eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حلال بودن زکات فطره مسئله ۲۲۳۰. كسی كه با مال حرام مانند ربا، رِشا، اختلاس و...، عائله یا مهمان را غذا می‌دهد، واجب است که با مال حلال، زکات فطره خود و همه آن‌ها را بپردازد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
احکام متفرقه زكات مسئله ۲۱۸۹. هنگام جدا كردن گندم و جو از كاه و وقت خشک شدن خرما و انگور، انسان باید زكات را به فقیر بپردازد؛ یا از مال خود جدا كند و زكات طلا، نقره، گاو، گوسفند و شتر را پس از تمام شدن ماه دوازدهم باید به فقیر بپردازد؛ یا از مال خود جدا كند؛ ولی پس از جدا كردن اگر منتظر فقیر معیّنی باشد، یا بخواهد به فقیری بپردازد كه از جهتی برتری دارد، می‌تواند دادن زكات را به انتظار او تأخیر اندازد. مسئله ۲۱۹۰. زكات گندم، جو، خرما، كشمش، طلا و نقره را می‌توان از خود آن‌ها پرداخت و می‌توان قیمت آن را حساب كرد؛ همچنین است در زكات شتر، گاو و گوسفند؛ و اگر قیمت را می‌پردازد، بنا بر احتیاط واجب باید پول نقد بپردازد، مگر گیرنده رضایت داشته باشد. معیار قیمت، زمان پرداختن زكات به مستحقّ است. مسئله ۲۱۹۱. كسی كه می‌تواند زكات را به مستحقّ برساند، اگر نپردازد و با كوتاهی او از بین برود، باید عوض آن را بپردازد. مسئله ۲۱۹۲. اگر زكات را از خود مال كنار بگذارد، می‌تواند در بقیّه آن تصرّف كند و چنانچه از مال دیگرش كنار بگذارد، می‌تواند در تمام مال تصرّف كند. مسئله ۲۱۹۳. انسان نمی‌تواند زكاتی را كه كنار گذاشته، برای خود بردارد و چیز دیگری به‌جای آن بگذارد. مسئله ۲۱۹۴. اگر از زكاتی كه كنار گذاشته منفعتی ببرد ـ مثلاً گوسفندی كه برای زكات گذاشته برّه بیاورد ـ مال مستحق زكات است. مسئله ۲۱۹۵. اگر وقتی كه زكات را كنار می‌گذارد مستحقی حاضر باشد، بهتر است زكات را به او بپردازد، مگر كسی را در نظر داشته باشد كه دادن زكات به او از جهتی بهتر است. مسئله ۲۱۹۶. اگر با عین مالی كه برای زكات كنار گذاشته برای خودش تجارت كند، معامله‌ای فضولی و نیازمند اجازه حاكم شرع است و در صورت اجازه، اصل مال و سود آن، برای مستحق زكات است. مسئله ۲۱۹۷. اگر پیش از آنكه زكات بر او واجب شود، چیزی به عنوان زكات به فقیر بپردازد، زكات حساب نمی‌شود و پس از آنكه زكات بر او واجب شد، اگر کالایی را كه به مستحقِ دریافتِ زكات پرداخته از بین نرفته باشد و آن مستحق هم به استحقاق باقی باشد، می‌تواند کالای پرداخت‌شدهٔ به او را زكات حساب كند. مسئله ۲۱۹۸. فقیری كه می‌داند زكات بر شخص پرداخت‌كننده آن واجب نشده، اگر چیزی را به عنوان زكات از او بگیرد و نزد فقیر تلف شود، ضامن است، پس بعد از وجوب زكات، اگر آن فقیر به فقر خود باقی باشد، شخص مكلّف به پرداخت زكات می‌تواند قیمت چیزی را كه به فقیر پرداخته، به عنوان زكات حساب كند. مسئله ۲۱۹۹. فقیری كه نمی‌داند زكات بر پرداخت كننده آن واجب نشده، اگر چیزی را به عنوان زكات از او بگیرد و پیش او تلف شود، ضامن نیست و شخص مكلف به پرداخت زكات نمی‌تواند عوض آن را زكات حساب كند. مسئله ۲۲۰۰. مستحبّ است زكات گاو، گوسفند و شتر را به فقیرهای آبرومند بپردازد و در پرداختن زكات، خویشان خود را بر دیگران و اهل علم و كمال را بر غیر آنان، و كسانی را كه اهل سؤال (درخواست) نیستند، بر اهل سؤال مقدّم بدارد؛ ولی اگر پرداختن زكات به فقیری از جهت دیگری بهتر باشد، مستحبّ است زكات را به او بپردازد. مسئله ۲۲۰۱. بهتر است زكات را آشكار، و صدقهٔ مستحبّی را مخفیانه بپردازد. مسئله ۲۲۰۲. اگر در شهر كسی كه می‌خواهد زكات بپردازد، مستحقی نباشد و نتواند زكات را به مصرف دیگری هم كه برای آن معیّن شده برساند، چنانچه امید نداشته باشد كه بعداً مستحقّ پیدا كند، باید زكات را به شهر دیگر ببرد و به مصرف زكات برساند؛ ولی مخارج بردن به آن شهر به عهدهٔ خود اوست و اگر زكات بدون تفریط تلف شود، ضامن نیست. مسئله ۲۲۰۳. اگر در شهر خودش مستحقّ پیدا شود، می‌تواند زكات را به شهر دیگر ببرد؛ ولی مخارج بردن به آن شهر را باید از خودش بپردازد و اگر زكات تلف شود، ضامن است، هرچند كوتاهی نكرده باشد، مگر آنكه به اجازه حاكم شرع برده باشد. مسئله ۲۲۰۴. اجرت وزن و پیمانه كردن گندم، جو، كشمش و خرمایی را كه برای زكات می‌پردازد، بنا بر احتیاط واجب با مالک است. مسئله ۲۲۰۵. كسی كه ۲ مثقال و ۱۵ نخود نقره یا بیشتر، زكات بدهكار است، بنا بر احتیاط واجب نمی‌تواند كمتر از ۲ مثقال و ۱۵ نخود نقره به یک فقیر بپردازد؛ نیز اگر غیر نقره چیز دیگری ـ مانند گندم و جو ـ بدهكار باشد و قیمت آن به ۲ مثقال و ۱۵ نخود نقره هم برسد، بنا بر احتیاط واجب نمی‌تواند به یک فقیر كمتر از آن بپردازد. مسئله ۲۲۰۶. مكروه است انسان از مستحقّ درخواست كند كه زكاتی را كه از او گرفته به او بفروشد؛ ولی اگر مستحقّ بخواهد چیزی را كه گرفته پس از تعیین قیمت، آن را بفروشد، كسی كه زكات را به او پرداخته، در خریدن آن بر دیگران مقدّم است. مسئله ۲۲۰۷. كسی كه مالک حدّ نصاب طلا یا نقره بوده و چند سال بر آن گذشته و زكات آن را نپرداخته است، در صورتی كه زكات فعلی آن را پرداخت كند، كافی است. مسئله ۲۲۰۸. اگر شک كند زكاتی را كه بر او واجب بوده پرداخته ی
ا نه، باید زكات را بپردازد، هرچند شک او برای زكات سال‌های گذشته باشد. مسئله ۲۲۰۹. فقیر و حاكم شرع نمی‌توانند زكات را به كمتر از مقدار آن صلح كنند؛ یا چیزی را گران‌تر از قیمت آن برای زكات قبول كنند؛ یا زكات را از مالک بگیرند و به او ببخشند؛ ولی كسی كه زكات بسياری بدهكار است و فقیر شده و نمی‌تواند زكات را بپردازد و امید هم ندارد كه دارا شود، چنانچه بخواهد توبه كند، فقیر و حاكم شرع می‌توانند زكات را از او بگیرند و به او ببخشند. مسئله ۲۲۱۰. انسان می‌تواند از زكات، قرآن یا كتاب دینی یا كتاب دعا بخرد و وقف كند، اگرچه بر اولاد خود و بر كسانی وقف كند كه خرج آنان بر او واجب است؛ نیز می‌تواند تولیت زكات وقف‌شده را برای خود یا اولاد خود قرار دهد. مسئله ۲۲۱۱. انسان نمی‌تواند از زكات، املاكی بخرد و بر اولاد خود یا بر كسانی كه مخارج آنان بر او واجب است، وقف كند كه سود آن را به مصرف مخارج خود برسانند. مسئله ۲۲۱۲. با اذن حاكم شرع می‌توان از زكات ملكی خرید و بر یكی از مصرف‌های زكات وقف كرد، تا درآمد آن به مصرف خاص وقف برسد. مسئله ۲۲۱۳. مستحق زكات می‌تواند برای رفتن به حجّ، زیارت و مانند این‌ها زكات بگیرد و اگر فقیری به اندازهٔ خرج سالش زكات گرفته باشد، نمی‌تواند از سهم فقرا برای زیارت و مانند آن زكات بگیرد؛ اما از سهم سبیل الله مانعی ندارد. مسئله ۲۲۱۴. اگر مالکْ فقیری را وكیل كند كه زكات مال او را بپردازد، چنانچه آن فقیر احتمال دهد كه قصد مالک این بوده كه خود آن فقیر از زكات برندارد، نمی‌تواند چیزی از آن را برای خودش بردارد و اگر یقین یا اطمینان داشته باشد كه قصد مالک این نبوده، برای خودش هم می‌تواند بردارد. مسئله ۲۲۱۵. اگر فقیر شتر، گاو، گوسفند، طلا و نقره را به عنوان زكات بگیرد، چنانچه شرط‌هایی كه برای واجب شدن زكات بیان شد، در آن‌ها جمع شود، باید زكات آن‌ها را بپردازد. مسئله ۲۲۱۶. اگر دو نفر در مالی كه زكات آن واجب شده با هم شریک باشند و یكی از آنان زكات قسمت خود را بپردازد و سپس مال را قسمت كنند، چنانچه بداند شریكش زكات سهم خود را نپرداخته، تصرّف او در سهم خودش هم اشكال دارد. مسئله ۲۲۱۷. كسی كه خمس یا زكات بدهكار است و كفّاره و نذر و مانند این‌ها هم بر او واجب است و قرض هم دارد، چنانچه نتواند همهٔ آن‌ها را بپردازد، اگر مالی كه خمس یا زكات آن واجب شده، از بین نرفته باشد، باید خمس و زكات آن‌ها را بپردازد و چنانچه از بین رفته باشد، می‌تواند خمس یا زكات را بپردازد؛ یا كفّاره، نذر، قرض و مانند این‌ها را ادا یا توزیع كند. البته مناسب است ضروری‌ترین نیازها را مقدّم بدارد. مسئله ۲۲۱۸. كسی كه خمس یا زكات بدهكار است و نذر، كفاره و مانند این‌ها هم بر او واجب است و قرض هم دارد، اگر بمیرد و مال او برای همهٔ آن‌ها كافی نباشد، چنانچه مالی كه خمس و زكات آن واجب شده از بین نرفته باشد، باید خمس یا زكات را بپردازند و ماندهٔ مال او را به چیزهای دیگری كه بر او واجب است، قسمت كنند و اگر مالی كه خمس و زكات آن واجب شده از بین رفته باشد، می‌تواند مال او را به خمس، زكات، قرض، نذر و مانند این‌ها قسمت كند؛ برای مثال، اگر چهل تومان خمس بر او واجب است و بیست تومان به كسی بدهكار است و همهٔ مال او سی تومان است، باید بیست تومان برای خمس و ده تومان به دَیْن او بپردازند. مناسب است ضروری‌ترین نیازها را نیز ترجیح دهد. مسئله ۲۲۱۹. كسی كه مشغول تحصیل علم است و اگر تحصیل نكند می‌تواند برای معاش خود كسب كند، چنانچه تحصیل آن علم، بر او واجب یا مستحبّ باشد، می‌توان به وی زكات پرداخت و اگر تحصیل آن علم واجب یا مستحبّ نباشد، زكات دادن به او اشكال دارد. مسئله ۲۲۲۰. كسانی كه مشغول فراگرفتن علم واجب یا عمل واجب دیگری هستند، می‌توانند از زكات استفاده كنند. مسئله ۲۲۲۱. مال مجهول‌المالک را باید به فقیه جامع الشرایط كه نايب امام معصوم (ع)است، پرداخت كرد؛ یا به اذن او صدقه داد. مسئله ۲۲۲۲. مال پیدا شده (لقطه) را باید معرّفی و اعلان كرد و در صورت ناامید شدن از شناسایی صاحب مال، می‌توان از طرف صاحب آن صدقه داد. مسئله ۲۲۲۳. كسی كه می‌داند مبلغی به فردی بدهكار است و بیش از آن را شک دارد و طلبكار را هم نمی‌شناسد، آن مبلغ متیقّن، حكم مجهول‌المالک را دارد؛ یعنی باید آن را به حاكم شرع بپردازد؛ یا به اذن او صدقه بدهد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فطره مهمان مسئله ۲۲۳۱. فرض‌های فطرهٔ مهمان چنین است: ۱. اگر مهمان و میزبان هردو فقیر باشند، زکات فطره بر هیچ‌کدام واجب نیست. ۲. چنانچه میزبان غنی و مهمان فقیر باشد، زکات فطره مهمانِ فقیر بر میزبان واجب است.۳. اگر میزبان فقیر و مهمان غنی باشد، زکات فطره بر میزبان واجب نیست و بر مهمان واجب است که احتیاطاً زکات فطره خود را بپردازد. ۴. هرگاه میزبان و مهمان هردو غنی باشند و میزبان زکات فطره را نپردازد، بر مهمان واجب نیست که زکات فطره خود را بپردازد، زیرا آن که زکات فطره بر او واجب شده با نپرداختنش معصیت کرده است و بر مهمان هم اصلاً واجب نشده است، هرچند احتیاط این است که مهمان زکات فطره خود را بپردازد و احتیاط کامل، آن است که برائت ذمّهٔ کسی را که زکات بر او واجب شده، نیّت بکند. ۵.زکات فطرهٔ شخصی که اول مغرب شب عید (نه غروب آن) نانخور کسی شود ـ چه با رضایت او وارد شود، یا بدون رضایت وی ـ بر او واجب است. صِرف خوردن نان میزبان در شب عید فطر، کافی نیست، بلکه باید نانخور او حساب شود، بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را می‌خورد و نانخور او شمرده نمی‌شود، فطریّهٔ او بر میزبان واجب نیست. مسئله ۲۲۳۲. زکات فطرهٔ مهمانی که بعد از مغرب شب عید فطر وارد می‌شود، بر صاحب‏خانه واجب نیست، اگرچه پیش از مغرب او را دعوت كرده و در خانه وی هم افطار كند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مصرف زكات فطره مسئله ۲۲۳۳. اگر زكات فطره را به یكی از هشت مصرفی كه برای زكات مال گفته شد برسانند كافی است؛ ولی به احتیاط مستحب، فقط به فقرای شیعه بپردازند. مسئله ۲۲۳۴. اگر طفل شیعه‏ای فقیر باشد، انسان می‏تواند فطره را به مصرف او برساند؛ یا با پرداختن به ولیّ طفل، ملک طفل كند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
از سوی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی، فردا يكشنبه سي ام ماه مبارك رمضان اعلام گردید حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در معيار تحقق اول ماه قمري در توضيح المسائل خود بيان مي دارند: معيار اول ماه قمري آن است که 1. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، 2. [فاصله و نسبت] ماه و زمين و 3. مجموع دو نسبت ياد شده به قدري باشد که رؤيت ماه به صورت عادي امکان‌پذير باشد. آنچه طريق ثبوت اول ماه است امکان ديدن با چشم غير مسلح است و آنچه موضوع اصيل [اول ماه] است تحقق نسبت‌هاي سه گانه است. بنابراين با توجه به اينكه رويت هلال ماه شوال در روز شنبه با چشم غير مسلح نزد آيت الله العظمي جوادي آملي ثابت نگرديد بنابراين فردا يكشنبه سي ام ماه مبارك رمضان و دوشنبه 5 خرداد اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹ماه رمضان ماه وصال و جایزه نیست، ماه کار است. جایزه را شب و روز عید فطر می‌دهند. 🔹حضرت فرمود: بین خود و بین خدای خود، حساب نماز عید فطر و سخنرانی بعد از نماز عید فطر را درست ارزیابی کنید که وقتی به جامعه بازگشتید، جامعه را بهشت کنید. 🔺آیت الله العظمی جوادی آملی – خطبه های نماز عید فطر سال 1394🔺 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹فطره مهمان🔹 فرض های فطره مهمان چنین است: ✅ اگر مهمان و میزبان هر دو فقیر باشند، زکات فطره بر هیچ کدام واجب نیست. ✅ چنانچه میزبان غنی و مهمان فقیر باشد، زکات فطره مهمانِ فقیر بر میزبان واجب است. ✅ اگر میزبان فقیر و مهمان غنی باشد، زکات فطره بر میزبان واجب نیست و بر مهمان واجب است که احتیاطاً زکات فطره خود را بپردازد. ✅ هرگاه میزبان و مهمان هردو غنی باشند و میزبان زکات فطره را نپردازد، بر مهمان واجب نیست که زکات فطره خود را بپردازد، زیرا آنکه زکات فطره بر او واجب شده است با نپرداختنش معصیت کرده است و بر مهمان هم اصلاً واجب نشده است، هرچند احتیاط این است که مهمان زکات فطره خود را بپردازد و احتیاط کامل، آن است که نیت برائت ذمّه کسی را که زکات بر او واجب شده، بکند. ✅ زکات فطره شخصی که اول مغرب شب عید (نه غروب آن) نانخور کسی شود – چه با رضایت او وارد شود، یا بدون رضایت وی- بر او واجب است. 🔸صرف خوردن نان میزبان در شب عید فطر، کافی نیست، بلکه باید نانخور او حساب شود، بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را میخورد و نانخور او شمرده نمیشود، فطریه او بر میزبان واجب نیست🔸 ▫️مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)▫️ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹مفهوم عید🔹 ✅ هر وقت انسان مسئولیتی داشت و از عهده آن مسئولیت به در آمد و کامیاب شد، عود به مبدأ پیدا کرد رجوع به اصل خویشتنِ خویش کرد آن می‌شود عید چون عود کرده به اصل، رجوع کرده به اصل، عود است این می‌شود عید. ✅ ما در سال دو بار آن رجوع اصلی را داریم یکی ماه مبارک رمضان است به ما گفتند؛ روزها روزه بگیرید شب‌ها به آن عبادت بپردازید اگر یک ماه به وظیفه انسانی‌مان آشنا شدیم و عمل کردیم و به آن اصل بازگشتیم مسرورانه روز عید فطر جشن می‌گیریم با هم آن نماز عید را می‌خوانیم عید ماست. 🔸آیت الله العظمی جوادی آملی- درس اخلاق🔸 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
: ⭕️ 💠 رهاورد دین دو عید است که در هر دو عید، انسان، مهمان خدا بوده است! یکی، کسانی که به سرزمین مکه مشرف می شوند و احرام می بندند و در حالت احرام، فرشته گونه عمل می کنند که حاصل آن می شود «عید قربان»؛ در حقیقت عید قربان محصول آن مهمانی است که حاجیان در آن ضیافت، مهمان الهی هستند! و دوم ماه مبارک رمضان است که بعد از ضیافت یک ماهه، بنده به بارگاه الهی راه می یابد و از خدا عیدی می طلبد. 💠 در قنوت نه گانه نماز عید فطر، می گوییم، خدایا! آنچه به علی(ع) و اولاد علی(ع) عطا کردی، به ما نیز عطا کن و همچنین از خدا می خواهیم که صفت برجسته فرشتگان یعنی «کرامت» را به ما بدهد که انشاالله این همان عیدی باشد که خدا به ما بندگان عطا می کند! 💠 گرچه خدا رسماً تنها دو بار ما را به مهمانی خود دعوت می کند اما از طرف دیگر می فرماید هر وقت مرا به مهمانی خود دعوت کنید من می آیم؛ اگر انسان بندگی مرا بپذیرد و اگر به هیچ کس جز من تکیه نکند و اگر قلب شکسته پیدا کند، هر لحظه در این حالات بگوید «یا الله»، من دعوت او را می پذیرم و مهمان او می شوم. 🌀 در خطبه های نماز عید فطر ۹۶/۰۴/۰۵ حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
10_solok elahi ms ss.mp3
4.07M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 10 ـ بخش پایانی سال 1394 🆔‌ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
10 p2.pdf
172.7K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 10 ـ بخش پایانی سال 1394 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli