4_5958449498865795712.mp3
1.8M
#صبح_زمستونیتون_به_خوشی
#سلاااام مردم ایران⛄️☃
animation.gif
3.29M
﷽
در درون ؛ خویشتن را غنی ساز!
غنای درون ثروتی است که
دزدیده نمیشود...
فقر درونى سبب مى شود كه؛
مدام در تلاش حصول چیزهایى
باشیم و خودِ فقیر خویش را
غنى جلوه دهیم...
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔖 يادآوري
در کنفرانس قبلی گفتیم که خاستگاه وهابيت، جرياني موسوم به «سلفيه» است که پیشینهی آن از نظر «جمود بر ظواهر نصوص ديني» و «پرهيز از عقلانيت» و در نتيجه «تحجّر»، به سدهي نخست هجري و جريان «خوارج» باز ميگردد و پس از آن در سدهي دوم هجري به «اصحاب حديث» منتقل ميشود و به زودي، با رويکردهاي جسمگرايانه که نوعي «ماديگرايي» است در هم ميآميزد و در سدهی سوم و چهارم توسط برخی حنابله مانند بربهاری شدت مییابد و بعدها با ابن تيميه، به اوج خود ميرسد و براي ورود به مرحلهي وهابيت، مهيا ميگردد.
ص ۱
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
در مقالهی پیشین، به نقش بربهاری پرداختیم و هماکنون نوبت آن است که نقش ابن تیمیه را از نظر بگذرانیم.
ص ۲
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
ابن تيميه؛ نياي وهابيت
اگر چه عموم سلفيان در ادوار گذشته، کمابیش به ترويج انديشههاي سلفي همّت گماشتند و از میان آنان بربهاری کاملترین الگو را برای وهابیت ارائه داد، اما به طور حتم هيچ يک از آنان به برجستگي و تأثيرگذاري تقي الدين ابو العباس احمد بن عبد الحليم بن عبد السلام حراني حنبلي معروف به ابن تيميه و ملقّب به «شيخ الإسلام»، نبوده است (1).
ص ۳
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
وی در ربيع الاول سال 661ق، زماني كه سرزمينهاي اسلامي زير سيطرهی سپاهيان مغول قرار داشت، در شهر حران كه آن هنگام از مراكز تعليمات مذهب حنبلي بود، به دنيا آمد و تحصيلات ديني خود را نزد علماي حنبلي دمشق آغاز كرد و پس از سالها تلاش برای گسترش اندیشههای سلفی، سرانجام در سال 728 ق در زندان قلعهی دمشق درگذشت. از شيوخ او ميتوان به ابن عبد الدائم حنبلي (د.699ق)، مجد بن عساكر (د.669ق)، يحيي بن صيرفي (د.696ق)، قاسم اربلي (د.680ق) و ديگران اشاره نمود.
ص ۴
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
برجستگي و تأثيرگذاري ابن تیمیه در ترویج و تشدید اندیشههای سلفی تا اندازهاي است که به جرأت ميتوان او را «نياي وهابيت» لقب داد؛ زيرا آثار کلامي و فقهي او که مشحون از «جسمگرايي»، «شيعهستيزي»، «تکفير»، «خشونت» و «ديدگاههاي شاذّ» است، امروزه مهمترين مرجع و منبع فکري وهابيان به شمار ميرود.
ص ۶
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
ابن تيميه و جسمگرايي ❗️
یکی از مهمترین ويژگیهای فکری ابن تیمیه که به ویژه در یکی از آثارش موسوم به العقیدة الحمویة انعکاس یافته، جسمگرایی اوست.
ص۷
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
به طور کلی، او با جمود بر ظواهر برخي آيات و پرهيز از عقلانيت در فهم آنها، مانند عموم جسمگرايان بر آن بود كه خداوند در آسمان بر تخت خود تكيه كرده و قابل اشاره و حتي قابل رؤيت است و البته گاهي از عرش خود نيز پايين ميآيد! (4) چنانکه از او نقل شده است که روزي بر منبر جامع دمشق گفت: «خداوند (از تخت خود) به آسمان دنيا پايين ميآيد بدين سان که من (از منبرم) پايين ميآيم و سپس يک پله پايين آمد»! (5)
ص ۸
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
او مدّعی بود كه سلف صالح از قرآن و سنت همين مفاهيم ظاهري را ميفهميدند و بر ثبوت اين صفات جسماني براي خداوند اجماع داشتند (6)؛ البته سلف صالح نزد او شامل علي (ع) نيز ميشد، در حالي كه سخنان آن حضرت در نفي چنين صفاتي از ذات ربوبي مشهورتر از آن بوده است كه از امثال ابن تيميه پنهان بماند.
ص ۹
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد