#تبلیغات
🔔 قابل توجه همشهریان محترم دامغانی
💉 ویزیت جناب آقای دکتر سید وحید میررکنی
🛂 همراه با خدمات پاراکلینیکی ذیل:
۱-جراحی سرپایی و ختنه
۲-حجامت و بادکش
۳-مشاوره تغذیه و رژیم غذایی
۴-شستشوی گوش
⏰ همه روزه عصر ها ساعت ۱۸:۰۰
در درمانگاه جوادالائمه(ع) دامغان
🏨 نشانی: محله نو - جنب آزمایشگاه شفا - درمانگاه جوادالائمه(ع)
🔺صفحه نخست روزنامه "کویر امروز"
استان سمنان
چهارشنبه ۲۷ آذر
سال ۱۳۹۸ - شماره ۱۲۸
♦️توقف اجرای پروژه ها به دلیل کج سلیقگی مدیران دستگاه ها
♦️زندان سمنان به مجموعه گردشگری تبدیل می شود
🔸سرقت روشنایی معضل تازه راه های استان سمنان
🔸 تعداد بیمه بگیران بیکاری در استان سمنان افزایش یافت
🔸 آریایی های چشم آبی آغازگر جشن یلدای ایرانیان
♦️کیفیت بهتر کلیه صفحات را بزودی در کانال "کویر امروز" مشاهده فرمایید
⛔️ "کویر امروز": حق مردم خط قرمز ماست
🌹با ما همراه باشید👇
@kaviremrouz
🔺صفحه نخست روزنامه "کویر امروز"
استان سمنان
چهارشنبه ۴ دی
سال ۱۳۹۸ - شماره ۱۲۹
♦️ اعلام میزان کمبود دارو تلفات آنفولانزا و رویت کیک های آلوده در استان
♦️ توسط موسسه خیریه قومس امیرآباد: بزرگترین مرکز سالمندان شرق کشور در امیریه احداث می شود
🔸 محمد علی ذوالفقاریان: موانع و دلایل متوقف بودن رشد صنایع داخلی
🔸 ساخت اسپری انعقاد خون توسط پژوهشگر دانشگاه آزاد گرمسار
🔸 اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تعریض خیابان امام مهدیشهر
🔸 نزاع دسته جمعی منجر به مرگ جوان دامغانی شد
🔸 پستچی امانتدار ۲ فقره چک ۶ میلیارد ریالی را به صاحبش بازگرداند
♦️کیفیت بهتر کلیه صفحات را بزودی در کانال "کویر امروز" مشاهده فرمایید
⛔️ "کویر امروز": حق مردم خط قرمز ماست
🌹با ما همراه باشید👇
@kaviremrouz
مدینه فاضله دامغان
📰 چهارمین بخش از سلسله مقالات فقهی، منتشره در صفحه ۵ هفته نامه کویر امروز شماره ۱۱۹ - ۱۰/مهر/۹۸ 🎻 ب
📰 پنجمین بخش از سلسله مقالات فقهی؛ منتشر شده در شماره ۱۲۸ روزنامه کویر امروز - صفحه ششم - ۲۷/آذر/۹۸
🎻 بررسی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر - موضوعی نو و مورد نیاز و مباحثه در جامعه
📚 این قسمت: واکاوی دیدگاه مهدی آل کاشف الغطاء(س) - بخش اول
✍🏻 به قلم: حقیر سید مهدی شمسی پور
#⃣ #فقه_جواهری_پویا #فقه_نوین #فقهای_عظیم_الشأن_امامیه #مسائل_روز #مکاسب #هنر #آلات_موسیقی #غنا #قمار #ورزش
✌️🏻 دامغان انقلابی ✌️🏻
مدینه فاضله دامغان
📰مقالات فقهی 🎹بررسی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر 4⃣قسمت چهارم - مرحوم آیةالله العظمی ط
📰مقالات فقهی
🎸بررسی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر
5⃣قسمت پنجم - دیدگاه شیخ مهدی آل کاشف الغطاء(رض) - بخش اول
✍🏻ترجمه و تحقیق: سیدمهدی حسینی شمسی پور (مدرّس فقه دانشگاه)
فقیه نستوه، آیةالله العظمی مهدی بن علی بن جعفر آل کاشف الغطاء به سال ۱۲۲۶هـ.ق در نجف به دنیا آمد و حیات، تحصیل و تدریس ایشان هم در همانجا بود. وی تحصیلات اجتهادی خود را نزد پدرش علی بن جعفر، عمویش حسن بن جعفر، برادرش شیخ محمد و بقیه اساتید نجف طی کرد. این فقیه عالیقدر که نوه شیخ جعفر کاشف الغطاء(س) است، تقریباً هم دوره شیخ انصاری(س) بوده (حدود ۱۵ سال کوچکتر) و شیخ بسیاری از مراجعات و سؤالات شرعی را به ایشان ارجاع می داده اند که نشانگر جایگاه علمی و فقهی آن عالم بزرگوار نزد شیخ اعظم می باشد. همچنین بعد از درگذشت شیخ انصاری، بسیاری از مردم برای تقلید به آل کاشف الغطاء رجوع میکنند. شیخ مهدی آل کاشف الغطاء به سال ۱۲۸۹هـ در نجف درگذشت و در همانجا دفن شد.
بخش اول منتشر شده:
حکم تکلیفی آلات لهو
ایشان نیز در کتاب خود «احکامُ المتاجِر المُحرّمه» و در نوع دوم مکاسب محرمه، بیع آلات لهو و قمار و امثالهم را دارای حکم حرمت دانسته و سپس به تبیین معانی برخی مصادیق این آلات همت گمارده اند که به ترجمه اهم موارد آن می پردازیم. از جمله بیان می دارند:
-عود که آن را می نوازند و چوب لهو است.
-مِزمار که در آن می دمند و برای امور لغو بکار می رود.
-نَرد که در اصل "نردشیر" است و آن را سابور پسر اردشیر بابکان (اولین پادشاه ساسانی) وضع کرده است. نرد تقریباً همسطح زمین بوده و به مکعب هایی ۴ گانه تفسیم می شود و بر روی آن سی عدد وضع شده به تعداد ۳۰ روز و سیاهی و سفیدی دارد به نشانی شب و روز و نیز ۱۲ خانه به اندازه ۱۲ ماه و مکعب هایی به شکل پدیده های آسمانی که مجموعاً برای بازی کردن و کسب ساخته شده است. شطرنج که بازی معروفی بوده و از الشطاره یا التشطر گرفته می شود. ( ¹ ) پس از این توضیحات ایشان می فرمایند که احکام مربوط به این آلات در ذکر مقاماتی می آید که خلاصه ای از بحث ایشان ترجمه می شود:
الف) عمل(ساختن) آلات لهو
آیا ساختن آلات لهو، هیاکل عبادت و آلات قمار جایز است یا نه؟ و تخصیص این امور از باب مثال است و الّا هر چیزی که هدف از آن، حرام باشد، همین حکم را دارد. بنابر ظاهر، حکم عدم جواز است که از صریح کتاب های شرح ارشاد (فخر المحققین) و مقنعه (شیخ مفید) و سرائر (ابن ادریس) فهمیده می شود و نیز از اجماع منقول در المنتهی (فخرالمحققین). سپس می نویسند علاوه بر اجماع مذکور، حرمت عمل از روایات نیز فهمیده می شود و به ذکر همان روایات سابق الذکر می پردازند.
بعد از آن با توجه به روایات، برای اثبات حرمت ساخت این آلات اینگونه استدلال می کنند که شارع دستور به وجوب (کفایی) شکستن این ابزار داده و برای اتلاف آن ضمانی قرار نداده که این امر دلالت بر حرمت ساخت دارد و وقتی ابقاء و عدم کسر آن اعانه بر ظلم است، ساختن آن هم به طریق اولی، اعانه بر ظلم می باشد. همچنین ظاهر این فراز روایت تحف العقول «فحرام... أخذ الأجره عليه» این است که عمل (ساختن) آن حرام است نه عمل کردن به آن. نهایتاً مهدی آل کاشف الغطاء پس از بیان ادله ای دیگر، بیان می دارد که از همینجاست که جد مرحومم (شیخ جعفر کاشف الغطاء) در شرح قواعد فرمودند: «ظاهر اجماع و اخبار، عدم جواز عمل و استعمال و انتفاع و ابقاء و اكتساب بجميع وجوهش است». (۲)
ادامه دارد...
📌پانویس و منابع:
۱- احکام المتاجر المحرمه، ص، ۷۹ (چاپ ۱۴۲۳ق - نجف - مؤسسه کاشف الغطاء)
۲- همان صص ۷۹ و ۸۰