هدایت شده از تفسیر نور
امیرالمومنین؛ امام علی علیه السلام
لایَرْجُوَنَّ اَحَدٌ مِنْکُمْ اِلاّ رَبَّهُ، وَ لایَخافَنَّ اِلاّ ذَنْبَهُ، وَ لایَسْتَحِیَنَّ اَحَدٌ مِنْکُمْ اِذا سُئِل عَمّا لایَعْلَمُ اَنْ یَقُولَ لااَعْلَمُ، وَ لایَسْتَحِیَنَّ اَحَدٌ اِذا لَمْ یَعْلَمِ الشَّىْءَ اَنْ یَتَعَلَّمَهُ
احدى از شما جز به پروردگارش امید نبندد، و جز از گناهش وحشت نکند، و از اعلامِ نمىدانم به وقت پرسش شدن از چیزى که نمىداند حیا نکند، و از آموختن علمى که دارا نیست شرم ننماید.
🍃🌺🍃🌺
https://eitaa.com/joinchat/1074987243Cc1fae26ec5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹به یاد #مداح عارف و دلسوخته شهید مسعود ملا
#صلیاللهعلیکیااباعبداللهالحسین✋
#صدایملکوتیشهید🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️افشاگری رهبرمعظمانقلاب از علت اصلی مجبور شدن حضرت امام(ره) به پذیرش #قطعنامه و نوشیدن #جام_زهر
📍خرداد ۱۳۷۵: قبول قطعنامه توسط امام، بخاطر هجوم دشمن و تهدید آمریکا و ترس نبود؛ امام مجبور به پذیرش شد بخاطر مشکلاتی که مسئولین وقت در مقابل روی امام گذاشتند و اینطور نشان دادند که کشور نمیکشد و نمیتواند...
✍تحمیل قطعنامه۵۹۸ به امامی که تا چندروز قبل میفرمود «امروز بدون شک سرنوشت همه امتها و کشورهای اسلامی به سرنوشت ما در جنگ گره خورده است.» و معتقد بود که «تب جنگ در کشور ما جز به سقوط صدام فرو نخواهد نشست و انشاءالله تا رسیدن به این هدف فاصله چندانی نمانده است»، موجب فروپاشی انسجام و سستی نیروها شد و صدام چندروز بعد از طریق منافقین دست به یک حملهی گستردهتری زد و نیروهای خودش را نیز مجددا به جبهه جنوب گسیل داد!
که نتیجهی آن اسارت حدود ۲۰هزار رزمندهی ایرانی بود؛ درواقع طبق آمار در ۸سال جنگ فقط ۱۲هزار اسیر ایرانی داشتیم که به یکباره و در عرض چندروز به ۳۲هزار نفر افزایش یافت!
به بیان دیگر، پیش از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ تعداد اسرای عراقی حدود ۲۰هزار نفر بیشتر از تعداد اسرای ایرانی بود که عراق با حمله به جنوب کشور توانست تعداد اسراء را برابر سازد و قدرت چانهزنی خود را در مذاکرات بالاتر ببرد!
این اتفاق تلخی بود که هاشمیرفسنجانی بارها بخاطرش به خود بالیده!!!
🖋محمد جوانی
منابع:
📌۲۷تیرماه، سالروز پذيرش قطعنامه از سوی ایران، ۲۹تیرماه سالروز صدور نامه تاریخی جامزهر از سوی حضرت امام(ره)
🧠⚔علوم و جنگ شناختی|جوانی
هدایت شده از کانال بین المللی طلایه داران بدون مرز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 سیاستمدار بلاروسی:
🔷 اگر بخواهیم از فیلتر غرب به ایران نگاه کنیم این تمدن را درک نخواهیم کرد...
#روسی
﹏﹏⃟🌻﹏﹏
📮 انتشارحداکثری با شما
♨️اینجا همه چیز مهم است👇
🌐کانال بین المللی طلایه داران بدون مرز
╭┅┈┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈╼┅╮
𑁍 @Talayedaran14 𑁍
╰┅╾┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈┈┅╯
هدایت شده از جهاد تبیین | میثم حق شناس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر دهقانی استاد دانشکده مهندسی نانومکانیک دانشگاه صنعتی شریف است.
صحبتهای بسیار شنیدنی او با دانشجویانش به مناسبت ماه محرم را ببینید.
#محرم
@jahade_tabien1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش دختران تهرانی به «ون حجاب» در میدان ولیعصر (عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 آداب ورود به ماه محرم 🖤
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
⏳امروز : چهار شنبه
☀️ ۲۸ تیر ۱۴۰۲ شمسی
🌙 ۱ محرم الحرام ۱۴۴۴ قمری
🌲 ۱۹ جولای ۲۰۲۳ میلادی
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
👇 ذکر روز
🔔 یا حَیّ یا قَیّوم
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
امام رضا علیهالسلام:
▪️هرگاه ماه محرّم فرا مى رسيد، پدرم ديگر خندان ديده نمىشد و غم و افسردگى بر او غلبه مى يافت تا آنكه ده روز از محرم مىگذشت، روز دهم محرّم كه مىشد، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه پدرم بود.
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
🍃 اللهمعجللولیکالفرج 🍃
🏴 «اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک».
از جهت زمانی وقتش نیست؛ اما اینجا مطالب غیر منتظم منتشر میشود.
دل و دِماغ نوشتن از غیر حسین ندارم ولی تذکر جالبی هست که لازم میدانم.
در روزهای تابستان آبی که از کار کردن کولرگازی به دست میآید، آنقدر هست که باغچه نیاز زیادی به آبیاری نداشته باشد. استفادههای دیگر هم دارد...
گاهی به آسانی صرفهجوییهایی ممکن است که آثار بزرگ دارد.
نمیدانم چند کولرگازی در کشور کار میکند ولی میدانم آب استحصال شده به چاه هدایت میشود. بدون استفاده...
برخی ابتکار عملهای ساده وقتی اجتماعی شوند آثار کلان به دنبال دارند و گرهی را از پای مملکت باز میکنند.
هدایت شده از مداحی آنلاین!🇵🇸
Seyed.Reza.Narimani.Manam.On.Hasrati(128).mp3
15.54M
منماونحسرتیحرمندیده...(:💔
هدایت شده از مبشرصبح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعا رسم بدی است که عزیزان هیاتی راه انداختند، غالبا سخنران و مداح هم مطلع نیستند و ناراحت می شوند.
اسراف، غرور، عجب و......
لطفا جمع کنید تا بیشتر آسیب ندیدیم.
@h_shafiei
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
زنی که با «سر برهنه» به مجلس و اجتماع عزای حسینبنعلی پا میگذارد، قداست و حرمت محفلش را آشکارا میشکند. سر حسین برای استقرار ارزشهای دین - که یکی از آنها حجاب است - نیزهنشین شد. با «سر برهنه»، به جنگ «سر نیزهنشین» نروید و بر قلب زخمخوردهی حسین، زخم تازه ننشانید. امام مظلوم ما، داغدار است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،
۱. اکنون زمانیست که باید آشکارا، از حضور نیروی انتظامی در خیابان «دفاع» کنیم. پشتوانهی تداوم این حضور، «حمایت صریح» ماست.
۲. سکوت ما، به معنی «بیطرفی» در نبرد با حرام شرعی و سیاسی است.
۳. تا این لحظه، حجم انبوه آتش رسانهای دشمن بر «روایتسازی منفی»، متمرکز شده است. «پاسخ بههنگام» بدهیم.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
20.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اسلام معاویه ای: دوقطبی ایجاد نکنید!
♦️رحیم پور ازغدی:جریان مُرجئه که توسط معاویه حمایت میشد به این معتقد بود که همه خوب اند و بهشتی اند و فرقی بین مذهبی ها نیست، چه با حجاب و بی حجاب، چه رشوه خوار و چه آدم سالم، چه مشروب خور و چه مشروب نخور
♦️میگفتند دو قطبی ایجاد نکنید
سیر و سلوک مؤمن، حرکت با شخص ولیّ خدا به سوی شخصیت ایشان است.
او آمده تا ما را از خودمان عبور دهد و به خودش برساند.
جسد مبارک آن نور عرشی، نشانه آشکاری از خداوند است که برای نجات ما بر فرش نازل شد تا از خواب جهالت بیدار کند و حیرت ضلالت رها نماید و بندگان خدا را تا منزل خویش بالا ببرد. آری منزل خویش. و گر نه ما را به افق بلند پرواز او راهی نیست.
ما چه میکنیم؟!
دفتر تمرین (سعیدتوتونکار)
سلام علیکم...
این دوره را تنها به عنوان تذکر منتشر میکنم.
مجری ناظر میخواهیم یا مقتدر؟
✍️ جعفرعلیاننژادی
🔸چگونه میشود، اگر قدرت اعمال قانون وجود داشته باشد و نتوان از آن استفاده کرد؟ اگر در وضعیتی باشیم که قانون باشد، مجری قانون هم باشد، اما نتوان قانون را پیاده کرد، چه بر سر ما خواهد آمد؟ با جواب به این دو سوال میتوان دید، در وقایع اخیر چه بر سر ما آمده است.
🔺در پاسخ به این سوالات باید گفت اگر وضعیتی پیش بیاید که یک جریان قانون ستیز موفق به بیقانونی در پوشش عرف و عادات اجتماعی شود، امکان اعمال قدرت از نهاد قانونی سلب میشود. به یک معنا او تبدیل به ناظری معمولی و بی اثر خواهد شد.
▫️خرابکار هیچکاک
🔺برای درک بهتر این فضا، شما را به خواندن روایت یکی از صحنههای فیلم خرابکار هیچکاک توجه میدهم: در این صحنه، جاسوسِ زنِ فراری در قامت خانمی موقر، در یک مجلس مهمانی حاضر میشود. مأموران تعقیبکننده او نیز به آن مجلس میروند. مجلس مهمانی عرف و عاداتی دارد که با نقض آن، جمعیت حاضر بیگناه نیز، ممکن است قربانی شوند.
🔺 بنابراین هم مأموران و هم زن جاسوس مجبور به همرنگی با جماعت و طبیعیسازی شده و عرف مجلس مهمانی را رعایت میکنند. زن جاسوس برای اینکار، حتی دعوت به گفتگوی مهمانانی که او را نمیشناسند را پاسخ گفته و با آنها به گفتگو مینشیند. مأموران نیز مجبور به چنین کاری میشوند.
🔺زن جاسوس با اینکه در دسترس ماموران است، اما آنها نمیتوانند او را بازداشت کنند، چون عرف مجلس مهمانی بر قدرت اعمال قانون آنها چربیده است. زن جاسوس در پوشش همین همین عرف و عادت و به دنبال خارج شدن یک زن و شوهر جوان از مجلس با آنها همراه شده و موفق به فرار میشود.
▫️صحنه اول
🔺در حوادث سال گذشته، آنچه اتفاق افتاد، بیشباهت با چنین صحنهای نبود. آشوبگران از فرصت اعتراض سوءاستفاده کرده و آن را تبدیل به خشونت و تخریب و کشتهسازی میکردند، اما در مقابل مأموران توانایی برخورد و اقدام قانونی نداشتند، چون آشوبگران از معترضین بهسان قربانیان استفاده میکردند.
🔺تقریبا در چند ماه تقابل پلیس با اغتشاشگران، شاهد این کاهش نفوذ اجرای قانون بودیم. مسلما راهحل، تغییر صحنه نبود، نمیشد خیابان را از جا کند و جای دیگر برد، راهحل تغییر عرف و عادات افراد حاضر در صحنه بود. شبیه همان آگاهی که بهتدریج از زمان شروع اغتشاشات آغاز شد و در روزهای پایانی به تفکیک بین معترضین و اغتشاشگران انجامید.
🔺آن صحنهها به ما نشان داد، اجرای موثر و اقتدارآمیز قانون در وهله اول منوط به ایجاد فضای اعتراضات آگاهانه است. اعتراضی که در آن معترض اولاً هدف از اعتراضش را بداند تا نگذارد توسط اغتشاشگران مصادره شده یا تغییر کند.
🔺ثانیاً اعتراضش را متوجه یک آسیب یا ضعف مدیریتی کرده، و نگذارد آشوبگر دست به تخریب نقاط قوت و اموال عمومی زده و خشونت بورزد. ثالثاً سریعا آشوبگران را شناسایی کرده و با دیدن نخستین نشانههای خشونت از اطراف آنها پراکنده شوند.
▫️صحنه دوم
🔺این روزها، مجدداً چنین صحنههایی قابل مشاهده است. بیحجابی وجود دارد اما مجری قانون توان اعمال قانون ندارد. به نظر میرسد حتی از قانون (لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف) در حال تصویب هم، به مانند مجری قانون تا حدی اقتدارزدایی شده و حس مماشات بین مجری قانون و قانونشکن از آن دریافت میشود.
🔺به مانند صحنه قبلی، راهحل مطلوب اصلاح عرف و عادات اجتماعی است. قانونی خوب است که اولا به تولید اقتدار و جرأتیابی مجری قانون بینجامد، ثانیاً اصلاحگر عرف و عادات غلط باشد، ثالثاً حضور هوشمندانه عناصر خودجوش میدانی آموزش دیده و توجیه شده آمر به معروف(قانون) را تضمین کند، رابعاً زمینه بروز خشونت احتمالی و التهابات پیشبینی ناپذیر را کاهش دهد.
🔺به نظر میرسد در لایحه موجود، سه ویژگی اول قدری رقیق شده، اما غلظت ویژگی چهارم به شدت بالا است. چنین التفات ناموزونی، شاید در کوتاه مدت اثرات خوبی داشته باشد، اما نمیتواند در میان مدت و یا بلند مدت حتی منجر به کاهش التهابات اجتماعی شود.
🔺نکته پایانی آنکه پلیس، قوای انضباطی و نظارتی باید بتوانند با مشارکت مردم، قانونگرایی را تبدیل به امری طبیعی و عادی نموده، و بی قانونی و قبحشکنی را امری غیرعادی و استثنایی نمایند. به نظر میرسد اینگونه، فضا، هم برای برخورد قاطع پلیس فراهم شده و هم منجر به بردباری عمومی و پذیرش اجتماعی میشود. از این طریق است که مردم از پلیس و ناظر پیام اقتدار میگیرند نه ضعف یا خشونت.
🔸آدرس کانال:
@jafaralian
دفتر تمرین (سعیدتوتونکار)
این همان داستان تمامیتخواهی شرّ است که برای تو هیچ امکانی قائل نیست و البته داستان علنی بودن دین است که اگر به انزوا کشاندی خواهد مرد...
دین در اجتماع نفس میکشد و در پستوهای نمور و تاریک جان میدهد.
جاهلیت ندانستن نیست، بد دانستن است. ندانستن مقدمات جاهلیت را فراهم میسازد. اما قدرت این را ندارد که به وجود بیاورد.
اگر میخواهی میوه نوش جان کنی نمیتوانی آن را از ساقه و ریشه به دست بیاوری بلکه باید به سرشاخهها برسی.
بسیاری را دیدم که در ولایت اسیر بیادبی در ساقه و ریشهاند و آنقدر آگاهی و تواضع ندارند که به سرشاخهها مراجعه کنند.
میخواهند مستقلا دکان باز کنند. این نمیشود. باطل است.
صاحب ولایت روابط را مهندسی فرموده و تو نمیتوانی خودخواهیهایت را در ظرف دین بریزی و برای خود حجره و پنجره باز کنی.
متأسفم برای برخی که داستان دین رو وارونه فهمیدند و زشتیهای نفس خودشون رو کف هیئت و مسجد و حسینیه خالی میکنند.
هدایت شده از صدای ایران | VOI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنمایی آینهای عبرتهای تاریخی
تحریف تاریخ به واسطه صورتسازیها و روایتبافیها از وقایع و انطباق گزینشی و دستکاریشده با امروز میتواند دستگاه محاسبات و منطق سنجش ما را دچار اخلال و اختلال کند.👇
https://b2n.ir/z82253
هدایت شده از 🚩🏴حاج قاسم🚩🏴
۲۱ دونه گیلاس رو خریدم ۲ پوند. به پول شما میشه ۱۳۰ هزار تومن. گفتم که بدونید گرونی همه جاست.
ناراحتم نیستم. همینه که هست.
#انگلستان
امسال ظاهرا دشمن تشویق کرده تا کشف حجاب کردهها حرم و حریم دستهها و هیئات و حسینیهها و مساجد رو به گناه بزرگ خودشون آلوده کنند.
قطعا در میان این افراد کسانی هستند که واقعا در جهل رسانهای که بمباران مسموم تبلیغات دشمن ایجاد کرده، تقید به ظواهر شرع رو از دست دادند و امانتی رو که از گذشتگان به ارث بردند و طهارتی که در نژاد و تبارشون هست رو به وسیله حضور در مراسمات مذهبی و سیاسی حفظ میکنند. چه بسا متوجه عوارض و لوازم خطایی که میکنند نیستند و انتظار سعه صدر از اهالی هیئت و عزا و مؤمنین دستاندر کار مراسمات اهل بیت دارند.
چارهای از این صحنه نیست. لذا عزیزان برپا کننده مجالس اهل بیت بایستی آمادگی لازم رو داشته باشند که با حفظ کرامت مجالس اهل بیت و آرامش و نظم آنها، همچنین حرمت عزاداران حسینی که یک سال منتظر چنین روزهایی بودند تا عشق خودشون رو به ارباب بیکفن نشان دهند و از طرف دیگر تکریم حریم الهی و محل آمد و شد فرشتگان و منظور نظر صدیقه طاهره و امیر مؤمنان باید در بالاترین حد حفظ شود.
پیشنهاد میکنیم دستهها افرادی را به عنوان مسئول روبرو شدن و پذیرایی و راهنمایی از افرادی که احیانا در پی تخریب صورت مراسم هستند تعیین کنند. افراد پخته و جا افتادهای که آمادگی و حزم و حلم کافی رو دارند و با تعدادی از خواهران و برادران پشتیبانی میشوند.
دوم اینکه هر دسته و هیئت تعدادی روسری و احیانا شال بلند مناسب و حتی چادر تدارک ببینند که در صورت پدیدار شدن عنصر ناهنجار، پیشنهاد حجاب کنند.
سوم کارتها و نوشتههایی برگزیده و شیوا و رسا آماده شده باشد که در صورت برخورد با چنین افرادی ارشاد کریمانه انجام شده باشه.
چهارم هر هیئت تعدادی هدیه اهل بیتی هم اماده کرده باشند تا چنین افرادی پس از راهنمایی شدن برخورد مناسبی داشتند، به عنوان تشویق و مؤلفة قلوبهم تقدیم حضورشان شود.
پنجم پرچمهایی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در مورد حجاب، در نیان پرچمهای هیئت وجود داشته باشد.
ششم اعلامیههایی از سوی هیئات و دستههای عزاداری تهیه و توزیع شود که در آن نکاتی عمومی از حفظ حریم اهل بیت در کشور شیعه و ادب شیعگی و تکلیف در برابر دشمنان اهل بیت به طور مختصر ارائه شده باشد.
طرح دشمن ایجاد نفرت و اختلال و اختلاف در مراسمات مذهبی است تا هر چه بیشتر آنها را از سطح معابر شهر جمع کند و خیابان را تسلیم لشگر فساد و فحشا کند. هشیاری مؤمنین برای عبور کم هزینه و با آسیب کمتر لازم است.
خسارات حداقلی معنوی در این مقابله تمدنی مد نظر است.
خداوند به همه ما توفیق برگزاری شایسته مراسمات اهل بیت را عنایت بفرماید.
هدایت شده از آن روی غرب🗽
💢کمی زیبایی ببینیم😍
کار زیبای یک هموطن مقیم #آمریکا جهت معرفی سیدالشهداء علیه السلام
پرچمی که همیشه بالاست پرچم شماست آقاجان حتی تو آمریکا
#نوری_در_میان_تاریکی
به کانال #آن_روی_غرب بپیوندید👇
https://eitaa.com/anroyegharb
هدایت شده از harizavi_ir
🔰 حمایت قائممقام سازمان تبلیغات اسلامی از اهتمام فراجا در برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
حفظ امنیت اخلاقی جامعه و سلامت معنوی خانواده وظیفه همگان است و مردم قدردان اهتمام نیروی انتظامی کشور به رفع ناهنجاری ها هستند .
#فراجا
———————————————
🔊 کانال رسمی #استاد_حریزاوی
✅ @harizavi_ir
—————————————
هدایت شده از متنْآگاهی|جعفرعلیاننژادی
چرا به نمایش فرمهای عزاداری محلی نیاز داریم؟
✍ جعفرعلیاننژادی
🔸برنامه حسینیه معلّا پس از نمایش موفق سال گذشته، امسال با ابتکارات جدید و تدوین بهتر در حال نمایش در سیمای ملی است. یکی از این ابتکارات، بازنمایی سنتهای عزاداری محلی و نه صرفاً قومی (منطقهای) است.
🔸عبور از لایههای بزرگتر قومی و شهری به لایههای کوچکتر و محلیتر عزاداری، نشانه تغییر رویکردی هوشمندانه در به رسمیتشناختن تکثر فرهنگی با دقت زیاد و در حد مردم قریههای کوچک و متوسط و یا محلههای قدیمی است. برای بسیاری از مردم کشورمان موعد عزاداری حسینی، همزمان موعد تذکر و بازگشت به کوچکترین، واحدهای سرزمینی و بازیابی تعلقات «روستایی» و «محلهای» نیز هست.
🔸با اینکه دست کم حدود پنجاه سال از تغییر ماهیت جغرافیای اجتماعی از روستا به شهر میگذرد، و در بسیاری از شهرهای بزرگ پدیده محلهزدایی رخ داده است، همچنان مردم کشورمان ریشههایشان را میجویند و یا حداقل میل به یافتن اعقاب خود را میجویند. عینیترین مسیر برای بازیابی ریشهها، رفتن به واحدهای روستایی و محلهای است و این مهم در فصل عزاداری سیدوسالار شهیدان به عینیت میرسد.
🔸بازگشت به روستاها، همزمان به معنای بازیابی «امر آشنا» نیز هست. برای خیلی از ماها شاید سنت عزاداری یک روستا موضوع جدید و نویی باشد، اما حتما غریب نیست. ما در لحظه با حس عزاداری مردم یک روستا مانند خرقان شاهرود، همراه میشویم. ابتدا گمان میکنیم، چنین شکلی از سینه زنی را بلد نیستیم، اما از پس ملاحظه این شور، خود را درون دسته میبینیم.
🔸از جاکنده شدن داوران برنامه و ورود به دسته عزاداری، همان بازیابی «امر آشنا» است. از جاکندهشدن جمعیتهای حاضر در عزاداریها و پیوستنشان به دستههای عزاداری نیز همینگونه است. امام حسین(ع)، آشناترین، عمومیترین، کلیترین و جامعترین دلیل شکلگیری اجتماعات محلی میشود.
🔸قوام سنت عزاداری به تحکیم مناسبات محلات و روستاهای کشور است. بخش مهمی از خاطرات جمعی مردم کشور ما از مواجهه دستههای عزاداری محلات و روستاها با یکدیگر ناشی میشود و عجیبتر آن است که میل به گداختن در آتش معنای عاشورا و حرکت سیدالشهداء در این مواجهه شدیدتر میشود. هر محله و روستا خود را آماده پذیرفتن و یافتن دسته دیگر محله و روستای مهمان میکند.
🔸مردم در این مراودات، همزمان در حال فریاد خروج از تکثر محلی و روستایی به وحدت حسینی هستند. همان است که به همه چیز رنگ میدهد، اما واقعیت تکثر را انکار نمیکند. مردم امری آشنا را بازمییابند. هم گذشته و گذشتگان خود را در محله و روستا پیدا میکنند، هم یاد نابترین مضمون اسلام محمدی (ص) را گرامی میدارند.
🔸با این مبنا، بازنمایی سنتهای عزاداری محلی و روستایی در حسینیه معلّا، یک اقدام ارگانیک و طبیعی است که خلأ آن سالها حس میشد. این گیرایی بیدلیل اتفاق نیفتاده است. مردم با امامحسین(ع)، هویت خود را، در کوچکترین واحدهای سرزمینی و شهری شناختهاند. این بازنمایی، هویتشان را صدا میزنند. مردم با حسین(ع) در «جایی» خو گرفتهاند و با حسین(ع) موقعیتشناس را باز مییابند.
@jafaraliyan