#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٣٤ . آب استخر، حوضِ حمام و مانند آن، اگر متصل به جاري
باشند, حكم آب جاري را دارند و اگر متصل به كُر باشند، گرچه كمتر از آن,
باشند حكم آب كُر را دارند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅هر عالمي عاقل نيست !
🔸هر عالمي عاقل نيست و هر عاقلي هم اهل خشيت نيست ...
🔸#علم رسمي و اسميِ حوزه و دانشگاه، اين اصلاً در تقسيم نيست؛ اين را ميگويند علم رسمي و اسمي، آن علمي كه به عمل بنشيند اين در تقسيم است...
🔸در سوره مباركه «عنكبوت» فرمود علم يك نردبان است، اين نردبان را شما به دست چه كسي ميخواهيد بدهيد؟ اگر به دست يك مقنّي چاهكن بدهيد اين با اين نردبان ميرود ته چاه! اگر به دست يك مهندس فنّان بدهيد با اين ميرود سقف و تزيين ميكند ...
🔸فرمود «وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ» يعني عالم بايد اين نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روي دوش علم پا بگذارد بالا برود ... و اگر علم شده نردبان، به دست مغنّي نيفتاد، به دست مهندس افتاد و انسان مصداق «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» شد، بالا آمد ميشود عاقل.
🔸وقتي عاقل شد «عُبد به الرحمن» ميشود، وقتي «عُبد به الرحمن» شد اهل خشيت ميشود، ناله ميشود، گريه ميشود، «و سلاحه البكاء» ميشود، آن وقت هم از خدا راضي است هم خدا از او راضي است...
🔸اينها زمينهاش علم توحيدي است؛ علم توحيدي نردبان خوبي است كه انسان را عاقل ميكند؛ علامت عقل هم خشيت است، وقتي خشيت شد به رضوان بار مييابد، راضيه ميشود، مرضيه ميشود، مطمئنه ميشود، بعد شايسته خطاب است كه بيا بالا! (يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ٭ ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ) ...
🔸ما در همه امور موظّفيم موحّد باشيم حتي در هراس و اميد؛ اگر ميترسيم فقط از خدا بترسيم و اگر اميدواريم فقط به خدا اميدوار باشيم.
🔸ديگر «خدا و خلق خدا»، «از خدا و از خلق خدا» اين ديگر با توحيد سازگار نيست.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره فاطر، آیات 27 الی 30
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
esalate akhlag_4 p2.pdf
171.1K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه چهارم
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
esalat akhlaq _04ahs ss.mp3
5.19M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه چهارم
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٣٥ . آب لوله هاي شهري, اگر متصل به جاري باشد, حكم جاري را
دارد و اگر متصل به كُر باشد, حكم كُر را دارد و صِرف جريان آب در لولهٴ
حمام و مانند آن, براي صدقِ آب جاري, كافي نيست.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانشگاه را موعظه و نماز جماعت، اسلامي نمي کند!
◀️راهکار اسلامی شدن دانشگاه ها- مقدّمه
🔸آنچه الآن مهمترين بحث روز است، اسلامي كردن دانشگاه است كه از شما متوقّعاند عالمانه موعظه بكنيد، سفارش بكنيد، نماز جماعت داشته باشيد [امّا] اينها دانشگاه را اسلامي نميكند!؛ دانشگاه را دانش، اسلامي ميكند!
🔸دانش وقتي اسلامي ميشود كه نيازي به اصول و مباني و مبادي غرب نداشته باشد.
🔸بايد ثابت بشود كه ما #علم ديني داريم(اين قدم اول)
🔸بعد بايد ثابت بشود كه ما اصلاً علم غير ديني نداريم، علم غير ديني محال است.
🔸يعني همان طوري كه دو دوتا پنجتا محال است، علم غير ديني هم محال است.
🔸اين را بايد محقّقانه ثابت كنيد چون قرآن همين را ثابت ميكند.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
esalat akhlaq _05 n2ahs ss.mp3
5.33M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
esalate akhlag_5 p1.pdf
153.7K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٣٦ . آبي كه روي زمين جريان دارد, ولي نه از زمين جوشيد, نه به
برف انبوه اتصال دارد، چنانچه كمتر از كُر باشد, با برخورد شيء نجس،
نجاست مي پذيرد, مگر آنكه با فشار از بالا به پايين بريزد كه در اين صورت،
اگر شيء نجس به پايين آن برخورد كند, بالاي آن نجس نمي شود و اگر از
پايين به بالا, همانند فواره, با فشار حركت مي كند، بخش بالاي آن, با برخورد
نجس نجاست مي پذيرد و پايين آن پاك است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli