#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٨ . اگر عمداً نماز مغرب و عشاء را تا نصف شب نخواند، گناه كرده
و نماز او قضاست و اگر بر اثر خواب، فراموشي و مانند آن نخواند، بايد تا پيش
از اذان صبح بخواند و احتياط مستحب آن است كه نيّت ادا يا قضا نكند، هرچند
نماز او اداست.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅فرق يك هنرمند مؤمن و غير مؤمن
🔸جهان، پيچيده و پوشيده ی حق است و بطلان در آن نيست كه هر كسي هر كاري انجام دهد.
🔸كسي كه خلق كرد، خداست و كسي كه خالق است ... ميگويد من اين را هدفدار خلق كردم، پس باطل در كار نيست و اينچنين نيست كه اين عالم «منقطعالآخر» باشد و مرگ پوسيدن باشد.
🔸مرگ از پوست به در آمدن است و تمام و كمال، براي بعد از مرگ است.
🔸اين معنا هم ميتواند سينماگرها، هنرمندان، سرايندگان ما را، مجسمهسازها و هنرهاي دستي را به اينها بها و جلال و جمال دهد كه شما به اين فكر باشيد كه نپوسيد.
🔸ميبينيد که يك بازيگر اگر اهل معنا نباشد وقتی دوران سالمندي او فرا رسيد در خانه سالمندان سرگردان است، پوچ است و نميداند به كجا ميرود، براي اينكه چيزي در دست او نيست.
🔸اما اگر همان بازيگر، اهل معنا میبود و سعي میكرد محتواي ديني را در قالب هنر ارائه كند، او در دوران سالمندي هم فرحان و خوشحال است، آينده خود را خوب را ميبيند، اينطور نيست كه پوچ و هيچ باشد، او منتظر آن روح و ريحان است.
🔸فرق يك انسان مؤمن و غير مؤمن گذشته از آن معارف الهي كه در قيامت است، در همين دنيا هم روشن ميشود.
🔸اين معاني را به بركت انقلاب اسلامي هنرمندان ما بايد در آن ظروف پياده كنند؛ يعني اگر هنر هست، اگر شعر هست، ميشود آن «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ» را و «ما يَنْبَغي لَهُ» را به صورت «إِنَّ مِنَ الشِّعْرِ لَحِكْمَةً» در آورد ...
🔸شما ميبينيد برخيها از گفتن كلمه دين پرهيز ميكنند، خيال ميكنند اين كلمه ـ معاذ الله ـ باعث نقص اينهاست؛ در حالي كه شرف اين نظام، شرف مملكت و شرف ما به همان دين است.
🔸اگر كسي بداند كه ابديّت با آن زيبايي به انتظار ماست، براي آن پر ميكشد.
🔸خدا عاقلتر از عليبنابيطالب(سلام الله عليه) بعد از پيغمبر -نه همتاي او، نه بالاتر از او- خلق نكرده است؛ فرمود اگر قضا و قدر الهي نبود مؤمنان الهي يك لحظه حاضر نبودند در اين گودال بمانند «وَ لَوْ لَا الْأَجَلُ الَّذِي كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ»؛ هرگز يك لحظه حاضر نبودند در اين دنيا بمانند، براي اينكه جمال و جلال الهي آنجاست.
🔸عالمي است كه هيچكس دروغ نميگويد، هيچكس تهمت نميزند، هيچكس بيراهه نميرود، هيچكس راه كسي را نميبندد و هر چه انسان آرزو كند آنجا هست و بيش از آرزوي انسان هم هست كه فرمود «لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ فِيهَا وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ»
🔹درس خارج تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
وقت نماز صبح
مسأله ٥٩ . در پايان شب , سفيد ه اي در مشرق به صورت عمودي به بالا
حركت مي كند كه فجر اول و فجر كاذب است، چون به زودي برط رف مي شود,
سپس در كرانه مشرق , دو نوار كاملاً پهن و از هم ممتاز، يكي در بالا و ديگري
پايين قرار دارند كه هر لحظه سفيدي نوار پايين , بيشتر و سياهي نوار بالا كمتر
مي شود كه فجر دوم و فجر صادق است، چون در گزارش فرا رسيدن صبح،
صادق است . اول وقت نماز صبح , آغاز فج ر صادق است و آخر وقت آن، اول
طلوع آفتاب.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
04-2854.pdf
210.8K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
#بهار_معرفت 4
🔹 #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1395/10/02
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5816960726241117692.mp3
5.27M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
#بهار_معرفت 4
🔹 #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1395/10/02
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احكام وقت نماز
مسأله ٦٠ . نمازِ قبل از وقت , باطل است , هرچند مقداري از آن , در وقت
واقع شده باشد، بنابراين تا وقت نماز فرا نرسيد , نمي توان نماز را شروع كرد .
آگاهي از دخول وقت يا با يقين خود نمازگ زار يا با اطمينان او از هر راهي كه
حاصل بشود؛ مانند ساعت دقيق يا به شهادت دو مرد عادل, هرچند به آن مطمئن
نشود. منجم ماهر و آشنا به فقه مي تواند به طمأنينهٴ خود عمل كند، چنان كه
اعتماد به اذان شخصِ وقت شناسِ موّثق, جايز است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دست خالي تجربه حسّي، بدون معارف تجريدي
🔸اينها خيال ميكنند با حس و تجربه حسّي ميتوان معارف الهي را درك كرد.
🔸اگر كسي منكر معارف تجريدی باشد و ايمان به غيب نداشته باشد، آن راه تجربه حسي او هم مشكل جدّي دارد؛ چون هر تجربه حسي به يك تجريد عقلي تكيه كرده است.
🔸اگر تجريد عقلي و ايمان به غيب نباشد، اگر كسي قائل به تجربه حسّي هم باشد دستش خالي است.
🔸الآن پزشكي كه صد مورد يا هزار مورد در شهر خودش آزمايش كرده كه براي درمان فلان بيماري فلان دارو خوب است، اين دستور ميدهد، نسخه ميدهد و مراكز علمي جهان هم ميپذيرند كه براي درمان فلان بيماري چه مشرق، چه مغرب، چه اين زمان و چه زمان ديگر اين دارو خوب است؛ در حالي كه اين هزار مورد در شهر خودش آزمايش كرده، شهرهاي ديگر را كه آزمايش نكرده و عصر و مصر ديگر را كه آزمايش نكرده است.
🔸اين عقلِ تجريدي است كه يك مطلب غيبي را پشتوانه اين امر حسي و تجربه حسي قرار ميدهد و آن قياس اين است كه اگر اتفاق بود، اگر نظم ضروري بين اين دارو و آن بيماري نبود، هرگز شفا حاصل نميشد.
🔸اين را كه كسي تجربه نكرده و اين را كه نديد؛ اين را با عقل تجريدي فهميد كه اگر نظم ضروري بين اين دارو و درمان آن بيماري نبود، اتفاقي بود که يك مورد، دو مورد، ده مورد بود، نه هزار مورد.
🔸ما درباره پير، جوان، زن، مرد، شهري، روستايي، درسخوانده، درسنخوانده آزمايش كرديم ديديم اين دارو جواب ميدهد؛ اين مطلب علمي را آن پزشك تجربه كرده يا با تجريد دريافت ميكند؟
🔸پشتوانه هر معرفت تجربي، يك بحث عقلي تجريدي است كه اين غيب است و اين ايمان به غيب ميخواهد.
🔸اگر معرفتشناسي غيبي و تجريدي بود، تجربه بها پيدا ميكند و زنده ميشود؛ اگر كسي آن را انكار كند، ميگوييم شما اين هزار مورد را در اين شهر تجربه كردي، شهرهاي ديگر چطور؟ عصرهاي ديگر چطور؟ افراد ديگر چطور؟
🔸لذا هيچ ممكن نيست تجربه سامان بپذيرد مگر به پشتوانه امر تجريدي.
🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3587 s.mp3
5.23M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/08/23
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 83-84-85
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5945201277104293493.pdf
189.3K
💠 متن #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/08/23
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 83-84-85
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli