آیت الله جوادی آملی .mp3
2.13M
«اهمیت پذیرش حق»
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
تفسیر سوره آل عمران جلسه ۶۳
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی:
درسهای استاد علامه طباطبایی رحمه الله در علوم عقلی در آن زمان از درسهای کم نظیر حوزه علميه قم بود. بسیاری از شخصیتهای نامدار امروز که کرسیهای درسهای غنی حوزه قم را در اختیار دارند،افتخارشان این است که از شاگردان علامه رحمه الله بوده و در درسهای ایشان شرکت کرده اند.این شخصیت ها در محضر حضرت استاد به گونه ای رشد و تربیت یافتند که افزون بر تلاشهای علمی در زمینهٔ مبارزات سیاسی و عملی نیز به خوبی درخشیدند. این بزرگواران را که هم در پیدایش و هم در استمرار انقلاب اسلامی سهم بسزایی داشتند میتوان بازوان انقلاب اسلامی دانست. شهید مطهری، شهید دکتر بهشتی، شهید مفتح و شهید قدوسی از این بزرگان بودند که تا
پای جان در راه اعتلای اسلام و انقلاب ایستادند.
تربیت چنین شخصیتهایی در محضر علامه بیانگر آن است که ایشان عهده دار بعد فرهنگی انقلاب بودند. البته علامه رحمه الله در زمینه های عملی نیز فعالیتهای ارزشمندی داشتند به طوری که در جلساتی که درباره مسائل سیاسی تشکیل میشد و مراجع به ویژه حضرت امام رحمه الله در آن حضور داشتند، شرکت می کردند و اعلامیه هایی را در اوایل انقلاب به صورت مشترک صادر و امضا میکردند تا اینکه رهبری امام راحل تثبیت شد و قائد مطلق نهضت اسلامی گشت.
منبع:شمس الوحی تبریزی، سیره علمی علامه طباطبایی(ره) ص۲۲۲
#سالگرد_رحلت_علامه_طباطبایی
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
شکیبایی و صبر علامه طباطبایی(ره)
آیت الله العظمی جوادی آملی:
در سالیانی که به حضور علامه شرفیاب میشدیم (بیش از ۲۶ سال) حوادث توانفرسایی رخ مینمود که در طی آنها هرگز حلم و بردباری را از دست نمیداد و به فکر انتقامجویی نبود و هر سخنی که بر ضد ایشان گفته یا نوشته میشد، تحمل میکرد.
علامه طباطبایی (رحمه الله) چون صاحب بهره فراوان از علم و عمل بود، به گونه ای عمل میکرد که دشمن خود را به دوست مبدل میساخت و با دوستان با مهرورزی رفتار میکرد، چنان که میسراید:
همی گویم و گفته ام بارها
بود کیش من مهر دلدارها
شمس الوحی تبریزی، سیره علمی علامه طباطبایی(ره) ص۲۳۸،۲۳۹
#سالگرد_رحلت_علامه_طباطبایی
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
شرح صدر علامه طباطبایی(ره) در مناظرات علمی
علامه(ره) رخدادی را اینگونه نقل فرمودند:
تابستانی در اطراف تهران به سر میبردم (در آن سالها افکار کمونیستی و ماتریالیستی رایج بود.)یکی از صاحبنظران مادی اندیش و مارکسيست مایل بود با من به بحث آزاد بنشیند.چون بحث آغاز شد، حدود هشت ساعت(در روزهای طولانی تابستان) بحث ما به درازا کشید و عنصر محوری گفتمان را الحاد وی و توحید من تشکیل میداد و من همه سخنان ملحدانه او را با سعه صدر گوش میدادم. نرنجیدم و پرخاش نکردم و من برای اثبات ذات اقدس پروردگار از راه برهان صدّیقین سخن میگفتم. سرانجام علامت تأمل و تدبر در وی ظهور کرد. مدتی بعد در پاسخ یکی از همفکران خود که از او پرسیده بود:در مناظره با آقای طباطبایی به کجا رسیدی؟ گفته بود: «آقای طباطبایی مرا موحد کرد.»
شمس الوحی تبریزی، سیره علمی علامه طباطبایی(ره) ص۲۴۰،۲۴۱
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی:
«حقیقت توبه : خدایا آمدم...»
۹۶/۴/٢٢
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
11.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
«کی میشه که ربا، رشوه، کم فروشی، و قاچاق برطرف بشه؟! حرام یعنی حرام...تمام خطرها برای بعد از مرگ است...»
درس اخلاق ۹۶/١١/١٢
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
ضرورت احیای دروس تفسیر قرآن و علوم عقلی در حوزه علمیه /حوزه ها باید با قدرت و پویایی به مسائل دینی بپردازند
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اساتید حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: حوزه علمیه قم، با وجود فشارها و محدودیت های دوران رضاخان، توانسته ظرفیت علمی و معنوی خود را حفظ و گسترش دهد. در آغاز، در حوزه فقط فقه و اصول تدریس میشد و علوم عقلی و کلام جایگاه چندانی نداشت. اما تلاشهای علمای بزرگی همچون #آیت_الله_بروجردی و #علامه_طباطبایی، نقشی اساسی در گسترش علوم دینی و #احیای_فلسفه_اسلامی در حوزه داشت. 🔹 مرحوم طباطبایی فرمودند وقتی به حوزه آمدم، متوجه شدم که اینجا تنها به فقه و اصول توجه می شود و جای علوم عقلی و قرآن در آن خالی است؛ به همین دلیل تدریس #فلسفه و #تفسیر را آغاز کردم. حوزه قم به مرور زمان توانسته است به یک مرکز علمی و فکری بین المللی تبدیل شود. مرکزی که در آن، هم علوم عقلی و هم تفسیر قرآن و نهج البلاغه در کنار فقه و اصول آموزش داده می شود. 🔹 حوزهها باید با قدرت و پویایی به مسائل دینی و احکام شرعی بپردازند؛ چرا که فقه اسلامی ابعاد گسترده ای برای بررسی دارد. حوزه های علمیه باید با استدلال و منطق، احکام دینی را تبیین و به پرسش های اجتماعی و دینی پاسخ دهند. 🔹 قرآن کریم به سه وظیفه اشاره کرده است که عبارتند از #حکمت، #موعظه_حسنه و #جدال_أحسن. ﴿ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلحِكمَةِ وَٱلمَوۡعِظَةِ ٱلحَسَنَةِ وَجَٰدِلهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحسَنُ﴾ این وظایف که شامل #ارشاد، #هدایت_اخلاقی و #تبیین_حکمت_الهی است، باید بین اساتید تقسیم شود. ◀️ بنابراین حوزه های علمیه هم فقه و حقوق و هم جدال أحسن را باید در کنار آموزش قرآن داشته باشند، و حتما هر کدام از اساتید حوزه یک #بحث_قرآنی در کنار درس فقه و اصول خود ارائه دهند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5018422 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #دیدار 📚 دیدار جمعی از اساتید حوزه با حضرت استاد تاریخ: 1403/08/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
25.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
«وجود مبارك فاطمه زهرا(سلام الله عليها) بيتش بيت توحيد و تعليم و تزكيه بود...»
٩٣/١/١۴
#فاطمیه
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
j-4226 1403-08-23 akhlagh.mp3
8.82M
🎙درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی
تاریخ:۱۴۰۳/۰۸/۲۳
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«علامه طباطبایی و صدور انقلاب فرهنگی»
#سالگرد_رحلت_علامه_طباطبایی
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی