دغدغه مندی
فایل کتاب " نهم ربیع؛ جهالتها و خسارتها" #نشربدهید @daghdaghemand
⚠️ هشدار مهم آیتالله بهجت درباره نهم ربیع
🔻ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.
🔻درمحضربهجت، ج۱، ص۱۳۸
@daghdaghemand
دغدغه مندی
فایل کتاب " نهم ربیع؛ جهالتها و خسارتها" #نشربدهید @daghdaghemand
👈از دیرباز متاسفانه طبق رسم غلط، در روز نهم ماه ربیع الاول جشنی به مناسبت مرگ خلیفه دوم عمر بن خطاب، موسوم به «عیدُ الزهراء(س)» یا «فَرحَةُ الزهراء(س)» یا «عمر کشون» برگزار می شده است.
اما این روز یعنی روز نهم ربیع دو مناسبت بیشتر ندارد :
۱)روز آغاز امامت امام زمان(علیه السلام)
۲)روز هلاکت «عمر بن سعد» از قاتلین امام حسین(ع) در کربلا(۱)
و منبع تاریخی معتبری که به کشته شدن عمربن خطاب در ماه ربیع الاول اشاره داشته باشد، وجود ندارد.
و در مقابل منابع معتبر، روز ترور خلیفه دوم «عمر بن خطاب» را در ماه ذی الحجه و در روز بیست و سوم این ماه نوشته اند که به دست شخصی به نام «فیروز» غلام «مغیره بن شعبه» ملقب به «ابولؤلؤ» انجام شده و عمر سه روز بعد در بیست و ششم این ماه کشته شد.(۲)
به طور مثال؛
👤بلاذری در کتاب انساب الاشراف به نقل از واقدی می نویسد :《وَقَالَ الْوَاقِدِيُّ : طُعِنَ عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ يَوْمَ الأَربَعَاء لِأَربَعَ لَيَالِِ بِقَينِِ مِن ذِي الحَجَّةِ سَنَةَ ثَلَاثَ وَ عِشرِينَ》
واقدی می گوید : عمر بن خطاب در روز چهارشنبه، چهار شب مانده از ذی الحجه سال بیست و سوم با چاقو ضربه خورد.(۳)
👤ابن سعد نیز در الطبقات الکبری عین همین عبارت را می آورد.(۴)
حتی در میان شیعه نیز برخی این قول(ماه ذی الحجه) را بیان کرده و بر آن ادعای اجماع کرده اند.
👤علامه مجلسی در بحارالانوار درباره نهم ربیع الاول می نویسد :《وَجُمهُورُ الشِّيعَةِ يَزعَمُونَ أَنَّ فِيهِ قَتَل عُمَرَ بَن الخَطَّابِ وَ لَيسَ بِصَحِيحِِ》
شیعیان اینگونه می پندارند که در روز نهم ربیع، روز قتل عمر بن خطاب است، در حالی که این صحیح نیست.
و در ادامه به نقل از کفهمی می نویسد :《بَلِ الاِجمَاعُ حَاصِلُ الشِّيعَةِ وَ اَهلُ السُّنَةِ عَلَی ذَلِکَ》
اجماع شیعه و سنی بر این امر وجود دارد که قتل عمر بن خطاب در ۲۶ ذی الحجه اتفاق افتاده است.(۵)
👤ابن ادریس در السرائر می نویسد :《وَقَد يَلتَبِسُ عَلى بعضِ أَصحَابنَا يَومَ قَبضِ عُمرِ بنِ الخَطَّابِ، فَيَظُنُّ أنُّه يَوم التَاسِع مِن رَبيعِ الأَوّل، وَهَذا خَطَأ مِن قَائِلهِ بِإجمَاعِ أهلِ التَارِيخِ وَ السِيَر، وَقَد حَقَّقَ ذَلكَ شَيخَنَا المُفیدُ، فِي كِتابهِ كِتاب التَوارِيخِ، وَذَهَب إلَى مَا قُلنُاهُ》
بر بعضی از علمای اصحاب ما (امامیه) این امر مشتبه شده است و فکر کرده اند که روز قتل عمر بن خطاب، همانا نهم ربیع الاول می باشد و هر کس این سخن را بگوید به اجماع اهل تاریخ و سیره، اشتباه کرده است و شیخ مفید نیز در کتاب تاریخی خود، همین نظر را قائل است.(۶)
🔎شاید علت برگزاری این این چنین جشنی در این روز دو دلیل باشد :
۱)تشابه اسمی عمر بن سعد با عمر بن خطاب!
۲)از آن جایی که مرگ خلیفه دوم نزدیک به ماه محرم بوده، از این جهت در آن ایام سرور و شادی انجام نمی شده است و مردم این مناسبت را در این ایام می گرفتند.
📚منابع :
۱)زاد المعاد علامه مجلسی، ص۲۵۸
۲)مرُوج الذَهب، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۶)، ج ۲، ص۱۳۵۲/تاریخ یعقوبی،یعقوبی(متوفی ۲۸۴)، ج۲، ص۱۵۹
/تاریخ مدینه، ابن شَبه نمیری(متوفی ۲۶۲)، ج۳، صص۸۹۵-۹۴۳
/تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط عصفری(متوفی ۲۴۰)، ص۱۰۹
/أخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری(متوفی ۲۸۲)، ص۱۳۹
/تاریخ کبیر، بخاری(متوفی ۲۵۶)، ج۶، ص۱۳۸
/المصنف، ابن أبی شیبه کوفی(متوفی ۲۳۵)، ج۸، ص۴۱
/تاریخ طبری، طبری(متوفی ۳۱۰)، ج۳، ص۲۶۵
/المعارف، ابن قُتَیبه دینَوری (متوفی ۲۷۶)، ص۱۸۳
/فتوح، أحمد بن أعثم کوفی(متوفی ۳۱۴)، ج۲، ص۲۳۲۹
/موطأ، مالک بن انس (متوفی ۱۷۹)، ج۲، ص۸۲۴
/الآحاد والمثانی، ضحاک(متوفی ۲۸۷)، ج۱، ص۱۰۲
/المصنف، عبدالرزاق صنعانی(متوفی ۲۱۱)، ج۱۱، ص۳۱۵
/مسند احمد، احمد بن حنبل(متوفی ۲۴۱)، ج۱، ص۵۵
/طبقات الکبری، محمد بن سعد(متوفی ۲۳۰)، ج۳، ص۳۶۴
/أنساب الأشراف، بلاذری (متوفی ۲۷۹)، ج۱۰، ص۴۳۹
/المحبر، محمد بن حبیب هاشمی بغدادی(متوفی ۲۴۵)، ص۱۴
/الثقات، ابن حبان(متوفی ۳۵۴)، ج۲، ص۲۳۸
/مسند ابن جعد، علی بن جعد بن عبید(متوفی۲۳۰)، ص۱۹۵
/التنبیه والإشراف، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۵)، ص۲۵۰
/استیعاب، ابن عبد البِرّ(متوفی ۴۶۳)، ج۳، ص۱۱۵۲
/المعجم الکبیر، طبرانی(متوفی ۳۶۰)، ج۱، ص۷۰
/مستدرک، حاکم نیشاپوری (متوفی ۴۰۵)، ج۳، ص۹۲
/التعدیل والتجریح، سلیمان بن خلف باجی(متوفی ۴۷۴)، ج۳، ص۱۰۵۴
/سنن کبری، بیهقی(متوفی ۴۵۸)، ج۸، ص۱۵۰
/البدء و التاریخ، مطهر بن طاهر مقدسی (متوفی ۵۰۷)، ج۵، ص۱۹۱
/تاریخ مدینۀ دمشق، ابن عساکر(متوفی ۵۷۱)، ج۴۴، ص۱۴
/صفوه الصفوه، ابن جوزی(متوفی ۵۹۷)، ج۱، ص۲۹۱
/اُسدالغابه، ابن اثیر(متوفی ۶۳۰)، ج۴، ص۷۷
/شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(متوفی ۶۵۶)، ج۱۲، ص۱۸
۳)أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹
۴)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۳، ص۳۶۵
۵)بحار الانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۱۹
۶)السرائر ابن ادریس، ج۱، ص۴۱۹
@daghdaghemand
هدایت شده از دغدغه مندی
علی ع از زبان علی ع
جلسه ی #نهج_البلاغه خوانی
و
ذکر توسل به اهل بیت علیهم السلام
جمعه ۱۷/۸/۹۸
ساعت ۱۹
۴۵شهید صدوقی ۲۰متری فجر بعد از چهارراه دوم پلاک ۵۴ زیرزمین منزل یزدیان
@daghdaghemand
دغدغه مندی
علی ع از زبان علی ع جلسه ی #نهج_البلاغه خوانی و ذکر توسل به اهل بیت علیهم السلام جمعه ۱۷/۸/۹۸ ساعت
متاسفانه به دلیل مشکلات امشب جلسه نهج البلاغه خوانی برگزار نمیگردد.
💠﷽💠
🌺اتفاقی خوب برای نهجالبلاغهایها🌺
✅افتتاح شعبه شبانهروزی فروش کتاب در قم
❇️فروش حضوری❇️
✅ تمامی محصولات نهضت جهانی
نهجالبلاغه خوانی
📍آدرس:
1⃣ جمکران روبروی درب ۶ مسجد مقدس جمکران
مجتمع اقامتی نیمه شعبان
《فروشگاه نهضت جهانی نهجالبلاغه خوانی》
🌹همچنین دومین فروشگاه نهضت در جوار حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) راهاندازی شد🌹
📍آدرس:
خیابان ارم
پاساژ قدس- طبقه زیرزمین
فروشگاه آلیاسین- پلاک ۱۲
⏳ساعات کار: ۹ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۱
💠💠💠🔰🔰🔰💠💠💠
🆔 @daghdaghemand
------------------------------
✅ جلسه نهج البلاغه خوانی با حضور استاد #مهدوی_ارفع
در مسجد اعظم قم در حریم کریمهی اهل بیت حضرت فاطمهی معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد.
تاریخ: ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
⏰زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
🌹شرکت برای عموم آزاد است.
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه
------------------------------
🆔 @daghdaghemand
👌موقوفه اى براى حرامزاده ها
💎 به ابو عبید علی بن الحسین بن حرب بغدادی _ که یکی از محدثان و قاضیان مشهور مصر در قرن سوم و چهارم هجری قمری میباشد و شمس الدین ذهبی از او با عناوینی همچون "علامه"، "محدث"، "ثبت" و "قاضي القضاة" ياد ميكند_، گفته شد:
🔶«ولید بن رفاعه» مالی را وقف نموده و شرط کرده که این موقوفه صرف امور خیر شود، ولی خودش مصداق معینی برای آن تعیین نکرده است.
ابو عبید از احوال واقف پرسید. به او گفتند: او والی مصر بود و روی منبر علی بن ابیطالب _علیه السلام_ را لعن میکرد.
تا ابوعبید این را شنید، گفت: پس موقوفه اش را برای حرامزادهها مصرف کنید !
💡ابن حجر عسقلانی پس از نقل این ماجرا میگوید: این کلام ابو عبید اشاره به این حدیث نبوی دارد که دشمن علی حلالزاده نیست.
🔷وقيل لأبي عبيد: إن فِي حُبس الوليد بن رفاعة شرطاً، وهو أن يُجعل فِي وجوه البرِّ وَلَمْ يعين شيئاً. فسأل أبو عبيد عن ترجمته، فقيل لَهُ: كَانَ عامل مصر. وَكَانَ يلعن علي بن أبي طالب على المنبر فقال: اجعلوا حُبسه للمنبوذين، فثبت إِلَى الساعة. وأراد أبو عبيد التلميح بالحديث الوارد، إن من يبغض علياً لغير رِشْدَةٍ.
📜 نسخه خطی نگهداری شده کتاب «رفع الإصر عن قضاة مصر» تأليف«حافظ ابن حجر عسقلاني» متوفى ٨٥٢ هـ.ق در کتابخانه ملا چلپی، ترکیه، شماره 123، كتابت شده در قرن نهم هجري قمری
@daghdaghemand
رهبر معظم انقلاب :
بایستى تفهیم کرد که #وحدت بین مسلمانان، به صد دلیل واجب، و به صد دلیل ممکن است. 13/12/1376
🌹همزمان با هفته وحدت و ایام ولادت حضرت رسول اعظم صل الله علیه و آله
✅ اولین جلسه نهج البلاغه خوانی ( ۲۰/ آبان/۹۸) بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
❇️ سخنران :حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
❇️ موضوع : وحدت ؛رمز پیشرفت
📣جلسه نهج البلاغه خوانی هر هفته دوشنبه شبها برگزار خواهد شد .
✅ خواهران ✅برادران
❇️ مکان: #قم، مسجد سلمان فارسی
خیابان لقمان حکیم - کوچه 24/1
🆔 @daghdaghemand
متن کامل روایتی که دلالت بر شادی و سرور اهل بیت در روز 9 ربیع الاول میکند.docx
11.2K
#نقدعلمی_خرافه_عیدالزهرا 9⃣
📣جهت اطمینان بیشتر عزیزان متن کامل فارسی روایت رُفِعَ القلم از کتاب بحارالانوار تقدیم می شود.
✅بزودی این روایت را سنداً و متناً و استناداً نقد و ارزیابی می کنیم. امیدوارم همانگونه که اهل بیت علیهم السلام از ما انتظار دارند، تعصب کورکورانه نداشته و عالمانه با مباحث مواجه بشویم.
#رسانه_باشید
🆔 @daghdaghemand
ترجمه.docx.docx
12.6K
#نقدعلمی_خرافه_عیدالزهر 🔟
📣جهت اطمینان بیشتر عزیزان متن کامل فارسی روایت رُفِعَ القلم از کتاب بحارالانوار تقدیم می شود.
✅بزودی این روایت را سنداً و متناً و استناداً نقد و ارزیابی می کنیم. امیدوارم همانگونه که اهل بیت علیهم السلام از ما انتظار دارند، تعصب کورکورانه نداشته و عالمانه با مباحث مواجه بشویم.
#رسانه_باشید
🆔 @daghdaghemand
آقای روحانی و فهم عمیق تاریخ اسلام!
۱. هر سخن وقتی نقد میشود، که ارزش علمی داشته باشد یا عده ای باور کنند و به خطا بیوفتند. لذا پاسخ سخنان درر بار رئیس جمهور لازم نیست.
۲. سخنان بی استناد و گزینش یک گزاره مشکوک از بین دهها گزاره محتمل الصدق، سخنی متین نیست، بلکه به بازیگری بیشتر شباهت دارد.
۳. این که زعمای حوزه در برابر بازی با سیره معصومانعلیهمالسلام ساکت اند، در تاریخ خوهد ماند.
۴. روسیاهی این اتهامات به معصومان هم ایضا.
۵. اما در این شرایط آقای روحانی عملا در حال ایجاد دو قطبی در جامعه است. در زمین او بازی نکنیم.
۶. خودش را نمیدانم، اما دیگران خوب به یاد دارند، که گفت در شرایط امروز کشور اختلاف افکنی و ... گناه بزرگ است. آیا او میخواهد فسقش را اثبات کند؟
۷. شورای نگهبان، ایشان را مجتهدی عادل! در خبرگان میداند؟
۸. مطالبات را از او دنبال کنیم.
۹. به قول آقای رحیمپور ممکن است این دوران پایانی دولتش، سخنان حکیمانهتری هم بگوید، باید پرسید تو چه کرده ای.
۱۰. ألا لعنة الله على القوم الظالمين.
حامد كاشانى
@daghdaghemand