eitaa logo
دغدغه‌های حوزوی
450 دنبال‌کننده
149 عکس
47 ویدیو
24 فایل
آئينه‌ای براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاه‌ها، نقدها و تحليل‌هاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه‌های علمیه... http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0 شناسه: @daghdagheha ادمین @a_r_moayedi
مشاهده در ایتا
دانلود
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ با موضوع جذب و پذیرش حوزه های علمیه 🍀کاری از: مجموعه فرهنگی رسانه‌ای انصارالمهدی 📺مدیرتولید: علی رشیدی احمدآبادی 🗂تهیه کننده:سیدعلی میراللهی 🎞️کارگردان: سجاد رایگان 🎹شعر،آهنگ:استدیو روشنا @daghdagheha
🔎دکترین امام انقلاب در اندیشه رهبر انقلاب ▫️در تعریف دکترین گفته شده؛ به مجموعه ای از اصول و عقاید علمی و یا حتی دینی و فقهی که منسوب به یکی از دانشمندان و یا مکتب خاصی است، اطلاق می‌شود. از خصوصیات دکترین این است که اصول و عقاید آن با عمل توأم است و حقایق نظری محض نیست. به‌همین جهت می‌گویند فرق بین دانش و دکترین این است که دانش؛ مشاهده و تبیین و تفسیر می‌نماید و دکترین حکم می‌کند، دستور می‌دهد و به‌کار می‌بندد. 🔸یکی گفت که این صحبت‌های رهبری چرا هرسال شبیه پارسال است و تاحدودی تکرار می‌شود، که جواب دادم حافظه تاریخی جامعه باید از آن فاصله نگیرد تا از اعوجاج و انحراف و تحریف در امان بماند. ماموریت رهبری،حراست از چارچوب ها و اصول، بیان جهت‌گیری و مبانی حرکت و در وهله سوم، راهبری و رشد برای کنترل ارادی ساختارهای عینی است. دیده‌بانی مسائل جدید و تطبیق شرایط با مبانی و تبیین آن با ادبیات نو از ویژگی‌های صحبت های رهبری است. 🔸نکته دیگر اینکه تمرکز بر ریل‌گذاری‌های غلط و تولید کانال انحرافی در مسیر جامعه هدف است. از این باب تکرار و توصیف تاریخ و مسیر و راهبرد‌های انقلاب همیشه ضروری است و واحدهای تبیین و توصیف و روایت در جامعه بایستی فعال‌تر و کاراتر شوند تا فرصت تحلیل بیشتری برای رهبرانقلاب در سخنرانی‌های ازین دست فراهم شود ولو اینکه تریبون عمومی اقتضای تحلیلی پایینی دارد. ▫️اما ایشان چه فرمودند و دکترین امام چه بود؟ اساسا یک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ ۱.رهبری قوی، صاحب فکر و با انگیزه، ۲. نرم افزاری روشن، دارای مبدا(ایمان) و معاد(امید)، ۳. عمق استراتژیک و لایه های تحول، ۴. مدل و ساز و کار حرکت، ۵. خطوط قرمز و منفک از ولنگاری و انحراف، ۶. سرمایه اجتماعی و مقبولیت مردمی که از فرمایشات ایشان قابل برداشت است. ۱.بنیانگذار و اسطوره‌ای بی‌بدیل: "سرآمدان را نمی‌شود از حذف کرد. نکته‌ی مهم مورد توجه ما این است. سرآمدان را نه می‌شود حذف کرد نه می‌شود تحریف کرد. امام بزرگوار ما ابعاد شخصیتش از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوع‌تر است".( قهرمان، اسطوره و رهبر الهام بخش، رمز عبور جامعه از جاده‌های پیچیده و غیرممکن تاریخ است) ۲. نرم افزار و استراتژی حرکت: "امام نه پول داشت، نه ابزار تبلیغی داشت، نه رادیو داشت، نه خبرگزاری داشت، نه هیچ کدام از سیاستهای دنیا از او حمایت می‌کردند. عامل سخت افزاری امام یک صفحه کاغذ بود که بیانیه در او بنویسد. یک تکه نوار بود که صدای او را ضبط کند به گوش این و آن برساند. آن عاملی که امام را در این راه پیش برد او را قادر کرد که این تحول‌های عظیم را در سطح کشور، در سطح امت، در سطح جهان برای طول تاریخ به وجود بیاورد عبارت بود از و ".(نقطه آتش دشمن در جنگ‌شناختی امروز) ۳.سطوح سه‌گانه و عمق راهبردی: "امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛ الف. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم سالاری را جایگزین آن کرد".( را تغییر داد) ب. "آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، راه‌اندازی جریان بیداری اسلامی بود. مسئله‌ی فلسطین با ابتکار و تحول امام، به مسئله‌ی اول جهان اسلام تبدیل شد".( محیط را تغییر داد) ج. تحول سوم اینکه "امام، فضای معنویت و توجه معنوی را در دنیا زنده کرد حتی در کشورهای غیر مسلمان".( را تغییر داد) ۴.مدل تحقق و کاربست اندیشه‌ها: "یؤمن للمؤمنین یعنی اعتقاد و اعتماد به مردم". امام کسی نبود که به خاطر رودربایستی، را مطرح کند. جمهوری اسلامی ناشی از اعتماد امام به مردم بود. امام به عمل، انگیزه و رای مردم اعتماد داشت".(اعتقاد راسخ و بیتعارف به جمهوریت برای تحقق اسلامیت که دو ظرفیت بی‌بدیل انقلاب در مدیریت اجتماعی و حتی جنگ‌های ترکیبی نابرابر) ۵.خطوط قرمز و نقاط خطر انقلاب : "دشمنی استکبار با ملت ایران با عقب نشینی های موضعی از بین نمیرود. ابزارها تغییر پیدا خواهد کرد اما هدف‌ها و جبهه‌بندی‌ها تغییر نمیکند".(اشاره به شدت یافتن خباثت دشمن بعد از باجگیری از بعضی دولت ها) ۶.تولید سرمایه اجتماعی، رمز طراوت و بقا: مجاهدان فداکار، مدافعان حرم، فعالان سخت‌کوش جهاد تبیین، گروه‌های کمک مؤمنانه، اردوهای جهادی اینها همه جوانهای این کشورند. با وجود اینترنت، با وجود شبکه‌های اجتماعی، با وجود این همه لغزشگاه‌ها جوانهای ما در این راه دارند حرکت می‌کنند. گاهی اوقات شما می‌بینید، از روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل شهید به وجود می‌آید. ما از این مصطفی‌های صدرزاده در تمام سرتاسر کشور، هزاران داریم. اینها همه امیدبخش است. امروز از جوانان و نوجوانان در مساجد سراسر کشور داریم. ✍علیرضامحمدلو @asre_tabyin @daghdagheha
⬅️اولین همایش بین المللی ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید (با رویکرد مقارن) 📅زمان برگزاری: 21 خردادماه ۱۴۰۲ 📁مکان برگزاری: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،پژوهشکده فقه و حقوق 🗒 آخرین مهلت ارسال چکیده| ۱۰ خردادماه ۱۴۰۲ 🗒آخرین مهلت ارسال مقاله کامل | ۱۵ خردادماه ۱۴۰۲ 📒محورهای همایش: 1.حل مسائل نوپدید در حوزه ی فقه اجتماعی و حکومتی اعتبار سیره های عقلایی در حل مسائل نوپدید؛ 2.نقش مناطات احکام در حل مسائل نوپدید؛ 3.اعتبار ظهور الفاظ قرآن و سنت در حل مسائل نوپدید؛ 4.نقش روش و شرایط اعتبار موضوع شناسی در حل مسائل نوپدید؛ 5.امکان سنجی کاربرد اصول عملیه در فقه مسائل نوپدید 📁 مجری: پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علو و فرهنگ اسلامی 🔻 مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔺 @tablighnews
🔅به بهانه سفر آیت‌الله اعرافی به عراق سفری بابرنامه اما کمرنگ 🔹آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سفر یک هفته‌ای به کشور عراق برنامه‌های متنوع و مهمی داشت که کمتر مورد توجه فضای رسانه‌ای در حوزه‌های علمیه قرار گرفت. 🔹با مرور کوتاهی بر اخبار منتشر در خبرگزاری حوزه، برنامه‌های آیت‌الله اعرافی در چند سطح بود. نخست ملاقات با مراجع معظم تقلید در نجف اشرف از جمله آیت‌الله‌العظمی سیستاتی. سطح دوم دیدارها با برخی از علما و شخصیت‌های علمی در حوزه علمیه و همچنین بیوتات مهم در این حوزه بود. در سطح دیگر شاهد حضو مدیر حوزه‌های علمیه در برنامه‌های علمی و همایش‌های مختلف و همچنین دیدار با جمعی از اساتید و طلاب ایرانی ساکن در شهر نجف بودیم. 🔹سطح دیگر برنامه‌ها دیدار با شخصیت‌های اجتماعی وسیاسی بود که در نجف اشرف و بغداد صورت گرفت که با توجه به جایگاه سیاسی آیت‌الله اعرافی هم در جای خود حائز اهمیت است. طبیعتا هماهنگی و برنامه‌ریزی فشرده ده‌ها برنامه و دیدار برای سفر یک هفته‌ای امری بسیار دشوار است تا جائیکه علیرغم برنامه‌ریزی قبلی یک روز هم به مدت زمان سفر اضافه شد. اما نکته‌ی مهم در این دیدارها توجه به شخصیت‌ها و سلایق و نگاه‌های مختلف در حوزه علمیه نجف بود که نشان از شناخت دقیق ایشان از این حوزه دارد. 🔹از سوی دیگر شاید برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کرده‌است و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشته‌است. 🔹پس از اتمام برنامه‌های آیت‌الله اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاه‌های افراطی یا تفریطی بوده‌است. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان«بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفت‌وآمدها برای حوزه‌های علمیه قم و نجف بسیار سودمند است. البته به نظر می‌رسد گروه همراه آیت‌الله اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی «حوزه علمیه قم» باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبر قم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند حضور می‌یافتند. 🔹از سوی دیگربرنامه‌ی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاع‌رسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشه‌ای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیت‌های حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است. جا دارد رسانه‌ی رسمی حوزه علمیه قم پس از اتمام این سفر گزارش‌های مختلف چندرسانه‌ای و به دور از هرگونه کلیشه‌زدگی و کلی‌گوئی برای انعکاس بهتر نتایج سفر تهیه و منتشر نماید. @mobahesat @daghdagheha
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 موشن گرافی زیبا برای معرفی جایگاه حوزه های علمیه. 🔸یکی از ضعف های حوزه های علمیه تولید محصولات رسانه ای مناسب برای معرفی خود و ظرفیت هایش است. امیدوارم با توجه جدی به این مسئله شاهد آثار فاخری از این دست باشیم ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠نگرش مردم نسبت به تبعیض در جامعه چیست؟ 🔹بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحلیل اجتماعی «متا» در اسفندماه ۱۴۰۱، نگرش مردم ایران نسبت به مساله تبعیض در جامعه با سه سوال: 1. میزان احقاق حق فردی از طرق قانونی؟ 2. قائل شدن تفاوت میان مسئولین و مردم عادی توسط نهادهای قانونی؟ 3. نگرش نسبت به اصلی ترین عوامل استخدام؟ مورد سوال و سنجش قرار گرفته است. 🔹براساس نتیجه این نظرسنجی، تلقی اکثریت جامعه این است که تبعیض در جامعه وجود دارد و در نتیجه برخی از سازوکارهای موجود درون نظام اجرایی، قضایی و قانون گذاری نیازمند ترمیم است تا این تلقی افکار عمومی جامعه اصلاح گردد. 🔸همچنین در صورت وجود خطای ادراکی نسبت به واقعیت موجود در بخشی از گروه های اجتماعی، تصحیح این ادراک باید مدنظر دستگاه های حاکمیتی کشور باشد، که در این میان نقش رسانه ها نقشی بی بدیل جهت اصلاح این ادراک است. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔴 هوش مصنوعی چگونه ممکن است آینده فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهد؟ 🔸 ظهور هوش مصنوعی مولد (Generative AI) و تجاری‌شدن آن، این روزها بسیاری را هیجان‌زده کرده است. امکانات جدیدی که هوش مصنوعی فراهم می‌کند، آینده را کاملا متفاوت از امروز خواهد کرد. اما راجع به این آینده ابهامات زیادی وجود دارد. در کنار امکانات فراوانی که فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای انسان فراهم می‌کند، احتمالا مخاطرات و آسیب‌هایی هم با خود به‌دنبال خواهد داشت. به‌همین دلیل نیز بسیاری از دانشگاه‌های دنیا پروژه‌های پژوهشی را تعریف کردند تا اثرات مثبت و منفی این تحول بزرگ در عرصه فناوری را بر سایر حوزه مطالعه کنند. 🔸 در این میان، Chat GPT و سایر ChatBotهای مبتنی بر هوش مصنوعی، توجه بسیاری از پژوهشگران و علاقه‌مندان به فناوری را به‌خود جلب کرده‌اند. روزی نیست که مطلب جدیدی راجع به امکانات Chat GPT و فرصت‌های آن بحث نشود. یکی از امکانات جذاب Chat GPT تولید متن و محتواست. این ChatBot بر اساس درخواستی که از آن داریم، اقدام به تولید محتوا و متن می‌کند. 🔸 امکان تولید متن و محتوا با بکارگیری Chat GPT اگرچه فرصت‌هایی را در اختیار افراد و شرکت‌های تجاری قرار می‌دهد، اما تهدیداتی را هم با خود به‌دنبال دارد. یکی از این تهدیدها، گسترش اخبار جعلی و حتی اکانت‌های جعلی است. امروزه مبارزه با اخبار جعلی یکی از دغدغه‌های مهم خبرنگاران، پژوهشگران و نهادهای مدنی و دولتی است و توسعه الگوریتم‌های مناسب برای تشخیص اخبار جعلی و اکانت‌های فیک در دستور کار آن‌ها قرار دارد. اما با ظهور هوش مصنوعی مولد، ماجرا پیچیده‌تر می‌شود. 🔸 یک کاربر توییتری را تصور کنید که به‌طور مرتب از دیگران انتقاد می‌کند. هر توییتی را که نگاه می‌کنید، انتقاد آن کاربر را پایین آن توییت می‌بینید و از خود سؤال می‌پرسید که این کاربر چطور فرصت می‌کند در تمام ساعات شبانه‌روز از دیگران انتقاد کند! این کار می‌تواند با کمک Chat GPT و به‌طور اتوماتیک انجام شود. تنها کافی است که آن اکانت به Chat GPT متصل باشد و به‌طور اتوماتیک هر توییتی می‌بیند برای Chat GPT بفرستد و از آن بخواهد تا یک متن انتقادی راجع به آن توییت بنویسد. سپس نتیجه را در توییتر به‌طور اتوماتیک منتشر کند. 🔸 شاید به‌نظر بیاید این کار شدنی نیست و Chat GPT هنوز به آن مرحله نرسیده است که چنین خروجی داشته باشد. من برای امتحان و بررسی این روش، یک توییت از کاربری به نام «مونا گنجیان» را به Chat GPT دادم و از آن خواستم تا نقدی بر این توییت بنویسید. 🔸 در کمال شگفتی، Chat GPT نسبتا پاسخ انتقادی خوبی به توییت اولیه داده است. امری که نشان می‌دهد این ChatBot حتی در تشخیص زبان روزمره فارسی و ارائه پاسخ به آن نسبتا خوب عمل می‌کند. حال تصور کنید آن اکانت توییتری مرتبا توییت‌های مربوط به یک موضوع خاص را به‌طور اتوماتیک به Chat GPT بدهد و پاسخ آن را نیز در پایین هر توییت کامنت بگذارد. این‌گونه یک اکانت بدون این که توسط شخص خاصی اداره شود، مرتبا فعال است و علیه دیگران کامنت می‌گذارد بدون آن که دیگران متوجه شوند هیچ‌کسی پشت آن اکانت نیست. 🔸 همین قابلیت می‌تواند در خدمت ساخت اکانت‌ها و اخبار جعلی قرار بگیرد. با توجه به این امکانات، شاید در آینده نزدیک اکانت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی فعال شوند که عملا توسط هوش مصنوعی و به‌طور اتوماتیک اداره می‌شوند اما امکان تشخیص آن از یک کاربر واقعی دشوار باشد. در نتیجه این کاربر به‌مرور با فعالیت مستمر در آن شبکه اجتماعی می‌تواند جذب فالوئر کند در حالی که هیچکسی پشت آن نیست. این کاربر همچنین می‌تواند با ادبیاتی شبیه به دیگران محتوایی تولید کند که باورپذیر بوده اما از اساس غلط و دروغ باشد. تا امروز عامل انسانی در کنار هوش مصنوعی نقش مهمی در شناسایی اخبار جعلی داشته است؛ اما افزایش پیچیدگی اخبار جعلی، احتمال شناسایی این قبیل خبرها دشوارتر شود. ✍ محمد رهبری ➖➖➖➖ @daghdagheha
⚡️خاموشیِ روشن در جهان اسلام: بررسی آماری آتئیست و الحاد در جهان اسلام، جک الر، مجله اسکوپوسی مطالعات سکولار، ۲۰۲۲ میلادی. 📉 آمارهای آتئیست ها، خداناباوران، بی‌دینان، شکاکان و منتقدانِ دین در کشورهای مسلمان‌نشین معمولاً محل بحث و اختلاف نظر بوده است. 📈 از یک سو، نهادها و مراجع دینی و سیاسیِ این کشورها تمایل دارند که تعداد این دسته از شهروندان خود را اندک جلوه دهند و از سوی دیگر، منتقدان و خداناباوران می‌کوشند چنین آمارهایی را گسترده و فراگیر نشان بدهند. 📈  متأسفانه به علت مخاطرات دینی، سیاسی، فرهنگی و محدودیت‌هایِ روشی پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها نیز هیچ‌گاه اطمینان‌آور نبوده‌اند. در چنین شرایطی شاید بررسی و تحلیل چندین پیمایش در کشورهای مسلمان‌نشین بتواند فرآیندی که در این جوامع شکل گرفته است را اندکی آشکار کند. 📉 بسیاری از پیمایش‌ها و تخمین‌های غیرحکومتی نشان‌دهنده‌ افزایش گروندگان به بی‌دینی و خداناباوری در کشورهایی‌ هستند که اکثریت جمعیت‌شان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، برای نمونه نتیجه‌ یکی از آنها این‌چنین است: 📊  ترکیه ۱۷ درصد 📊 اندونزی ۱۵ درصد 📊 ایران ۱۶ درصد 📊 مراکش ۸ درصد 📊 مصر ۷ درصد 📈 البته بنا به داده های این مقاله، میزانِ گرایش به بی‌دینی و خداناباوری در گروه‌های سنیِ پایین‌تر (زیر ۳۰سال) افزایش چشمگیری دارد می‌یابد: 📊تونس ۵۰ درصد 📊الجزایر ۲۵ درصد‌ 📜 مجله اسکوپوسی «مطالعات سکولار» یا Secular Studies که انتشارات سرشناس بریل آن را منتشر می‌کند، در اُکتبر سال گذشته‌ میلادی مقاله‌ فوق را منتشر کرده و  بررسی پدیده‌ی استراتژیک، اما خاموش و نادیده‌گرفته‌شده‌ بی‌دینی و خداناباوری در جهان اسلام پرداخته است. 📙 مقاله مذبور، افزون بر اینکه نتایج تعدادی از پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها در کشورهای اسلامی را آورده است،‌ به معانی و دلالت‌های بی‌دینی و خداناباوری در جوامع مسلمان نیز پرداخته است و مخاطرات زندگی با بی‌دینی یا خداناباوری در چنین کشورهایی را نیز بررسی کرده است. 📋 چکیده‌: هم دانشمندان و هم عموم مردم تمایل دارند که تصور کنند جهان اسلام، از مدرن‌شدن و سکولارشدن مصون است و همه‌ مسلمانان مذهبی‌هایی متعصب‌اند. با این حال، مراجع مذهبی افزایش تعداد بی‌ایمانان در کشورهایی که اکثریتِ جمعیت‌ِ آنها مسلمان‌اند را «سونامی» خوانده‌اند. این مقاله، در یک فراتحلیل، به بررسی پژوهش‌ها و پیمایش‌های موجود درباره‌ی بی‌دینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی پرداخته است. مقاله پس از بررسی اطلاعات آماری بی‌دینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی، از جمله مصر و ایران و عربستان، معانی و دلالت‌های «بی‌دینی» را در زبان کشورهای اسلامی بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که معنای‌ این واژه‌ها الزاماً معادل معنای‌شان در زبان انگلیسی نیست، بلکه در رابطه با مفاهیم محلیِ «دین» و «دین‌داری» ساخته شده‌اند. این مقاله سپس درباره‌ خطرات اجتماعی و حقوقی که افراد بی‌ایمان و خداناباور را در جوامع دینی‌ تهدید می‌کنند بحث می‌کند؛ و در نهایت به بررسی زندگی و فعالیت‌های بی‌دینان و خداناباوران به صورت فردی، گروهی، و مجازی می‌پردازد. مقاله با تأملاتی درباره‌ مدرن‌سازی و سکولارسازی پایان می‌یابد و به نیروهایی اشاره می‌کند که بی‌ایمانی را در زمینه‌های اکثریت مسلمان ممکن و رایج کرده‌اند و منجر به ظهور سکولاریسم‌ها و خداناباوری‌های خاص و گوناگون شده‌اند. ✍ مدیریت سایت و کانال علمی- تخصصی مسلمنا ضمن توجه اکید به داده های این پژوهش، پیشنهاد پژوهش در این موضوع حساس جهت ارائه در همین مجله به پژوهشگران و جریان شناسان پیشنهاد می کند. 📗 مطالعه این مقاله در: https://brill.com/view/journals/secu/4/2/article-p117_1.xml?language=en https://eitaa.com/muslimnair ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
📸 این عکس را دوست خوب‌ام جناب سیّد محمّدحسن لواسانی در صفحهٔ اینستاگرام‌اش به اشتراک نهاده، و در توضیحِ آن نوشته است: 💠«دو ساعت مانده بود به اذان صبح. در سکوتِ عمیقِ حیاط حوزهٔ علمیّه[ی لواسان]، قدم می‌زدم. تنها روشنایِ مدرسه، از کتاب‌خانه توجّه‌ام را جلب کرد. گفتم شاید طلبه‌ها یادشان رفته چراغ را خاموش کنند. آرام وارد کتاب‌خانه شدم و با این صحنه مواجه شدم. با عجله رفتم و دوربین را آوردم. صحنه هم‌چنان، همینی بود که می‌بینید. تا صدای شاتر را شنید، آرام برگشت و با لبخندی شرم‌گون و چهره‌ای که عجیب خسته بود؛ گفت: حاج آقا! عکس نگیرین! من هم فوراً گفتم: چشم! این عکس، بعدها مورد توجّه هیأت داورانِ جشنوارهٔ عکس اشراق قرار گرفت و به فینال راه یافت؛ اگرچه حائز رتبهٔ اوّل تا سوم نشد.» 🔺 برای من امّا این عکس به طرز عجیبی الهام‌بخش است. روزنه‌ای از نور و عشق و امید، و آینه‌ای است برای دیدنِ طلبه‌های تنها و گمنام و بی‌ریا و سخت‌کوشی که کسی نمی‌بیندشان. گوشهٔ حوزهٔ یک شهرستان دور، دل‌گرم به مطالعه و درس‌اند و حتّی گاه به زشت‌ترین وجهی مورد ظلم و ستم مسؤولین‌شان قرار می‌گیرند. -به نقل از چراغ مطالعه ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💢 وقتی تعامل نباشد. 📌به بهانه سریال جدید رضا عطاران 🔻 عطاران را دوست دارم. قصدش خنداندن است و در تولید محتوای رسانه‌ای به احساسش تکیه می‌کند. حتی پول هم هدفش نیست هرچند که کسی از پول بدش نمی آید. 🔻 چند سال قبل چند کلمه‌ای در باب سینما نوشته بودم با این مضمون که هنرمند و از جمله آنها سینماگر یک متخصص است و تخصص او در حیطه فرم است، نه محتوا و فرم هم نمی تواند بدون محتوا عرضه شود. 🔻 از یک منظر دو نوع محتوا در تولیدات رسانه موجود است، اول سفارشی که محتوای سفارشی توسط ارگان‌های دولتی یا خصوصی سفارش داده می‌شود و هنرمند هم سعی می‌کنند آن را بر اساس آنچه سفارش داده شده، تولید کند. 🔻 دوم محتوای اعتقادی که هنرمند محتوا را بر اساس باوری که در عمق جانش نهفته است، تولید می‌کند و نکته اینکه مخاطب فعال امروز، ضمن بازشناسی این دو، دست به انتخاب یکی و بایکوت دیگری می‌زند؛ 🔻 سوال اینجاست که چگونه هنر به فرمایش رهبر انقلاب، هنر متعالی و انقلابی بشود؟ پاسخ بنده تعامل با اصحاب هنر است. همانگونه که کاهش تعداد طلاب در بافت محلات قم و ایزوله نمودن ایشان در کوی‌های اختصاصی، به رشد قارچ‌گونه کم‌حجابی و خصوصا کنار گذاشتن چادر کمک کرد، عدم حضور و تعامل طلاب با هنرمندان همان نتیجه را در بر خواهد داشت. 🔻 نتیجه اینکه اگر تبلیغ در عرصه‌های مختلف، بس مهم است که هست، ابلاغ و تبلیغ دین نزد صاحبان هنر و اصحاب رسانه نیز مهم و تاثیر آن با توجه به جریان دو مرحله‌ای ارتباطات بسیار وسیعتر و راهگشاتر است. https://eitaa.com/joinchat/940966022C6c6f65a317 ➖➖➖➖➖ @daghdagheha