.
حمایت عبدالحمید از قاچاق سوخت به خارج از کشور!
فتوا در راستای حال دادن به قاچاقچيان لب مرز بوده :)
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
.
در لیبرالیسم ایرانی، مفاهیم ایرانیزه میشود/ کثیری از لیبرالها از مالیات به عنوان کاری عادلانه دفاع میکنند/ مالیات دخالت سیستماتیک در مالکیت خصوصی افراد است
پرویز امینی، دکترای علوم سیاسی
(در خصوص مناظره موسی غنی نژاد و مسعود درخشان) برخلاف ذهنیتی که از این دو نفر وجود داشت، هر دو سوی مناظره دچار ضعف تئوریک بودند و خطاهای فاحش تئوریک اتفاق افتاد.
وقتی از اقتصاد اسلامی بحث شد که اقتصاد اسلامی چیست بحثهایی مطرح شد که حرف محصل و مشت پرکنی از آن در نمیآمد. یا در آن طرف با نوعی سادهسازیهای تئوریک مواجه بودیم، اینکه همه گفتارها را تقسیم کنیم به لیبرال و کمونیسم و اگر هر کسی از دخالت دولت دفاع کرد کمونیستی است و اگر از مالکیت خصوصی دفاع کرد لیبرال است! به نظر من این شیوه بحث خیلی ناکافی است.
مثلا وقتی اصل 43 و 44 طرح شد از فضای چپ گرایانه صحبت شد و از بنی صدر اسم بردند و یا آقای بهشتی را در این بحث داخل کردند که نشناختن مساله و نشناختن نظرگاه شهید بهشتی است. شهید بهشتی برعکس آنچه گفته شد، به لیبرال بودن و در جناح سرمایه داری بودن متهم بود. شعار می دادند، «بهشتی ریش دارد، یک باغ تو تجریش دارد».
جنبه فقهی و اسلامی و فقاهت در قانون اساسی مثال دیگر است. بخش مهمی از حاضران در مجلس خبرگان قانون اساسی فقها و مجتهدین بودند. مثل مرحوم صافی گلپایگانی و آقای مکارم و اقای موسوی اردبیلی و مرحوم مشکینی و مرحوم منتظری و ربانی شیرازی و ربانی املشی و جوادی آملی و... حضور داشتند
با کلیشههایی که آقای دکتر غنینژاد داشت الان جان رالز هم چپ و کمونیست است. اینها سطحینگری و سادهسازیهای تئوریک است.
به نظر من در لیبرالیسم ایرانی، مفاهیم ایرانیزه میشود و از خاستگاهشان دور میشود و فرمتهایی ساده پیدا میکند. بحث مالکیت و دخالت دولت، دعواهای دهه شصت در دو نگاه فقهی است. بعدها بین دو سنت فقهی اختلاف شد. اینها مناقشاتی تئوریک است و به این معنی نیست که اگر کسی از پایگاه دینی از مالکیت خصوصی دفاع کرد، اسمش راست باشد و اگر از مالکیت اجتماعی دفاع کرد اسمش چپ باشد.
کثیری از لیبرالها از مالیات به عنوان کاری عادلانه دفاع میکنند. مالیات دخالت سیستماتیک در مالکیت خصوصی افراد است. حالا باید اسم این ها را چپ گرایی بگذاریم؟!
نقد محتوایی دیگر، گسستی بود که بین گفتار ها و طرح مسائل و نقطه تمرکز طرفین بحث در نسبت آنچه که می گفتند با واقعیت جامعه بود. یعنی این حرف ها را بزنیم یا نزنیم هیچ نسبتی با جامعه و مسایلش نداشت.
دیگر اینکه بحثها از شرایط و واقعیت اجتماعی عقب بود. وقتی از دکتر درخشان پرسیدند که راه حل شما چیست؟ راه حل مسائل ساختاری را روحیه انقلابی دانست. در اینجا هیچ پیشنهادی نمیشود! روحیه انقلابی را چه کارش بکنیم؟! باید بتوانید طرح تئوریکی بیاورید و عقبه تئوریکی بسازید. سازمان نهادیاش چیست. از آقای دکتر درخشان چنین انتظاری میرود. روحیه انقلابی یعنی چه؟! حرفی مبهم و کلی است.
فرهیختگان
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
.
بازگشت به ریل حکمرانی مجازی
یعقوب ربیعی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اطلاعرسانی از اتصال اینترکانکشن پیامرسانهای داخلی گفته است: «در مرحله اولیه، امکان ارسال پیام یا هر نوع فایلی بین چهار پیامرسان در حالت به روز شده وجود دارد. در حال حاضر نسخه موبایلی فعال شده است و نسخه وب هم به زودی فعال خواهد شد. در این فاز ارسال پیام متنی، استیکر و فایل پیشبینی شده و در مراحل بعدی امکان ایجاد گروه مشترک بین مخاطبان امکانپذیر خواهد بود و مراحل بعد امکان تماسهای صوتی و تصویری قابل دسترس است.»
گزارههای تحلیلی:
1ـ ما در عصری زندگی میکنیم که علاوه بر فضای حقیقی و تعاملات فیزیکی با یکدیگر، شاهد زیست و تعاملات مجازی نیز هستیم. واقعیتها نشان میدهد که این زیست مجازی میتواند از رفتارهای خرد ما در مواجهه با افراد در زندگی شخصی تا نحوه حکمرانی نظامها را مدیریت کرده و گاه با چالش مواجه کند.
2ـ این یک اصل بدیهی و عقلایی است که زمانی که ما با یک پدیده اینچنینی مواجه هستیم باید برای ضابطهمند کردن آن تلاش کنیم. همانگونه که فضای حقیقی جامعه برای تنظیم روابط خویش به قواعدی مانند داشتن چراغ قرمز، حضور پلیس، داشتن نیروهای نظامی و... نیازمند است؛ این حوزه هم به برخی موارد شبیه آن نیاز دارد.
3ـ البته این را باید مد نظر داشت که آنچه گفته شد صرفاً سلبی نیست بلکه به حوزه ایجابی نیز نیازمند است. ما باید بتوانیم علاوه بر اینکه در برخی مواقع ناگزیر محدودیت هایی را وضع میکنیم در کنار آن یک توانمندی یا جاذبهای را نیز خلق کنیم. دافعه مجازی نیازمند جاذبه مجازی نیز هست و الا منجر به نارضایتی جامعه خواهد شد که باید مورد توجه دولتمردان و متولیان امر قرار گیرد.
4ـ حرکت اخیر یعنی اتصال پیامرسانهای داخلی را باید یکی از موارد معدود حرکتهای ایجابی در زیست مجازی و حکمرانی در کشور دانست که علاوه بر قابل تقدیر بودن باید تداوم و تسری یابد.
با رشد و توسعه زیست مجازی ما نیازمند یک فعالیت پیشینی، آیندهپژوهانه و پیشگیرانه هستیم؛ یعنی قبل از اینکه پدیدهای وارد کشور شود آن را رصد کرده، در گام دوم نقایص و قوتهای آن را احصا کرده و در گام سوم نقایص را برطرف و نقاط قوت را براساس نیازهای بومی جامعه بومیسازی کنیم. این کنشگری فعال در مقابل کنشگری منفعلانه میتواند به ما در تنظیم قواعد مجازی و حکمرانی در این حوزه به ما کمک شایانی کند؛ امری که هر چند دیر ولی یک اقدام ضروری است.
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ گزاره "اقتصاد باید رعایت منافع مستضعفان -یعنی عدالت اجتماعی- را درنظر بگیرد"؛ چگونه گزاره ای علمی است؟!
۱- علم، کشف حقایق و هست هاست. پس هر چیزی که به "حقیقت قابل کشفی" رسید، "علمی" است. یعنی قابل "بحث علمی" است نه صرفاً "قبول ارزشی و هنجاری".
۲- عدالت، "رعایت استحقاق ها"ست. رسیدن محروم شدگان به حق شان، عدالت است.
۳- "استحقاق"، تابع "وضع طبیعی" است نه "صرف جعل و اعتبار"!
وضع طبیعی گوسفند (از دندان تا هاضمه) "سند واقعی" برای استحقاق علف است. "وضع طبیعی انسان" (با فکر و اختیار و...) "سند واقعی" برای حق بیان، رأی و...است. لذا قابل بحث بین المللی و برون فرهنگی است.
⬅️ از اینرو استحقاق ها (و بالتبع عدالت) ، "قابل کشف" در "واقعیت عینی و اجتماعی" است.
"ارزش" شدنش (حُسن عدل) هم از باب "تطابق آراء عقلاء" و از "بدیهیات" است.
* * *
۴- در یک جامعه، انسانها در وضع اوّلی، شبیه هم اند؛ پس "فرصت برابر داشتن"، "حقی مبتنی بر واقعیت" آنهاست.
۵- "محرومیت های صناعی و ساختاری"، خلاف وضع طبیعی جامعه، پس "غیر علمی" است! بالعکس، رفع آن ساختارهای ناعادلانه، "لحاظ وضعیت طبیعی اجتماع" و کاملا "علمی" است.
۶- فرصت سازی برای "ورود خیل محرومین به تولید و توزیع"، قطعا "بزرگتر شدن کیک اقتصاد" و بالتبع "رشد و پیشرفت" را موجب می شود.
یعنی: عدالت=پیشرفت یا "پیشرفتِ مردم پایه" = عدالت.
"اقتصاد مردمی" در مقابل "اقتصاد دولتی" و "اقتصاد خصوصی"، دقیقا همین را میگوید: پیشرفت مردم پایه = عدالت!
#شهید_مطهری
محسن قنبریان
#لبیک_یا_خامنهای
__
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
12.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- غیبت امام(ع)، فقط یک زمان نیست؛ یک "زمانه" است!
- جهان نیز فقط یک مکان نیست؛ یک "مکانت" است! دنیای فیزیکال پیرامون ما انسانها، "یک جهان اجتماعی" را هم در خود (یا بر خود) دارد که غیر انسانها فقط در آن دنیای فیزیکال با ما شریکند.
- جهان اجتماعی، مجموعه "اندیشه ها" و "انگیزه ها"، "ادراکات" و "تحریکات"، "افکار" و "امیال" ما را شکل دهی و "منتظم" می کند.
- این جهان اجتماعی می تواند پرده ای از غیبت بگیرد یا پرده ای بر آن بیفزاید! بستگی به آن "نظام اندیشه و انگیزه" ای که به ما می دهد دارد!
یعنی می تواند ما را "هدایت" یا دچار "تیه" کند!
- بشارتها را در "تقویم"، تفسیر نکن و به "توقیت" دچار نشو!
آنرا در "زمانه و مکانت ظهور" ببین!
نگرانِ "سَهِّل مَخرجَه و اَوسِع مَنهَجَه" باش!
جهان اجتماعی ای که پرده های غیبت را می کاهد و ظهور را نزدیک می کند؛ یا برآن می افزاید!
✍ محسن قنبریان
ویدئو؛ برشی کوتاه از سلسله بحث وارثان کرب و بلا
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
.
سلفی شهادت
روحانی اولی از چپ شیخ سجاد شهرکی، دومی سید علی هاشمی، سوم شهید سردار سلیمانی، چهارم ایت الله سلیمانی
شهید شهرکی و شهید موسوی در حوادث اخیر در سال 1401 در زاهدان به شهادت رسیدند و اکنون آیت الله سلیمانی ....
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
6.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
جزئیات جدید از توقیف نفتکش متخلف در آبهای دریای عمان
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
25.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
ویدیو /پایان حکومت اردوغان نزدیک است؟
جیمی کار لیندسی استاد دانشگاه London School of Economics توضیح می دهد
#زیرنویس_فارسی (۱۳:۲۰ دقیقه)
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
.
رهبران حسینیون آذربایجان در ایران از پشت خنجر خوردند
اينكه خودمون رهبران حسينيون رو براى خشنودى آذربایجان دستگير كرديم مثل اينه كه خودمون رهبران حشد رو براى رضايت آمريكا و رهبران حزبالله رو براى خرسندى اسرائيل دستگير كنيم.
«ایلجــــان»
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
.
#تکنیک_مدیریت_قهر
وقتی زنِ خانه #قهر یا لج بازی میکند اصلا نباید انتظار داشته باشد که عکسالعمل شوهرش طبق میل او باشد. زیرا درست برعکس انتظار زن، مرد خودش را کنار میکشد و مثل همسرش رفتار میکند.
زمانی که یک زن فکر میکند شوهرش باید از او معذرت خواهی کند نباید با #سکوت و یا رفتار خشمآلود، نارضایتی خود را نشان دهد. بلکه باید با شوهرش #حرف بزند، مشکلش را با او در میان بگذارد و به او بگوید که چه موضوعی او را ناراحت کرده است.
هنگام در میان گذاشتن مشکل خود با شوهرتان، داد و قال نکنید، منطقی حرف بزنید، ابتدا چند جملهای که مانع گارد گرفتنش میشود بگویید تا بتوانید گفتگویی مفید و مثبت داشته باشید. مثلاً بگویید: من به کمکت نیاز دارم، میدونم که میتونی مشکلمو مثل همیشه حل کنی، خوبیهای زیادی داری ولی سر یک قضیه از دستت ناراحتم و ....
به هیچ وجه، در ابراز نگرانی خود مبالغه نکنید مثلاً نگویید تو اصلاً به فکر من نیستی، تو هیچ وقت درکم نمیکنی، تو همیشه این کار رو تکرار میکنی و ....
چرا که مبالغهگویی در ابراز ناراحتی (گرچه حق با شما باشد) عامل تشنّج و مشاجرهی بیشتر است و مردها را از کوره به در میکند.
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- موسیبنعیسی انصاری گوید:
«روزی پس از اینکه نماز عصر را با پیامبر (صلی الله علیه و آله) به جماعت خواندیم درکنار علیّبنابیطالب (علیه السلام) نشسته بودم که شخصی نزد علی (علیه السلام) آمد و گفت: «ای اباالحسن (علیه السلام)! به خاطر کاری نزد تو آمدم و میخواهم برای انجام آن همراه من نزد کسی بیایی».
علی (علیه السلام) به او فرمود:
«بگو (مشکلت چیست)»؟
آن مرد گفت: «من در خانهی شخصی زندگی میکنم که صاحبخانه در آن درخت خرمایی دارد، وقتی باد میوزد یا پرندهای بر آن درخت مینشیند، از آن درخت خرما بر زمین میافتد و من و فرزندانم از آنها میخوریم بدون آنکه برای انداختن خرما، چوبی به درخت بزنیم یا سنگی بهسمتش پرتاب کنیم، این وضع از وقتیکه خرمای درخت، نارس است آغاز میشود و تا وقتی که به رُطب تبدیل شود و بخشکد ادامه مییابد، بیا و از وی بخواه که مرا حلال کند».
علی (علیه السلام) فرمود: «مارا نزد او ببر».
من نیز برخاسته و همراه هم نزد آن مرد رفتیم، امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به او سلامکرد، او نیز به حضرت (علیه السلام) خوشامد گفت و از آمدن ایشان شادمان و خرسند شد.
آنگاه به حضرت (علیه السلام) عرض کرد: «ای اباالحسن (علیه السلام)! برای چهکاری به اینجا آمدهاید»؟
علی (علیه السلام) فرمود: «برای انجام کاری نزد تو آمدهام».
عرض کرد: «انشاءالله به مقصودت خواهی رسید، آن چه کاری است»؟
فرمود: «این مرد که در خانهی تو در فلان محلّه ساکن است، میگوید: در آن خانه، درخت خرمایی است که هنگام وزش باد و نشستن پرندگان بر آن، از وقتیکه خرما نارس است تا وقتی که به رطب و خرمای خشک تبدیل میشود، خرما بر زمین میافتد بدون اینکه این مرد به آن سنگی پرتاب کند یا چوبی به آن بزند، از تو میخواهم که وی را از این بابت حلال کنی».
آن مرد نپذیرفت و علی (علیه السلام) برای بار دوّم خواستهی خود را تکرار کرد و بر این خواسته اصرار نمود، ولی باز هم آن مرد نپذیرفت، تا اینکه حضرت (علیه السلام) به وی فرمود: «به خدا سوگند! من از جانب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برایت ضمانت میکنم که آن حضرت (علیه السلام) بهجای این درخت، باغی در بهشت به تو عنایت کند».
ولی اینبار نیز نپذیرفت. کمکم به غروب آفتاب نزدیک شدیم که علی (علیه السلام) به وی فرمود: «آیا آن خانه را در برابر فلان باغم به من میفروشی»؟
آن مرد گفت: «آری و گفت: «خدا و موسیبنعیسی انصاری را بر خود گواه بگیرکه آن باغ را در برابر این خانه به من فروختی».
علی (علیه السلام) فرمود: «آری! خدا و موسیبنعیسی انصاری را گواه میگیرم که آن باغ با همهی درختان، نخلها و میوههایش را در مقابل این خانه به تو فروختم».
علی (علیه السلام) که فکر نمیکرد او چنین کاری انجام دهد (برای اطمینان بیشتر) پرسید: «آیا تو این خانه را با هرآنچه در آن است، در برابر آن باغ به من فروختی»؟
آن مرد گفت: «آری! خدا و موسیبنعیسی را گواه میگیرم که من این خانه را در برابر آن باغ به شما فروختم».
آنگاه علی (علیه السلام) رو به آن مرد (مستأجر) کرد و فرمود: «برخیز و خانه را تحویل بگیر! خداوند آن را برای تو مبارک گرداند و از هماکنون برای تو حلال است».
در اینهنگام وقت نماز مغرب فرا رسید و صدای اذان بلال به گوششان رسید، جملگی بهسوی نماز شتافتند و نماز مغرب و عشا را همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله) بهجا آوردند و هریک به خانهی خودش رفت.
صبحگاهان در نماز جماعت پیامبر (صلی الله علیه و آله) شرکت کردند. پس از نماز صبح، آن حضرت (علیه السلام) مشغول خواندن تعقیبات شد، در همان حالِ خواندن تعقیبات، جبرئیل از جانب خدا برای حضرت (صلی الله علیه و آله) وحی آورد. [پس از پایان وحی] پیامبر (صلی الله علیه و آله) رو به اصحاب کرد و فرمود:
«چهکسی شب گذشته کاری انجام داده است که خداوند دربارهی آن وحی فرستاد؟ آیا کسی به من خبر میدهد یا من به او خبر دهم»؟
امیرمؤمنان علی (علیه السلام) عرض کرد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! شما برای ما بازگو کنید»!
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «آری! جبرئیل نازل شد و از جانب خدا به من سلام رساند و گفت: امیرمؤمنان علی (علیه السلام) دیشب کار مهمّی انجام داده است، من از دوستم (جبرئیل) پرسیدم: «چهکاری»؟
جبرئیل گفت: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بخوان!
گفتم: چه بخوانم»؟
گفت: «بخوان: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشی وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّی وَ ما خَلَقَ الذَّکَرَ وَ الْأُنْثی إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّی... وَ لَسَوْفَ یَرْضی».
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
این اعتراف تاریخی مدیر دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامهوبودجه را به عنوان بانی اصلی حذف ارز ترجیحی و مخالف افزایش دستمزد کارمندان و کارگران ثبت کنید!
*تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود*
محمد جعفری، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه: سازمان برنامه مخالف افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال گذشته بود، در حالیکه تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود!
علت اصلی تورم حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ ارز بود.
سیدامیرحسین حسینی
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
___
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan