eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
شکیبایی و صبر علامه طباطبایی(ره) آیت الله العظمی جوادی آملی: در سالیانی که به حضور علامه شرفیاب می‌شدیم (بیش از ۲۶ سال) حوادث توانفرسایی رخ می‌نمود که در طی آن‌ها هرگز حلم و بردباری را از دست نمی‌داد و به فکر انتقامجویی نبود و هر سخنی که بر ضد ایشان گفته یا نوشته می‌شد، تحمل می‌کرد. علامه طباطبایی (رحمه الله) چون صاحب بهره فراوان از علم و عمل بود، به گونه ای عمل می‌کرد که دشمن خود را به دوست مبدل می‌ساخت و با دوستان با مهرورزی رفتار می‌کرد، چنان که می‌سراید: همی گویم و گفته ام بارها بود کیش من مهر دلدارها شمس الوحی تبریزی، سیره علمی علامه طباطبایی(ره) ص۲۳۸،۲۳۹ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
شرح صدر علامه طباطبایی(ره) در مناظرات علمی علامه(ره) رخدادی را این‌گونه نقل فرمودند: تابستانی در اطراف تهران به سر می‌بردم (در آن سال‌ها افکار کمونیستی و ماتریالیستی رایج بود.)یکی از صاحب‌نظران مادی اندیش و مارکسيست مایل بود با من به بحث آزاد بنشیند.چون بحث آغاز شد، حدود هشت ساعت(در روزهای طولانی تابستان) بحث ما به درازا کشید و عنصر محوری گفتمان را الحاد وی و توحید من تشکیل می‌داد و من همه سخنان ملحدانه او را با سعه صدر گوش می‌دادم. نرنجیدم و پرخاش نکردم و من برای اثبات ذات اقدس پروردگار از راه برهان صدّیقین سخن می‌گفتم. سرانجام علامت تأمل و تدبر در وی ظهور کرد. مدتی بعد در پاسخ یکی از همفکران خود که از او پرسیده بود:در مناظره با آقای طباطبایی به کجا رسیدی؟ گفته بود: «آقای طباطبایی مرا موحد کرد.» شمس الوحی تبریزی، سیره علمی علامه طباطبایی(ره) ص۲۴۰،۲۴۱ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «حقیقت توبه : خدایا آمدم...» ۹۶/۴/٢٢ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی «کی میشه که ربا، رشوه، کم فروشی، و قاچاق برطرف بشه؟! حرام یعنی حرام...تمام خطرها برای بعد از مرگ است...» درس اخلاق ۹۶/١١/١٢ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
ضرورت احیای دروس تفسیر قرآن و علوم عقلی در حوزه علمیه /حوزه‌ ها باید با قدرت و پویایی به مسائل دینی بپردازند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جمعی از اساتید حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: حوزه علمیه قم، با وجود فشارها و محدودیت ‌های دوران رضاخان، توانسته ظرفیت علمی و معنوی خود را حفظ و گسترش دهد. در آغاز، در حوزه فقط فقه و اصول تدریس می‌شد و علوم عقلی و کلام جایگاه چندانی نداشت. اما تلاش‌های علمای بزرگی همچون و ، نقشی اساسی در گسترش علوم دینی و در حوزه داشت. 🔹 مرحوم طباطبایی فرمودند وقتی به حوزه آمدم، متوجه شدم که اینجا تنها به فقه و اصول توجه می‌ شود و جای علوم عقلی و قرآن در آن خالی است؛ به همین دلیل تدریس و را آغاز کردم. حوزه قم به مرور زمان توانسته است به یک مرکز علمی و فکری بین ‌المللی تبدیل شود. مرکزی که در آن، هم علوم عقلی و هم تفسیر قرآن و نهج‌ البلاغه در کنار فقه و اصول آموزش داده می‌ شود. 🔹 حوزه‌ها باید با قدرت و پویایی به مسائل دینی و احکام شرعی بپردازند؛ چرا که فقه اسلامی ابعاد گسترده ‌ای برای بررسی دارد. حوزه‌ های علمیه باید با استدلال و منطق، احکام دینی را تبیین و به پرسش ‌های اجتماعی و دینی پاسخ دهند. 🔹 قرآن کریم به سه وظیفه اشاره کرده است که عبارتند از ، و . ﴿ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلحِكمَةِ وَٱلمَوۡعِظَةِ ٱلحَسَنَةِ وَجَٰدِلهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحسَنُ﴾ این وظایف که شامل ، و است، باید بین اساتید تقسیم شود. ◀️ بنابراین حوزه‌ های علمیه هم فقه و حقوق و هم جدال أحسن را باید در کنار آموزش قرآن داشته باشند، و حتما هر کدام از اساتید حوزه یک در کنار درس فقه و اصول خود ارائه دهند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5018422 📚 دیدار جمعی از اساتید حوزه با حضرت استاد تاریخ: 1403/08/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی «وجود مبارك فاطمه زهرا(سلام الله عليها) بيتش بيت توحيد و تعليم و تزكيه بود...» ٩٣/١/١۴ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
j-4226 1403-08-23 akhlagh.mp3
8.82M
🎙درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ:۱۴۰۳/۰۸/۲۳ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹روضه‌ خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: دلدادگی حضرت فاطمه سلام الله علیها به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از برجسته ترین صفحات زندگی آن بزرگوار است؛ زمانی که مسلمانان از محاصره اقتصادی رهایی یافتند، یک روز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سر به سجده نهاده بود و با پروردگار خویش راز و نیاز می‌کرد که در همین حال، افرادی از قریش به وی نزدیک شدند و شکمبه شتر را بر سر و روی مبارک حضرتش انداختند. فاطمه سلام الله علیها که نظاره گر این صحنه دردناک بود، پیش آمد و سر و صورت پدر گرامی اش را پاک کرد؛ ولی اندوهی عمیق قلب فاطمه سلام الله علیها را فرا گرفت.به همین جهت، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمود: «فاطمه انسانی فرشته خوست؛ هرگاه دلم می‌خواهد عطرهای بهشتی را ببویم، دخترم فاطمه را می بویم. کتاب فاطمه سلام الله علیها اسوه بشر ص١۴۶ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
▫️ به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روزهای شنبه و یکشنبه 26 و 27 آبان 1403 (به مناسبت ایام فاطمیه سلام الله علیها )برگزار نمی گردد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت فاطمه سلام الله علیها در محراب عبادت حضرت زهرا سلام الله علیها هنگام نماز چنان غرق در عظمت خداوند و محو در جلال الهی می‌شد که نفس هایش به شماره می افتاد.و كانَت فاطِمةُ عليهاالسلام تنهج فی الصَّلاة مِن خِيفَةِ اللّه ِ تعالی[۱] رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره عبادت فاطمه سلام الله علیها می‌فرمود: «وقتی زهرا در محراب عبادت می ایستد، همچون ستاره ای برای فرشتگان آسمان می درخشد، خدا به فرشتگان گوید: ای فرشتگان! بنگرید به بهترین بنده من فاطمه. او در مقابل من ایستاده و از خوف من همه وجودش می لرزد و با حضور قلب کامل خود به عبادت من روی آورده است.»[۲] [۱]بحار الأنوار ج۶٧ ص۴۰۰ [۲]بحار الانوار ج۴٣ ص١٧٢ فاطمه سلام الله علیها اسوه بشر ص٧۰ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «چرا به ما گفتن هرکاری که می‌خواهید انجام بدهید اول "بسم الله الرحمن الرحیم" بگویید؟ البته ثواب دارد، اما این تنها برای ثواب نیست...» 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «ما تا می‌توانیم این تفسیر را به هر اندازه که خودمان استعداد داریم،گوش بدهیم و با قرآن مأنوس باشیم.هیچ کس نگوید:برای من سخت است...» 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: این یک بانویی عادی نیست که بگوییم آدم خوبی است و اهل بهشت است و مقدس است و اینها! مرحوم کلینی نقل می کند که بعد از رحلت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تا مدت ها جبرئیل حضور فاطمه (سلام الله علیها) می آمد و گزارش می داد و تسلیت می داد و از خبرهای آینده و اینها خبر می داد. آنچه را که جبرئیل (سلام الله علیه) به حضرت زهرا(سلام الله علیها) گفته و حضرت برای حضرت امیر(سلام الله علیه) فرموده و حضرت امیر یادداشت کرده امانت های علمی در کتاب های اهل بیت و روایات اهل بیت است... . درس خارج فقه قضا جلسه ۳۴ ۱۴۰۲/٩/۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
راه تأمین عفاف در جامعه آیت الله العظمی جوادی آملی: طهارت و قداست جامعه، با حجاب و عفاف تأمين می‌شود. چشم، گوش، زبان و دامن پاک، جامعه را متمدن می‌کنند و رعایت نکردن حجاب و عفاف و آداب چشم، گوش و زبان، جامعه را ناامن می‌سازد و به گرداب فساد می‌کشاند. عنصر خانواده، عفاف و پاکدامنی است و عفاف با غیرت تأمين می‌شود. «غیرت» از برجسته ترین صفات الهی است که انسان‌ها باید بکوشند به آن متصف شوند. غیرت سه عنصر محوری دارد‌: أ.شناخت هویت خود. ب.عدم دخالت در حریم دیگران ج. اجازه ندادن دیگران به دخالت در حریم خود(غیرزدایی از حریم شخصی)بنابراین "غیور" کسی است که خودش به حریم دیگران تعدی نمی‌کند و مانع از ورود غیر به حریم خود می‌شود، و این، فرع بر عنصر یکم(شناخت هویت خود) است. کسی که هویت انسانی‌اش را می‌شناسد و قلمرو هویتش را تشخیص می‌دهد، نه از مرز خود بیرون می‌رود؛ نه به دیگری اجازه می‌دهد به حریمش وارد شود؛نه خود به نامحرمان و ناموس و حریم و خانه دیگران نگاه می‌کند؛نه به نامحرمان نگاه کردن به ناموس و حریم و خانه‌اش را اجازه می‌دهد؛ چنین فرد و جامعه غیرتمندی، از گزند بی عفتی در امان اند. تفسیر تسنیم ج۵۹ ص۴۰۱،۴۰۲ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:«آن‌که موحد است عاقل است...» 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: حضرت زهرا سلام الله علیها در اوج بی مهری های انسانهای جاهل به دخترانشان بیش ترین محبت را از پدر بزرگوارش احساس کرد و همه آن را در زندگی به دیگران بخشید.آن حضرت را حانیه نامیدند؛ یعنی بانویی که با شوهر و فرزندانش بسیار مهربان و دلسوز بود و حبیبه گفتند؛ یعنی دوست دار و محبوب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود و ام ابیها لقب گرفت؛ چراکه برای پدر گرامی اش نه فقط يك دختر بلکه چون مادر بود. حضرت زهرا سلام الله علیها با دیگران نیز مهربان و با محبت بود؛ زیرا باور داشت که: بشر فی وجه المؤمن يوجب لصَاحِبِهِ الْجَنَّةَ ؛ [۱]خوش رویی مؤمن نتیجه اش بهشت است. [۱]بحارالانوار ج۷۲ ص۴۰۱ فاطمه سلام الله علیها اسوه بشر ص۱۴۶ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آگاهی حضرت فاطمه سلام الله علیها از گذشته و حال و آینده اگر در ميدان علم و آگاهی او را بجويی، به گونه ای خواهی يافت كه حقيقت علم در آسمان هستی او همانند ستاره ای فروزان، فروغی ويژه دارد و آنچه را در گذشته ازلی و آينده ابدی و حال جاری تحقّق دارد، در جلو ديدگان او سان ديده گذر مي كند: «نادت [فاطمة]: أُدن [يا أبا الحسن] لأُحدِّثك بما كان و بما هو كائن و بما لم يكن إلي يوم القيامة حين تقوم الساعة».[۱]  اهمیت فراوان علوم الهی نزد حضرت فاطمه سلام الله علیها او تعلّم همه آنچه را از طريق وحی نبوی می شنيد، مشتاقانه فرا گرفته و تمام همّ خود را در حفظ و نگهداری آن علوم آسمانی به كار می برد و هيچ چيزی را برابر و معادل آن نمی دانست؛ حتی حاضر بود از دو فرزندش، حسنين بگذرد؛ ليكن از آن كلام سماوی و ندای ملكوتی دست بر ندارد...«فإنّها تعدل عنّي حسناً وحسيناً».[۲] [۱]بحارالانوار ج۴۳ ص۸ [۲]دلائل الإمامة ص۶۶ سرچشمه اندیشه ج۲ ص۱۰۱ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برنامه دروس آیت الله العظمی جوادی آملی : درس خارج فقه(ادامه قضا و شهادت) : شنبه الی سه شنبه، ساعت 9 صبح درس اخلاق(شرح نهج البلاغه) : چهارشنبه ها ساعت 9 صبح مکان برگزاری دروس: مسجد اعظم قم دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ لینک شرکت در درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
لذت خدمت الهی در کام حضرت فاطمه سلام الله علیها لذّت طاعت و حلاوت خدمت الهی، مگر خدای در كام جانش نشانده كه هرگز به چيز ديگر نمی انديشد و تنها با نگريستن به چهره كرامت و خيره شدن به سيمای عظمت الهی، خود را زنده می دارد: «شغلتنی عن مسئلته لذّة خدمته؛ لا حاجة لي غير النظر إلی وجهه الكريم».  ايزد پرستان را نظر بر ماسوا نيست  خورشيد رويان را به ذرّات اعتنا نيست عشق آتشین حضرت فاطمه سلام الله علیها به خدا   او كه هيچ چيز جز ذكر محبوب و ياد معشوق نمی تواند وَقود عشقش و شعله حُبّش را سرد و خنك كند:«يا ربّ ليست من أحد غيرك تثلج بها صدري»، او كه شادی قلبش و سرور نفسش در شعاع فيض ربوبی است و «تسرّ بها نفسي» او كه قرّه عينش و اشك شوقش در پرتو نگاه رحمانی است و «تقرّ بها عيني» و بالاخره، او كه آرامش قلبش و آسايش جانش در توجه به اوست و «يطمئنّ بها قلبي» او زهراست. سرچشمه اندیشه ج۲ ص۱۰۰ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «اصول خانوادگی را این دو عنصر، دوستی و گذشت اداره می‌کند...» 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli