🎥 «اگلانتین» و هزاران قصه افتخارآفرین بیتصویر
در گفتوگو با خانم سمیه ذاکری نویسنده و کارگردان
💠بخشی از متن⬇️
روایت پیشرفت ایران
🎥 «اگلانتین» و هزاران قصه افتخارآفرین بیتصویر در گفتوگو با خانم سمیه ذاکری نویسنده و کارگردان 💠بخ
🎥 «اگلانتین» و هزاران قصه افتخارآفرین بیتصویر
در گفتوگو با خانم سمیه ذاکری نویسنده و کارگردان
💠بخشی از متن:
شما تقریبا 31 سالتان بود که وارد این عرصه شدید، نگاه خانواده و مردم چه بود اینکه در آن سن رفتید سراغ مستندسازی و آن هم این موضوعات را انتخاب کردید؟
🔸من آن زمان متاهل بودم و 2 تا هم بچه داشتم. 2-3 سال بود که شروع کرده بودم به کتاب نوشتن و آنموقع داشتم کتاب کلاهسبزها را مینوشتم. بعد هی به همسرم میگفتم اینها را نمی-شود فقط با کتاب به مردم فهماند، باید مستند ساخت. میگفتم من زمان نوجوانی عشق و علاقه زیادی به سینما داشتم که دنبال نشد. او گفت برو بخوان، برو شروع کن به یادگرفتن مستند. گفتم آخر با 2 تا بچه؟ واقعا امکانش نیست. گفت برو من حمایتت میکنم و واقعا با حمایت ایشان بود که من خیلی فشرده توانستم کلاسها را بروم. خیلی سخت بود؛ بچهام کوچک بود بعد میرفتم در کلاسهایی که همه نهایت 20-25 سالشان بود، ولی الان که به آن دوران نگاه میکنم به خودم میگویم دست مریزاد! 2 تا بچه داشتی و هیچوقت کم نیاوردی، نگفتی که وای اینها چقدر جوان هستند و من چقدر عقب هستم. ولی مردم خیلیها تعجب میکنند که من متأهل و مادر هستم. میگویند مستندسازها معمولا یک مدل دیگر هستند و سبک زندگی متفاوتی دارند. تلقی عمومی از حوزه سینما جور دیگری است.
درباره نحوه ورودتان به ساخت مستند اگلانتین و مسائل مرتبط با ساخت آن بگویید.
🔸زمانی که من برای یک سوژه دیگر رفته بودم نیروی دریایی، یک نفر اشاره کرد به ماجرای اگلانتین ولی دوباره بعدش گفت خودمون یک مستند کوتاه ساختهایم و اصلا ولش کن نمیخواهد بسازی. در اینترنت جستجو کردم و گفتم این مستند که میگویی را پیدا نمیکنم. برایم ریخت روی فلش. وقتی آن را دیدم گفتم این که مستند نیست! یک کلیپ ساختهاید، یک موسیقی ورزشی هم رویش گذاشتهاید و به این میگویید مستند. گفت همین کافی است دیگر. گفتم همین کافی است؟ مردم اصلا نمیدانند داستان چیست. من رفتم دنبالش و فقط پیدا کردن آرشیو اگلانیتن، 2 سال طول کشید.
#مریم_حنطهزاده
#قاب_پیشرفت
#دانشمند۱۵
#روایت_پیشرفت
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
روایت پیشرفت ایران
شماره 18 مجله دانشمند منتشر شد سری جدید مجله دانشمند، باسابقهترین مجله دانش و فناوری به زبان فارسی
شماره 18 مجله دانشمند منتشر شد
سری جدید مجله دانشمند، باسابقهترین مجله دانش و فناوری به زبان فارسی با رویکرد «روایت پیشرفت» منتشر شد. مجموعه گفتوگو و یادداشتهایی که در این شماره میخوانیم:
💠 سرمقاله
🔸 رویشی در دل تحریم فرصتها
💠 روایتخانه
🔸 ما واکسن نوترکیب می سازیم
در گفتوگو با ریحانهسادات میرحسنی؛ مدیر پروژه تولید واکسن نوترکیب hpv و آنفولانزا
🔸 زيستفناوری طلاست
روایتی از فراز و فرودهای زیست فناوری کشور در گفتوگو با دکتر مصطفی قانعی
💠 قاب پیشرفت
🔸 میخواستیم خودِ خوبِ خودمان باشیم
گفتوگو با بهنود نکویی از کارگردانان انیمیشن سینمایی بچه زرنگ
🔸 افسانه جومونگ چگونه برای مردم قهرمان میسازد؟
به بهانه استقبال چندین باره مردم از بازپخش سریال افسانه جومونگ
💠 فناوری نرم
🔸 مردم برای مردم
سفرنامه پیشرفت تبریز
💠 کتابخانه پیشرفت
🔸 یارَش؛ جرأتمندی برای امیدواری و کنشگری
گزارش رونمایی از درسنامه یارَش در گیلان
🔸 قهرمانهای معمولیِ هممحل
چند روایت از درسنامه «یارَش»
🔸 چادُرمِلو یا چادِرمُلو یا چادُرمَلو؟
نقدی بر کتاب «برای میلگردها سعدی بخوان»
🔸 کارخانهای که لایق موشک نقطهزن بود
یادداشتی بر کتاب «عملیات احیا»
🔸 آبیِ نفتی
پتکو به روایت دکتر علی عمرانی
🔸 نهضت ادامه دارد
7 دی سالگرد تأسیس نهاد پیشرفت انقلاب «نهضت سوادآموزی»
💠 خبر زیست بوم
🔸 پایان 35 سال وابستگی کاتالیست
و مهمترین و تازهترین خبرهای مرتبط با دستاوردها و تولیدات فناورانه و دانشبنیان کشور
💠 قصههای پیشرفت
🔸 لولههای شگفتانگیز پلیمری
📝همکاران این شماره:
مریم حنطهزاده، تکتم نجفیمنش، زهرا سلیمی، پریسا زارع، نرگسسادات مظلومی، فرناز ايزدبین، الهام نجمی، فروزان ايزدبین، نرجس توکلی، رضا قیومی، سیدحمیدرضا میری، حسن فاطمی، حمید نخعی، علی تقوایی.
مدیرمسئول: محمدحسن روزیطلب
سردبیر و جانشین مدیرمسئول: پژمان عرب
با همکاری موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
مجری طرح: خانه هنر و رسانه پیشرفت
🌐شماره هجدهم مجله دانشمند را میتوانید از دکههای مطبوعاتی سراسر کشور و همچنین سایت انتشارات ایران به آدرس ketabir.com با ارسال رایگان تهیه کنید. شماره تماس برای اشتراک سالانه و سفارش تلفنی 09123969195 - آقای بابایی
#شماره_جدید_دانشمند
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
روایت پیشرفت ایران
🧬 از برق شریف به دکترای بیوتکنولوژی با هدایت مادرم گفتوگو با ریحانهسادات میرحسنی؛ مدیر پروژه تولی
🧬 از برق شریف به دکترای بیوتکنولوژی با هدایت مادرم
گفتوگو با ریحانهسادات میرحسنی؛ مدیر پروژه تولید واکسن نوترکیب hpv و آنفولانزا
💠بخشی از متن:
🔅رشته تحصیلی مادرم علوم آزمایشگاهی بود و تا قبل از اینکه برویم انگلیس، کار میکردند. ولی بعد که شدیم 2 تا بچه، سرشان شلوغ شد و خانه دار بودند. ایشان خیلی برایشان مهم بود ما چه کار میکنیم، چطور درس میخوانیم و در عین اینکه دوست داشتند پزشکی و داروسازی بخوانیم، اما علاقه خودمان را هم در نظر میگرفتند و نمیخواستند تحمیل کنند. وقتی دبیرستان میخواستم بین ریاضی و تجربی، انتخاب رشته کنم ایشان نظرش روی تجربی بود و خودم ریاضی. آخر مرا برد پیش یک مشاور تحصیلی و بعد از ده دقیقه صحبت، مادرم را صدا زد و گفت این خودش میداند میخواهد چه کار کند. از سر این نیست که مثلاً بخواهد به خاطر دوستانش برود ریاضی بخواند. مادرم هم پذیرفت. اما موقع کنکور نشست و تمام دفترچه انتخاب رشته را خواند. در این حین به بیوتکنولوژی پیوسته برخورده بود. بعد بلند شد رفت دانشگاه تهران و آن کسانی را که آنجا درس میخواندند پیدا کرده و صحبت کرده بود تا حال و هوای رشته را درک کند. بعد آمد به من گفت من همچین رشتهای پیدا کردم که هم ماهیت تحقیقاتی دارد و هم می آید به سمت حوزه پزشکی.
🔅خودم هم رفتم کمی تحقیق کردم و به نظرم جالب آمد. واقعیت این است که خودم هم دوست داشتم محیط کار تحقیقاتی را تجربه کنم و گرهی از کار صنعت باز کنم. امتیاز مهم این رشته، این بود که تا دو سال این اجازه را میدهد که انصراف دهی و برگردی رشته قبلیات. وزارت علوم این امکان را ایجاد کرده است. دکترای پیوسته بیوتکنولوژی درواقع یک رشتهی بین رشتهای است که از ریاضیات و تجربی دانشجو میگیرد. PHD direct است. یعنی ارشد و دکترایش در دل خودش است و سیستم جذب دانشجویش هم نیمه متمرکز است. یعنی شما هم این رشته را انتخاب میکنید و هم رشته دلخواه دیگر. بعد یک مصاحبه بیوتکنولوژی برایتان میگذارند، اگر پذیرفته شدید، رشته قبلیتان را انصراف میدهید. من هم انتخاب اولم را بیوتکنولوژی زدم و بعد برق شریف. یک ترم در شریف، برق خواندم تا مصاحبه بیوتکنولوژی انجام شد و شریف را انصراف دادم.
#روایتخانه
#دانشمند۱۸
#روایت_پیشرفت
#زیست_فناوری
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⭕️ میخواستیم خودِ خوبِ خودمان باشیم
گفتوگو با بهنود نکویی از کارگردانان انیمیشن بچه زرنگ
💠بخشی از متن:
در بچه زرنگ از روحیه قهرمانپروری سینمای غرب هم بهرهبرداری کردید. چطور این موضوع را در دل داستان بومی جای دادید؟
🔸اتفاقاً در بچه زرنگ ما برعکس این جریان حرکت کردیم و در نکوهش قهرمانپروریهای معمول فیلمها، قصه را پیش بردیم. یک قهرمان بهصورت کلیشهای باید توانمندیهای ماورایی داشته باشد. باید استایل خاصی داشته باشد، اما در بچه زرنگ در روند داستان حتی قهرمان قصه ما که الگوبرداری اشتباهی هم انجام داده، استایل خاصش را هم کنار میگذارد، چون ما میگوییم آنچه مهم است شناخت دقیق فرد از خود است نه ابزارهای و ادواتی که شاید برای عدهای دستنیافتنی باشد. ما در «هنرپویا» اتفاقاً به دنبال این بودیم که بگوییم قهرمان شدن یک موضوع کاملاً دستیافتنی برای همه است؛ هم آن بچهای که در تهران است و هم آن بچهای که در مرز سیستان زندگی میکند، هر دو میتوانند قهرمان باشند و برای قهرمان بودن نیاز نیست که ادای کسی را دربیاورند یا شبیه به کسی شوند. ما میخواستیم بگوییم قهرمان شدن حاصل شناخت عمیق درونی است.
ادامه⬇️⬇️
روایت پیشرفت ایران
⭕️ میخواستیم خودِ خوبِ خودمان باشیم گفتوگو با بهنود نکویی از کارگردانان انیمیشن بچه زرنگ 💠بخشی از
ادامه:
در فیلم میبینیم محسن باوجود شکستهای مکرر ناامید نمیشود. برای اینکه سینمای کودک در راستای امیدآفرینی و تلاش حرکت کند باید چه کند؟
🔸محسن بر اساس جریان زندگی خود، تصورش این است که با بهدستآوردن یک سری ابزارها و ویژگیها میتواند موفق شود و برای او قابلباور نیست که بینتیجه بودن تلاشهایش به دلیل مسیر اشتباهی بوده که تصور میکرده است. اما محسن وقتی به نقطهای میرسد که ضعف خود را متوجه میشود و با کمک مشغلامرضا بهعنوان یک فرد باتجربه به راهحل میرسد که باید مسیرش را اصلاح کند و در کنار آن اتحاد ایجاد کند. شخصیت اصلی داستان باور دارد که میتواند؛ ولی بار اول مسیر را اشتباه میرود. دوست داشتیم در این اثر به مخاطب کودک و نوجوان بگوییم که تجربهاندوزی هم بخشی از واقعیت زندگیست و برخی از اشتباهات حتماً تجربه و دستاوردهایی دارند.
#قاب_پیشرفت
#دانشمند۱۸
#سینمای_پیشرفت
#تکتم_نجفیمنش
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
مدیر پرواز
یادداشتی بر فیلم سینمایی منصور
💠بخشی از متن:
🔸فیلم سینمایی منصور، با اینکه به نیروی هوایی و سالهای پایانی جنگ میپردازد، بهجای آنکه بخواهد تصویری آشنا از جنگ و شهادت نشانمان بدهد، تقابل دو سبک مدیریتی را روایت میکند. دیدن چنین تقابل سنگینی خارج از دایره سیاست و فرماندهی میدانی جنگ، آن هم در دورانی که بسیاری از ما فکر میکنیم با وجود شرایط خاص و جنگی، مسئولان و مدیران، منفعتها و سلیقههای شخصی خودشان را برای نجات مردم و انقلاب کنار گذاشته بودند، جدید و بسیار جذاب است و بسیاری از کلیشههای ذهنی مخاطب را درهم میشکند.
🔸این آشناییزداییها، در بسیاری از شخصیتهای فیلم وجود دارد؛ منصورِ فیلم(شهید ستاری)، تصویر یک شخصیت ارتشی و با دیسیپلینی که همواره در چارچوبهای سیستم و قوانین حرکت میکند را میشکند و ما میبینیم که او برای رسیدن به اهداف مسئولیتی خودش در شرایط سخت سالهای پایانی جنگ، از سیستمهای ناکارآمد و قوانین و مناسبات نادرست موجود عبور میکند و طرحهای جدیدی ارائه میدهد.
از سوی دیگر، کسانی را یاریگر تیمسار میبینیم که یا جوانهای تکنیسین ساده و سبیلو و یا ارتشیهای سهتیغه هستند. البته همه اینها طوری در فیلم گنجانده شدهاند که حالت نمادین و یا شعاری به خود نمیگیرند اما این واقعیت را به مخاطب یادآوری میکنند که در مسیر رسیدن به اهداف درست و مقاومت در برابر فساد، معیار اصلی عملکرد افراد است و یک مدیر متفاوت، میتواند از نیروهای به ظاهر خنثی، متعهدترینها را بسازد.
🇮🇷 سالروز شهادت تیمسار منصور ستاری
🧬 واکسنسازان خانهبهدوش
گفتوگو با ریحانهسادات میرحسنی؛ مدیر پروژه تولید واکسن نوترکیب hpv و آنفولانزا
💠بخشی از متن:
🔸وقتی الگوهای اولیهمان را طراحی کردیم، دیگر رسیدیم به جایی از داستان که میبایست فرآیندهای روتین تولید طراحی میشد و دیگر امکان برونسپاری کار وجود نداشت. برای همین رفتیم سراغ معاونت که بودجهمان را بیشتر کنند تا بتوانیم تجهیزات و اینها بخریم. به موازات آن رفتیم سراغ دکتر مهبودی (از بزرگان صنعت بیوتکنولوژی کشور که شرکتهای مهمی در حوزه بیوتک نظیر سیناژن و آریوژن را تأسیس کردهاند) و کارهایی را که انجام داده بودیم، اطلاع دادیم.
🔸به ایشان گفتیم ما این سلول را خریدهایم، حالا میخواهیم کشت بدهیم و ازش بانک بگیریم. تجربه هیچکدام از اینها را در سطح صنعتی نداریم. از ایشان خواستیم اجازه دهد برویم در آریوژن این کارها را انجام دهیم. ایشان هم محبت کردند و گفتند اشکال ندارد، بیایید 2-3 هفته با بچههای ما سروکله بزنید، تست کنید و یاد بگیرید و بروید. ولی ما رفتیم و دیگر نیامدیم بیرون. دکتر مهبودی خودش میخندد میگوید اینها یک روزی آمدند که دو سههفتهای بروند، بعد از یک سال دیدم برای خودشان اتاق دارند، کارت میزنند، میروند میآیند ناهار میگیرند، کم مانده یک حقوقی هم از من بگیرند.
🔸این شکلی رفتیم و شروع کردیم و با این منطق که اینها دیدگاه نحوه تولید صنعتی دارند، از زیر ساخت آریوژن استفاده کردیم. همزمان پیش دکتر سلیمانی در تربیتمدرس هم رفتیم و گفتیم کشت را در آزمایشگاه آریوژن انجام میدهیم، ولی برای بقیه کارهایش شما کمک کنید. ایشان هم گفتند من در آزمایشگاهم یک بنچ به شما میدهم، تجهیزات و وسایل هم بروید در کمدها بگردید هرچه پیدا کردید و توانستید زنده کنید، استفاده کنید. بعد چون من از قبل در تربیت مدرس کار آزمایشگاهی کرده بودم میدانستم چه آزمایشگاهی، چه تجهیزی دارد. یک الایزاریدر لازم داشتیم، دکتر سلیمانی گفتند یکی در انبار دانشگاه داریم که ده سال میشود خراب است. بروید اگر درستش کردید، استفاده کنید. رفتیم آن را تعمیر کردیم و راه انداختیم و شد برای خودمان.
#روایتخانه
#دانشمند۱۸
#روایت_پیشرفت
#زیست_فناوری
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
🎥 افسانه جومونگ چگونه برای مردم قهرمان میسازد؟
به بهانه استقبال چندین باره مردم از بازپخش سریال افسانه جومونگ
💠بخشی از متن:
🎞در میان مؤلفههای روایی متعدد سریال جومونگ، آن بخشی که بسیار برجسته میباشد و وجه تمایز روایت سریال شده است، «قصه» میباشد. درواقع نه اینکه سریال جومونگ قصه دارد، بلکه همه سریال جومونگ قصه است! اهمیت این نکته وقتی فهمیده میشود که بدانیم، اشکال اصلی غالب فیلم و سریالها ضعف قصهگویی میباشد و در دورانی به سر میبریم که شاهد فیلمنامههای عرضی هستیم نه طولی! فیلمنامه عرضی یعنی چه؟ یعنی پس از دقایق ابتدایی فیلم که آغاز قصه مشخص میشود دیگر شاهد اتفاق ویژهای که قصه را پیش ببرد نیستیم. دائماً توضیحات اضافی و بدون ضرورتی پیشروی ماست که فیلمنامه را در عرض حرکت میدهد و همین مسئله، مخاطب را خسته میکند.
🎞 بگذارید با ذکر خاطرهای عمق فاجعه را نشانتان دهم! در دوران تحصیل و زندگی در خوابگاه دانشجویی فرصت دیدن سریالهای تلویزیون را نداشتم. وقتی به خانه میآمدم خانواده را در حال تماشای سریال مشهور آن روزهای تلویزیون میدیدم. حالا در هر دورهای یک سریالی مشهور و هر شب پخش میشد. سریال 90 قسمتی بود و من وقتی میرسیدم قسمت 87 بود. از سر کنجکاوی از برادرانم میپرسیدم قصه فیلم چیست و تا حالا چه اتفاقاتی افتاده است. حدود 20 دقیقهای شرح ماوقع میکردند و با هم قسمت 88 را میدیدیم. باورتان میشود من تقریباً همه اتفاقات آن قسمت را میفهمیدم. کمتر پیش میآمد نکته مبهمی برایم پیش بیاید. چرا؟ چون واقعاً قصه کل آن سریال 90 قسمتی، همان 20 دقیقهای بود که برای من گفته بودند، بی کموکاست.
🎞حالا مجدداً جمله ابتدای متن را تکرار میکنم: «در میان مؤلفههای روایی متعدد سریال جومونگ، آن بخشی که بسیار برجسته میباشد و وجه تمایز روایت سریال شده است، «قصه» میباشد. درواقع نه اینکه سریال جومونگ قصه دارد، بلکه همه سریال جومونگ قصه است!» این حجم از قصههای متعدد و متنوع در طول یک سریال، اتفاقی کمنظیر میباشد که در سریال افسانه جومونگ رقم خورده است.
#قاب_پیشرفت
#دانشمند۱۸
#سینمای_پیشرفت
#رضا_قیومی
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند