#دوباره_استقلال_دوباره_آزادی👇
#کنفرانس_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#جریان_شناسی_سیاسی
📛#واکاوی_"نفوذ"_#در_بدنه_حاکمیت_بررسی_تاریخی_پروژه_نظام_سلطه_دشمن_شناسی
#مورد_مطالعه_👇👇
#فقه_دولت_سازی_اسلامی
#چیستی_دولت_اسلامی
#با_ما_همراه_باشید_در_👇
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
@daneshgahevelyat
#کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها
#رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
دانشگاهمدافعانحریمولایت
#دوباره_استقلال_دوباره_آزادی👇 #کنفرانس_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #جریان_شناسی_سیاسی 📛#واکاوی_"نف
🔰چکیده:
🔻 1⃣ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی، از یک سو مرحله نهایی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی را به خود اختصاص داده و از سوی دیگر، ایجاد امت اسلامی، نیازمند وحدت و همدلی مسلمین منطقه و جهان است.
2⃣ بر این اساس یکی از مهمترین کارویژههای مهم جمهوری اسلامی حرکت در مسیر گسترش فرهنگ تقریب و وحدت اسلامی و بسترسازی برای ایجاد امت اسلامی از این طریق است. پرسش کانونی در این میان این است که برای ایجاد امت اسلامی، چه باید کرد و راهکار دستیابی به آن چیست؟
3⃣ مقاله حاضر تلاش میکند پس از تبیین چیستی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی و نیز امت اسلامی و وحدت مسلمین، به تحلیل نسبت سهسویه این هر سه پرداخته و در نهایت ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی را در گرو ارائه «الگوی صحیح به جهان اسلام» میداند.
4⃣ به همبن جهت در بخش پایانی مقاله، به اثبات ظرفیتهای الگویی انقلاب اسلامی و ج.ا.ا برای جهان اسلام پرداخته است.⁉️
✅این مقاله با روش تحلیلی و از طریق مطالعه کتابخانهای، با محوریت دیدگاهها و بیانات امام خامنهای (حفظهالله) سامان یافته است. 🔺
🔹کلیدواژهها: وحدت اسلامی؛ همگرایی در جهان اسلام؛ امت اسلامی؛ فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی؛ ظرفیتهای ج.ا.ا
دانشگاهمدافعانحریمولایت
🔰چکیده: 🔻 1⃣ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی، از یک سو مرحله نهایی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی را
✅ فقه دولت سازی اسلامی
🔸 فرایند تکاملی انقلاب اسلامی بر اساس
آنچه امام خامنه ای(حفظه الله) طراحی نموده
اند، شامل مراحل پنجگانهای میشود که
عبارت است از: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی (کشور اسلامی) و تمدن نوین اسلامی. ⁉️
با شروع انقلاب اسلامی و تغییر بنیادین در نوع جهانبینی حاکمیت، «انقلاب اسلامی» محقق گردید و روابط اجتماعی و نهادهای جامعه شروع به تغییر کردند.🔺
🔸پس از انقلاب نیز این امر مورد اتفاق رهبران دینی بود که انقلاب برای گذار از مشکلات اجتماعی و کلان خود باید بتواند با پایبندی به اصول و ارزشهای دینی/اسلامی، مسائل خود را حل و فصل نماید و با ارائه رفتاری جدید و اصلاح شده درصدد رفع مشکلات برآید، و این امر با حاکمیت قانون اساسی به عنوان تجلی «نظام اسلامی» محقق گردید. 🔺
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
حال میبایست زین پس مشکلات و مسائل جامعه بر اساس مبانی مرضیالطرفین پاسخ داده شود؛ به شکلی که نظام اسلامی برای اداره جامعه باید ساختاری ارائه نماید که بتواند جامعه را بر اساس همان پیمانی که بین حکومتکنندگان و حکومت شوندگان بستهشده، اداره کند. از اینرو ساختار دولت -که ابزاری در دست حاکم جامعه برای اداره حکومت است- میباید مطابق دین باشد تا مشروعیت لازم جهت اداره جامعه را کسب نماید؛ و این مهم سومین مرحله از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی، یعنی مرحله ایجاد «دولت اسلامی» است.⁉️
🔸بر اساس تعریف امام خامنهای: «دولت اسلامی این است که ما میخواهیم اعمال فردی، رفتار با مردم، رفتار بین خودمان، و رفتار با نظامهای بینالمللی و نظام سلطهی امروز جهانی را به معیارها و ضوابط اسلامی نزدیکتر کنیم». ⁉️
🔸روشن است که ضرورت بحث دولتسازی نیز نهفته در اهمیت و ساختار مرحله پسینی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی، یعنی ایجاد «جامعه و کشور اسلامی» است؛ چه اینکه برای ایجاد جامعه و کشور اسلامی، ساخت دولت اسلامی ضروری مینماید.⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
🔸حقیقت آن است که در دولت ساختارها و روشها به مثابه سامانهای هستند که کارگزاران درونِ آن با یکدیگر در تعامل بوده و عمل میکنند و اگر حالتی را تصور کنیم که در آن حالت کارگزاران دارای ویژگیهای اسلامی باشد، اما روشها و ساختارهای برآمده از آن بر اساس الگوهای سکولار باشند، عملا این اقتضائات، روابط و الگوهای سکولار است که خود را بر آرمانها و مطلوبیتهای مدنظر حکومت اسلامی تحمیل میکند و آن را در چارچوبهای تحمیلی خود محدود میسازد. در این صورت عملاً نهادها و ساختارهای نظام با نوعی تضاد درونی و دائمی بین حکومت اسلامی و الگوهای سکولار مواجه خواهند بود.⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
🔸 جمهوری اسلامی ایران نیز در سه دهه ابتدایی عمر خود عملا ًبا این چالش و تضاد جدی مواجه بوده است؛ و چنانکه نیک روشن است در این تضاد معمولاً این ساختار مدرن بوده است که بر نظام اسلامی فائق آمده و موفق به تحمیل اقتضائات سازمانهای مدرن بر آرمانهای انقلابی و اسلامی شده است.
🔸 بر این اساس به نظر میرسد برای گذر از وضعیت موجود به وضعیت اسلامی باید به دنبال سازوکاری بود که ما را به سمت دولت اسلامی حرکت دهد.
🔸در این بین با توجه به «فقه مداری» و «فقیه محوری» نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت، ضروری است که تمامی مراحل فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی، مبتنی بر فقه شیعی باشد.
🔸براین اساس مرحله دولت سازی نیز مستثنای از این قاعده نخواهد بود و ما پیش از هر چیز برای «دولت سازی» نیازمند «فقه دولت سازی» هستیم.⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
♻️ چیستی دولت اسلامی (بخش اول)
🔹 مقصود از «دولت اسلامی» در پروژه فقه دولت سازی اسلامی، پدیده ای است با شاخه های سه گانهاش، که توسط ولی امر جامعه طراحی، تاسیس و مدیریت می شود. ⁉️
🔹 اشاره به این نکته لازم است که اطلاق و تمامیت دولت در قوای سهگانه، به گونه ای که خارج از آن حوزه، اقتداری برای کسی یا نهادی دیگر باقی نماند، ناشی از تبیین و تعریف دولت از پایگاه ادبیات سکولاریستی و علوم سیاسی غربی است.⁉️
🔹 در ادبیات دینی و شیعی اما، با توجه به نظریه و نظام امت-امامت، اصل و اساس اقتدار از آن امام معصوم (در عصر حضور) و فقیه عادل (در عصر غیبت) است و سه گانه «تقنین، تشکیلات و کارگزاران» و یا «تقنین، اجرا و قضاء» در گستره وظائف و اختیارات امام معصوم و یا فقیه عادل (به عنوان حاکم جامعه) قرار دارد. ⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
🔹 در تاریخ فقه شیعی، شیوهها و رویکردهای متفاوتی وجود داشته و فقها در کار فقهی خود، در دورههای گوناگون، از شیوهها و مکاتب متفاوتی تبعیت کردهاند که این شیوهها هرچند در برخی موارد یکسان بوده، اما تفاوتهایی در مبانی و نتایج آنها نیز وجود داشته است؛ مثلاً، شیوه «اجتهادی» و شیوه «اخباری» دو شیوه استنباط فقهی است که در برخی اصول و نتایج، تفاوتهایی با هم دارند. از جمله دوگانه های رویکردی به فقه می توان از دوگانه رویکرد «فردی و حکومتی» به فقه نام برد. رویکرد حکومتی به فقه شیوه ای متمایز از رویکرد فردی به فقه است که در برخی از مبانی، فرآیند و نتایج با رویکرد فردی متفاوت است. در رویکرد حکومتی، وصف «حکومتی» بیانگر رویکردی متمایز به فقه است که ضمن حفظ غرض اصلی فقه ـ یعنی استخراج احکام رفتار مکلّفان ـ از لحاظ پیشفرضها، قواعد، شمول توأمان حکم و نظریه، لزوم و فرآیند شناخت موضوعات و… با فقه غیرحکومتی (فردی) متفاوت می باشد .⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
🔹 رویکرد فردی به فقه از چند جهت با رویکرد حکومتی به فقه تفاوت دارد:
۱)🔺 غفلت رویکرد فردی از نظریه پردازی و اهتمام رویکرد حکومتی به نظریه پردازی؛
۲) 🔺عدم توجه رویکرد فردی به اهمیت و ضرورت موضوع سازی و موضوع شناسی و در مقابل توجه جدی رویکرد حکومتی به این دو؛
۳) 🔺ارتباط وثیق رویکرد حکومتی با حکومت و توجه این رویکرد به لوازم اجرا شدن احکام در ساختار حکومت و عدم توجه رویکرد فردی به این مهم؛
۴) 🔺رویکرد سیستمی و نظام وار در رویکرد حکومتی و در مقابل رویکرد اتمیک و جزئی نگر در رویکرد فردی؛
۵) 🔺 انحصار مکلفین در رویکرد فردی به خصوصِ آحاد و افراد، و گسترش دامنه مکلفین در رویکرد حکومتی به جامعه، حکومت و افراد؛ و… بر همین اساس پردازش فقه دولت با هر کدام از دو رویکرد فردی و حکومتی، دارای تفاوتهایی در فرآیند و برآیند اجتهاد پیرامون «فقه دولت» خواهد بود.
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
♻️ چیستی دولت اسلامی
#تبیین_تفاوت_رویکرد_فردی_و حکومتی_به_ فقه_دولت👇
🔹 طیفی از طرفداران رویکرد فردی به فقه به صورت مبنائی در حوزه اجتماع و سیاست عموماً و ساختار حکومت و دولت خصوصاً، برای فقه نقشی قائل نیستند. طیفی دیگر اما با پذیرش نقش برای فقه در این حوزه ها، معتقدند فقه صرفاً بیانگر حکم موضوعات این حوزه است، اما در مقام موضوع شناسی نقشی برای فقه و فقیه قائل نیستند.⁉️
✅ بر اساس این دیدگاه اولاً «ساخت موضوع» و ثانیاً «شناخت موضوع» کار فقیه نیست و او صرفاً متکفل بیان حکم موضوعات است. طیف دوم کسانی هستند که موضوع شناسی را جزو عملیات اجتهاد میدانند و در این زمینه از «نظام کارشناسی» موجود و در پیشینه آن از کارشناسان و متخصصان متدین و مذهبی بهره می گیرند.⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز