ایمان مستقر.mp3
916.8K
💠 روز شانزدهم ماه #جمادی_الاولی
🔹 ایمان مستقر
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Inshiqaq 03 p2.pdf
1.52M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق
🔹 جلسه: 03
تاریخ: 1398/01/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Inshiqaq -03 ss.mp3
5.7M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق
🔹 جلسه: 03
تاریخ: 1398/01/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 505.pdf
490.9K
متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 505
تاریخ: 1398/10/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah - 505 ss.mp3
5.89M
صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 505
تاریخ: 1398/10/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅اگر كودك در قرائت قرآن حاذق شد، مستحب است پدر و مادر وليمه بدهند.
✅قرآن برای کودکان و نوجوانان ايراني با خط نستعلیق نوشته بشود.
🔸لااقل بايد توافق ميكردند و بكنند كه بالأخره در ايران با خطّ نستعليق قرآنها را طوري بنويسند كه اين نوجوانها بتوانند بخوانند.
🔸بعضي از جاها خُب اين كلمههايي است كه الف را خيلي كوچك مينويسند يا همزهها را يا واوها را كه بعضيها خوانده ميشود بعضي خوانده نميشود، فرزندان ما با اين خط آشنا نيستند.
🔸شما مستحضريد در كتابهاي فقهي ما، وقتي وَليمه را تقسيم ميكنند -كه مستحب است انسان وليمه بدهد- اين وليمه يك اسم جامعي است براي مصاديق فراوان ...
🔸يكي از اسامي پربركت وليمه كه مستحب است در اسلام، وليمه حِذاق و وليمه حَذاق است(هم به كسر هم به فتح)، آن وقتي است كه انسان كودكش را ببرد مكتبخانه قرآن بخواند، او در قرائت قرآن حاذق بشود.
🔸وقتي فرزندش در قرائت قرآن حاذق شده است مستحب است پدر و مادر وليمه بدهند.
🔸اين دين است؛ حالا الآن تمام ثواب را در درجه اول امام و شهدا ميبرند بعد مسؤولاني كه اين كودكان ما، نوجوانهاي ما را به قرآن آشنا كردند و ميكنند ...
🔸اما بالأخره دين همانطوري كه براي ساختن خانه، براي برگشت از سفر وليمه قائل است، اگر كودك در قرائت قرآن حاذق شد، مستحب است پدر و مادر وليمه بدهند.
🔸خُب الآن اينها بخواهند قرآن بخوانند با خط عثمانطه و امثال ذلك براي اينها سخت است اما قرآني باشد كه اين الفها باز، حروف از هم جدا باشد و با همان خط نستعليق كه عروس خطوط است براي ما ايرانيها اين نوشته بشود.
🔸حالا لازم نيست سطح بينالملل باشد تا تهمت بزنند كه ـ معاذ الله ـ ايران و جمهوري اسلامي تحريف كردند بر اساس گمان باطلشان، ولي بالأخره مصرف داخلي داشته باشد اين قرآنها را بتوانند خوب بخوانند، آسان تعليم داده بشود.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره لقمان، آیات 26 الی28
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
ایمان مستقر.mp3
916.8K
💠 روز شانزدهم ماه #جمادی_الاولی
🔹 ایمان مستقر
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3621 p2.pdf
251.7K
🏴 متن #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1398/10/19
▪️ موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 103 ـ 104
#فاطمیه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3621 ss.mp3
6.93M
🏴 صوت #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1398/10/19
▪️ موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 103 ـ 104
#فاطمیه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ دهان را از غذای شبهه ناک و حرف آلوده پاک کنید!
🔸انسان اگر شامّه خوبي پيدا كرد اين واقعاً بوي بد گناه را استشمام ميكند و اگر فرمودند «طَهّروا أفواهكم فإنّها طُرُق القرآن» براي همين است.
🔸نفرمودند دندانها را مسواك كنيد؛ استحباب إستياك در مسأله مقدّمات إحرام هست، در مقدّمات صلاة هست.
🔸دستور دادند مسواك بكن، يكي از سُنَن وضو گرفتن، سُنَن نماز خواندن، مسواك كردن است؛ آن دليل خاصّ خودش را دارد.
🔸اما اينكه فرمود: «طهّروا أفواهكم»، أفواه غير از أسنان است؛ دهن غير از دندان است.
🔸فرمود دهن را پاك كنيد؛ خُب اگر غذاي شبههناك وارد بشود اين دهن ناپاك است؛ حرف آلوده از اين دهن بيرون بيايد اين دهن ديگر ناپاك است.
🔸فرمود «طَهّروا أفواهكم فإنّها طُرُق القرآن» ... خُب اگر قرآن ميخواهد عبور كند اگر ـ خداي ناكرده ـ دهن آلوده باشد شما شفافترين و پاكترين آب را از يك لوله ناپاك عبور بدهيد بالأخره آلوده ميشود.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره لقمان، آیات 27 الی31
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
زنگار غفلت.mp3
686.1K
💠 روز هفددهم ماه #جمادی_الاولی
🔹 زنگار غفلت
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Inshiqaq -04 ss.mp3
5.39M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق
🔹 جلسه: 04
تاریخ: 1398/01/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Inshiqaq 04 p2.pdf
199.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق
🔹 جلسه: 04
تاریخ: 1398/01/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah - 507 ss.mp3
5.89M
صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 507
تاریخ: 1398/10/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 507.pdf
185.7K
متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 507
تاریخ: 1398/10/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند
جمعی از طلاب مدارس علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان بناب با حضور در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار کردند.
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️ علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مرد
✳️ علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند
جمعی از طلاب مدارس علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان بناب با حضور در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان احادیثی از وجود گرامی پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی علیه السلام، در خصوص منزلت علم و رسالت علما در جامعه، بیان داشتند:
🔷گرچه ذات اقدس اله برای افراد لازم کرده است که معارف الهی را بیاموزند، اما قبل از آنکه از مردم این تعهد را بگیرد، از علما، اساتید و فضلا تعهد گرفته است که احکام و معارف را به مردم بیاموزانند.
🔷امام معصوم می فرماید «لأَنَّ العِلمَ كانَ قَبلَ الجَهلِ»؛ علم، قبل از جهل و مقدم بر آن است، به عبارت دیگر اصل، «علم» است و «جهل» در اثر غفلت و اشتغال به گناه و امور دنیویی ایجاد می شود، قرآن کریم هم در جریان آفرینش جهان و هم در جریان آفرینش آدم، این نکته را مورد تاکید قرار داده است، در خصوص خلقت انسان فرمود، خدا انسان را مانند لوح نانوشته خلق نکرد، بلکه علوم را در هر جانی نهادینه کرد و به ودیعه نهاد.
🔷همه علما موظف هستند علم خود را به جامعه منتقل کنند و انتقال علم به جامعه از دو میسر کلی ممکن است؛ یکی «سیره علمی» و دیگری «سیره عملی»؛ علما باید به این دو شیوه، علم را به جامعه منتقل کنند، همانطور که ائمه علیهم السلام با قول و فعل خود، علم را به جامعه منتقل می کردند، علما نیز گرچه در آن سطح نیستند، لکن می توانند و وظیفه دارند در این جهت حرکت کنند.
🔷پیامبر اکرم(ص) در حدیثی که از غرر احادیث ماست، می فرماید «إنَّ أَقرَبَکمْ مِنِّی غَداً وَ أَوْجَبَکمْ عَلَی شَفَاعَةً أَصْدَقُکمْ لِلْحَدِیثِ وَ أدّیکمْ لِلْأَمَانَةِ وَ أَحْسَنُکمْ خُلْقاً وَ أَقْرَبُکمْ مِنَ النَّاسِ»؛ نزدیکترین شما نسبت به من در روز قیامت و شفاعت شونده ترین شما کسانی هستند که راستگوتر در گفتار، امانت دارتر، خوش خُلق تر و به مردم از همه نزدیکتر باشند، علما باید بیش از دیگران خود را مخاطب این حدیث بدانند، اگر ارتباط عالم با مردم بیش از دیگران باشد در قیامت به پیامبر(ص) نزدیکتر خواهد بود، این نکته وظیفه علما را در قبال جامعه به روشنی تبیین می کند، یعنی علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند و این میسّر نیست مگر اینکه تلاش و کوشش کنند که علم صائب و عمل صالح داشته باشند و آن را به جامعه خود نیز منتقل کنند.
🔶در ابتدای این جلسه، آیت الله عبدالمجید باقری بنابی، مدیر مدارس علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان بناب گزارشی از فعالیتهای علمی و فرهنگی این مدارس علمیه، ارائه نمود.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
#آثار_جدید #مفاتیح_الحیات_عربی ✅ تازه های نشر✅ 📚 «مفاتیح الحیات عربی» http://eitaa.com/joinchat/3
مفاتیحالحیاة کتابی حدیثی رفتاری، اثر آیتالله عبدالله جوادی آملی که به جلد دوم و مکمل مفاتیحالجنان شهره شدهاست و تأکید آن بیشتر بر روایاتی است که به رفتارهای فرهنگی ـ اجتماعی و حوزه اخلاق و حقوق اجتماعی مربوط میشود. این کتاب در بهار سال ۱۳۹۱ بهوسیله نشر اسراء منتشر شد. این کتاب توسط گروهی از نویسندگان حوزه علمیه قم تحت نظارت جوادی آملی به نگارش درآمد.
موضوعات این کتاب در ۵ بخش موضوعی تقسیمبندی شده و بیش از ۶ هزار حدیث در آن بکار رفته است. کتاب از فصلهای متعددی تشکیل شده و در هر فصل احادیث معتبری در خصوص موضوعات آن فصل ارائه شده است. «مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و...» از جمله بخشهای این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است.
مفاتیح الحیاة ۵ بخش و یک خاتمه دارد: بخش اول، تعامل انسان با خود است. برخی فصلهای این بخش: تفکر، یادگیری، حفظ تن، نظافت، خوردن، لباس، آراستگی، مسکن، مسافرت، خواب، تفریح، ورزش و... است. بر اساس بخش اول این کتاب تعامل انسان با خود مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش به آبادانی زمین توسط انسان اشاره شده است. همچنین به اهمیت تفکر و تدبر در بیان امامان شیعه پرداخته شده است. برای نمونه عبادت واقعی، تفکر در کار خداوند دانسته شده است. در ادامه به بحث اجتناب از تکلف و دشواری اشاره شده است که بر اساس آن روایاتی نقل میشود که متکلفان مورد بیمهری پیامبر اسلام قرار میگیرند و بهسختی نکوهش میشوند.
بخش دوم، تعامل انسان با همنوعان است که شامل فصلهای خویشاوندان، مسلمانان، بیگانگان، مستضعفان، دشمنان، شهروندان و... است.
بخش سوم، تعامل مردم و نظام اسلامی است که شامل: نظام سیاسی، نظام اجتماعی، شهرداری، امور اقتصادی و... است بخش چهارم، تعامل انسان با حیوان است که شامل نگهداری حیوان، بهرهگیری از حیوان، حقوق حیوان و... است.
بخش پنجم، تعامل انسان با محیط زیست است که شامل محیط زیست، خاک، درختکاری، فضای سبز، باد و باران، دریاها، راهها، مواد سوختی، گردشگری و... است. بخش خاتمه، شامل کارها در روزهای ماه قمری، سنتها و... است.
برخی از موضوعات آن عبارتاند از: صله رحم، کودک، جوان، همسر، دشمن و ...در بخشی از کتاب ذیل عنوان «زینت و آراستگی» میخوانیم: امام صادق (ع) میفرماید: عطر مردان پربو و کمرنگ ولی عطر زنان کم بو و پررنگ باشد. امام رضا (ع) میفرماید: خوب است که مرد هر روز از عطر و بوی خوش بهره گیرد و اگر نتوانست، یک روز در میان و اگر نتوانست هر جمعه.
امام باقر(ع): سزاوار نیست زنان آراستن خود را برای همسرانشان تعطیل کنند، هرچند به آویختن گردنبندی باشد. رسول خدا (ص) از به دست کردن انگشتر روی و آهن و از نقش حیوان بر نگین انگشتر نهی فرمود و میفرمود: انگشتر عقیق به دست کنید زیرا تا بر دست شماست، غم نمیبینید.
همچنین در بخشی از سرفصل «آداب نوشیدن» میخوانیم: رسول خدا (ص) میفرماید: دستتان را بشویید آنگاه در آنها آب بنوشید چرا که هیچ ظرفی پاکیزهتر از دست نیست. رسول خدا (ص) میفرماید: از سر مشک (ظروفی مانند پارچ) آب ننوشید. کسی که در ظرف طلا و نقره غذا میخورد و یا نوشیدنی میآشامد، در شکم خود آتش دوزخ را غرغره میکند...آب را از سمت دستگیره آن ننوشید چرا که محل جمع شدن آلودگی است. امام کاظم (ع) میفرماید: از جای شکسته ظرف آب ننوشید چرا که قرارگاه شیطان است؛ آشامیدن آب را با بسم الله آغاز کنید و با الحمدلله پایان دهید. «مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و...» از جمله بخشهای این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است. در مجموع میتوان گفت که سبک زندگی دینی و اسلامی طبق آیات و روایات در این کتاب بیان شده است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
اعجاز مهدوی.mp3
741.4K
💠 روز هجدهم ماه #جمادی_الاولی
🔹 اعجاز مهدوی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ علم غیب ملاک قضاوت نیست
🔸ما بايد بدانيم كه علم ملكوتي اشرف از آن است كه در حوزهها بيايد با آن فقه و اصول اداره بشود ...
🔸علم غيب برتر از آن است كه سند فقه باشد، علم ملكوتي برتر از آن است كه بازار فقه را گرم كند.
🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود من قاضيام، روي كُرسي قضا نشستم، محكمه قضا دارم، اما فقط بر اساس شاهد و سوگند حكم ميكند.
🔸با حصر فرمود: «إنّما أقضي بينكم بالبيّنات و الأيمان» با اينكه مسلّماً اسرار غيب را باخبر بودند در يكي از جبهههاي جنگ كسي كشته شد وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «إنّ الشملة التي أخذها يوم خيبر من المغانم لم تصبها المقاسم لتشتعل عليه نارا» الآن آن پارچهاي كه ايشان در غنايم خيبر بدون اجازه ما گرفته در كنار قبرش دارد شعله ميزند.
🔸اين پيغمبر است ... بنا بر اين نيست كه ما با علم غيب اداره كنيم؛ علم غيب را ذات اقدس الهي در قيامت ملأ ميكند، مبادا بگوييد ما رفتيم محكمه پيغمبر به دست خود پيغمبر اين مال را گرفتيم.
🔸اگر كسي شاهد دروغ آورد، قسم دروغ خورد، مالي را از محكمه من از دست من گرفت «قطعةً من النار» را دارد ميبرد.
🔸علم غيب برتر از آن است كه اين را انسان به بازار فقه بياورد.
🔸آن وقت ديگر جا براي اين سؤال نيست كه «وجود مبارك حضرت امير ميدانست آن شب شهيد ميشود يا نميشود؟ اگر ميدانست چرا رفته؟ وجود مبارك سيّدالشهداء ميدانست شهيد ميشود يا نميشود؟ اگر ميدانست شهيد ميشود چرا رفته؟»
🔸اين اصلاً آسمان را به زمين دوختن است؛ آن علم اشرف از آن است كه بازار فقه را گرم بكند، فقه ظاهري دارد، همه ما مثل ديگران مكلّف به ظاهريم.
🔸گاهي براي اظهار معجزه، اظهار نبوّت، اظهار امامت، اثبات ولايت دستورات غيبي ميدهند اما بنا بر اين نيست كه با علم غيب عمل كنند.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره لقمان، آیات 31 الی34(آخر)
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c