روایت پیشرفت ایران
📡️ پروژهای بهکلی سرّی که معادلات جنگ را تغییر داد ۲ به مناسبت چهل و سومین سالگرد تأسیس نهاد پیشر
📡️ پروژهای بهکلی سرّی که معادلات جنگ را تغییر داد ۲
به مناسبت چهل و سومین سالگرد تأسیس نهاد پیشرفت "جهاد دانشگاهی"
🔻سامانهای که طراحی شد، دو ویژگی مهم داشت. ویژگی اول مربوط به مخفی نگهداشتن این توانمندی در جبهه خودی، یعنی ظاهر فیزیکی دستگاه بود. دستگاه ساختهشده عیناً همان رمزکنندههای انگلیسی بود که به غنیمت گرفتهشده بودند. به همین دلیل میتوان گفت یک رمزکننده غنیمتی تبدیل به دستگاه نفوذکننده و مختلکننده سیستم رمز گردید و در همان دستگاه قابلیت کشف رمز نیز تعبیه شد. بهاینترتیب در بازدید از تجهیزات سایت شنود و کشف رمز بههیچوجه اثر مشهودی از انجام چنین عملیاتی مشاهده نمیشد.
🔻ویژگی دوم که جنبه نرمافزاری داشت، مربوط به مخفی نگهداشتن عملیات نفوذ از دید دشمن بود؛ عملیات نفوذ بهگونهای طراحیشده بود که کسی قادر به کشف آن نشود. نفوذ با ارسال یک سیگنال مخابراتی یکثانیهای در یکلحظه خاص و هماهنگ با امواج رادیویی مشابه در منطقه صورت میگرفت؛ بهنحویکه کشف وجود چنین سیگنالی در میان حجم زیاد امواج رادیویی غیرممکن بود. با دریافت این سیگنال در گیرنده دشمن، رمزکننده آن مختل میشد و اختلال ایجادشده در حافظه رمزکننده باقی میماند. با ارسال پیام از این رمزکننده، اختلال همچون یک ویروس همراه با پیام به تمام رمزکنندههای گیرندهی پیام منتقل میشد. با هر تماس بعدی این پدیده مانند یک بهمن در سرتاسر شبکه مخابراتی مجهز به این رمزکننده منتشر میگشت.
🔻درنهایت این اختلال با خاموش و روشن کردن رمزکننده از بین میرفت و هیچ اثری از آن باقی نمیماند. به همین دلیل هرچند که سرویس شنود طرف عراقی متوجه یک نوع اختلال در رمزکنندهها شده بود، ولی قادر به کشف مسئله نبود و تصور میکرد اپراتورهای دستگاه در استفاده از رمزکننده درست عمل نمیکنند. به لطف الهی این سامانه با این دو ویژگی اساسی، تا پایان جنگ همچنان باقدرت، تماسهای رمزیشده دشمن را کشف میکردند، بدون آنکه ردی از خود برجای بگذارد؛ همچون شبحی وارد شبکه مخابراتی دشمن شده و پس از مدتی محو میشدند.
🔻سرعت شنود و رمزگشایی در این روش بسیار حیاتی بود. برای مثال، فاصله زمانی بین ارسال دستور رمزشده استفاده از ماسک ضد شیمیایی به نیروهای عراقی تا آغاز بمباران شیمیایی یک منطقه توسط ارتش بعث، کمتر از نیم ساعت میشد. کشف بلافاصله پیام کمک میکرد تا در همین فاصله زمانی، مقدمات عملیات ضد شیمیایی در منطقه ایرانی هم انجام شود. حجم مکالمات محرمانه کشف و ضبطشده از طریق این سامانه بسیار زیاد بود و همواره تعداد زیادی مترجم، بهصورت مداوم پیامها را به فارسی برگردانده و از آنها گزارشهای محرمانهای حاوی اطلاعات نظامی دشمن تولید میکردند و در اختیار فرماندهان جنگ میگذاشتند.
#روایتخانه #دانشمند۱۴
#جهاد_دانشگاهی #فناوری
#جنگال #دانش_بنیان
#حل_مسئله #خودکفایی
#جنگ_الکترونیک #دفاع_مقدس
#روایت_پیشرفت #جهاد_دانشگاهی_شریف
(مجله دانشمند، دوره فروردین ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۳ )
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
روایت پیشرفت ایران
⭕️ «آمادگی برای یادگیری» ۳ سی سال تلاش رسانهای آمريکا برای بهبود فاصله آموزشی از دوران کودکی
⭕️ «آمادگی برای یادگیری» ۳
سی سال تلاش رسانهای آمريکا برای بهبود فاصله آموزشی از دوران کودکی
🔸نوآوری بخش کلیدی موفقیت RTL است. همانطور که چشم انداز رسانه تکامل مییابد، RTL نیز ابزارهای تحلیلمحور خود را توسعه داده و پشتیبانی از ایجاد محتوای چند پلتفرمی و همه جانبه برای کودکان، خانوادهها و مربیان را در اولویت های اصلی خود گنجانده است. بخش مهمی از بودجه سال 2010-2015 طرح RTL برای ساخت و طراحی برنامه «PBS KIDS Measure Up» هزینه شده است که مهارتهای اندازهگیری کودکان 3-5 ساله را از طریق فیلمها و بازیهای مرتبط با برنامههای کودک محبوب تلویزیون عمومی، به کودکان آموزش میدهد.
🔸در برنامهریزی پنجساله 2015 تا 2020، علاوه بر ساخت محتوای جدید در موضوعات قبلی، پرداختن به موضع تشویق کودکان به علمآموزی و استفاده از روشهای علمی برای این کار، موردتمرکز برنامه RTL قرار گرفته است. در برنامه 2020 تا 2025، بر بهدست آوردن سواد کاربردی، تفکر انتقادی، همکاری و کسب دانش و مهارتهای لازم برای «جهان کار» تمرکز شده است. مثلا مجموعه «تو چهکاره میتوانی بشوی؟»، بر توانمندیهای موردنیاز برای آمادگی مشاغل گوناگون تمرکز دارد و به کودکان توضیح میدهد که علایق و سرگرمیهای آنان، چگونه میتواند در انتخاب شغل آینده به آنها کمک کند.
🔸در این سالها علاوه بر توسعه محتواهای مرتبط با دانش و سواد، درصد بالایی از بودجه برنامه RTL بر توسعه ابزارهای آموزشی تطبیقی و شخصیسازیشده تعلق گرفته است. در برنامکهای جدید موبایلی، تحلیلگرهای یادگیری یکپارچهای توسعه داده شده است که میتواند محتوای مورداستفاده کودکان، خانوادهها و آموزگاران را در بستر سکوهای مختلف رصد کند و با تحلیل اطلاعات استفاده و تعامل کودک با محتوا، میزان پیشرفت او را به والدینش اطلاع داده و از طریق برنامکهای مخصوص والدین، توصیههایی را برای حمایت آنها از نیازهای آموزشی کودکانشان ارائه دهد.
🔸همچنین نتایج مطالعات و تحقیقات این دوره، برای توسعه و تولید منابع کمککننده به معلمین مورداستفاده قرار گرفت تا آنها بتوانند رسانههای صوتی آموزشی را، به آموزشهای متداول ریاضی و سواد خواندن و نوشتن کلاسیشان اضافه کنند. ایستگاههای محلی PBS (با عنوان محلههای یادگیری) نیز همچنان، برنامههای حضوری خود برای خانوادههای کمدرآمد را به پیش میبرند.
#ترجمه_تجربهها
#دانشمند۱۴ #ترویج_علم
#آموزش #عدالت_آموزش
#مریمحنطهزاده
(مجله دانشمند، دوره فروردین ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۳ )
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
روایت پیشرفت ایران
🔰 پیشرفت هایی که از دل عملیات بیرون میآمد ۲ خاطرات دکتر حمیدرضا طیبی از چندین سال فعالیت در جهاد دا
🔰 پیشرفت هایی که از دل عملیات بیرون میآمد ۲
خاطرات دکتر حمیدرضا طیبی از چندین سال فعالیت در جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت
🔸بعد از مرحله تعمیر دستگاه های خارجی، بحث این بود که ما باید به کارهای طراحی و ساخت ورود بکنیم. خیلی زود از مرحله تعمیر به مرحله طراحی و ساخت رسیدیم. تازه داشتیم در عرصه فناوری پیشرفت می کردیم که عراق به ایران حمله کرد و جنگ شروع شد. با شروع جنگ، ما روی فعالیتهایی متمرکز شدیم که مرتبط با جنگ بود؛ قسمت لجستیک جنگ، بخش مهندسی جنگ و همچنین قسمت تأمین تجهیزات مورد نیاز نیروهای رزمنده. ما در جهاد دانشگاهی علم و صنعت بیشتر روی ساخت قطعات تجهیزاتی که از دشمن به غنیمت گرفته شده بود، کار میکردیم. چون بعضاً برای استفاده یا نگهداری از تجهیزات غنیمتی نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات آن دستگاه داشتیم. این جنس غنیمتی را از جبههها می آوردند پیش ما، عملکرد دستگاه را تحلیل میکردیم یا یک مهندسی معکوس آگاهانه انجام میدادیم و سپس قطعات مختلفی را که لازم داشت، میساختیم و تحویل مسئولین نظامی میدادیم و آنها میبردند در جبهه علیه خود دشمن استفاده میکردند.
دوران پساجنگ
🔸جنگ که تمام شد، به طور طبیعی حوزه فعالیت جهاد هم عوض شد. برنامهریزیهایی انجام شد که بتوانیم در چند حوزه، کارهای خوب و شاخص انجام بدهیم. ضمن این که برخی از هزینههای ما باید از محل درآمدهایمان تأمین میشد. این برای ما خوب بود؛ به لحاظ این که حتماً باید کارهایمان کاربردی باشد و بعد هم حتماً تجاریسازی شود. حتماً باید پیگیری کنیم که به فروش برسد تا منافع ما تأمین بشود. در این برهه من مدیر گروه برق ـ قدرت جهاد علم و صنعت شده بودم. تلاشمان این بود که بتوانیم در عرصه علم و فناوری کارهای جدید بکنیم. البته اینطور نبود که ما با فضای صنعت کشور بیگانه بودیم و بعد از جنگ تازه وارد صنعت شدیم. همزمان با جنگ، با صنایع هم مرتبط بودیم.
🔸ما در دهه شصت با صنعت نفت ایران ارتباط برقرار کردیم؛ مسئولین آن جا به ما گفتند اگر دستگاه «رکتیفایرِ حفاظتِ کاتُدیک» را بر اساس استاندارد انگلیسی بسازید ما از شما میخریم. استاندارد صنایع نفت ما انگلیسی بود. کارکرد دستگاه «رکتیفایرِ حفاظتِ کاتُدیک» در این است که از پوسیدگی کل سازههای فلزی که شرکت نفت درون خاک دارد، جلوگیری میکند. ساخت آن به لحاظ تکنولوژی، حدود یک سال و نیم طول کشید و دقیقاً آن را بر اساس استاندارد انگلیس (BS) ساختیم. مقداری از تکنولوژی ساخت این دستگاه را طریق از مهندسی معکوس کاملاً آگاهانه به دست آوردیم و مقداری را هم خودمان با تحلیل عملکرد آن فهمیدیم و برای ساختش طرح داشتیم. منطق ما همیشه این بوده استکه هیچ وقت نرویم چرخ را از صفر بسازیم. به هر حال آن موقع نزدیک دو سه هزار دستگاه تولید کردیم و فروختیم.
#دانشمند۱۴ #روایتخانه
#جهاد_دانشگاهی #روایت_پیشرفت
#خودکفایی #سازندگی #حل_مسئله
#دانش_بنیان #علم_در_میدان
#جهاد_سازندگی #بهنام_باقری
(مجله دانشمند، دوره فروردین ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۳ )
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
روایت پیشرفت ایران
📽 موفقیت در فضای بدون تبعیض ۱ مروری بر فیلم ارقام پنهان
📽 موفقیت در فضای بدون تبعیض ۱
مروری بر فیلم ارقام پنهان
💠 زنانِ پیشروی ناسا
🔸فیلم ارقام پنهان( Hidden Figures ) که ساخته آمریکا در سال ۲۰۱۶ است، به زندگی سه زنِ ریاضیدانِ سیاهپوست میپردازد. فیلم از کتابی با همین عنوان اقتباس شده که زندگینامه سه زن پیشروی ناسا را نگاشته است: زندگی کاترین جانسون که فعالیتهای محاسباتی او، جایگاه مهمی در بسیاری از پروژههای کلیدی ناسا داشته است، مری جکسون که اولین مهندس زن سیاهپوست ناسا شد و دوروتی وان که به عنوان اولین ناظر سیاهپوست و یکی از نوابغ زبان فرترن در ناسا شناخته میشود.
🔸این زنان که در دهه شصت میلادی برای ناسا کار میکنند، علاوه بر مشکلات عمومی عدم اعتماد به زنان در ردههای بالای علم ریاضی و مهندسی، با تبعیضهای نژادپرستانه بسیاری نیز روبرو هستند. ایالت میشیگان آمریکا (محل قرارگیری یکی از مراکز ناسا)، حتی در دهه شصت نیز قوانین نژادپرستانه بسیاری داشته است؛ این زنان سیاهپوست، بهرغم تواناییها و استعدادهای علمیشان، حتی در محیط علمی ناسا نیز با جداسازی دستشویی، غذاخوری و حتی ظرف قهوهخوری رنگینپوستان و سفیدپوستها و تحقیرهای روزمره روبرو میشوند. این مسائل در کنار نادیده گرفتهشدن نتایج کاری درخشان آنها، دستمزد پایین و عدم امکان پیشرفت شغلی،آنها را در فشاری دائمی قرار میدهد. اما آنها با پافشاری، تواناییهایشان را در پروژههای راهبردی نشان داده و دیگران را مجبور به پذیرش خود میکنند.
زاویهای نو در روایت یک موفقیت ملی
🔸اگر خط داستان اصلی فیلم ارقام پنهان، تنها به بازنمایی شرایط سخت و تبعیضآمیز و چگونگی تلاش و مبارزه این زنان برای حقوق اولیهشان منحصر میشد، در نهایت به «یکی» از داستانهای متنوع ضدنژادپرستی و ضدتبعیضی تبدیل میشد که این مسائل را از منظر انسانی و یا توسعه فردی به نمایش میگذارند. اما ویژگی متمایز فیلم آن است که نتایج برداشتن موانع و نگاههای تبعیضآمیز جنسیتی و نژادی را به یک موفقیت بزرگِ تاریخی و ملی پیوند زده است و به نوعی، ایده و منظری بالاتر از موفقیت فردی را در روایت داستان این زنان در نظر گرفته است.
🔸دهه شصت میلادی، اوج رقابت یا به تعبیری مسابقه فضایی میان آمریکا و شوروی است و مردمان دو کشور با دقت اخبار مربوط به پیشرفتها و نوآوریهای فضایی را دنبال میکنند. این بار، شوروی در رقابت پیش افتاده و به عنوان اولین کشور توانسته است انسان فضانوردی را به مدار زمین بفرستد. همه در ناسا بر روی پروژه گِلن (gelen) تمرکز کردهاند تا هرچه سریعتر بتوانند فضا را به تسخیر آمریکا نیز دربیاورند (البته با چاشنی دیونمایاندن شوروی و تلاش برای نجات دنیا و ایجاد صلح). نکته متمایز فیلم ارقام پنهان اینجاست که با تغییر برخی از زمانبندیهای واقعی تاریخی، داستان این سه زنِ ریاضیدان را در دل همین رقابت حیثیتی روایت کرده و سرنوشت پروژه را به تواناییهای آنان گره میزند.
#قاب_پیشرفت #ارقام_پنهان
#دانشمند۶ #سینمای_پیشرفت
#مریم_حنطهزاده #فضا #سینما
مجله دانشمند، دوره فروردین ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۳ )
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
روایت پیشرفت ایران
⚠️ پیشرفت هایی که از دل عملیات بیرون میآمد ۳ خاطرات دکتر حمیدرضا طیبی از چندین سال فعالیت در جهاد د
⚠️ پیشرفت هایی که از دل عملیات بیرون میآمد ۳
خاطرات دکتر حمیدرضا طیبی از چندین سال فعالیت در جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت
🔸مدتی که از تولید رکتیفایرِ حفاظتِ کاتُدیک گذشت، دیدیم که بخش خصوصی وارد بازار شد و شروع به ساخت این دستگاه کرد. گفتیم حالا بیاییم روی دستگاههای پیچیدهتری کار بکنیم. دیدیم تمام پروژههای صنعت نفت ایران، پروژههای نیروگاههای ایران و پروژههای حساس مثل نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و پخش، بارهای سیستمهای حساسشان، حتماً باید با UPS تأمین شود. این دستگاهها باید تماموقت در مدار قرار میگرفتند. از آن طرف هم این نگرانی بود که با امکان کنترل UPSهای خارجی، با از کار انداختن اینها، یک پالایشگاه راحت از کار بیفتد.
🔸ما این دستگاهها را تا بیست کیلووات ساختیم اما چون ساخت ایران بود، به شرکت های ایرانی و بزرگترین شرکتهای مناطق نفتخیز بیش از دو کیلووات نمیتوانستیم بفروشیم. یکی از مدیران صنعت نفت که وضعیت ما را می دانست گفت:«ببین! تا اسم یک شرکت خارجی کنارت نباشد نمیتوانی اینها را در صنعت نفت بفروشی. برو یک اسم خارجی کنار خودت بگذار و بیا بفروش!» سال 76 که او این راهکار را به ما گفت، تحقیق کردیم ببینیم بهترین شرکتی که قبل از انقلاب به ایران یو پی اس میفروخته، چه شرکتی است. دیدیم شرکت ارسکین انگلیس است.
🔸من آن موقع دانشجوی دکترای برق دانشگاه براتفورد انگلیس بودم و به آنجا رفتوآمد داشتم. گفتم میروم این شرکت را پیدا میکنم و با رئیسش مذاکره میکنم. با شرکت که آشنا شدم دیدیم اِ! اینها تکنولوژی یک نسل قبل ما را دارند. تازه از خودش هم ندارد، از ایتالیا میگیرد، مارک میزند و به ایران میدهد. مدیر فنی آنجا گفت شما واقعاً UPS بیست کیلووات بر پایه IGBT میسازید؟ گفتم بله. گفت اگر بسازید و واقعاً اثبات شود، ما خودمان از شما میخریم. آقایی به اسم پیتر وینتر را برای ارزیابی به ایران فرستادند. ایشان هم یک گزارش بسیار قشنگی نوشت که «بله من دیدم که اینها صاحب دانش هستند؛ یا میتوانیم از اینها دستگاه کامل بخریم یا دانش فنیاش را بخریم.»
🔸ما خوشحال و خندان این سرتیفیکیت یا گواهی کارشناس انگلیسی را برداشتیم بردیم پیش مدیر نفتی و گفتیم:«بفرما! دیدی گفتیم ما صاحب دانش دستگاههای UPS هستیم؟!» برگشت گفت «تو اصلاً متوجه نمیشوی من به تو چه میگویم. تو باید یک اسم خارجی کنارت باشد تا بفروشی. بدون اسم خارجی نمیتوانی!» آخرش رفتیم به این خارجی گفتیم تو بیا اسمت را کنار ما بگذار و ما یک امتیاز استفاده از برند معتبر به تو میدهیم. گفت من نمیفهمم، تو که صاحب تکنولوژی هستی، چرا اسم من را میخواهی؟
🔸هر چه به او میگفتیم قانع نمیشد. بعد رفت قضیه را به آن مشاورش که قبل از انقلاب برای فروش به ایران به او مشورت میداد گفت، او گفت ایرانیها دوست دارند خرید خارجی بکنند و علتش این است. جالب این که این شرکت انگلیسی، همان دوره برای یکی از پروژههای نفت ما به ایران آمد و همان UPS با تکنولوژی قدیمی را فروخت، ولی ما نتوانستیم UPS جدید خود را بفروشیم. درنهایت با کلی پیگیری و به خاطر سابقه خوبی که در ساخت رکتیفایرهای حفاظتِ کاتُدیک از خودمان به جا گذاشته بودیم، مسئولین شرکت نفت متقاعد شدند که برای ساخت UPS هم با ما قرارداد ببندند.
#دانشمند۱۴ #روایتخانه
#جهاد_دانشگاهی #روایت_پیشرفت
#خودکفایی #سازندگی #حل_مسئله
#دانش_بنیان #علم_در_میدان
#جهاد_سازندگی #بهنام_باقری
(مجله دانشمند، دوره فروردین ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۳ )
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
روایت پیشرفت ایران
📽 موفقیت در فضای بدون تبعیض ۲ مروری بر فیلم ارقام پنهان
📽 موفقیت در فضای بدون تبعیض ۲
مروری بر فیلم ارقام پنهان
🔸همه در ناسا بر روی پروژه گِلن (gelen) تمرکز کردهاند تا هرچه سریعتر بتوانند فضا را به تسخیر آمریکا نیز دربیاورند. رییس پروژه با بازی کِوین کاستنر (که به عنوان نماد آمریکایی خوب در فیلمها شناخته میشود) در جایی از ابتدای فیلم به تیم خود میگوید: «یا همگی با هم به فضا میرویم یا همگی با هم در زمین میمانیم». سپس ما در روند فیلم میبینیم که تلاش گروهیِ متخصصان، تنها زمانی به موفقیت منجر میشود که این «همه» بهصورت واقعی شکل گرفته و ارزش همکاری زنانِ رنگینپوست شناخته میشود. در واقع اینجا افتخار و پیشرفت کشور و هویت جمعی یک ملت، بهعنوان «دلیل» کنار گذاشتن محدودیتهای تبعیضآمیز نشان داده میشود تا مسئله، فراتر از بُعد فردی و صرفا انسانی خود تعریف شود.
پیوند روایتگریِ پیشرفت با جامعه
🔸 منبع اصلی اقتباس فیلم، یعنی کتاب «ارقام پنهان»، در همان ابتدای انتشارش یعنی ۲۰۱۶، خیلی زود تبدیل به یکی از کتابهای پرفروش سال شد. فیلم ارقام پنهان نیز، بدون حضور ستارههای مطرحِ روزِ آمریکا و بدون صرف هزینههای بالا، توانست هم در گیشه و هم در نگاه منتقدان موفقیت بزرگی را رقم بزند. اهمیت و الهامبخشی سوژههای این کتاب به حدی موردتوجه بوده است که علاوه بر فیلمی که در همان سال انتشار کتاب ساخته شده، نسخه مناسبسازی شده کتاب برای کودکان ۸ تا ۱۲ سال و نسخه کمیک آن نیز با فاصله اندک تهیه شدهاند.
🔸باید توجه داشت که سال ۲۰۱۶، دوران ریاستجمهوری باراک اوبامای رنگینپوست است. بررسی آثار سینمایی آمریکا در سالهای ریاست وی، بهخوبی نتایج توجه ویژه به بازروایی مسائل تاریخی تبعیضآمیز نسبت به سیاهپوستان و شعارهای اجتماعیِ روز در حوزه برابری را نشان میدهد. انتخاب و توجه به سوژه زنانِ سیاهپوست ناسا را نیز، نمیتوان بیتأثیر از سیاستها و دغدغههای اجتماعی غالب دانست. بنابراین شاید بیراه نباشد اگر بگوییم در فیلم و کتاب «ارقام پنهان»، این هنرِ روایتگریِ زنده و ناظر به نیازها و شعارهای زمانه است که توانسته با تلاقی دادن «مسئله مهم اجتماعی رفع تبعیض» و «دستاوردهای تکنولوژیک و پیشرفت ملی»، رنگی تازه به یک داستان قدیمی و بارها تکرارشده بزند و دایره تأثیر و الهامبخشی آن را گسترش دهد.
🔸بررسی تجربه موفق این فیلم به ما یادآوری میکند توجه به روح زمانه در روایتگری، میتواند پیروزیهای بسیار قدیمی و حتی کلیشهشده را به دغدغههای امروزِ مردم پیوند دهد، آنها را جذاب کند و معانی تازهای به رخدادها ببخشد . در واقع خودِ «روایت پیشرفت» هم نیازمندِ «پیشرفتِ» است و باید بتواند بر نفوذ و پیشرویِ خود در جامعه، چه از نظر تعداد مخاطب و چه از نظر قدرت سازندگی و امیدبخشی، بیفزاید و روایتی که بتواند میان مباحث پیشرفت و مسائل روزِ سیاسی، جامعهشناختی و روانیِ جامعه، پیوند بهتری برقرار کند، بهتر میتواند در جامعه منتشر شود.
#قاب_پیشرفت #ارقام_پنهان
#دانشمند۶ #سینمای_پیشرفت
#مریم_حنطهزاده #فضا #سینما
مجله دانشمند، دوره فروردین ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۳ )
@daneshmand_mag | مجله دانشمند