل رزم و نبرد نيست و از جهت جسمی يا جهات ديگر مشكل دارد بايد تب و تاب جبهه و رزم داشته باشد، در آتش سوز و گدازش بسوزد، ديگران را تشويق كند، اهل دعا به رزمندگان و جنگجويان در راه خدا باشد و.... در چنين شرايطی است كه هم مي‏تواند مظهر انعطاف باشد و هم مظهر خشم مقدس تا بين عرفان و حماسه در خود و بين تعريف و تحميس نسبت به ديگران هماهنگی كامل برقرار سازد.» کتاب حماسه و عرفان - صفحه ۱۵۳ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی .mp3
2.28M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «وجود مبارک پيغمبر يک وقت فرمود: سخاوت يک شجره طوبايی است که اصل آن در بهشت در خانه من است و شاخه‌های او به خانه‌های مؤمنين مي‌رسد. در جلسه ديگر فرمود: سخاوت يک شجره طيبه‌ای است که اصل آن در خانه علی بن ابيطالب است شاخه‌های پربرکتش به خانه‌های مؤمنين مي‌رسد. به حضرت عرض کردند اين دو حديث هماهنگ نيست؛ چون شما در يک جلسه فرموديد اصل اين درخت در خانه من است، در جلسه ديگر فرموديد: اصلش در خانه علي است! فرمود: «دَارِي وَ دَارَ عَلِيٍّ وَاحِدَةٌ»...» درس اخلاق ۹۷/١١/۴ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«قيام وجود مبارك حسين بن علی(عليهماالسلام) براي دو هدف بود: ۱ عالم، با سواد و با فرهنگ‏كردن مردم. ۲.به در آوردن مردم از ضلالت و گمراهي عقلي و براي اين دو خون جگر داد: «و بَذَلَ مُهجَتَه فيك ليستنقِذَ عبادَك من الجهالةِ و حَيرةِ الضّلالة» ؛ و به استنادِ «حسينٌ منّي و أنا من حسين» ، آنچه در زيارت اربعين درباره هدف اصيل نهضت حسين بن علی(عليهماالسلام) آمده است، همان اهداف پيامبر اكرم‏ صلی الله عليه و آله و سلم است: «فهَداهُم به من الضّلالة و أنقذهم بمكانه من الجهالة» ؛ يعني خدای سبحان به دست پيامبر گرامی دو كار كرد: مردم را با فرهنگ و با سواد كرد و نيز آنها را از گمراهی به‏درآورد.» کتاب بنيان مرصوص امام خمينی (ره) - ص۳۲۲ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
احکام شرعی .mp3
875.8K
:اگر پدر وضعیت مالی خیلی خوبی داشته باشد ولی فرزندانش به نان شب هم محتاج باشند. در صورتی که پدر در قید حیات است. از نظر دینی مجازند ادعای ارث داشته باشند یا خیر؟ 🎙پاسخ حجت الاسلام و المسلمین زین العابدینی نماینده دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «مواظب باشیم این نظام نه به آسانی به دست آمده و نه به آسانی برمی‌گردد. اگر معاذ الله کمترین آسیبی ببینید تمام لعنت های گذشته دامنگیر ما میشود، الی یوم القیامة هر مسلمانی که بیاید لعنتش دامنگیر ماست. ...بر همه ما است که اين نظام را حفظ بکنیم...کاری که باعث تضعیف این نظام است، باعث تفرقه است، باعث نفاق افکنی است، باعث طمع بیگانه است حرام عینی است.» 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
شهادت، شكست نيست، بلكه مانند پيروزی شمشير بر شمشير، آن نيز پيروزی خون بر شمشير است. گواه اين پيروزي، نثار خون انبيا(عليهم‌السلام) و بقا و استمرار دين آن‏ها و برچيده شدن آيين دشمنان آنان از پهنای تاريخ است، پس دين با پشتوانه خون و ايثار و شهادت هرگز شكست ندارد، هرچند متديّنان گاهي از سرِ بي‏اعتنايی به اوامر الهی طعم تلخ شكست را چشيده (جنگ اُحد) و زمانی نيز پيروز بوده‏اند: (إنَّهُم لَهُمُ المَنصورون *وإنَّ جُندَنا لَهُمُ الغالِبون) ؛ (ونَصَرناهُم فَكانوا هُمُ الغالِبين) منبع:تسنيم، جلد ۱۶- صفحه ۱۷۱ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام علی(عليه‏السلام) فرمود: « اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛ از گناه پنهانی بترسيد زيرا همان كس كه امروز مي بيند، فردا قاضی و داور خود اوست. مثل محكمه های دنيايی نيست كه غالباً قاضی غير از شاهد است؛ از اين رو در آنجا نياز به شهادت كسی نيست، هر چند كه شاهدان فراواني شهادت می دهند.آن كسی كه در محضر و مشهد خداوند بودن باورش شده باشد: ( أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ) سعی دارد گناه نكند؛ يا لااقل گناه بزرگ مرتكب نشود تا به خاطر ترك گناهان بزرگ، گناهان كوچكش بخشوده شود: (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ) کتاب حماسه و عرفان - صفحه ۷۰ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: بارها در همين‌جا اين بيان نورانی بزرگانی مثل مرحوم آقای قاضی را شنيديد الآن مثلاً اگر كسی يك سبد ميوه‌ای برای ما بياورد ما همين دو حرف را مي‌زنيم: مي‌گوييم اين چيست؟ مي‌گويند ميوه است, مي‌گوييم چه كسی داد؟ فلان باغبان يا باغدار؛ اما هرگز در فرمايشات آن بزرگوارها اين‌طور نبود اينها فقط دو جمله داشتند از سومی سؤال نمي‌كردند مي‌گفتند چيست؟ مي‌گفتند ميوه است، مي‌گفتند چه كسی نه چه كسی داد, ميگفتند فلان باغبان، چه كسی داد معلوم است چه كسی داد. فرق يك موحّد با آدم عادی همين است كه او فلان كس را معطی و رازق مي‌پندارد ﴿مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ﴾ او اين است. آن موحّدان هرگز باغدار و باغبان را معطی نمي‌دانستند نمي‌گفتند فلان باغدار داد، فلان باغبان داد؛ مي‌گفتند فلان باغبان آورد, چه كسی داد؟ معلوم است چه كسی داد ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ اين فرق آدم موحد و غير موحد است» درس اخلاق ۹۲/١١/۳ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام صادق سلام الله علیه فرمودند: «اهل تکبر در روز قیامت به صورتهای مورچه محشور می‌شوند» کتاب حق و تکلیف در اسلام ص۲۱۰ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«سلمان و ابوذر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت کرده اند که حضرت فرمود:إِنَّ اَللَّهَ أَعْطَانِي مَسْأَلَةً فَأَخَّرْتُ مَسْأَلَتِي لِشفَاعَةِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ أُمَّتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَفَعَلَ ذَلِكَ؛ خداوند درخواستی را عطایم فرمود و من آن را برای شفاعت مؤمنان امتم در روز رستاخیز ذخیره کردم» کتاب شفاعت جلوه برتر رحمت ص۹۳ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی گویا از مرحوم آقای قاضی(رضوان الله علیه) نقل می‌کرد که وجود مبارک سیّدالشهداء سالی یکبار برای اهل بهشت تجلّی می‌کند. مگر می‌شود هر وقتی او را دید؟ در آن سجده زیارت «عاشورا»، آدم حشر با او را می‌خواهد. توده بهشتی‌ها سالی یکبار وجود مبارک سیّدالشهداء برای آنها تجلّی می‌کند...» درس تفسیر ٩۶/٧/٣٠ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «هر کس روز جمعه ناخن و شاربش را بگیرد و مسواک زند و هنگام رفتن به نماز جمعه بر سرش آب بریزد.هفتاد هزار فرشته او را همراهی می‌کنند و برایش آمرزش و شفاعت می طلبند.» مفاتیح الحیاة ص ۳۵۲ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام صادق سلام الله علیه فرمودند: «چرا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را ناراحت میکنید؟ گفتند:چگونه ناراحتش میکنیم؟ فرمود:مگر نمی‌دانید که اعمال شما بر او عرضه می‌شود و اگر معصیت خدا را در آن ببیند موجب ناراحتی او می‌شود؟ آنگاه سفارش کرد:تلاش کنید رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را خوشحال کنید و موجبات ناراحتی او را فراهم نکنید.» ادب فنای مقربان جلد ۱ صفحه ۱۵۴ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🏴مراسم سوگواری به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام سجاد سلام الله علیه زمان سه شنبه یکم شهریورماه ساعت: ١١:٣٠ مکان: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه ۱۹ دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) همراه با پخش زنده از کانال ایتا دفتر http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c و همچنین لینک زیر https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «مرحوم علامه اگر کسی با او زندگی می‌کرد، می‌فهمید او در زمین زندگی میکند، ولی در دنیا زندگی نمی‌کند... یکی از مراجع(رضوان الله علیه) که هم دوره ایشان بود در نجف ، بارها به من می‌گفت که این حرفها برای خود آقای طباطبایی است. بارها به من می‌فرمود من اساتیدش را در نجف می‌شناسم...آنها آن‎قدر نبودند که آقای طباطبایی دارد، این حرفها برای خود ایشان است و بارها تکرار میکرد که این آقای طباطبایی انسان کامل است. خدا هر دو را و سایر مراجع را با اولیای الهی محشور کند» درس تفسیر ۹۵/۸/٢۴ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
گروهی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده عرضه داشتند:ای پیامبر خدا بهشت پروردگارت را بر ما تضمین فرما،فرمود: «علی أن تعینونی بطول السجود»؛ به شرط این که مرا با طولانی کردن سجده یاری نمایید.» کتاب رازهای نماز ص۱۲۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «ضرورت آموزش اذن گرفتن و درب زدن به فرزندان» 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: «به یاد دارم که حدود سال ۱۳۳۸ یا ۱۳۳۹ (ه.ش) مرحوم پدرم رحلت کرده بودند. رفقای آملی جمع شدند و گفتند:حال ایشان خوب نیست و کسالت دارند. از این رو بهتر است زودتر خودتان را به آمل برسانید. وقتی که به آمل رفتیم، در غیاب ما اساتید بزرگوار، مرحوم محقق داماد و مرحوم آقای میرزا هاشم آملی(رضوان الله علیهما) برای بزرگداشت مرحوم پدرم مجلس ترحیم گرفتند؛ بدون آن که ما به وصف صاحب اصلی مجلس عزا حضور داشته باشیم. آن بزرگواران کاملا مجلس دار بودند و مهمانان را پذیرایی و احترام کردند و پیش پای بزرگان و طلابی که به مجلس می آمدند، بلند می‌شدند و می نشستند. این کمال شاگردپروری و کمال بزرگواری بود؛ چون گاهی کسی می گوید که این شخص شاگرد من است و باید در مجلس ترحیم پدر او شرکت کنم و شرکت هم می‌کند و در گوشه ای می نشیند و فاتحه ای می‌خواند و گاهی به وصف صاحب عزا مجلس ترحیم بر پا و از پدر شاگردش احترام می‌کند؛ این دو کار با هم فرق بسیار دارد.» کتاب مهر استاد ص۱۷۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«تفسیر تسنیم جلد 63 » منتشر شد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مرحوم نوری در مستدرک الوسائل از حضرت ابوالحسن سلام الله علیه روایت کرده که فرمود:در نماز وقتی از آخرین سجده سر برداشتی، پیش از آن که برخیزی کمی بنشین، سپس قبل از دستها زانوها را از زمین بلند کن و دستهایت را باز کن و سنگینی بدن را بر آنها قرار بده، آنگاه برخیز. این کار نشانه وقار مؤمنی است که در پیشگاه پروردگارش فروتنی دارد و از سجده ات سبک وار به قیام مبادرت مکن» رازهای نماز صفحه ۱۴۵ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«زهد راستين آن است كه انسان نسبت به غير خدا زاهد، يعنی بي‏رغبت، و نسبت به خدا راغب باشد و جز خدا را برای خدا ترك كند؛ آن خدايی كه همه چيز است و در اعماق هستی انسان حضور و ظهور، و بر آن احاطه دارد و همه هستی انسان را لذيذ و كامياب مي‏كند؛ لذتی كه قابل وصف نيست. اين زهد مطلوب اوليای اِلهي است؛ چنان‏كه از امام سجاد(عليه‌السلام) نقل شده است كه در دل شب مي‏فرمود: «أين الزاهدون في الدنيا أين الراغبون فی الاخرة» شميم ولايت - صفحه ۷۷۱ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli