✍همیشه به نیروها و رزمندهها میگفت؛
قبل از خواب زمزمه کنیم:
خدایا گناهانی را که
مرا از امام حسین محروم میکند، ببخش!
#شهید_محمود_کاوه
🌷شادی روح پاک همه شهیدان صلوات
#امامزمانعج
#لبیک_یا_خامنه_ای
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌿
هدایت شده از تفسیر نور
قالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام:
خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ، لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثيرُ مُسْتَمْتَعٍ: اَلْعَقْلُ، وَالدّينُ وَالْأَدَبُ، وَالْحَياءُ، وَحُسْنُ الْخُلْقِ.
[حياة الامام الحسين عليه السلام، ج 1، ص 181.]
امام حسين عليه السلام فرمود:
پنـج چيز است اگر در انسـان نباشد، در او بهـره زيادى نخـواهد بود:
۱ـ عقل
۲ ـ دين
۳ ـ ادب
۴ ـ حيا ۵
ـ خوش اخلاقى.
🥀🥀🥀🥀
https://eitaa.com/joinchat/1074987243Cc1fae26ec5
هدایت شده از تفسیر نور
قالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام:
لا اَفْلَحَ قَوْمِ اشْتَرَوْا مَرْضاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَـخَطِ الْخـالِقِ.
[عوالم، ج 17، ص 234 ـ مقتل خوارزمى، ج 1، ص 239.]
امام حسين عليه السلام فرمود: ملّتى كه خشنودى مردم را با خشم خدا معامله كند هرگز رستگار نخواهد شد.
🌺🍃🌺🍃
https://eitaa.com/joinchat/1074987243Cc1fae26ec5
هدایت شده از سبک زندگی متقین
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت
🌺 #تقوا، کلید حل تمام مشکلات
پروردگار متعال برای دعوت و گرایش دادن انسانها به مراعات #تقوا در آیات مختلف، اسلوبهای متفاوتی را به کار برده است؛ مثلاً دیده که بعضی از مسائل در نظر مردم، خیلی سخت و مشکل است. از این استفاده کرده و وعده داده که اگر #تقوا را مراعات کنید، من این مشکل را برای شما حل می کنم؛ مثلاً یکی از مصیبتهای خطرناک جوامع بشری در گذشته، مسألهی قحطی بود. وقتی یک سال، دو سال، سه سال باران نمی آمد، قحطی می شد و مردم از گرسنگی می مردند. قحطی عامل خطر و عامل مرگآوری بود که همه از آن می ترسیدند.
در آن زمانها وسایل نقلیه مثل امروز نبود که از اقصی نقاط زمین گندم بیاورند. چون امکان آوردن نبود، مردم می مردند. لذا مردم از قحطی و بالنتیجه از نیامدن باران و خشکسالی، سخت می ترسیدند. خدا آیهای نازل فرمود که: «اگر شما #تقوای مرا مراعات کنید، من کاری می کنم که باران به موقع و به اندازه از آسمان ببارد و زمین، بذرها را رشد دهد و تربیت کند و ارزاق عمومی انسانها و حیوانات و نباتات به وفور در روی زمین پیدا شود.
اما شرطش این است که انسانها #تقوا را مراعات کنند. فرمود: «وَ لَوْ أنَّ أهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَ ا#تقوا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَ الْأرْضِ»: اگر مردمی که در روستاها و شهرها زندگی می کردند، #تقوا را مراعات می کردند، منِ خدا به اندازه و به وقت، از بالا باران نازل می کردم و زمین بذرها را سبز می کرد و برکات برای مردم، حیوانات و نباتات به وفور روی زمین پیدا می شد. اما شرط این نعمت، مراعات #تقواست.
ما هنوز یک روستا یا یک شهر ندیدهایم که در برابر فرمان خدا کاملاً #تقوا را مراعات کنند تا ببینیم خدای متعال به این عهد و پیمانش وفا می کند یا نه! چون این شرط، تحقق پیدا نکرده است، ما هنوز ندیدهایم. اما خدا این گونه بیان می کند: «اگر شما #تقوا را مراعات کنید، حتماً منِ خدا کاری می کنم که قحطی پیش نیاید.»
پروردگار متعال برای دعوت مردم به #تقوا، اعلام کرده است که #تقوای شما حتی در جنگ هم مفید و مؤثر خواهد شد. فرمود: «إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتقوا لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً»: اگر شما در زندگی #تقوا را مراعات کنید، کید، مکر و توطئهی دشمنان، هیچ لطمه و ضرری به شما نخواهد زد. این وعدهی خداست و شرطش #تقواست.
بنابراین پروردگار متعال برای دعوت مردم به مراعات #تقوا چنین آثار مادی و معنوی را برای #تقوا بیان کرده است. در آیهای دیگر فرمود: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»: کسانی که در زندگی #تقوا را مستمرّا مراعات می کنند، پروردگار متعال در تنگناها و مضائق زندگی برایشان راهِ برونرفت را فراهم می کند و آنها به بن بست نمی رسند. این وعدهی خداست.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
هدایت شده از سبک زندگی متقین
✅ چرا برخی منحرف می شوند؟ عامل اصلی اش چیست؟ راه علاجش چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
اينى كه مى بينيد يك عده اى در مقابل دشمن منهزم مى شوند، طاقت نمى آورند، نمى توانند ايستادگى كنند، به خاطر آن چيزى است كه قبلًا از اين ها سرزده است؛ باطن خودشان را با گناه و با خطا خراب كرده اند. لغزشها انسان را فاسد مى كند. اين فساد، به انحراف در عمل و گاهى به انحراف در عقيده منتهى مى شود. اين هم بمرور پيش مى آيد؛ دفعتاً پيش نمى آيد كه ما فكر كنيم يك نفرى شب مؤمن مى خوابد، صبح منافق از خواب بيدار مى شود؛ نه، بتدريج و ذره ذره پيش مى آيد. اين، علاجش هم مراقبت از خود است. مراقبت از خود هم يعنى همين #تقوا. بنابراين علاجش #تقواست. مراقب خودمان باشيم. نزديكان افراد مراقبت كنند؛ زنها از شوهرهايشان، شوهرها از زنهايشان، دوستان نزديك از همديگر؛ «و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر». از يكديگر مراقبت كنيم، براى اينكه دچار نشويم. مردم مسئولين را موعظه كنند، نصيحت كنند، خيرخواهى كنند، بنويسند براى آن ها، بگويند براى آن ها، پيغام بدهند تا مبادا دچار لغزش بشوند. خطرات لغزش مسئولين هم براى نظام، براى كشور و براى مردم بيشتر است. انسان گاهى در بعضى از حرفها، در بعضى از اقدامها و تحركات، اين را احساس مى كند؛ نشانه هاى يك چنين انحرافى را انسان مشاهده مى كند. به خدا بايد پناه برد، از خدا بايد كمك خواست. (20/ 06/ 1388)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
هدایت شده از 🚩سربازانقلاب| سیدفخرالدین موسوی
📝 واکاوی مسئله حجاب (قسمت یازدهم)
❇️ تمدن غرب، تمدن غلبه غرایز است. همان چیزی که غربزدگان، جامعه را به سوی آن میرانند و برخی از مردم غالبا ندانسته به آن تن در میدهند.
غرب تمام هویت خود را در غرایز نقد کرد و امروز به یک بیهویتی افراطی دچار شده و همواره در این بیراهه فساد جدیدی میآفریند.
مانند جسدی که در یک سراشیبی تند، بیاختیار به پایین رانده میشود و متناسب با زمین و زمینه به سقوط نهایی نزدیک میگردد.
در گردونه ضدتمدنی غرب اشخاص با تمام داشتههایشان فدای حرکت تند و بیوقفه این گوی غلطان عظیم میگردند.
🕋 اسلام برنامه متعالی حمایت و هدایت انسان است. دستورات اسلام متناسب با سطح و جایگاه آن است. هر چند مخاطب ادیان الهی تمام بندگان خدا هستند؛ اما فهم و درونی شدن و پذیرش دین نیازمند آگاهی و مهارت و زمینهسازیهایی است.
💠 فهم حجاب به عنوان یک ضرورت فردی و اجتماعی و یک غنیمت مادی و معنوی و درک منافع بسیار آن با تحقیق و تجربه به دست خواهد آمد. اینگونه نیست که تمام مراتب حجاب و دلیل نزول این حکم آسمانی و دامنه خیرات و برکات آن به صورت خود به خودی برای تمام مردم شناخته شده باشد.
✅ این مسئولیت حکومت دینی و حوزههای اسلامی است که برنامههای متناسب با زبان مردم خویش برای توضیح احکام الهی داشته باشند. چنین نیست که مردم همه اعمال را با توجه به فلسفه آنها و سهمی که در حقیقت عالم دارند انتخاب یا ترک کنند. در جریان روزمرگیها بسیاری از عملکردهای ما تحت تأثیر همان چیزی است که از جوّ عمومی دریافت میکنیم و به آن تکیه و اعتماد داریم.
◀️ بلکه بسیاری از رفتارهای ما کاملا وابسته به شکل ظاهری و بر اساس تناسب قشری و زیباییشناسی عامیانه و ابتدایی و بدون توجه به ریشهها و شاخ و برگهای اعمال است. اگر باطن اعمال و تغییراتی که در زمینههای مختلف زندگی انسان به وجود میآورد، درست تبیین شود، انتخابها تغییرات بسیاری خواهد کرد.
🟡 اصولا مردم در انتخابهای خود سه مرحله را طی میکنند. دانش و بینش و مهارت و کوشش و شوق و خواهش. دانش در شکلگیری مهارت مؤثر است و دانش و مهارت در شکلگیری خواهش و اراده و انگیزه و همت.
⛔️ اگر آگاهی غلط به مردم خورانده شود، مهارتهای غلط برای آنها به وجود خواهد آمد و اگر چنین شد خواهشهای فاسد و تخریب کننده به صورت ناگزیر در زمین دل رشد خواهد شد. نمیتوان ملتی را در اختیار دروغ و فریب رسانهها و محصولات فرهنگی ضدتمدن غرب رها کرد و آنگاه انتظار داشت که آموزه متعالی حجاب را آنچنان که شأن آن است دریابند.
🟣 آموزشهای غلط به تدریج غباری بر فطرت و اصالت انسان مینشاند و نقشی متقلبانه بر آن میزند. به طوری که انسان وقتی به درون خود مراجعه میکند، مبدأ میل خود را در راستای فهم غرب از انسان مییابد و افکار و گفتار و رفتار متناسب با آن را تولید میکند و تصویر و تصوری وارونه از خیر و شرّ به دست میآورد.
✳️ چه کند مرد و زنی که نمیداند عدم رعایت فرهنگ عفاف و حیا و غیرت و حلم و تقوی در کوتاهمدت و میانمدت و بلندمدت، چه مصیبتهایی را برای او رقم خواهد زد؟!
اگر فرزندان ما نیاموزند که از غرایز طبیعی خود چگونه مواظبت کنند و آنها را در کدام مسیر و با چه تمهیداتی به کار بندند، لابد به دام هنجارشکنیها خواهند افتاد.
✍🏼سعید توتونکار
💡کانال جامع نفوذشناسی_تبیین:
🆔@nofoz_shenasi👈عضو شوید
پاسداری یک فرهنگ است. در برابر فرهنگ لاابالیگری و بیقیدی و بیمسئولیتی ضدتمدن غربی و تعصب جاهلیت مدرن، پاسداری فرهنگ عزت و افتخار و همیت و مقاومت است.
تذکر مقام معظم رهبری به علماء در مورد جهاد تبیین یادآوری وظیفه ذاتی نهاد علم به اصحاب و اعضاء آن است.
قرارگاه جهاد تبیین به صورت مبنایی مراکز علمی و تحقیقاتی است. این واجب الهی بیش و پیش از همه بر دوش عالمان سنگینی میکند. این همان چیزی است که بزرگان برای آن تربیت شدهاند و سنگر و خط مقدم مبارزه علمی همان جایی است که عالم باید در آن صرف شود و گرنه هر چه جامعه بر روی آنان سرمایهگذاری کرده، مشمول قاعده تبذیر و اسراف و هرز و هدر خواهد شد.
پیامبر با همه عظمت و عزتی که داشت «طبیب دوار به طبه» بود. عالم موظف است اگر دید که جامعه به هر دلیل دستش به علم نمیرسد، مانند چشمهای زلال در جامعه جاری شود و پستترین زمینها را نیز سیراب کند و گرنه جامعه تشنه در التهاب زمانه دچار سراب خواهد شد.
علم نیازمند پیوست رسانه است تا دانش به بینش و نگرش و کنش و واکنش و روش تبدیل شود و عالم از حاشیه جامعه وارد متن آن شود.
تولید و انبار کردن علم به خودی خود ارزشمند نیست.
عالم شدن به خودی خود نیز ارزش ندارد اگر به عمل منتج نشود. یعنی به عینیت و ظهور در آثار و صفات و خلقیات نرسد. اگر تعیین نکند. اگر تغییری ایجاد نکند. یعنی علم تبدیل به یک داده ذخیره شده در حافظه شود.
وقتی معلم فرمود: «الکسل و الضجر مفتاح کلّ شرّ»، نمیفهمیدم یعنی چه!
البته چون خودم آدم تنبل و زودرنجی بودم آثار آن را تا حدودی در خود میفهمیدم؛ ولی نمیدانستم چرا کلید تمام شرور است.
حالا میخواهم کمی در موردش فکر کنم.
فرق مستضعفین ظالم و مستضعفین مظلوم این است که مستضعف مظلوم تغییر را از خود شروع میکند و مستضعف ظالم از دیگری.
معمولا کسانی که اهل حل مسئله هستند، موقعیتی که در آن قرار دارند را غنیمت میدانند. در مقابل آنان که تلاش میکنند شعار دهند و از این هیاهو فرصتی شکار کنند، دائما در حال جستجوی عیوب دیگران هستند.
عیبجویی از دیگران رفتاری انفعالی در مسیر تخریب است و نه اصلاح.
دیگران را تخریب کن تا آباد به نظر بیایی. توهین کن، تحقیر کن، سرکوب کن، تهمت بزن، غیبت کن، توطئه کن، حسادت کن، دروغ بگو تا تو بهتر به نظر بیایی.
خراب کردن راحتتر از ساختن است. به جای اینکه خودت را بسازی و خودت بسازی، بقیه را هم خراب کن.
خودسازی سخت است؛ اما اصلاح واقعی است.
نمیخواهد هزینه اصلاح را بپردازد. میخواهد در حاشیه امن باشد. مبادا خط و خش بردارد. مبادا آقاییاش و شأنش و خودخواهی و خودمحوری و راحتطلبیاش خدشه بردارد.
مستضعفان ظالم ملت مستکبران را تشکیل میدهند و آنها را بالا میبرند.
اینها علاوه بر اینکه حریص و طماع و زیادهخواه هستند و فهم غلطی از واقعیات و ظرفیت امکانات دارند، آرزوهای بسیار بزرگی دارند که بیشتر به توهم و خیال میماند.
دائم رؤیابافی میکنند و انتظارات خود و دیگران را بالا میبرند و فاصله کنش با خواهش را بیشتر میکنند.
این شرایط بعد از مدتی انسان را فلج میکند و امکان حرکت را میگیرد. زیرا آدمی وارد فضای غیر ممکنها میشود.
آدم به جای ساختن و قناعت کردن به داشتهها، دچار گدایی و آمادهخوری و بردگی میشود. شروع میکند از سرمایه خوردن به نفع مستکبران.
آدمهای مستضعف ظالم عقبه پشتیبانی ظالمان سلطهگر هستند. آنها در ادبیات دینی با هم وارد جهنم میشوند.
آدمهایی که حال ندارند خودشان و اطراف خودشان را اصلاح کنند و بیشتر از دور نقد میکنند.
آدمهای تنبل زودرنج که حوصله کار کردن ندارند. آدمهای سست بیاراده و بدون هدف و بدون مهارت عملیاتی و قدرت حل مسئله.
آدمهای زودرنج ضعیف میمانند.
عجز و غم و اندوه و حسرت و سستی و افسردگی از آثار سستی و تنبلی است.
کسی که آویزان این و آن است و دائما دنبال راه راحتی برای به دست آوردن امکانات میکردد. دنبال راه کوتاه. دنبال دور زدن مسیرهای اصلاح. حال ندارد این خانه را دور بزند و به کوچه بعد برسد. خانه را خراب میکند و از روی ویرانه عبور میکند.
آیا دیدهاید کسانی را که برای رسیدن به خواسته خود قانونشکنی میکنند و بعد از ناکارآمدی سیستم گلایه میکنند؟!
آدمهای تنبل بدترین تخریبگران هستند. پر سر و صدا و کم عمل.
چنین کسانی دائما مصیبت به بار میآورند. تولید ندارد؛ ساختن ندارند ولی مصرف بسیار دارند. کلی انسان باید کار کنند تا او غر نزند. نق نزند....
براندازها با شیب قابل توجهی به سمت انتخابات حرکت کردهاند. این میتواند معانی زیادی داشته باشد.
از جمله اینکه فتنه 1401 شکست خورده و امیدی به احیای آن ندارند. فتنه 1402 کلید خورده و در حال اجتماعی کردن شعارهای خود هستند. آنها برای انتخابات سهمخواهی جدی خواهند کرد.
هدایت شده از سهیل سلیمی (مرصاد)
16.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عیدی کانال به مخاطبا🌻
#ماترکناک_یاابنالحسین
سید مقاومت،عزیز دل ما سیدحسن نصرالله:
ما از لبنان به همه جهانیان می گوییم، امام ما و رهبر ما و آقای ما و عزیز ما و حسین ما در این زمان، حضرت آیت الله العظمی امام سید علی حسینی خامنه ای (دام ظله) است و جمهوری اسلامی ایران قلب این محور و مرکز اصلی و قوی ترین حامی محور مقاومت است؛
به دنیا اعلام میکنیم که آیتالله العظمی سید علی خامنهای سید ما و رهبر ما حسین زمان ماست.
#میلاد_امام_حسین_مبارک
#روز_پاسدار
✅کانال سهیل سلیمی✅
لینکزیر و لمس کنین و عضو کانال سهیل شین👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1345388748C7b0dc74120
هدایت شده از کانال حمید کثیری
از راه سایر ائمه هم میتوان به مقصد رسید ولی راه امام حسین(ع) خیلی سریع، انسان را به نتیجه میرساند.چون کشتی امام حسین(ع) در آسمانهای غیب خیلی سریع راه میرود. هر کس در سیر معنوی خود حرکتش را از آن حضرت آغاز کند خیلی زود به مقصد میرسد.
«میرزا اسماعیل دولابی»
هدایت شده از مدرسه علمیه رشد قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما دعایی که با روح امام انقلاب نسبت وثیقی برقرار کرده، با جریان انقلابی نیز پیوندی اساسی داشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
جامعه سکولار یعنی همین که میبینید! نه امام جماعت، نه مسئولان عالیرتبه حاضر و نه فرماندهان و سربازان در نماز عید فطر ترکیه، هیچکدام بلد نیستند نماز خود را به جماعت بخوانند😐😐
هدایت شده از Ali sharifodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱هر روز خود را با
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
آغاز کنید 🌱
⏳امروز : شنبه
☀️ 6 اسفند 1401 شمسی
🌙 4 شعبان 1444 قمری
🌲 25 فوریه 2023 میلادی
ذکر روز :
ياربّ العَالمَِين
ای پرودگار عالمیان
🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊
میلاد با سعادت حضرت
ابوالفضل عباس علیه السلام
بر تمام شیعیان و دوستداران آن حضرت
مبارک باد
🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊
┅• |•⊰❁⚘️〇⃟❄️⚘️❁⊱•|
حدیث روز :
♦️امام حسین علیه السلام:
توجه داشته باشید که احتیاج و مراجعه مردم به شما از نعمت های الهی است، پس نسبت به نعمت ها روی بر نگردانید وگرنه به نقمت و بلا گرفتار خواهید شد.
┅• |•⊰❁⚘️〇⃟❄️⚘️❁⊱•|
🏴«اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوئد...
بدون شرح
سبک زندگی تنبلا جهانبینی داره برای خودش. کلی باید و نباید داره...
واجبات جادهاند و محرمات محدودههای آن...
دیگه راهی نیست. بقیه بیراههاند. مهم نیست چقدر بخوای پا بکوبی. بیراهه، راه نمیشه. تو گمراه میشی. تو تباه میشی. تو اسیر گناه میشی.
دفتر تمرین (سعیدتوتونکار)
سبک زندگی تنبلا جهانبینی داره برای خودش. کلی باید و نباید داره...
خیلی از لباس پوشیدنها و نپوشیدنها و چگونه پوشیدنها، مدها و مدلها از روی میل به بیحجابی و بیعفتی و بیدینی نیست. از روی تنبلی و شلختگی و بینظمی است.
البته بعدا تبدیل میشود به آنچه نباید ولی در ابتدا علت چیز دیگریست.
لباسهایی که لازم نباشد از آنها مراقبت کنی. لباس هایی که اتو نخواهد. بشور و بپوش باشد. یا حتی نشور و بپوش باشد.
شاید باورش برای دیگران سخت باشد ولی برای تنبلها خود انتخاب و پوشیدن لباس و نحوه نگهداری آن یک مسئله عمده است.
تنبلها هنجارها و ناهنجارهایی را رقم میزنند.
یک مثل هست که شاید به جدی و شاید به شوخی میگفتند. رایانه را تنبلها اختراع کردند تا کارهایشان را به گردن ابزارها بیاندازند.
روایت غمانگیزی از دلیل تولید ابزار توسط انسان.
آدمهای تنبل شغلهایی را دنبال میکنند که در آن کمترین خلاقیت و تولید و تلاش باشد.
پول مفت را دوست دارند. تلاش میکنند کاری کنند که مسیر پول مفت در جامعه آسان شود.
به نظرم نیاز به توضیح زیاد نیست.
کسانی که فکر تنبلی دارند، تن به هر بلایی میدهند. غالبا روحیههای بردگی پیدا میکنند. همیشه بردگی اجباری نیست. تنبلها آن را انتخاب میکنند. همیشه مزدوری یک اجبار نیست، گاهی انتخاب است.
بعضی تنبل ها استعداد کارفرما شدن را دارند؛ اما ترجیح میدهند بدون درد سر زیردست باشند. انتخاب شوند تا انتخاب کنند.
تنبلی را بگذارید کنار ترسو بودن، عاجز بودن، زودرنجی.... و نقاط ضعف دیگر. آنگاه شخصیتهای پیچیده منفی متنوعی را که هر روز در جامعه میبینید، معنی میشوند.
تنبلها خیلی گران تمام میشوند برای جامعه. فکر کنید این خصلت عمومی شود و هر کس دنبال این باشد که بقیه کار کنند و تو بخوری. بقیه فکر کنند و تو استفاده کنی. بقیه تولید کنند و تو مصرف کنی. راحتطلبی که در جامعه غالب شد چه میشود؟!
غز امروز فکر کنید در مورد تنبلیهای خودتان و دور و برتان.
بسیاری از کسانی که فقط نق میزنند و غر میزنند، هنر حل مسئله ندارند.
البته همه در یک سطح تنبل نیستند.
همواره عده کمی تمام توان خود را برای ایجاد هزینه میکنند. آنها که با تمام وجود کار میکنند، برآورد بهتری از واقعیات دارند.
تنبلها حتی معادلات را کوتاه و ناقص طراحی و حل میکنند و جوابهای غلط به دست میدهند. بسیاری از مؤلفهها در ذهن تنبل پاک میشود. به خصوص آنجایی که باید کاستیهای خود را بپذیرد و یا مسئولیت قبول کند و تعهد دهد و در قید و بند درآید.
تنبلها زودرنجاند. سختکوشی در مرامشان نیست.
تنبلها بخش زیادی از جامعه مستضعفین ظالم را تشکیل میدهند.
اراده های ضعیف، همتهای کوتاه، پشتکار کم، انگیزه ناکافی از مشخصات آدمهای تنبل میتواند باشد.
وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّىٰ إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ ۗ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ
أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ۚ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا ۗ وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ ﴿٤٠﴾