هدایت شده از کوتاه و گویا
بسم الله الرحمن الرحیم
رهبر فرزانه انقلاب امسال را "سال جهش تولید با مشارکت مردم" قرار دادند. چند نکته در این باره قابل توجه است:
نکته اول تاکید بر نقش مردم است . رهبری گرانقدر در روز اول فروردین مشارکت مردم در تولید را اینگونه تشریح فرمودند : "برای موفّقیّت در این راه، از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده بشود؛ میخواهیم همهی نیروها در این راه بسیج بشوند."
اما باید دولتمردان مراقب باشند که مشارکت مردم به سبک خصوصی سازی در دولتهای گذشته که بخش خصوصی فقط شامل خواص و دوستان و آشنایان و رانت خواران بود ، نشود.
تجارب چهل و پنج سال گذشته هم نشان می دهد که هر جا مردم به معنی واقعی آن وارد صحنه شدند، موفقیت در آن عرصه قطعی بوده است. جمع شدن غائله های گروهکها و توطئه هایی با تابلو قومیت ها و بعد از آن دفاع مقدس تا واکسیناسیونهای عمومی و کمکهای مردمی در حوادث طبیعی و مشارکت در مقابله با کرونا و کمکهای مومنانه مردمی ، نمونه هایی از حضور موفق مردم در تمامی عرصه هاست . باید مراقب بود مشارکت مردم در تولید به گروه خاصی منحصر نشود
ادامه دارد
https://eitaa.com/kootahgooya
هدایت شده از کوتاه و گویا
بسم الله الرحمن الرحیم
درباره سال جهش تولید با مشارکت مردم
(قسمت دوم)
دومین نکته درباره شعار سال این است که برای اقشار مختلف مردم در تحقق شعار سال باید سهم آنها را تعریف کنند. برای مثال سهم آموزش و پرورش و فرهنگیان در تولید چیست؟ سهم خانواده ایرانی در جهش تولید چه می تواند باشد؟ سهم نهادهای فرهنگی و رسانه ها مانند صدا و سیما و وزارت ارشاد و ... در تولید چیست ؟
به نظر نگارنده با نگاهی گذرا به موفقیتهای نظام اسلامی در ۴۵ سال گذشته ، نقش اول و اساسی را نیروی انسانی متعهد ایفا کرده است. پیروزی انقلاب بر رژیم شاهنشاهی محصول تربیت یافتگان مکتب خمینی بود. پیروزی در دفاع مقدس نه بخاطر سلاح و تجهیزات که تنها نتیجه ایمان و عزم راسخ رزمندگان اسلام بود. موفقیتهای علمی و ورزشی و فرهنگی و اجتماعی همگی ناشی از انسانهای باورمند ، امیدوار و با انگیزه بود. بنابر این نقطه عطف در جهش تولید هم باید برپایه تربیت انسانهای مومن و اندیشمند و با انگیزه قرار داده شود و بر اساس همین استدلال نهادهای آموزشی و فرهنگی و خانواده در تولید یا همان تربیت ،نقش محوری دارند......ادامه دارد
https://eitaa.com/kootahgooya
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ وحدت ملی، راهبرد قطعی نظام
🖊 حسین محمودزاده
یکی از محورهای مورد تاکید در بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب، «سیاست قطعی نظام در حفظ و تقویت اتحاد ملی» و «عقبافتادگیها» و «غفلت» در این موضوع است:
«نکتهی بعدی در باب منافع ملی مسالهی اتحاد دلهای مردم است. ... ما در این زمینه متاسفانه مشکلاتی داریم. عقب افتادگیهایی داریم ... در این زمینه دچار غفلت شدهایم خودمان به دست خودمان وحدت ملیمان را درش اختلال ایجاد میکنیم. همهمان در این غفلت شریکیم. همهمان وظیفه داریم وحدت ملی را، اتحاد مردم را، اتحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی از روز اول بوده است.»
⬅️ در این زمینه سه نکته قابل توجه است:
1⃣ استفادهی فروتنانهی پدر و بزرگتر خانواده از صیغهی متکلم مع الغیر (همهی ما در این غفلت شریک هستیم)، حامل اشارات و درسهای بزرگی برای دیگران است. افرادی که هنگام تذکر وحدت، به جای قبول مسئولیت و رعایت وحدت ملی، با فرافکنی و روحیهای بچهگانه این بار بلندتر فریاد میزنند «تقصیر فلانی بود ... اول او شروع کرد ...»
2⃣ این ضمیر جمع، مرجعهای متعددی دارد. مناسب است همهی ما، از شهروندان معمولی گرفته تا کنشگران سیاسی و فرهنگی، موثرین اجتماعی و هدایتگران دینی، چهرههای هنری و الگوهای ورزشی، هر کدام که دل در گروی پیشرفت و آبادانی ایران دارند، در خلوت خود و فارغ از مسئولیتگریزیهای بچهگانه، رفتار خود را در موقعیتهای مختلف (انتخابات، تبهای رسانهای در موضوعات فرهنگی و ...) ارزیابی کنیم و ملاحظه کنیم چه مقدار به ضرورت وحدت ملی توجه داشتهایم و چه مقدار از آن غفلت کردهایم.
3⃣ کلیدواژهی «سیاست قطعی» را شاید باید به عنوان «سیاست تنظیم کننده سیاستهای دیگر» فهمید. این راهبرد کلی، سیاستهای جزئی را تعطیل نمیکند، بلکه آنها را جهتدهی مینماید. در فعالیتهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، دو گزینهی ساده وجود دارد:
۱- رفتارهای هیجانی و احساسی که معمولا ضد وحدت هستند؛
۲- تعطیل کردن کنشگری و به انفعال کشیده شدن از ترس اختلاف.
✅ اما انتخاب سختتر، کنشگری آگاهانه و با استقامت بر اساس تبیین و روشنگریست.
این معنای تقدم وحدت بر سیاستهای دیگر و لزوم سوگیری آنها با راهبرد کلی وحدت ملیست.
@Tanbiholomah
هدایت شده از تعلیقات
📝 سال نو و محاسبه جنس سلوک با انقلاب اسلامی (استقبالی از فرمایشات آغاز سال رهبری)
🔻 محاسبه و مراقبه گاهی موردی و روزانه است و گاهی کلان و سالیانه. و اتفاقاً هردو فوایدی دارد. امام راحل انقلاب را با قواعد سلوکی معرفی میکنند و مسیری برای یک تکامل جمعی. پس در این #سلوک_ملی باید قواعدی را رعایت کرد.
🔻 سخنرانی ابتدای هر سال آقا بهمثابه یک #محاسبه سالیانه است. اینکه نقاط قوت و ضعف سالیانه خود در مقیاس ملی را مرور کنیم. این محاسبه زمینه شناخت موقعیت کنونی با مختصات واقعی آن را میدهد تا ابتدای سال #مشارطه کنیم که ضعفها را تکرار نکنیم و بر امور بایسته #مراقبه داشته باشیم.
🔻 کانونی ترین نکتهای که هم روز اول سال مورد اشاره آقا بود در حوزه داخلی #امید و بایستههای #پیشرفت است و در حوزه خارجی شناخت قدرت و موقعیت #جبهه_مقاومت و راهبرد اقدام بینالمللی بود.
🔻 باید خط به خط این بیانات را بهصورت طلبگی #مباحثه کرد اما فقط یک نکته را برجسته میکنم:
🔹 مسئله #امید و مقدمه بودن آن برای #پیشرفت مسئله حیاتی است. هرکدام از ما و جريانهای سیاسی ببینند چه نسبتی با این امر دارند؟
🔹 مدل #کنش_سیاسی ما و برآیند آن ترویج امید است یا یأس؟
🔹 مدل #عدالتخواهی ما و برآیند آن ترویج امید است یا یأس؟
🔹 مدل #مطالبهگری ما و برآیندش ترویج امید است یا یأس؟
🔹 مدل #تحلیل های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ما چگونه است؟ چطور داریم همه چیز را از نقطه تاریک آن میبینیم.
🔻 رفقا بد نیست خودمان را با سنجه آقا محک بزنیم. دم انتخابات به اسم #مطالبهگری چه بلایی سر ذهن جامعه آوردند؟ این بلیه #بدبینی و #منفیبافی و غش کردن به سمت دیدن عیوب و غفلت و نادیده گرفتن داراییها قطعاً یک #بیماری روحی و نارسایی است که باید درمان شود.
🔻 وقتی این بیماری در روح انسان گسترش پیدا کند، دیگر وجهه روح انسان بهنحوی تغییر میکند که نمیتواند هیچ امر مثبتی را ببیند و یا اگر دید آن را باور کند. وقتی این مدل در جمعی توسعه پیدا کرد با #جماعتی_مأیوس و یأس آفرین مواجه خواهیم بود که نه تنها خودشان که ديگران را نیز آسیب میزنند و از همه مهمتر موجب برهم خوردن نسبت افراد با #انقلاب میشوند.
🔻 کاروان انقلاب با انرژی #امید است که حرکت میکند. #امیدزدایی یعنی نابود کردن #عزم کاروان انقلاب برای ادامه دادن به این مسیر تاریخی. محاسبه کنیم رفتارهای جزئی ما در کلان چه آثاری دارد.
🔻 توجه کنیم رفتار ما در شکلگیری محیط اجتماعی اثرگذار است. امروز محیط عمومی محیط اعتماد و امید است یا بدبینی و یأس؟ نقش ما و رفتار ما چه بوده است؟ ما به این محاسبه محتاجیم.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#محاسبه
#سلوک_ملی
#سلوک_با_انقلاب
#عدالتخواهی
#مطالبهگری
#امید
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
هدایت شده از رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
🔺در فضای مجازی فقط از قتل معاون حوزه علمیه ماهشهر (حجت الاسلام حمزه اکرمی) و کشف جسد او خبر میدهند؛ اما هیچ اشارهای نمیکنند که این استاد حوزه در حالی که برای #امرار_معاش خانواده خود مشغول #مسافرکشی بوده، مظلومانه توسط سارقان به قتل رسیده است؛ چون نمیخواهند تصویر دروغینی که از اشرافیت روحانیت برای مخاطبانشان ساختهاند، ترک بردارد!
@Roshangari_ir
🔹پینوشت:
▫️ضمن عرض تسلیت و اظهار تاسف از وضعیت مالی فضلای حوزه،
در زمانه انفعال رسانهای حوزه و نبود هیئت اندیشهورز (اتاق فکر) رسانهای در حوزه، از خبر مظلومیتی که میشود به نفع حوزه استفاده کرد (=وضعیت معیشتی روحانیت)، ضدانقلاب برای تخریب بیشتر حوزه در حال استفاده کردن است (=عدم محبوبیت روحانیت)!
▫️ضعف رسانهای حوزه به غربت و مظلومیت مضاعف حوزویان منجر شده است
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
دفتر تمرین (سعیدتوتونکار)
🔺در فضای مجازی فقط از قتل معاون حوزه علمیه ماهشهر (حجت الاسلام حمزه اکرمی) و کشف جسد او خبر میدهند؛
فرهنگ چه جایگاهی در میان ما دارد؟
دین در کجای زندگی ما ایستاده؟
جامعه چه اهمیتی برای ما دارد؟
زندگی یعنی چه و انسان چیست؟
چه طرحی برای آینده داریم؟
توشه و اندوخته ما تا امروز چیست؟
راننده اسنپ مورد جرح و قتل و سرقت واقع میشود.
نگرانی شرکت احتمالا سقوط محبوبیتش باشد و تلاش کند آن را جبران کند؛ اما خبرهای تکمیلی این موضع را از کانون توجه دور میکند.
راننده یک روحانی است. او معاون رئیس حوزه علمیه ماهشهر است.
در این خبر همه کلمهها مهم هستند. همه کلمهها...
وقتی میگوییم جامعه ایرانی باید نگران بحران فقر وضعف شخصیتیاش باشد، به گزاف نگفتهایم.
وقتی کسی دچار درد مدید و شدید یا ناگهانی میشود، به یکباره یا به تدریج لباس محافظهکاری را بر قامت شخصیتش میدرد و بیپرده در مورد پنهانیهای خویش سخن میگوید. بلکه پنهانیهای خویش را آشکار میکند. قصد اطاله کلام ندارم. اما بخشی از رفتار عریان مردم در صورتهای مختلف غریزیاش حاصل همین معناست.
باید تأکید شود که مسئله تنها ایرانی نیست؛ جهانی است. اما مردم ایران پیچیدگیهای بیشتری از فشار و درد را تجربه میکنند و این به خاطر کیفیت چند لایه و چند بعدی شخصیت ایشان و گستردگی و تنوع دشمنان و تمرکز ایشان برای آزار و اذیت انسان ایرانی است.
لذا اینجا و این بار و به مناسبت حادثه پیش آمده، مسئله را برای جامعه ایران مطرح کردیم.
دفتر تمرین (سعیدتوتونکار)
فرهنگ چه جایگاهی در میان ما دارد؟ دین در کجای زندگی ما ایستاده؟ جامعه چه اهمیتی برای ما دارد؟ زندگی
ماهشهر همان بندری است ک تقریبا حادترین اخبار افاشاشات سال ۹۸، موسوم به بنزینی را به خود اختصاص داده است. یک نقطه بسیار پر اهمیت برای ایران و دشمنان ایران.
بدخواهان امیدوار بودند با اجرای یک عملیات نظامی دقیق و پر هزینه، نبض پالایشگاهها و پتروشیمیهای واقع در منطقه را به دست گیرند و با ایجاد خرابی و اختلال در روند صادرات و واردات کشور و تولید و توزیع نفت و فراوردههای نفتی به ویژه بنزین، آتش اغتشاشات را به طور انفجاری تقویت کنند.
این بندر یکی از قدیمیترین و پر قصهترین مناطق ایران است. یکی از پیچیدهترین بافتهای شخصیتی را به سبب قدمت بسیار و موقعیت خاص سیاسی و جغرافیایی و اهمیت اقتصادی و بینالمللی و ترکیب جمعیتی متنوع داراست.
میتوان با طرح و بررسی سه عنوان، اهمیت بندر ماهشهر و خاص بودنش را متمرکزتر بررسی کرد.
راهآهن؛ نفت؛ جنگ...
تقاطع تأثیر این سه موضوع در بندر ماهشهر باعث برجسته شدن فوق العاده این نقطه از ایران عزیز گشته است.
فوق العاده بودن، هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید. زیرا وقتی ظرفیت بسیاری در یک منطقه وجود داشته باشد، عوامل سوء استفادهگر خود به خودی و برنامهریزی شده به آن نزدیک میشود.
توضیح در این باره میتواند مفصل باشد که نه در دایره دانش بنده میگنجد و نه موضوع فعلی این پیام است. هر چند دامنههای بحث قطعا به جنبههای مختلف هویت و ماهیت بندر ماهشهر بازمیگردد.
این مقدمه از آن بابت بود که بدانیم هر اتفاقی در بندر ماهشهر برای دوست و دشمن میتواند مهم و محل تأمل باشد تا فرصتها و تهدیدها را به روزرسانی کند.
دفتر تمرین (سعیدتوتونکار)
ماهشهر همان بندری است ک تقریبا حادترین اخبار افاشاشات سال ۹۸، موسوم به بنزینی را به خود اختصاص داده
در ابتدا به نظر میرسد ثروت عظیم و عجیبی که در استعداد این بندر به صورت بالقوه و بالفعل وجود دارد و شخصیت برجستهای که این منطقه از جهات تاریخی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و امنیتی دارد، نباید اجازه دهد کسی آنقدر بیکار یا بیعار یا بیمار یا نیازمند یا گرفتار باشد که دچار مسیرهای نامعتبر و نامتعارف و ناهنجار برای تضمین سلامت و سعادت یا تأمین احساس شادکامی و خوشحالی خویش گردد. اما واقعیت چیز دیگری است.
یک سابقهدار اسنپ میگیرد. هنوز روشن نیست که از ابتدا قصد ارتکاب به سرقت داشته یا پس از آشنایی با راننده و اطلاع از اینکه آن مرحوم در کسوت روحانیت خدمت میکند، اقدام به سوء قصد و سرقت کرده است.
دشمن دوست دارد روایت صحنه را ببرد به سمت نفرت از روحانیت و دین و نظام اسلامی و از این منظر زخم را بشکافد و آن را عفونی کند.
اما برای دوست...
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نکته مدیریتی از رهبر انقلاب
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264