✅ولایتمداری و اخلاق (قسمت ۸۵)
🗳انتخابات در اسلام - قسمت دوم
✍🏻خانم زهرا صادقی قائم مقام جامعه زینب(س) کشور
سخنم را با کلام گهربار حضرت امام خمینی (ره ) شروع می کنم که فرمودند: درانتخابات شرکت کنید چه در انتخاب ریاست جمهوری، چه مجلس خبرگان و چه انتخابات مجلس، و اگر به این امر مهم بی اعتنایی بشود چه بسا خساراتی به اسلام وارد بشود که جبران ناپذیر خواهد بود. در جای دیگری نیز عدم شرکت در انتخابات را در راس گناهان کبیره برشمردند.
خداوند در قران در مورد مسئولیت مردم در خصوص اداره جامعه می فرماید:
لقد ارسلنا رسلنا بالبینات.....لیقوم الناس.
ما رسولانمان را فرستادیم با بینات برای اینکه مردم را وادار به قیام کنند برای برقراری قسط و عدل با کمک خود مردم. حتی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) هم تشریف بیاورند بتنهایی نمی توانند کاری صورت دهند، در غیر اینصورت برخلاف سنت الهی می شود. باید خود مردم تلاش و کوشش کنند تا حکومت مهدوی شکل بگیرد.
این مطالب بخوبی نشان می دهد که انتخابات ریشه در دین ما دارد. پیامبر خدا ( صلی الله علیه و اله ) هم نمیخواستند یک دیکتاتوری حکیمانه و الهی در جامعه بوجود بیاورند. بطور نمونه دوازده نفر برای ترور پیامبر بسیج شدند و وارد عملیات شدند و نقشه آنان برملا شد، ولی رسول خدا ( ص) اجازه ندادند آنها محاکمه بشوند. درحالیکه خذیفه یکی از صحابی رسول خدا اعتراض کرد یا رسول الله قتل اینها که واجب است چرا از آنان چشم پوشی کردید؟ اگر جبرئیل امین به شما خبر نمیداد که شما را در تاریکی شب از کنار دره پرت کرده بودند. آیا فکر می کنید رسول خدا بخاطر مهربان بودنشان قاتلان را بخشید؟ نه، هرگز. آن سرور فرمودند برای اینکه افکار عمومی درک نمی کنند عمق این حرکت را. گاهی اوقات خوارج به علی علیه السلام اعتراض می کردند " اشعث" پا به رکاب شما چکار می کند، راست هم می گفتند موجود خبیثی بود. دخترش امام حسن علیه السلام را به شهادت رسانید.، پسرش امام حسین علیه السلام را به شهادت رسانید و خود اشعث هم که شمشیر زهر آلود داد به دست ابن ملجم و آخرین نشست ابن ملجم با او بود. یک خانواده قاتل سه امام. اما اشعث پا به رکاب علی علیه السلام بود آیا اقتضا نمی کرد عدل و قسط را علی ( ع) درباره این ملعون اجرا کند؟ ولی اینجا خوارج باید وقتی فهمیدند که اشعث فرد نابکاری است می رفتند و مردم را روشن می کردند که او را کنار بزنند ولی پشت صحنه با او بودند.
بطور نمونه در اول انقلاب حضرت امام می دانست بنی صدر فرد خائنی است ولی بظاهر تاییدش می کرد چون مردم او را می خواستند و او را به مردم واگذار کرد و مردم هم وارد صحنه شدند او را کنار زدند و قسط و عدل درباره ی او با حضور مردم اجرا شد. باید مردم به رشد کافی برسند و این کاری بس مشکل، ولی شدنی است. بصیرت و آگاهی و رشد سیاسی مردم لازم است تا بقول حضرت آقا، مردم بتوانند مسائل را تحلیل سیاسی بکنند و به این رشد سیاسی برسند. رهبر معظم انقلاب مرتب در سخنرانی هایشان تمامی مسائل را، چه اموری که به آن درگیر هستیم و چه مسائل و جریاناتی که در حال شکل گیری است مرتبا گوشزد می کند ولی متاسفانه همه ما دقت لازم را نمی کنیم. بعد که اتفاق می افتد متوجه آن می شویم و سوالاتی برایمان پیش می آید که در زمان رسول خدا ( ص) و علی ( ع) مردم از آن بزرگواران می نمودند.
چنانچه در جریان فتنه ۸۸ در خصوص انتخابات فرمودند من در امر انتخابات دخالت نمی کنم مگر در جایی که رای مردم مخدوش شده باشد و آنجاست که به میدان می آید تا قسط و عدل اجرا بشود.
❇️ولایتمداری و اخلاق (۸۶)
🗳انتخابات در اسلام - قسمت سوم - حق انتخاب
✍🏻زهرا صادقی - دبیر جامعه زینب(س) دامغان
انسان موجودی است که با حق انتخابش ارزش پیدا می کند. اگر بنا بود ما، منهای حق انتخاب، صرفا موجودات خوبی باشیم، فرشته آفریده می شدیم. ضمن اینکه حیوانات هم موجودات بدی نیستند. تفاوت انسان با بقیه موجودات، بلکه شرافتش با سایر موجودات به این است که حق انتخاب دارد و مدام هم باید به او یادآوری بشود که باید پای انتخابهای خود بایستی. اگر به این انسان حق انتخاب مرتبا در تعامل با زندگی و کار و تلاش و تحصیل یادآوری بشود که لحظه ای نباید از اینکه باید خودت باشی قبل از اینکه خوب باشی، خوب بودن هدف نهایی نیست. اینجاست که بجای فرار کردن از فرمانهای الهی شروع می کند به انتخاب درست و بازسازی آن وگرنه مرتب سعی می کند از مسیر خوب ماندن فرار کند چون وقتی فرصت انتخاب کردن از آدمی گرفته شود انسان مرعوب و ضعیف می شود. ولو انتخاب فرد نادرست باشد و پیامدهای خوبی نداشته باشد ولی ارزشش کمتر از خوب بودن نیست. چون انسان منفعل دیر یا زود صحنه رشد و تعالی را خالی می کند.
این علاقه به خوب شدن دیگران گاهی در روند تبلیغی پیامبران الهی در قرآن هم دیده می شود که بسیار دوست دارند مردم به سوی خوبی ها هدایت شوند و خداوند به پیامبرش در قرآن کریم می فرماید: پیامبر من، من می دانم اعراض مردم برای تو سخت است که حقیقت را در نمی یابند خب تو پیامبری و حقایق را می بینی و این امر برایت دشوار است. حتی می خواهی بروی و نشانه ای از دل زمین و آسمان بیرون بیاوری و به این مردم نشان بدهی تا هدایت شوند. ولی این کار را نکن، پس حق انتخاب مردم چه می شود. زیاد هم نمی خواهد حق را روشن کنی، بگذار حق کمی نامعلوم بماند تا خودشان تلاش کنتد و به حقیقت دست پیدا کنند وقتی حق را برایشان بیان کردی، طرف سوال می کند که ولایت فقیه در کجای قرآن آمده است. آمده و شفاف و روشن نیامده، باید بروی و خودت تفحص کنی و به کمک ائمه به حقیقت دست پیدا کنی باید به این فرد گفت دوازده امام اسمشان در قرآن نیامده ولی در بطن قرآن آمده. حدود یازده زن در قرآن رخ نمودند از حضرت مریم علیهاسلام و خانم آسیه و بلقیس.. ولی از حضرت فاطمه صریحا نامی نیامده، این نشان میدهد که لحن صحبت خداوند بنفع شما انسان هست که اینطور سخن می گوید، که خودت باید تشخیص بدهی و انتخاب کنی در جای دیگر خداوند در قرآن پیامبرش را نهی کرده که مسئله را زیاد روشن نکن و همیشه در امتحانات الهی یک ابهامی وجود دارد وگرنه حق انتخاب آدمی دایره اش محدود می شود. در نحوه برخورد پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی( صلی الله و علیه وآله ) در قرآن با یکی از منافقان تابلو بنام " عبدالله ابن ابی" که همه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت او را به این لقب می شناسند، که سوره منافقین شان نزولش اوست. در این خصوص داستان عبرت انگیزی دارد که به آن اشاره می کنم.
هدایت شده از مدینه فاضله دامغان
📰 پنجمین بخش از سلسله مقالات فقهی؛ منتشر شده در شماره ۱۲۸ روزنامه کویر امروز - صفحه ششم - ۲۷/آذر/۹۸
🎻 بررسی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر - موضوعی نو و مورد نیاز و مباحثه در جامعه
📚 این قسمت: واکاوی دیدگاه مهدی آل کاشف الغطاء(س)
✍🏻 به قلم: حقیر سید مهدی شمسی پور
#⃣ #فقه_جواهری_پویا #فقه_نوین #فقهای_عظیم_الشأن_امامیه #مسائل_روز #مکاسب #هنر #آلات_موسیقی #غنا #قمار #ورزش
✌️🏻 دامغان انقلابی ✌️🏻
هدایت شده از مدینه فاضله دامغان
📰مقالات فقهی
🎸بررسی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر
5⃣قسمت پنجم - دیدگاه شیخ مهدی آل کاشف الغطاء(رض) - بخش اول
✍🏻ترجمه و تحقیق: سیدمهدی حسینی شمسی پور (مدرّس فقه دانشگاه)
فقیه نستوه، آیةالله العظمی مهدی بن علی بن جعفر آل کاشف الغطاء به سال ۱۲۲۶هـ.ق در نجف به دنیا آمد و حیات، تحصیل و تدریس ایشان هم در همانجا بود. وی تحصیلات اجتهادی خود را نزد پدرش علی بن جعفر، عمویش حسن بن جعفر، برادرش شیخ محمد و بقیه اساتید نجف طی کرد. این فقیه عالیقدر که نوه شیخ جعفر کاشف الغطاء(س) است، تقریباً هم دوره شیخ انصاری(س) بوده (حدود ۱۵ سال کوچکتر) و شیخ بسیاری از مراجعات و سؤالات شرعی را به ایشان ارجاع می داده اند که نشانگر جایگاه علمی و فقهی آن عالم بزرگوار نزد شیخ اعظم می باشد. همچنین بعد از درگذشت شیخ انصاری، بسیاری از مردم برای تقلید به آل کاشف الغطاء رجوع میکنند. شیخ مهدی آل کاشف الغطاء به سال ۱۲۸۹هـ در نجف درگذشت و در همانجا دفن شد.
بخش اول منتشر شده:
حکم تکلیفی آلات لهو
ایشان نیز در کتاب خود «احکامُ المتاجِر المُحرّمه» و در نوع دوم مکاسب محرمه، بیع آلات لهو و قمار و امثالهم را دارای حکم حرمت دانسته و سپس به تبیین معانی برخی مصادیق این آلات همت گمارده اند که به ترجمه اهم موارد آن می پردازیم. از جمله بیان می دارند:
-عود که آن را می نوازند و چوب لهو است.
-مِزمار که در آن می دمند و برای امور لغو بکار می رود.
-نَرد که در اصل "نردشیر" است و آن را سابور پسر اردشیر بابکان (اولین پادشاه ساسانی) وضع کرده است. نرد تقریباً همسطح زمین بوده و به مکعب هایی ۴ گانه تفسیم می شود و بر روی آن سی عدد وضع شده به تعداد ۳۰ روز و سیاهی و سفیدی دارد به نشانی شب و روز و نیز ۱۲ خانه به اندازه ۱۲ ماه و مکعب هایی به شکل پدیده های آسمانی که مجموعاً برای بازی کردن و کسب ساخته شده است. شطرنج که بازی معروفی بوده و از الشطاره یا التشطر گرفته می شود. ( ¹ ) پس از این توضیحات ایشان می فرمایند که احکام مربوط به این آلات در ذکر مقاماتی می آید که خلاصه ای از بحث ایشان ترجمه می شود:
الف) عمل(ساختن) آلات لهو
آیا ساختن آلات لهو، هیاکل عبادت و آلات قمار جایز است یا نه؟ و تخصیص این امور از باب مثال است و الّا هر چیزی که هدف از آن، حرام باشد، همین حکم را دارد. بنابر ظاهر، حکم عدم جواز است که از صریح کتاب های شرح ارشاد (فخر المحققین) و مقنعه (شیخ مفید) و سرائر (ابن ادریس) فهمیده می شود و نیز از اجماع منقول در المنتهی (فخرالمحققین). سپس می نویسند علاوه بر اجماع مذکور، حرمت عمل از روایات نیز فهمیده می شود و به ذکر همان روایات سابق الذکر می پردازند.
بعد از آن با توجه به روایات، برای اثبات حرمت ساخت این آلات اینگونه استدلال می کنند که شارع دستور به وجوب (کفایی) شکستن این ابزار داده و برای اتلاف آن ضمانی قرار نداده که این امر دلالت بر حرمت ساخت دارد و وقتی ابقاء و عدم کسر آن اعانه بر ظلم است، ساختن آن هم به طریق اولی، اعانه بر ظلم می باشد. همچنین ظاهر این فراز روایت تحف العقول «فحرام... أخذ الأجره عليه» این است که عمل (ساختن) آن حرام است نه عمل کردن به آن. نهایتاً مهدی آل کاشف الغطاء پس از بیان ادله ای دیگر، بیان می دارد که از همینجاست که جد مرحومم (شیخ جعفر کاشف الغطاء) در شرح قواعد فرمودند: «ظاهر اجماع و اخبار، عدم جواز عمل و استعمال و انتفاع و ابقاء و اكتساب بجميع وجوهش است». (۲)
ادامه دارد...
📌پانویس و منابع:
۱- احکام المتاجر المحرمه، ص، ۷۹ (چاپ ۱۴۲۳ق - نجف - مؤسسه کاشف الغطاء)
۲- همان صص ۷۹ و ۸۰
مدینه فاضله دامغان
📰 پنجمین بخش از سلسله مقالات فقهی؛ منتشر شده در شماره ۱۲۸ روزنامه کویر امروز - صفحه ششم - ۲۷/آذر/۹۸
📰 ششمین بخش از سلسله مقالات فقهی با عنوان:
🎺 « بررسی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر » - موضوعی نو و مورد نیاز و مباحثه در جامعه
📰 منتشره در روزنامه کویر امروز - شماره ۱۳۰
📚 این قسمت: واکاوی دیدگاه مهدی آل کاشف الغطاء(س) - بخش دوم
✍🏻 به قلم: حقیر سید مهدی شمسی پور
#⃣ #فقه_جواهری_پویا #فقه_نوین #فقهای_عظیم_الشأن_امامیه #مسائل_روز #مکاسب #هنر #آلات_موسیقی #غنا #قمار #ورزش
✌️🏻 دامغان انقلابی ✌️🏻
مدینه فاضله دامغان
📰مقالات فقهی 🎸بررسی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر 5⃣قسمت پنجم - دیدگاه شیخ مهدی آل کاشف ا
📰مقالات فقهی - روزنامه کویر شماره ۱۳۰ صفحه ۵
🎺بررسی فقهی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر
6⃣قسمت ششم - ادامه بررسی دیدگاه آیت الله العظمی شیخ مهدی بن علی بن جعفر آل کاشف الغطاء(رض)
✍🏻ترجمه و تحقیق: سیدمهدی حسینی شمسی پور (مدرّس فقه و اصول دانشگاه)
ب) استعمال آلات لهو
آل کاشف الغطاء در این مقام نیز می نویسد: «ادعای وی -احتمالاً جدش شیخ جعفر کاشف الغطاء- در شرح قواعد را شنیدم که می گوید؛ ظاهر اجماع و اخبار بر عدم جواز دلالت دارد» و سپس برای ذکر مثال، روایاتی در منع بازی شطرنج و ... را می آورد. سپس ایشان مبحث استدلالی مهمی را بیان می دارند که ذکر آن در این مقام بسیار مهم است. لذا عیناً ترجمه می کنیم؛ «اقتضای اطلاق اخبار باب این است که در حکم به حرمت انتفاع و استعمال، فرقی نیست که از این آلات در آنچه به خاطر آن وضع شده (لهو و لعب) استفاده شود یا غیر آن و تفاوتی ندارد که منفعت محلله باشد یا محرمه - و در هر صورت استفاده حرام است- بله طبق دیدگاه شهید ثانی(ره) ظاهر این است که در صورت استفاده محلله، انتفاع از آلات با وجود بقای هیئت جایز است و این مطلب از کلام ایشان در مسالک الافهام ظاهر می شود «إن أمكن الانتفاع بها في غير الوجه المحرم على تلك الحالة منفعة مقصودة فاشتراها لتلك المنفعة لم يبعد جواز بيعها» (۳). سپس مولف می گوید: اما به این بیان شهید (ره) ایراد وارد است، چرا که هر شیء و آلتی که اسم این عناوین بر آن صدق کند، نظر شارع این است که در خارج وجود نداشته باشد و از بین رود (چه منفعت محلله داشته باشد چه محرمه)، چرا که از آن فساد به بار می آید. لذا قول به جواز انتفاع از آن با وجود صدق اسم آلت لهو بودن بر آن، از مسائلی است که با غرض شارع تنافی دارد.» (۴)
با توجه به این استدلال، نکاتی را برداشت می کنیم:
- اولاً معلوم می شود که در بین قدما (شهید ثانی) نیز نگاه تفصیلی وجود داشته است.
- ثانیاً دیدگاهی وجود دارد که اساساً فرض انتفاع محلله ی قابل ملاحظه ای را برای این آلات، متصور نمی شود (مانند فقهای متقدم) لذا حکم به حرمت می کند. اما طبق نظریه آل کاشف الغطاء، وی دارا بودن منفعت محلّله برای این آلات را فرضاً امکان پذیر می داند، اما به دلیل صدق عنوان آلیت حرام بر این ابزار که از استعمال آن در روایات نهی شده، حکم به حرمت آن می دهد و این قابل توجه است. چراکه ایشان با وجود منفعت مفروضه نیز بر حرمت مطلق انتفاع فتوا می دهد و این دیدگاه بعدها هم، پیروانی دارد
ج) اتلاف آلات لهو
مؤلف می نویسد ظاهراً براساس اخبار باب و اجماع، اتلاف این آلات واجب کفایی فوری است. در مورد حکمت اتلاف نیز بیان می دارد که مضاف بر اینکه وجود داشتن این آلات، موجب فساد می شود، شارع قصد دارد که مردم را از ساختن و استعمال آن باز دارد و حکم از بین بردن این آلات برای مالک و غیر تفاوتی ندارد و نیز فرقی ندارد که مالک در امر لهو آن را استفاده کند یا نه (۵).
د) تکسّب با آلات لهو
مرحوم شیخ مهدی آل کاشف الغطاء می فرماید که حرمت تکسب با این آلات نزد اصحاب و علمای امامیه، امری قطعی است و جمعی از متأخّرین بر اجماع روی آن خبر می دهند. اخبار نیز در این امر مستفیضه است. سپس مصنّف به بیان شواهدی از روایات در اثبات حرمت کسب با این آلات می پردازد که همان نصوص سابق الذکر است. در ادامه با ذکر نبوی معروف (إذا حرم الله شيئا حرم ثمنه) چنین استدلال می کند که این گونه حرمت در لفظ عبارت، بر تحریم منافع غالبه آن ها انصراف دارد. لذا از آنجا که منافع آلات مذکور، امور حرام است، پس حکم تکسب آن نیز حرام می¬باشد ولو اینکه در امور محلله نیز استفاده شود، چراکه آن منافع نادر بوده و قابل لحاظ نیست. همچنین از طریق دیگری می شود به حرمت کسب با آلات لهو و لعب حکم کرد و آن چنین می باشد که بیع آن ها و در اختیار دیگران گذاشتن این آلات «معاونت بر اثم و عدوان است» و این عنوان نیز صراحتاً در قرآن کریم، مورد نهی و تحریم قرار گرفته است. (۶)
در نتیجه از مجموع کلمات مرحوم آل کاشف الغطاء در می یابیم که ایشان قائل به حرمت مطلق معاملات و عمل بر روی آلات لهو و لعب اعم از بیع، شراء، صنعت، استعمال، اجاره و ... بوده و تفصیلی را لحاظ ننموده اند. همچنین همانطور که ذکر شد، حاصل مهم دیگری که از مباحث ایشان گرفتیم، این است که این فقیه عالیقدر معتقد است که در ادله، حرمت بر عناوین این آلات تعلّق گرفته و لذا طریقه مصرف در تغییر حکم حرمت نقشی ندارد.
ادامه در پُست بعدی کانال
📰 ادامه بخش دوم مقاله بررسی دیدگاه شیخ مهدی آل کاشف الغطاء در بحث آلات لهو و لعب
غناء
آیت الله آل کاشف الغطاء، از این سرفصل در قسمت چهارم مکاسب محرمه (که ذاتاً حرام هستند) تحت عنوان حرمت "تکسب با غناء" سخن می گوید و بیان می دارد که بحث پیرامون آن، در قالب سه مقام یعنی موضوع غناء، حکم آن و مستثنیاتش می آید. ما موارد مرتبط را خلاصه و ترجمه کرده و استفاده خود را می آوریم.
الف) موضوع غناء
با توجه به اینکه مهمترین بحث در غناء "تبیین موضوع" آنست، این فقیه بزرگوار نیز در مقام اول، به بررسی معنای غناء پرداخته و همان تعاریفی که مرحوم صاحب جواهر از قول لغویین و فقها آوردند، نظیر "تحسين الصوت و ترقيقه"، "ترجيع الصوت و مده"، "الصوت المطرب"، "الصوت" و ... را ذکر می نماید. در ادامه، تعریف مشترک بین اهل لغت و فقیهان را عبارت "مد الصوت المشتمل على الترجيع المطرب" می داند و می گوید که با توجه به مشتبه بودن تعریف غناء، قدر متیقن در موضوع همین مقدار است و در مورد بقیه تعاریف، یا اصاله الاباحه صادر می¬شود، یا اینکه عرف موارد حرام دیگر را نیز مصداقاً و حین العمل تشخیص می دهد. ایشان ایجاد طرب شأنی را در تحقّق غناء کافی می داند و رجوع به عُرف را که مرجع و مفزَع تشخیص معانیست، برای شناختن تعریف بالا، لازم می داند.(۷)
ب) حکم غناء
شیخ مهدی آل کاشف الغطاء حرمت غناء را براساس ادله سه گانه یعنی اجماع محصل و اجماع منقول با نقل متواتر، نصوص کتاب و روایات متواتره، ثابت و یقینی می داند و شواهدی را از قرآن و احادیث می آورد (که نمونه های آیات و روایات، قبلاً ذکر شد). در نتیجه ایشان در موضوع غناء به صورت اطلاقاً کلیه معاملات، تعلیم و تعلم، شنیدن، اخذ اجرت در مقابل آن و ... را حرام می داند.(۸)
📚پانویس و منابع:
۳- مسالک الافهام الی تنقیح شرایع الاسلام، ج۴، ص۱۰ (چاپ ۱۴۱۳ق - قم - مؤسسة المعارف الاسلامیه)
۴- احکام المتاجر المحرمه، صص ۸۰ و ۸۱ (چاپ ۱۴۲۳ق - نجف - مؤسسه کاشف الغطاء)
۵- همان ص ۸۱
۶- همان صص ۸۲-۸۳
۷- همان صص ۱۱۲ تا ۱۱۷
۸- همان صص ۱۱۷ تا ۱۲۵
✌️🏻 کانال دامغان انقلابی ✌️🏻
هدایت شده از مدینه فاضله دامغان
♦️ زیارت #حسین_مظلوم عمل ویژه و مشترک #همه "لیالی و ایام مقدس"♦️
🕊 امام صادق (علیه سلام الله) فرمود: ...این سلام را ۳مرتبه بگو ؛ چرا که از #نزدیک و #دور به امام حسین (صلوات الله علیه) میرسد:
🚩 صَلَّی اللّهُ عَلَیکَ یا أباعَبدِاللّه 🚩
🚩 صَلَّی اللّهُ عَلَیکَ یا أباعَبدِاللّه 🚩
🚩 صَلَّی اللّهُ عَلَیکَ یا أباعَبدِاللّه 🚩
👇🏻 لینک کانال ما 👇🏻
✌️🏻 @damghan_enghelabi ✌️🏻
🖥 #پوشش_زنده
🕌 مصلی طهران و خیابان های اطراف - هم اکنون
✋🏻 همه آزادی خواهان جهان، منتظر استماع بیانات بسیار مهم امام خامنه ای هستند
✌️🏻 دامغان انقلابی ✌️🏻
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸پخش زنده خطبه های نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب در شبکه های مهم خبری جهان
@Farsna
🔻آيت الله العظمی سيستانی صبح پنجشنبه تحت عمل جراحی قرار گرفت
🔹متأسفانه چهارشنبه شب حضرت آیت الله العظمی سیستانی زمین خوردند که بر اثر این حادثه استخوان ران پای سمت چپ ایشان دچار شکستگی شد. صبح پنجشنبه ایشان در یکی از بیمارستانهای عراق و توسط جراحان عراقی تحت عمل جراحی قرار گرفتند. انشاءالله با دعای مؤمنین خداوند به ایشان سلامتی عطا فرماید.
🔸منابع خبری عراقی اعلام کردند: عمل جراحی آیت الله سیستانی با موفقیت انجام و ایشان از اتاق عمل خارج شدند.
🔹معظم له با توجه به مسائل امنیتی، صبح امروز جمعه به نجف اشرف بازگرداندهشدند.
📌مرجع عالیقدر آقای حاج سید علی حسینی سیستانی متولد سال ۱۳۰۹ ه.ش - ۱۳۴۹ه.ق - 1930 gr ، در شهر مشهد مقدس هستند.
✌️🏻 دامغان انقلابی ✌️🏻
🔴 پیام رهبر معظم انقلاب به حضرت آیت الله سیستانی در پی عارضه جسمانی ایشان
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیتالله آقای سیستانی دامتبرکاته
سلام علیکم
خبر عارضه جسمانی آن وجود شریف، موجب نگرانی شد. شفای عاجل آن جناب را از خداوند کریم مسألت میکنم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۲۷ دی ۱۳۹۸
✌️🏻 دامغان انقلابی ✌️🏻