هود
وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ
ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ ! ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ، [ ﺗﺎ ] ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﻓﺮﺳﺘﺪ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﺑﺮ ﻧﻴﺮﻭﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ ، ﻭ ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ ﺭﻭﻱ [ ﺍﺯ ﺣﻖ ] ﺑﺮﻣﮕﺮﺩﺍﻧﻴﺪ .(٥٢)
وَإِلَىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ
ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻗﻮم ﺛﻤﻮﺩ ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺷﺎﻥ ﺻﺎﻟﺢ ﺭﺍ [ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ]ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ ! ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ; ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺁﺑﺎﺩﺍﻧﻲ ﻛﻨﻴﺪ ; ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم [ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ] ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻭ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺩﻋﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٦١)
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🚫عواقب تلخِ دوری از قرآن
🥀ضعف ما امت مسلمان، عقب ماندگی ما، کج رفتاری های ما، کج تابی های ما در مسائل اخلاقی و زندگی، همه ی اینها ناشی از دوری از قرآن است.
ملت های مسلمان بر اثر حاکمیت طغیانگران و طاغوت ها - که قرآن مخاطبان خود را این همه از طاغوت برحذر داشته است- خونشان مکیده شد؛ نه فقط خون اقتصادیشان، نه فقط منابع حیاتی و معادن زیرزمینی و نفت و امثال اینها، بلکه روحیه ی ایستادگی شان، مقاومتشان، طلب علوّ و عزت در دنیا هم از ملت های مسلمان گرفته شد.
✨مقام معظم رهبری ✨
11 مرداد 1390
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
علی علیه السلام در بیان لحضات احتضار :
ناگاه سکرات مرگ وحسرت از دست دادن آنچه داشتند، بر آنهاهجوم آورددرا این حالت، اعضاء بدنشان سست گردید ودربرابرآن، رنگ خود را باختند. سپس کم کم مرگ در آنها نفوذ کرده وبین آنها وزبانشان، جدائی افکند!
او همچنان در میان خانواده خود باچشم، نگاه میکند وباگوشش، میشنود! در حالیکه عقلش، سالم است وفکرش باقی است! میاندیشد که عمر را در چه راهی فانی کرده وروزگارش را در چه راهی، سپری نموده است! به یاد ثروتهائی که جمع کرده است، میافتد!
همان ثروتی که در جمع آوری آن، چشمها را بهم گذارده بود و از حرام وحلال ومشکوک گرفته، گناه جمع آوری آنها به گردن اوست! حال هنگام جدائی از آن اموال، فرارسیده، در حالیکه این ثروت برای وراث میماند واز آن استفاده کرده وبهره میبرند! راحتی آن برای دیگران وسنگینی گناهش، بر دوش اوست و او در گرو این اموال است! دست خودرا ازپشیمانی به دندان میگزد واین به خاطر صحنه هائی است که در هنگام مرگ، برایش مشخص میگردد.
دراین حالت، به آنچه در زندگی به آن علاقه داشت بی اعتناست! وآرزو میکند، ای کاش آن شخصی که درگذشته بر ثروت او، غبطه میخوردم وبر او حسد میبردم، این اموال راجمع کرده بود!
مرگ همچنان بر اعضایش، چیره میشود! تا آنجا که گوشش همچون زبانش، از کار میافتد! بطوریکه در میان خانواده اش، نمی تواند با زبانش سخن بگوید! وبا گوشش بشنود، پیوسته به صورت آنان مینگردوحرکات زبانشان را میبیند، اما صدای آنان را نمی شنود! سپس چنگال مرگ، همه وجودش را فرا میگیرد! چشم او نیز همچون گوشش، از کارمی افتد وروح از بدنش، خارج میگردد...
@tabyinchanne
🧒چرا دسترسی کودکان به فضای مجازی را محدود کنیم؟
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
❗️ دنیا شناسی در مکتب #علی بن ابی طالب علیه السلام ❗️
✍🏻 روایت شده که در حضور امیر المومنین علیه السلام گروهی مذاکره در پیرامون نسبت دادن #عدل و ظلم به پروردگار می کردند، پس آنحضرت از مکان خود برخاسته و به سوی مسجد آمده و بالای منبر رفت و پس از حمد و ثنای الهی فرمود:
✅ ای مردم! بدانید که خداوند سبحان چون خلق را بیافرید چنان خواست که از نقص به کمال روند و در آداب و فضائل اخلاقی به مقامی شریف و پایه ای بلند و ارجمند رسند،
🔹او می دانست که آنان به کمال مطلوب نرسند جز به آنکه آنچه مفید برای ایشانست و آنچه مضرّ، همه را به آنان بیاموزد،
🔹و آموختن جز به امر و نهی ممکن نباشد، و امر و نهی نیز جز با وعد و وعید راست نیاید،
🔹و وعد و وعید جز با تشویق و تهدید صورت نپذیرد،
🔹و تشویق جز بدانچه دل بدان خواهان است و دیده از آن کامیاب نخواهد بود، و تهدید خلاف آن.
✅ سپس مخلوق را در این جهان منزل داد و پاره ای از لذّات را به آنان بنمود تا بر لذّات پاک آخرت که بهشت است راه یابند، و پاره ای از رنجها و محنتها را در این جهان به ایشان نشان داد تا بدینوسیله بر آلام و ناراحتیها و گرفتاری های آن جهان که عبارت از دوزخ است پی برند و از این عذاب موقّت بر آن عذاب ابدی استدلال کنند،
✅ از این رو است که لذّات این جهان همیشه با سختی و رنج توأم است و خوشی و سرورش با اندوه و غم همعنان.
#امام_شناسی
📚 احتجاج / ترجمه جعفری / ج1 / ص450
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
♨️ معنویت و استعمار فرانو
↩️ترویج معنویت بدون دین
🔷استعمارگران پس از پشت سرگذاشتن ادوار کلاسیک و نوین، امروزه در چهره ای فرانو و در قالب پروژه «جهانی سازی» ، به دنبال مصادره منافع ملتها در جهت اهداف خویش هستند. مهم ترین دغدغه سلطهگران در روند جهانیسازی، همسانسازی ارزشهای فرهنگی موجود در جوامع مختلف، در راستای ارزشهای نظام سرمایه داری است، چراکه در صورت پذیرش گفتمان سرمایهداری از سوی تودهها، این ملتها هستند که منبع قدرت نظام سلطه خواهند بود. از جمله مهمترین منابع تعریف و تولید ارزش در جوامع مختلف، ادیان و آموزههای معنوی آنان است، اما همسانسازی باورهای موجود در #ادیان مختلف که در مواردی همچون اسلام، متضمن ارزشهایی چون عدالتخواهی و ظلمستیزی است.
🔶 یکی از نسخههای نظام سلطه برای پاسخگویی به این نیاز، بهره گرفتن از مدل «معنویتِ بدون دین» است. در #معنویتگرایی بدون دین، افراد با عبور از سطح مناسک و بدون در نظرگرفتن چارچوب حقایق دینی و سنجههایی چون وحی و تفسیر عالمانه آموزههای دینی، صرفاً بر ابعاد اخلاقی و معنوی و در مواردی، تجربیات معنوی موهوم، تمرکز میکنند.
/فرهنگ و ادیان
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
دانشگاهمدافعانحریمولایت
♨️ معنویت و استعمار فرانو ↩️ترویج معنویت بدون دین 🔷استعمارگران پس از پشت سرگذاشتن ادوار کلاسیک و ن
🌀 «معنویت منهای دین »
برشی از کتاب «راهبرد تربیت اخلاقی در قرآن»، به بهانه ی مناظره با حسن آقامیری
🔺یکی از آسیبهای شایع در زمانه ما، سلیقهورزی در نحوه عمل ایمانی است. در دوران پسامدرن، که انسان جدید پس از یک دوره رهایی و رویگردانی از خدا و معنا و دست و پنجه نرم کردن با پوچی و بیمعنایی دوباره به ایمان و معنویت بازگشته و علاقهمند است فطرت معناگرای خود را بار دیگر به رسمیت شناسد و عطش سرشتی خود به خدا و ایمان و معنا را بار دیگر سیراب کند، این آسیب به گستره وسیعی پدید آمده است.
🔺معنویت جدیدی که انسان بدان رجوع کرده دین نیست؛ بلکه فارغ از عملِ تعریفشده دینی، نوعی قرائت شخصی پدید آورده است.
انسان پستمدرن از سویی آزادی را به عنوان تنها ارزش اخلاقی تقدیس میکند و از هرآنچه هوسهای او را محدود و مقید سازد میگریزد. از سوی دیگر بر اساس ندای فطری خود به ایمان و معنویت روی آورده است. با این ترکیب در میدان معناگرایی و ایمانورزی نیز آزادی را راه داده و علاقهمند است آن گونه که خود میخواهد و میپسندد و لذت میبرد معنویتورزی کند.
🔺سالها پیش در یک محیط دانشگاهی جوانی را دیدم که نماز نمیخواند ولی میگفت با خدا رابطه قلبی عمیق و مؤثری دارد. پرسیدم این رابطه دلی و تأثیرگذار چگونه است؟ گفت نیمههای شب خلوتی را برای ارتباط با خدا برمیگزینم، شمعی برمیافروزم و یک آهنگ دلنواز ملایم پخش میکنم. در آن لحظههای ناب، لذت معنوی بینظیری را تجربه میکنم که در هیچ نماز و دعا و زیارتی مشابه آن برایم حاصل نمیگردد. به این نتیجه رسیدهام که از این طریق ایمان خود را جلوه دهم و معنویت خود را تأمین کنم. میخواهم خودم باشم و به ندای درونم توجه کنم.
🔺این نمونهای از جریان معنویت منهای دین است که متناسب با روحیةه انسان امروز، از مناسکِ تعریف شده دینی کاملا آزاد و سکولار گشته است. این ایده جذاب، سیال، فردی و رهاییبخش در ساحت ایمان و معنویت نوعی فرار از ساختارهای بیرونی دینی و ایجاد انضباط دلخواه درونی است.
🔺لازمه این گونه ایمان و معنویتِ خودمحور تکثر گزینههای مشروع معنویتورزی است. در این شرایط مدعیان معنویت و آرامش، در یک فضای اطلاعرسانی آزاد و با ابزارهای متنوع، تعالیم متعددی را عرضه کرده و بازاری از معنویتورزیهای گونهگون و رنگینکمانی را متناسب با سلایق و علایق مختلف پدید آوردهاند تا به گمان خود هر کس بتواند متناسب با شخصیت و نیازش معنویت مورد علاقهاش را پیدا کند.
آنچه تنور معنویت جدید را گرم میکند و بازار آن را پررونق میسازد اولاً پذیرش این نکته است که هرکس باید اعمال معنوی مختص به خود داشته باشد ثانیاً هرکس باید به طور خودآموز وارد بازار معنویت شده و بر اساس سلیقه و ذائقه خود، آنچه برای دردش مناسب تشخیص میدهد خریداری کند و به کار گیرد.
🔺 عمل کردن در قالبهای مندرآوردی و بر اساس تشخیص و خواسته خود، بندگی خدا نیست. نوعی خودپرستی است. زیرا بندگی خدا، اطاعت امر خدا و در بند فرمان او قرار داشتن است؛ (فَافْعَلُوا ما تُؤْمَرُونَ) و چنین عملی بیشتر نشانی از بندگی خواستهها و در بند هوسها قرار داشتن است. این گونه عملها اشباع کاذب معناگرایی انسان و نوعی تخدیر معنوی است. فرد را ارضا میکند، وجدان معنوی او را تسکین میبخشد، لذت و شیرینی و صفای روحانی را به او میچشاند و برای او ابتهاج معنوی فراهم میآورد؛ اما روح ایمان و بندگی خدا در آن وجود ندارد.
⏺ راهبرد تربیت اخلاقی در قرآن، محمد عالم زاده نوری، ص 200، با اندکی تلخیص
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد