🔻 تأملی بر اقدام امام جمعه رشت
🔹 #مسئله_حجاب امروز بسیار پیچیدهتر از آن است که در حد یک ناهنجاری اجتماعی تقلیل پیدا کند.
🔹 تمرکز دشمن بر مسئله #حجاب بهدليل ظرفیتهای بسیار زیادی است که برای چالش آفرینی در آن نهفته است. امر زنانه بودن حجاب، ابعاد عاطفی و احساسی آن، پیوند حجاب و امر سیاسی، ظرفیت دوقطبی سازی حجاب، تحریک پذیری، ارتباط با نسل نو و دهه هشتادی ها، مورد غیرت و حمیت بودن آن برای مؤمنین، ایجاد احساس خشم و نگرانی در جامعه مذهبی و زوایای گوناگونی از این دست موجب میشود مسئلهای چندوجهی بهنظر برسد.
🔹 در این میانه رهبر معظم انقلاب کوشیدند زمینههای استفاده دشمن را مسدود کنند و دایره خودی در متن انقلاب را افزایش دهند. ابتدا بین بدحجاب و #شل_حجاب فاصله نهادند و شل حجاب را کنشگر بهنفع انقلاب نامیدند. در گام بعد بین فعل #کشف_حجاب کننده و طینت و انگیزه وی تفکیک کردند و حتی برخی از آنها جزو جامعه دین دار بهشمار آوردند.
🔹 حال یک #امام_جمعه با ادبیاتی سخیف و مواجههای سطحی که مورد حمایت طیفی از انقلابیون نیز قرار گرفت، از این جماعت اعلام بیزاری میکند. بدون اینکه بین فعل و فاعل کشف حجاب تفکیک کند و از فعل وی برائت بجوید.
🔹 این سخنان نسنجیده بهسرعت منتشر میشود و بهعنوان موضع جامعه انقلابی تسری مییابد و تلاشی که رهبری برای ایجاد #انسجام_ملی داشتند را برهم میزند. این نوع موضعگیری های سطحی نشان میدهد هنوز فهم صحیحی از #جنگ_ترکیبی نداریم که با یک مسئله ذوابعاد تک خطی برخورد میکنیم.
🔹 اساساً برخی گمان میکنند تأکید بر انسجام ملی مساوی با تأیید گناه و چشمپوشی بر مسئله #کشف_حجاب است. نمیدانند میتوان در عین حفظ غیرت دینی، دغدغه داشتن و اقدام نسبت به مسئله حجاب و تلاش برای حل آن، جامعهای منسجم داشت.
🔹 ائمه محترم جمعه باید بدانند #نماینده_ولی_فقیه بودن تنها داشتن یک حکم از رهبری نیست، بلکه کسی نماینده رهبری است که از تراز تحلیل و اندیشه وی برخوردار باشد نه اینکه طرح رهبری را با چالش مواجه کند.
#امام_جمعه_رشت
#جنگ_ترکیبی
#کشف_حجاب
#انسجام_ملی
-کانال تعلیقات
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
📺 برنامه زنده جهان آرا
👈🏼موضوع: شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه های آن در حوزه عفاف و حجاب
👤حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
⏰ امشب، شنبه ١۶ اردیبهشت١۴٠٢،ساعت ٢٢:٠٠
شبکه افق برنامه جهان آرا
➖➖➖➖
@daghdagheha
🔎چشمانداز گفتمان "زن زندگی آزادی" بدون روتوش!
▫️چه دقیق گفت #تئودور_آدورنو که "مردم امروز سرکوب نمیشوند، سرگرم میشوند". رسانه لندنی_سعودی ورشکسته ایران اینترنشنال، از یک اتفاق مبتذل در ورزش سوئد، با یک #تیتر_ملایم، پردهبرداری میکند.
▫️اساسا این جریان در صدد #عادی_سازی و توجیه چنین پشت صحنههایی در قالب ورزش و هنر یا به اسم آزادی است تا با شیءشدگی و تبدیل انسان به کالای مصرفی، تجارت پرسود و بدون مانعی را رقم بزند.
▫️در واقع با غلبه اقتصاد بر اخلاق، هنر، ورزش، رسانه و دانش، #صنعت_فرهنگ را شاهد هستیم که نسبت به شخصیت و آگاهی انسان هم نگاه ابزاری دارد. کار به جایی میرسد که خصوصیترین حریم انسان را تحت عنوان ورزش، درمینوردد.
▫️امپریالیسم در یک لایه اگر خشن و شارلاتان است، در لایه دیگر مبتذل و سخیف است. ورزش را ابزاری برای تثبیت و توسعه گفتمانی قرار میدهد. در جام جهانی با تیم هایی همچون آلمان، به کمک همجنسبازی میآید و حال از طریق سوئد، سکس را روتوش و عادی سازی میکند.
▫️در واقع همانطور که آدورنو میگوید، سرکوب نوین با چاشنی سرگرمی در حال تحقق است. ابزاری شدن ورزش و فرهنگ هم در راستای تثبیت همین گفتمان #سرگرمی است. از شعار زن، زندگی، آزادی هم چنین افقهای مبتذل، سطحی و ابزاری را طبیعتا دنبال میکنند.
▫️خشونت علیه شخصیت زن و خانواده چیزی جز کالاشدگی و شیءوارگی این دو مقوله نیست که به نام آزادی و به کام تجارت امپریالیستی محقق میشود. هژمونی یا همان #سرکوبگری_رضایتمندانه نیز یعنی زن و خانواده را با خشونتسایبری و فریب فرهنگی، از معنا تهی کنیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
👓 اتمام چالش #دست_الهی و نتیجه گیری مهم از این چالش:
🔹 به لطف خدا و پس از استقبال گسترده طلاب از این چالش و پیامهایی که برخی از آنها نیز به علت کثرت پیامها و همچنین مشکلات رسانهای منتشر نشد، کانال حوزه توییت جمع بندی زیر را از این چالش مهم ارائه میکند:
❗️ علل میل و رغبت طلاب به حوزه و دلیل ورود آنان به حوزه، به ترتیب تعداد پیامهای ارسالی موارد زیر هستند (دلایل باهم قابل جمع است و به ترتیب از بیشترین موارد به کمترین موارد) :
1⃣ ارتباط یا دیدن عالمی مهذب و با تقوا (اعم از مراجعی مثل ایتالله بهجت، یا امامجماعت محل یا روحانی که در جلسات هیئت و طرح ولایت و... دیده و یا با آنان ارتباط گرفتند)
2⃣ دوست یا رفیق طلبه که آنان را تشویق به حوزه کرده است.
3⃣ میل به دانستن و عطش دانستن مسائل دینی و آشنایی با قرآن و اهل بیت
4⃣ بدی محیطهای دیگر و خوبی محیط حوزه برای تهذیب نفس
5⃣ رفتن راههای دیگر و رسیدن به پوچی
6⃣ داشتن خانواده روحانی یا تاکید پدر و مادر
7⃣ بدون دلیل منطقی یا صرفا با خواب یا کنجکاوی یا فرار از سربازی و...
❌ با توجه به دلایل بالا ۵دلیل ابتدایی که بیشترین طیف را شامل میشود همه آنها نیاز به کار جدی در حوزه دارد؛ اگر امروز پذیرش کم شده است این راه ها را دنبال کنید و ببینید چرا برخی طلاب با اینکه خودشان از راه آمده پشیمان نیستند، ولی باز جرات دعوت نزدیکان را به حوزه ندارند!
چرا پس از پایه ده این مقدار افسردگی علمی و عملی و تهذیبی بین طلاب بیشتر میشود و فقط تعداد انگشت شماری به خوبی طلبگی را ادامه میدهند؟!
اینها پرسشهایی است که بدون تامل به آنها و کار جدی روی آنها مرور زمان فقط سبب تشدید آنها خواهد شد، نه سبب پاسخ به آنها!
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@HozeTwit
زندهتر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؟
مرگمان باد و مباد آن که تو را گریه کنیم
هفت پشتِ عطش از نام زلالت لرزید
ما که باشیم که در سوگ شما گریه کنیم؟
رفتنت آینهی آمدنت بود، ببخش
شب میلادِ تو تلخ است که ما گریه کنیم
ما به جسم شهدا گریه نکردیم، مگر
میتوانیم به جان شهدا گریه کنیم؟
گوشِ جان باز به فتوای تو داریم، بگو
با چنین حال بمیریم و یا گریه کنیم؟
ای تو با لهجهی خورشید سرایندهی ما
ما تو را با چه زبانی به خدا گریه کنیم؟
آسمانا! همه ابریم گره خورده بههم
سر به دامانِ کدام عقدهگشا گریه کنیم؟
باغبانا! ز تو و چشمِ تو آموختهایم
که به جانتشنگیِ باغچهها گریه کنیم
#محمدعلی_بهمنی
@daghdagheha
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ #خانه_بهجت_ها
با موضوع جذب و پذیرش حوزه های علمیه
🍀کاری از: مجموعه فرهنگی رسانهای انصارالمهدی
📺مدیرتولید: علی رشیدی احمدآبادی
🗂تهیه کننده:سیدعلی میراللهی
🎞️کارگردان: سجاد رایگان
🎹شعر،آهنگ:استدیو روشنا
@daghdagheha
🔎دکترین امام انقلاب در اندیشه رهبر انقلاب
▫️در تعریف دکترین گفته شده؛ به مجموعه ای از اصول و عقاید علمی و یا حتی دینی و فقهی که منسوب به یکی از دانشمندان و یا مکتب خاصی است، اطلاق میشود. از خصوصیات دکترین این است که اصول و عقاید آن با عمل توأم است و حقایق نظری محض نیست. بههمین جهت میگویند فرق بین دانش و دکترین این است که دانش؛ مشاهده و تبیین و تفسیر مینماید و دکترین حکم میکند، دستور میدهد و بهکار میبندد.
🔸یکی گفت که این صحبتهای رهبری چرا هرسال شبیه پارسال است و تاحدودی تکرار میشود، که جواب دادم حافظه تاریخی جامعه باید از #دکترین_پایه آن فاصله نگیرد تا از اعوجاج و انحراف و تحریف در امان بماند. ماموریت رهبری،حراست از چارچوب ها و اصول، بیان جهتگیری و مبانی حرکت و در وهله سوم، راهبری و رشد #ساختارهای_ذهنی برای کنترل ارادی ساختارهای عینی است. دیدهبانی مسائل جدید و تطبیق شرایط با مبانی و تبیین آن با ادبیات نو از ویژگیهای صحبت های رهبری است.
🔸نکته دیگر اینکه تمرکز #جنگ_شناختی بر ریلگذاریهای غلط و تولید کانال انحرافی در مسیر جامعه هدف است. از این باب تکرار و توصیف تاریخ و مسیر و راهبردهای انقلاب همیشه ضروری است و واحدهای تبیین و توصیف و روایت در جامعه بایستی فعالتر و کاراتر شوند تا فرصت تحلیل بیشتری برای رهبرانقلاب در سخنرانیهای ازین دست فراهم شود ولو اینکه تریبون عمومی اقتضای تحلیلی پایینی دارد.
▫️اما ایشان چه فرمودند و دکترین امام چه بود؟ اساسا یک #دکترین_موفق چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ ۱.رهبری قوی، صاحب فکر و با انگیزه، ۲. نرم افزاری روشن، دارای مبدا(ایمان) و معاد(امید)، ۳. عمق استراتژیک و لایه های تحول، ۴. مدل و ساز و کار حرکت، ۵. خطوط قرمز و منفک از ولنگاری و انحراف، ۶. سرمایه اجتماعی و مقبولیت مردمی که از فرمایشات ایشان قابل برداشت است.
۱.بنیانگذار و اسطورهای بیبدیل: "سرآمدان را نمیشود از #حافظهی_تاریخ حذف کرد. نکتهی مهم مورد توجه ما این است. سرآمدان را نه میشود حذف کرد نه میشود تحریف کرد. امام بزرگوار ما ابعاد شخصیتش از ابن سینا و شیخ طوسی وسیعتر است، متنوعتر است".( قهرمان، اسطوره و رهبر الهام بخش، رمز عبور جامعه از جادههای پیچیده و غیرممکن تاریخ است)
۲. نرم افزار و استراتژی حرکت: "امام نه پول داشت، نه ابزار تبلیغی داشت، نه رادیو داشت، نه خبرگزاری داشت، نه هیچ کدام از سیاستهای دنیا از او حمایت میکردند. عامل سخت افزاری امام یک صفحه کاغذ بود که بیانیه در او بنویسد. یک تکه نوار بود که صدای او را ضبط کند به گوش این و آن برساند. آن عاملی که امام را در این راه پیش برد او را قادر کرد که این تحولهای عظیم را در سطح کشور، در سطح امت، در سطح جهان برای طول تاریخ به وجود بیاورد عبارت بود از #ایمان و #امید".(نقطه آتش دشمن در جنگشناختی امروز)
۳.سطوح سهگانه و عمق راهبردی: "امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛
الف. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم سالاری را جایگزین آن کرد".(#ساختار_محیط را تغییر داد)
ب. "آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، راهاندازی جریان بیداری اسلامی بود. مسئلهی فلسطین با ابتکار و تحول امام، به مسئلهی اول جهان اسلام تبدیل شد".(#مساله_اصلی محیط را تغییر داد)
ج. تحول سوم اینکه "امام، فضای معنویت و توجه معنوی را در دنیا زنده کرد حتی در کشورهای غیر مسلمان".( #افق_محیط را تغییر داد)
۴.مدل تحقق و کاربست اندیشهها: "یؤمن للمؤمنین یعنی اعتقاد و اعتماد به مردم". امام کسی نبود که به خاطر رودربایستی، #مردمسالاری را مطرح کند. جمهوری اسلامی ناشی از اعتماد امام به مردم بود. امام به عمل، انگیزه و رای مردم اعتماد داشت".(اعتقاد راسخ و بیتعارف به جمهوریت برای تحقق اسلامیت که دو ظرفیت بیبدیل انقلاب در مدیریت اجتماعی و حتی جنگهای ترکیبی نابرابر)
۵.خطوط قرمز و نقاط خطر انقلاب : "دشمنی استکبار با ملت ایران با عقب نشینی های موضعی از بین نمیرود. ابزارها تغییر پیدا خواهد کرد اما هدفها و جبههبندیها تغییر نمیکند".(اشاره به شدت یافتن خباثت دشمن بعد از باجگیری از بعضی دولت ها)
۶.تولید سرمایه اجتماعی، رمز طراوت و بقا: مجاهدان فداکار، مدافعان حرم، فعالان سختکوش جهاد تبیین، گروههای کمک مؤمنانه، اردوهای جهادی اینها همه جوانهای این کشورند. با وجود اینترنت، با وجود شبکههای اجتماعی، با وجود این همه لغزشگاهها جوانهای ما در این راه دارند حرکت میکنند. گاهی اوقات شما میبینید، از روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل شهید #مصطفی_صدرزاده به وجود میآید. ما از این مصطفیهای صدرزاده در تمام سرتاسر کشور، هزاران داریم. اینها همه امیدبخش است. امروز #هزاران_هسته_مقاومت از جوانان و نوجوانان در مساجد سراسر کشور داریم.
✍علیرضامحمدلو
@asre_tabyin
@daghdagheha
⬅️اولین همایش بین المللی ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید (با رویکرد مقارن)
📅زمان برگزاری: 21 خردادماه ۱۴۰۲
📁مکان برگزاری: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،پژوهشکده فقه و حقوق
🗒 آخرین مهلت ارسال چکیده| ۱۰ خردادماه ۱۴۰۲
🗒آخرین مهلت ارسال مقاله کامل | ۱۵ خردادماه ۱۴۰۲
📒محورهای همایش:
1.حل مسائل نوپدید در حوزه ی فقه اجتماعی و حکومتی
اعتبار سیره های عقلایی در حل مسائل نوپدید؛
2.نقش مناطات احکام در حل مسائل نوپدید؛
3.اعتبار ظهور الفاظ قرآن و سنت در حل مسائل نوپدید؛
4.نقش روش و شرایط اعتبار موضوع شناسی در حل مسائل نوپدید؛
5.امکان سنجی کاربرد اصول عملیه در فقه مسائل نوپدید
📁 مجری: پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علو و فرهنگ اسلامی
🔻#تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی:
🔺 @tablighnews
🔅به بهانه سفر آیتالله اعرافی به عراق
سفری بابرنامه اما کمرنگ
🔹آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه در سفر یک هفتهای به کشور عراق برنامههای متنوع و مهمی داشت که کمتر مورد توجه فضای رسانهای در حوزههای علمیه قرار گرفت.
🔹با مرور کوتاهی بر اخبار منتشر در خبرگزاری حوزه، برنامههای آیتالله اعرافی در چند سطح بود. نخست ملاقات با مراجع معظم تقلید در نجف اشرف از جمله آیتاللهالعظمی سیستاتی. سطح دوم دیدارها با برخی از علما و شخصیتهای علمی در حوزه علمیه و همچنین بیوتات مهم در این حوزه بود. در سطح دیگر شاهد حضو مدیر حوزههای علمیه در برنامههای علمی و همایشهای مختلف و همچنین دیدار با جمعی از اساتید و طلاب ایرانی ساکن در شهر نجف بودیم.
🔹سطح دیگر برنامهها دیدار با شخصیتهای اجتماعی وسیاسی بود که در نجف اشرف و بغداد صورت گرفت که با توجه به جایگاه سیاسی آیتالله اعرافی هم در جای خود حائز اهمیت است. طبیعتا هماهنگی و برنامهریزی فشرده دهها برنامه و دیدار برای سفر یک هفتهای امری بسیار دشوار است تا جائیکه علیرغم برنامهریزی قبلی یک روز هم به مدت زمان سفر اضافه شد. اما نکتهی مهم در این دیدارها توجه به شخصیتها و سلایق و نگاههای مختلف در حوزه علمیه نجف بود که نشان از شناخت دقیق ایشان از این حوزه دارد.
🔹از سوی دیگر شاید برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کردهاست و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشتهاست.
🔹پس از اتمام برنامههای آیتالله اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاههای افراطی یا تفریطی بودهاست. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان«بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفتوآمدها برای حوزههای علمیه قم و نجف بسیار سودمند است.
البته به نظر میرسد گروه همراه آیتالله اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزههای علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی «حوزه علمیه قم» باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبر قم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند حضور مییافتند.
🔹از سوی دیگربرنامهی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاعرسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشهای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیتهای حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است.
جا دارد رسانهی رسمی حوزه علمیه قم پس از اتمام این سفر گزارشهای مختلف چندرسانهای و به دور از هرگونه کلیشهزدگی و کلیگوئی برای انعکاس بهتر نتایج سفر تهیه و منتشر نماید.
@mobahesat
@daghdagheha
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 موشن گرافی زیبا برای معرفی جایگاه حوزه های علمیه.
🔸یکی از ضعف های حوزه های علمیه تولید محصولات رسانه ای مناسب برای معرفی خود و ظرفیت هایش است.
امیدوارم با توجه جدی به این مسئله شاهد آثار فاخری از این دست باشیم
#جذب_و_پذیرش
#حوزه_علمیه
#رسانه
➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠نگرش مردم نسبت به تبعیض در جامعه چیست؟
🔹بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحلیل اجتماعی «متا» در اسفندماه ۱۴۰۱، نگرش مردم ایران نسبت به مساله تبعیض در جامعه با سه سوال:
1. میزان احقاق حق فردی از طرق قانونی؟
2. قائل شدن تفاوت میان مسئولین و مردم عادی توسط نهادهای قانونی؟
3. نگرش نسبت به اصلی ترین عوامل استخدام؟
مورد سوال و سنجش قرار گرفته است.
🔹براساس نتیجه این نظرسنجی، تلقی اکثریت جامعه این است که تبعیض در جامعه وجود دارد و در نتیجه برخی از سازوکارهای موجود درون نظام اجرایی، قضایی و قانون گذاری نیازمند ترمیم است تا این تلقی افکار عمومی جامعه اصلاح گردد.
🔸همچنین در صورت وجود خطای ادراکی نسبت به واقعیت موجود در بخشی از گروه های اجتماعی، تصحیح این ادراک باید مدنظر دستگاه های حاکمیتی کشور باشد، که در این میان نقش رسانه ها نقشی بی بدیل جهت اصلاح این ادراک است.
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha