#آیت_الله_جوادی_العظمی_آملی :
⭕️ #امتحان
💠 و مستحضريد هر حادثه ای كه برای ما پيش بيايد امتحان الهی است؛ مثل كنكورها در اين دانشگاه ها و حوزه ها، گاهی امتحان سالانه است, گاهی نيم سال است، گاهی امتحان در کلاس هست. در بخشی از آيات قرآن كريم فرمود گرچه انسان در معرض آزمون هست؛ ولی آن امتحان های مهم، سالی يكی دو بار است (يُفْتَنُونَ في كُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ)، حالا در صدر اسلام مربوط به غزوه بود، سالی يک يا دو مرتبه جنگ رسمی شروع می شد، اين آيه که مطلق هست و آن مورد هم که مخصص نيست. فرمود آن امتحان های مهم يا يك بار يا دو بار امتحان مهم است; ما موظف هستيم هر لحظه آزمون را خوب پس بدهيم.
💠 پس راه باز است و در همه موارد ذات اقدس الهی در كمين ماست كه دستِ ما را بگيرد: (إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ) آن شيطان در كمين است كه پاي ما را بگيرد: (لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ)؛ خيلي فرق است. اگر خدا مرتب در كمين است كه ما نيفتيم و اگر شيطان مرتب در كمين است كه ما را بياندازد؛ خدا پيروز است، چرا ما آن طرف نرويم؟! هم (إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ) است، هم (لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ) است كه ما اميدواريم به بركت قرآن و عترت جوامع بشری، جامعه ايران اسلامی و همه شما برادران و خواهران اسلامی مشمول دعای خير ولیّ عصر باشيد!
🌀 #درس_اخلاق
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی :
⭕️ فرمود شما #فرزندان ماييد ...
⭕️ آن گاه اگر بيراهه برويم، حضرت فرمود: برای ما خيلی غُصّه است ...
💠 بعد هم (امام باقر (ع)) فرمود: «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»؛ آزمون ما با اين مردم بسيار دشوار است، براي اينكه ما اينها را دعوت كنيم نمی آيند، رها كه كنيم راه غير از اين نيست! ما نمی توانيم بگوييم «بگذار تا بيفتد و ببيند جزاي خويش»، اين حرف ما نيست! چرا كيفر تلخ كار خودش را ببيند؟ «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»، راه غير از اين نيست! اين است كه ما خيلی برايمان سخت و دشوار است، ما نميتوانيم بگوييم ما به وظيفه مان عمل كرديم و تمام شد و رفت، ما غُصه می خوريم!
💠 بسياری از حالات خود وجود مبارك پيغمبر(ص) اميرالمؤمنين (س) به حال ما غُصّه می خوردند! الآن هم وجود مبارك حضرت به حال ما غُصّه می خورد! آدم يك فرزندی داشته باشد و بيراهه برود كه نمی تواند بگويد «بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش».
💠 فرمود شما فرزندان ماييد: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة». ما كه وقتی تشيّع را قبول كرديم، اينها را به امامت قبول كرديم، اينها را به عصمت قبول كرديم و اينها را به حجّت قبول كرديم، شديم فرزند اينها! اگر فرمود: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» و ما هم اينها را به عنوان امامت قبول كرديم، فرزندان آنهاييم! آن گاه اگر بيراهه برويم، حضرت فرمود: براي ما خيلی غُصّه است، «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا». هيچ پدری حاضر نيست كه بگويد «بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش»، اينچنين نيست! هيچ پدری و هيچ مادری حاضر نيست. الآن وجود مبارك حضرت هم همينطور است! اگر خدای ناكرده بيراهه برويم براي ما غُصّه می خورند، رنج می برند كه چرا ما به اين صورتيم.
🌀 #درس_اخلاق
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
غرق در توحید.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
643.1K
🔹 غرق در توحید
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
◀️ برخى آثار نیكى به پدر و مادر
🔺 نشانهٔ تشیّع:
🔹 امام صادق (ع) فرمودند:
🔸 اى جابر! شیعیان ما شناخته نمىشوند مگر با... نیكى به پدر و مادر.
📚 #مفاتیح_الحیات
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ، برگرفته از کتاب ارزشمند "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه : در خطبه 192 از نهجالبلاغه ، علی (ع) نیز می فرماید: من هنگام نزول وحی بر پیامبر، صدای ناله شیطان را میشنیدم. به رسول اکرم (ص) عرض کردم: این ناله و فریاد چیست؟ فرمود: این افسوس شیطان است که فهمید دیگر پرستش نمیشود، چون جایی که وحدت و نبوت و رسالت حکومت کند، آنجا شیطان عبادت نمیشود، "ولقد سمعت رنه الشیطان حین نزل الوحی علیه (ص) فقلت: یا رسولالله ما هذه الرنه؟ فقال: هذا الشیطان قد ایس من عبادته". آنگاه فرمود: ای علی هر چه را من میبینم تو نیز میبینی و هر چه را من میشنوم، تو نیز میشنوی، جز آن که تو پیامبر نیستی، لیکن وزیر من هستی و تو بر پایه خیر استواری: "انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک علی خیر"آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شامهای که از غیب میبوید، شامهای ملکی و مادی نیست، چنان که نبوت نیز مربوط به عالم طبیعت و ملک نیست و تنها با حس بویایی ملکوتی میتوان نبوت را که امری غیبی است، تشخیص داد.آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود. در خطبه 192 از نهجالبلاغه ، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حبل الله.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
1.02M
🔹 حبل الله
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
🔰 ادراك مقام رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و نيز مقام اميرالمؤمنين و ائمه معصومين (عليهمالسلام) ميسور هيچكس نيست و آنان در مقام انسانيت و خلافت مطلقه اِلاهي، نور واحدند. از اينرو، رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) درباره اميرالمؤمنين (عليهالسلام) ميفرمايد: «ما عرفك يا عليّ حق معرفتك إلاّ اللّه وأنا»؛ يا علي! جز خدا و من، هيچ كس تو را آنگونه كه شايسته است، نشناخت.
🔰 انسان كامل آيينه تمام نماي اوصاف فعلي خداوند است. براي شناخت كُنه انسان كامل، چاره اي جز انسان كامل شدن نيست. در اين حالت است كه معناي اسم اعظم مشهود، و واقعيت «كتاب مبين» مبيّن مي گردد و نيز حقيقت «اُمّ الكتاب» آشكار، و عِدل قرآن كريم بودنْ واضح مي شود و شرط حِصْن بودن توحيد احراز مي گردد.
🔰 اميرالمؤمنين (ع) برجسته ترين انسان كامل و نيز شخصيت ممتازي است كه قبل از خلقت عالم وجود، نور او و نور رسول الله (ص) به صورت يك مجموعه خلق شد، چنانكه رسول اكرم (ص) مي فرمايد: «خلقت أنا وعليّ من نورٍ واحد». سپس اين نور واحد عوالمي را پشت سر گذاشت و به اين نشأه از عالم وجود رسيد تا اين كه در دنيا يكي در لباس نبوت جلوه كند و ديگري در جبّه امامت.
🔰 براي غير ذات نوراني ائمه معصومين (عليهم السلام)، نه شناخت عارفانه شهودي كُنه اميرالمؤمنين (عليه السلام) مقدور است و نه معرفت حكيمانه حصولي عمق يا اوج او ميسور.
🔰 انسان كامل چونان اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع)، عصاره نظام آفرينش است و آن چه در جهان امكان به طور كثرت مَنْشُور است، در حقيقتِ علي بن ابي طالب (ع) به طور وحدتْ ملْفُوف است و هماهنگي اين لَفّ و نَشْر، پيام خاص خود را دارد و آن اين كه وجودهاي طبيعي، مثالي، عقلي و اِلهي اشياي عيني، همتاي مراحل چهارگانه وجود اين عَبْد محض و با اخلاصِ خداوند خواهد بود.
🔰 به طوري كه اگر نظام تكوين به صورت انسان كامل مُتَمثِّل گردد، همان #حضرت_علي (ع) خواهد بود و اگر حقيقت انسان كاملي مانند علي بن ابي طالب (ع) به صورت جهان عيني مُتبلوِر شود، همين جهان كنوني خواهد شد و اين تبادل و تعاملِ متقابل محصول تطابق لَفّ و نشر است كه به آن اشارت شد. اثر اين هماهنگي كاملِ انسانِ معصوم و جهان را مي توان در علم غيب انسان كامل نسبت به آنچه در جهان مي گذرد و نيز تأثير وي در آن به اذن خداوند مشاهده نمود.
📚 شمیم ولایت
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
sharhe zyarate jame _10.pdf
حجم:
226.3K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 #شرح_زیارت_جامعه_کبیره جلسه دهم
▪️ تاریخ: 1374/03/20
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c