؛🔸🔸🔸
#راحتطلبی
#تنبلی
#منشأگناهان
🍃بسم الله الرحمن الرحیم, قال الله تعالی: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا»؛
🔸یکی از صفات بد که زمینهٔ ظهور گناهان باطنی و ظاهری میگردد راحتطلبی است.
🔻نفس اماره و شیطان ملعون کمک میکنند تا ما را از خدا و اولیائش (صلواتالله علیهم اجمعین) دور کنند، پس از اولِ احساس ظهور این دشمن مکار، باید مجهز و آمادهٔ پیکار شد و با توکل بر خدا و توسل به معصومین(علیهم صلواتالله) طبق دستورات شرع مقدس (پیروی از دو حجت الهی: عقل و نقل یعنی ثقلین)، شبانهروز مبارزه کرد تا طعم قرب الهی و حیات طیبه را به مقدار جهاد درک کنیم.
🌹امام محمدباقر صلواتالله علیه فرمود: راحتطلبی و تنبلی منشأ تمام بدیها است.📝(تحفالعقول)
🌹و امام امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: با ارزشترین اعمال ناخوشایندترین آنهاست و با دوام جهاد با نفس اماره، پیروزی حاصل میشود.
📝(نهجالبلاغه)
🍃نشر مطالب کانال بلامانع است
https://eitaa.com/daftaremarefat
تفسیر آیات ۱۲۷ تا ۱۳۵ سوره طه. استاد رجالی.mp3
2.5M
#هشدار
#امتحان
#چشمهمچشمی
🍃تفسیر آیه ۱۲۷ تا ۱۳۵ سوره طه
🎙 استاد حاج آقا #رجالی زیدعزه
❓مشکل اصلی انسان چیست؟
❓چرا بجای دل بستن به خدا، دچار چشمهمچشمی هستیم؟
۱۴۰۲/۰۳/۰۹
https://eitaa.com/daftaremarefat
برگی از دفتر معرفت
#هشدار #امتحان #چشمهمچشمی 🍃تفسیر آیه ۱۲۷ تا ۱۳۵ سوره طه 🎙 استاد حاج آقا #رجالی زیدعزه ❓مشکل اصل
☀️☀️؛
☀️؛
✳️متن آیات۱۲۷ تا ۱۳۵ سوره مبارکه طه
🌸وَكَذَلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِنْ بِآيَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى ﴿۱۲۷﴾
و این چنین ما هر کس را که ظلم و نافرمانی کند و ایمان به آیات پروردگارش نیاورد مجازات سخت میکنیم با آنکه عذاب آخرتش سختتر و پایندهتر خواهد بود.
🌸أَفَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ فِي مَسَاكِنِهِمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِأُولِي النُّهَى ﴿۱۲۸﴾
آیا این کفار قریش را از مشاهده حال طوایف بسیاری از گذشتگان که ما همه را هلاک کردیم و اینان در منازل و عمارات آنها میروند (عبرت و پند و) هدایت نبود؟ بیشک احوال گذشتگان برای خردمندان بسیار مایه عبرت و آیه هدایت است.
🌸وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَكَانَ لِزَامًا وَأَجَلٌ مُسَمًّى ﴿۱۲۹﴾
اگر نه این بود که کلمه پروردگار (و تقدیر ازلیش بر این کار) سبقت یافته (که کافران و بدکاران این امت در قیامت به کیفر رسند) همانا عذاب (در دنیا بر آنها) لزوم مییافت و آن اجل معین فرا میرسید.
🌸فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى ﴿۱۳۰﴾
پس تو بر آنچه (امت جاهل بر انکار و طعن تو) میگویند صبر و تحمل پیش گیر و خدای را پیش از طلوع خورشید و بعد از غروب آن و ساعاتی از شب تار و اطراف روز روشن ستایش و تسبیح گو، باشد که (به مقام رفیع شفاعت) خشنود شوی
🌸وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى ﴿۱۳۱﴾
و هرگز به متاع ناچیزی که به قومی از آنان (قومی کافر و جاهل) در جلوه حیات دنیای فانی برای امتحان دادهایم چشم آرزو مگشا، و رزق خدای تو بسیار بهتر و پایندهتر است
🌸وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى ﴿۱۳۲﴾
تو اهل بیت خود را به نماز و طاعت خدا امر کن و خود نیز بر نماز و ذکر حق صبور باش، ما از تو روزی (کسی را) نمیطلبیم بلکه ما به تو (و دیگران) روزی میدهیم، و عاقبت نیکو مخصوص (اهل) پرهیزکاری و تقواست
🌸وَقَالُوا لَوْلَا يَأْتِينَا بِآيَةٍ مِنْ رَبِّهِ أَوَلَمْ تَأْتِهِمْ بَيِّنَةُ مَا فِي الصُّحُفِ الْأُولَى ﴿۱۳۳﴾
و کافران گفتند: چرا (محمد) آیت و دلیلی روشن از جانب خدا برای ما نمیآورد؟ آیا آیات بیّنه کتب پیشین (چون تورات و انجیل و صحف که در همه ذکر اوصاف نبوت هست) بر آنان نیامد؟
🌸وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُمْ بِعَذَابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَنَخْزَى ﴿۱۳۴﴾
و اگر ما پیش از فرستادن پیغمبر، کافران (و مشرکان قریش) را همه به نزول عذاب هلاک میکردیم البته آنها میگفتند: پروردگارا چرا بر ما رسولی نفرستادی تا از آیات تو پیروی کنیم پیش از آنکه به این عذاب و ذلت و خواری گرفتار شویم؟
🌸قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَى ﴿۱۳۵﴾
بگو: هر یک (از ما و شما) منتظریم، پس مترصد و منتظر (امر خدا) باشید که به زودی خواهید دانست (ما و شما) کدام به راه مستقیم سعادت رفته و طریق هدایت یافتهایم.
https://eitaa.com/daftaremarefat
✅ امام خمینی و آیة الله سعادت پرور
⚫️گرچه آیة الله سعادت پرور به معناى مصطلح امروز، فردى سیاسى نبود و به کارهاى سیاسى و اجرایى اشتغال نداشت، امّا استحکام و بقاى نظام مقدّس جمهورى اسلامى را در استحکام و تثبیت پایههاى علمى و عملى حوزههاى علمیه مىدانست و در این راه از هیچ کوششى فروگذار نمىکرد.
⚫️امضا مرحوم آیةالله سعادتپرور پای چهار، پنج بیانیه از بیانیههای مهم انقلاب و نهضت از جمله بیانیه مرجعیت امام که اتفاقا خیلی هم کار خطرناکی بوده است، از فعالیتهای سیاسی و عمل سیاسی آن بزرگوار بود.
⚫️ایشان یکی از چهل نفر مجتهد و مدرسینی بودند که در حساسترین ایام، به دفاع از مقام فقه و فقاهت و مرجعیت زعیم و رهبر مسلمین جهان حضرت امام خمینی برخاسته و با امضای طومار جامعه مدرسین، سال 1342 به حکومت غاصب وقت اعلام جنگ و مبارزه را سر دادند.
📚برگرفته از کتاب #همای_سعادت، ص 343
https://eitaa.com/daftaremarefat
@Aftabefetrat
Ketabrah24.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 دشمن میخواهد جوان ایرانی را ناامید کند؛ اما نقطهی امیدآفرین، عظمت حضور و بروز جوان ایرانی است / ما مثل مصطفیهای صدرزاده در تمام سرتاسر کشور بسیار داریم
✏️ رهبر انقلاب، در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی:
✏️ دشمن سعیاش این است که جوان ایرانی را ناامید کند.
✏️ مشکلات نباید امید را تضعیف کند. ما اگر مشکلات را مشاهده میکنیم باید انگیزهمان تقویت بشود برای پیدا کردن راههای رفع مشکل و کمک به آنهایی که برای رفع آنها دارند تلاش میکنند.
✏️ امروز با وجود همهی این دستگاههای تبلیغاتی شما نگاه کنید ببینید جوان ایرانی چه عظمتی از خود نشان میدهد. نقطهی امیدآفرین این است.
✏️ مجاهدان فداکار، مدافعان حرم، فعالان سختکوش جهاد تبیین، گروههای کمک مؤمنانه، اردوهای جهادی اینها همه جوانهای این کشورند. با وجود اینترنت، با وجود شبکههای اجتماعی، با وجود این همه لغزشگاهها جوانهای ما در این راه دارند حرکت میکنند.
✏️ گاهی اوقات شما میبینید از یک روستا یک شخصیت منور و نورانی برمیخیزد از یک روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل مصطفی صدرزاده به وجود میآید. ما از این مصطفیهای صدرزاده در تمام سرتاسر کشور بسیار داریم، هزاران داریم اینها همه امیدبخش است.
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
🍃🍃🍃؛
🖊قَالَ رَسُولُاللَّهِ صَلَّىاللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: سَائِلُوا الْعُلَمَاءَ وَ خَاطِبُوا الْحُكَمَاءَ وَ جَالِسُوا الْفُقَرَاءَ.
🌹پيامبر خدا صلىالله عليه و آله فرمودند:
⬅️از دانشمندان بپرسيد، با دانایان و پرمایگان همسخن شوید و با فقرا همنشینی کنید.
🖊 عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عَلَيْهِالسَّلاَمُ قَالَ: اَلْمَصَائِبُ مِنَحٌ مِنَ اللَّهِ وَ الْفَقْرُ عِنْدَ اللَّهِ مِثْلُ الشَّهَادَةِ وَ لاَ يُعْطِيهِ مِنْ عِبَادِهِ إِلاَّ مَنْ أَحَبَّ.
🌹امام صادق عليهالسلام فرمودند:
⬅️گرفتاریها تحفهای از ناحیۀ خداست و فقر در نزد خداوند به منزلۀ شهادت است که آن را جز به بندگانی که دوستشان دارد نمیدهد.
📚استاد سعادتپرور"ره"، سرالاسراء، شرح حدیث معراج، ج1.
https://eitaa.com/daftaremarefat
برگی از دفتر معرفت
🍃تفسیر آیه ۶ تا ۸ سوره یونس 🎙 استاد حاج آقا #رجالی زیدعزه #چرا به یاد خدا نمیافتیم؟ چرا عدهای، ا
#چرابهیادخدانمیافتیم؟
❓چرا عدهای، از خلقت آسمان و زمین #بهرهٔ_توحیدی نمیبرند؟
♻️ «إِنَّ فِی اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ» (یونس/6)
🍃میفرماید: «بهدرستی که در پی هم در آمدن و رفتوآمد شبانهروز و آنچه که خداوند آفریده، چه در آسمانها و چه در زمین حتماً آیات و نشانههایی هست برای کسانی که تقوا را رعایت میکنند».
◀️ اینجا در آخرِ آیه یک شرطی آمده: «لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ»؛
❓ما شاید به این فکر باشیم که چرا همۀ متوجه خدا نمیشوند؟
❓چرا از آمدوشد شب و روز، به یاد خدا نمیافتیم؟
❓چرا موجودات را مستقل میبینیم؟ چرا در خلقت توجه نکرده و فکر نمیکنیم؟
❓قرآن کریم در آیاتی سؤال میکند که چرا انسان در مورد «فِی خَلقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» فکر نمیکند؟
✅ قرآن در سوره یونس آیه 6 جواب میدهد که؛ «لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ»،
👈🏻پس مشکل خود انسان است؛ چون هر کس به اندازهای که تقوا دارد؛ یعنی بدیها را انجام نداده و خودش را از بدیها حفظ کرده و بهطرف خوبیها میرود، هر کس که از عقلش استفاده میکند و لااقل تقوایِ اولیه را دارد، میتواند از آسمان و زمین و رفتوآمد شب و روز استفادۀ توحیدی برده و در این آثار، خدا را با چشم دل ملاقات و مشاهده بکند.
🍃نشر مطالب کانال بلامانع است
https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹در محضر امام خامنهای حفظهالله
🔻تا میتوانید از ریاست فرار کنید مگر واجب شود
https://eitaa.com/daftaremarefat
برگی از دفتر معرفت
🌹در محضر امام خامنهای حفظهالله 🔻تا میتوانید از ریاست فرار کنید مگر واجب شود https://eitaa.com/da
📝متن بیانات شرح حدیث
🍃عن النّبیّ صلَّىاللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه.
🖊این حدیث دربارهی بنده و امثال بنده است؛ هر کسی که بر ده نفر نه حالا بر هشتاد میلیون نفر _ امارت و ریاست داشته باشد _
👈 ــ «اِلّا جیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه؛
🔻 این آدمِ رئیس را که اینقدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که میآورند؛ دست او را به گردنش بستهاند؛
🔸در آن حوزهِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کارهای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ 👈حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛
🔸یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزهی مأموریّت ما، انجام نگرفت؛ 👈 یا بهخاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرسوجو نکردیم و ندانستیم، 👈یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا انشاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد.
🔹اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً میآورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً میآورند او را در پای محاسبهی الهی.
🍃فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه؛
اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را.
🔻وَ اِن کانَ مُسیئاً؛ حالا هر جور بدعملی که فرض کنید؛
اینجا👈 زیدَ غُلّاً اِلىٰ غُلِّه؛
🔹اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسیهای ریاست [بودن] چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ میبینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد ــ این عقل نیست، تدبیر نیست.
🔹اگر چنانچه این ریاست، مایهی یک چنین دغدغهای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است].
🍃بنده دورهی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دورهی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچی.
🔻دورهی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم.
🔹درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجبِ بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را.
👈بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.
۱۳۹۷/۰۹/۲۷
🍃بیانات در ابتدای درس خارج فقه
https://eitaa.com/daftaremarefat
۲۱ خرداد ۱۴۰۲، آیه اول سوره ملک.mp3
1.04M
🍃تفسیر آیه ۱ سوره ملک
🎙 استاد حاج آقا #رجالی زیدعزه
🔸موت و حیات دو ابزار سعادت
🔹بهرهبرداری صحیح و بههنگام، نردبان سعادت
🔸یاد آخرت مانع از طغیان، تنبلی و...
۱۴۰۲/۰۳/۲۱
https://eitaa.com/daftaremarefat
▪️▪️▪️
▪️▪️
▪️
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّٰهِ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِاللّٰهِ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آبائِكَ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أَبْنائِكَ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أَوْلِيائِكَ،
▪️أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ، وَجاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذىٰ فِي جَنْبِهِ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ،
▪️أَتَيْتُكَ زائِراً، عارِفاً بِحَقِّكَ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ.
https://eitaa.com/daftaremarefat
May 11
🌼🌸🌼🌸
#پیوند_آسمانی_دو_نور
☀️ از اولِ خلقتِ جهان و کائنات
☀️تا آخرِ زندگی و پایانِ حیات
☀️اندازهٔ ذراتِ تمامی کرات
☀️بر حیدر و زهرا و محمّد صلوات
#سالروز_ازدواج_امام_علی_علیهالسلام
#و_حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
#مبارکباد
══💝══════ ✾ ✾ ✾
https://eitaa.com/daftaremarefat