♦️آیا از گوشت حیوانات استفاده کنیم؟
♦️بخش چهارم: ادامه جوابهای استاد رضایی بیرجندی به اشکالات استاد درایتی.
🔻و اما سوره مائدة آیه ۲۷ در جریان قربانی هابیل:
📌وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ .
"قربانا" از قرب می آید و مراد مطلق عمل بوده یعنی عملی که موجب تقرب شود و کشتن گوسفند مراد نیست.
📎لازم به ذکر است در قربانی کردن مابازاء حضرت اسماعیل نیز، مراد قربانی کردن ابراهیم نفس خودش بود نه اینکه گوسفندی را بجای اسماعیل ذبح کرده باشد. در آیه ی مورد بحث هم سخن از ذبح گوسفند به جای اسماعیل نیامده است.
🔻و اما در مورد من و سلوی در آیه ی 57 سوره¬ی مبارکه ی بقره:
📌وَ ظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ وَ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوَى كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ مَا ظَلَمُونَا وَ لٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ.
مراد از "السَّلْوَى" پرنده نمی باشدبلکه "من" و "سلوی" هر دو یک نوع طعام بوده است، زیرا اگر من و سلوی دو نوع غذا می بود معنا نداشت بنی اسرائیل بگویند: لن نصبر علی طعام واحد! لذا معلوم میشود یک نوع غذا بوده است.
🔍اما من و سلوی چیست؟
"من" قطعا نوعی شیره درخت است و "سلوی" عسل خاص است و هر دو چون شیرین هستند و یک مزه را دارند گفته شد بر طعام واحد صبر نمی کنیم.
📌"استبدال" در "أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْر" به معنای تبدل گوشت خوری به گیاه خواری نیست، بلکه به معنای نهی از تنوع خوردن و ترکیب خوری است که برای سلامت انسان مضر است.
🔻و اما در مورد "لحما طریا" در آیهی ۱۴سوره نحل:
وَ هُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيّاً وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَ تَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ .
"طریا" قید احترازی است و به معنای تازه است و منظور برای کسانی است که در کنار دریا زندگی میکنند زیرا در آن منطقه شرایط کشاورزی کم است و خوردن گوشت تازه ماهی از باب ضرورت است نه اینکه کنسرو کنید و آبزیان را تبدیل به خوراک دام بکنید و به حیوانات بدهید.
🔻در سوره حج آیه ی 34:
وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكاً لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلٰهُكُمْ إِلٰهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ .
مراد از رزقهم، روزی کردن و استفاده کردن است نه خوردن، و بشارت بده مخبتین را نه کسانی که مثل گرگ میدرند و گوشت میخورند.
کما اینکه مقصود از "جمال" در سوره ی نحل آیه 6 که می¬فرماید: "وَ لَكُمْ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَ حِينَ تَسْرَحُونَ" همان روزی کردن مراد است و حتی اصطلاحا [ به مطلق استفاده کردن از چیزی، خوردن گفته می¬شود مثلا] گفته می¬شود کوه خوار و زمین خوار و ..
ادامه دارد...
🆔https://eitaa.com/fiqh_osoul_Innovations
🆔https://t.me/fiqh_osoul_Innovations
Admin: @Vahidi_m313
نظر جناب علی اکبر حقانی (از اعضاء کانال) در خصوص مطالب فوق:
سلام علیکم
پیرامون جوابیه استاد درایتی حفظه الله به آقای بیرجندی
👈 و این موارد چطور است؟
1 ) ال وارده بر " الدماء " چه نوع است؟
واضح و مبرهن است که مراد ریختن خونهای به ناحق است. ( روایات ذیل آیه مخصوصا در تفسیر شریف البرهان )
که می توان گفت این حرف ملائکه دو زاویه دارد.
الف) مشاهده قبلی ها.
ب) مشاهده آینده (عاشورا)
3 ) بر فرض محال که ریختن خون مذموم باشد.
چطور تسری داده می شود به مصرف گوشت؟
در ساخت مجسمه و نگه داری آن، اگر قائل باشیم که ساخت آن حرام ولی نگهداری اش اشکال ندارد.
[در نتیجه]
سراسر قرآن فریاد میزند که نیاز به مبین و مفسردارم.
(مثال بارزش حروف مقطعه [و توصیه به ثقلین و جدا نبودن این دو ثقل از یکدیگر])
پس لطفا برای فهم قرآن اینطور نباشیم که به مغز خودمان فشار بیاوریم.
♦️آیا از گوشت حیوانات استفاده کنیم؟
♦️بخش پنجم: ادامه جوابهای استاد رضایی بیرجندی به استاد درایتی.
🔻در سوره یس آیه ۷۲: وَ ذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَ مِنْهَا يَأْكُلُونَ،
" مِنْهَا يَأْكُلُونَ " جمله خبریه است و مراد از اکل خوردن مستقیم نیست بلکه استفاده کردن است، کما اینکه عرب جاهلی خون و گوشت میخوردند
🔻در سوره حج آیه ۲۸ نیز که میفرماید: لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ.
مراد از عَلَى مَا رَزَقَهُمْ استفاده کردن است یعنی خودتان بخورید تا اگر خوب بود به فقیر هم بدهید که این هم از باب ضرورت است.
🔍لذا این آیات هیچ کدام دلالت بر گوشت خوری نمی کند.
📌اما اشکالاتی که استاد درایتی به آنچه که ما در بحث شیر و لبنیات گفتیم را اینگونه پاسخ میدهیم که:
🔻در سوره نحل آیه۶۶: وَ إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خَالِصاً سَائِغاً لِلشَّارِبِينَ.
سائغ به معنای جایز است، همانند عسل که فیه شفا است و به عنوان دوا خوردن آن اشکال ندارد، لذادر شرایط خاص و ضرورت خوردن شیر اشکال ندارد، در گوشت هم همین است که به عنوان دوا جایز است نه به عنوان غذا ، ضمن اینکه آیه در صدد عبرت گیری بوده است و ما اصل سقی را منکر نمی شویم.
📝[این نکته نیز قابل توجه است که] الان چه چیزی را به عنوان شیر به خلق خدا میدهند و چه تزریقاتی به حیوانات شیری میشود که این همه بیماری به وجود آمده است . بله اگر حیوان شیرش را بچه اش خورد و زیاد آمد و ضرورت ایجاب کرد شما هم بخورید.
🔻 در سوره نحل آیه ۸۰:
وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَناً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعَامِ بُيُوتاً تَسْتَخِفُّونَهَا يَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَ يَوْمَ إِقَامَتِكُمْ وَ مِنْ أَصْوَافِهَا وَ أَوْبَارِهَا وَ أَشْعَارِهَا أَثَاثاً وَ مَتَاعاً إِلَى حِينٍ.
"من جُلُودِ الْأَنْعَامِ بُيُوتاً" اگر بمیرند هم میشود از پوست شان استفاده کرد و ارتباطی به کشتن حیوانات ندارد.
🔻[توجه داشته باشید قرآن برای حیوانات چه جایگاهی قائل شده است ]در سوره أنعام آیه ۳۸: وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ.
خداوند برای حیوانت حشر قائل شده است، اما ما مانند کفار و بعضی از غربیها نیستیم که حیوانات را شی بدانیم (که حتی در 8 ایالت آمریکا ازدواج با حیوانات را رسما جایز میدانند) و جایگاهی برای آنها متصور نباشیم.
خداوند اینگونه این کفار را توصیف کرده است که:
إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَ النَّارُ مَثْوًى لَهُمْ.
آنها مانند حیوانات میخورند.
📎4 مرتبه در قرآن کلمه فلینظر آمده است که دومرتبهی آن به صورت مستقیم و دقیق توجه به غذا دارد.
📌حضرت امیر (علیه السلام) نیز در نهج البلاغه می فرمایند:
فَانْظُرْ إِلَى مَا تَقْضِمُهُ مِنْ هَذَا الْمَقْضَمِ فَمَا اشْتَبَهَ عَلَيْكَ عِلْمُهُ فَالْفِظْهُ وَ مَا أَيْقَنْتَ بِطِيبِ وَجْهِهِ فَنَلْ مِنْهُ
یعنی اگر در ابعاد گوناگون، غذایت طیب بود، بخور.
📎باید به این مطالب دقت کرد و به نظر ما کسی از گذشتگان در این موارد کاری نکرده است و همینطوری این آیات را تفسیر کرده اند.
🖊به نظر ما با توجه به مهندسی کتاب وسائل شیخ حر که 20 جلد است 2 جلد آن اطعمه و اشربه است ولی با وجود این همه درس خارج در قم و مشهد و سایر حوزهای علمیه چند درس خارج به این بحث پر اهمیت میپردازند؟
📌تا این بحث واضح نشود طبق آیه: يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحاً إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ. نمیشود عمل صالح انجام داد.
📎در سوره بقره آیه ۱۷۳: إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لاَ عَادٍ فَلاَ إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛
از" مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ " فهمیده میشود که هر چه اهلیت با خداوند نداشته باشد حرام است و این همه کشتار و خون ریزی اهلیت با خداوند ندارد!
🌺خداوندی که "الرحمن علی العرش استوی"
🌺خداوندی که اینقدر مهربان است اجازه این همه کشتار را میدهد؟!
ادامه دارد ...
🆔https://eitaa.com/fiqh_osoul_Innovations
🆔https://t.me/fiqh_osoul_Innovations
Admin: @Vahidi_m313
📢کانال موجود جهت تبادل نظر بین طلاب و فرهیختگان گرامی در خصوص مباحث نوظهور و بدیع در حوزه فقه و اصول است.
📌منتظر نظرات اعزه در خصوص مطالب بارگذاری شده در کانال و یا ارائه ی مطالب نو از جانب دوستان هستیم.
Admin: @Vahidi_m313
هدایت شده از موسسه پژوهشی دانشوران
🔷 نشر نوآوریهای فقهی و اصولی
🔸 مؤسسه پژوهشی دانشوران به منظور ایجاد تحول در فقه و دانشهای وابسته به آن، یادداشت های حاوی نوآوری در فقه و دانشهای وابسته به آن، نظیر اصول فقه، فلسفه فقه، فلسفه اصول فقه، رجال، حدیث و تفسیر را منتشر می کند.
🔸 برای انتشار یادداشت شما در کانال «نوآوریهای فقه و اصول»، متن یادداشت را برای ادمین ارسال کنید.
🔸 یادداشت می تواند مشتمل بر نوآوری خود شما باشد یا تقریری از مباحث استاد شما باشد که به نام شما و ذکر نام استاد منتشر خواهد شد.
🔸 به یادداشتهای نوآورانه، حق الزحمه تعلق می گیرد.
🆔 https://eitaa.com/fiqh_osoul_Innovations
♦️آیا از گوشت حیوانات استفاده کنیم؟
♦️بخش ششم: ادامه پاسخهای استاد رضایی بیرجندی به استاد درایتی.
🔻سوره مبارکه انعام آیه 121: وَ لاَ تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ وَ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ .
⁉️یعنی واقعا چاقو را روی گردن حیوانی که هوش و استعداد و احساس و عواطف دارد بگذاریم و بسم الله بگوئیم و بکشیم و بخوریم؟!
❗️این با هندسه رحمت و مهربانی خداوندی که "کتب علی نفسه الرحمة" و خداوندی که رحمتش همه عالم را فرا گرفته است سازگار نیست!
🔎چرا اینقدر در روایات تاکید شده است که فرزند خود را به قصاب نسپار ، قصاب رحمت از او دور میشود.
📌گوسفندی که شاخ خورده و یا از ارتفاع افتاده و... ما بلافاصله سرش را میبریم ، گوشتش را به آزمایشگاه میفرستیم و نتیجه حاصل می شود که کاملا سالم است اما خداوند میگوید نخورید و حرام است چرا؟
زیرا بنا بر گوشت خواری نیست.
🔎کما اینکه در شرح حال حضرت امیر علیهالسلام بیان شده است که حضرت امیر" لایاکل من اللحم الا قلیلا " در اینجا نکره در سیاق نفی مفید عموم است و یقول در متن روایت مفید استمرار است.
📌"روایت لا تجعلوا بطونکم مقابر الحیوان" با گوشت خواری منافات دارد! بعد ما میخواهیم با گوشت خواری به خدا نزدیک بشویم؟
🔻در سوره حج آیه ۳۷: لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَ لاَ دِمَاؤُهَا وَ لٰكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ.
📌"لن" برای نفی تأبید است، انسانیت و تقوا به خدا میرسد. واقعا انسانیت با این سفک دماء چگونه قابل جمع است؟
📌حضرت امیر در نامه خود به مالک می توانست بگوید مراقب خون انسان باش ولی به صورت عموم فرمودند.
📌و در جای دیگر حضرت مراعات کردن حال حیوانات را بیان میکنند و اینکه حضرتش پر کاهی را به ظلم از دهان مورچه ای نمیگیرد.
🖊تعابیری علامه طباطبایی دارند که" کیف امر بقتل الحیوان و الرحمة تعباه" این عمل از رحمت خداوند به دور است البته علامه جوابی نیز میدهند که ما آن جواب را قانع کننده نمی دانیم.
🖊این آیه ی تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لاَ يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِي الْأَرْضِ وَ لاَ فَسَاداً وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ﴿83﴾ این آیه را چگونه با این همه خون ریزی میتوان توجیه کرد؟ در حالی که یک چیز کوچک در نظام خلقت را نباید خراب کرد.
🖊این همه آیات متعدد که دال بر خوردن از زمین است و ما توجه لازم را به طعام خودمان نداریم.
☑️سیره اهل بیت علیهم السلام نیز طبق فرمایش حضرت امیر (علیهالسلام) بر این بوده که گوشت نمیخوردند
☑️مانند حضرت موسی که از خداوند نانی را درخواست کرد
☑️و یا حضرت داود که یک گرده نان میخورد
☑️و حضرت عیسی از آنچه را که از زمین میروئید میخورد تا موجب شکوفائیش بشود.
☑️و پیامبر درهمی را برای گوشت نداد.
📝قرآن هدف این غذا خوردن را یک عرفان دانسته است این هدف نباید با خوردن های بعضی چیزیها گم بشود.
ادامه دارد...
🆔https://eitaa.com/fiqh_osoul_Innovations
🆔https://t.me/fiqh_osoul_Innovations
Admin: @Vahidi_m313
♦️آیا از گوشت حیوانات استفاده کنیم؟
♦️بخش هفتم: اشکالات استاد درایتی به استاد رضایی بیرجندی نسبت به پاسخهای مطرح شده از ناحیه ایشان.
📌اولا باید بگوییم : مطالب جناب آقای رضایی بیرجندی متفرق و خارج از موضع بحث بود زیرا بحث ما حکم خوردن گوشت با توجه به آیات بود.
لذا بحث از نوع تغذیه و خوراک دام و سایر مطالب دیگری که فرمودید خارج از محل بحث می باشد کما اینکه کرارا بیان کردیم که افراط و تفریط در هر امری نکوهیده است همانند پرخوری و زیاد گوشت خوردن ، محل بحث ما پرخوری نیست.
🔍بحث ما در این است که خوردن گوشت (با صرف نظر از ضرورت) از منظر دین و آیات سفارش شده یا نهی یا کراهت دارد ؟
📌مجددا متذکر می شوم که نباید قرآن را تفسیر به رای کرد همچنان که حضرت امیر المومنین در خطبه 147 نهج البلاغه(کانهم ائمه الکتاب و لیس الکتاب امامهم) مذمت میفرمایند کسانی را که رای و نظر خود را بر قرآن تحمیل میکنند، لذا باید با قرآن خالی الذهن برخورد داشت نه اینکه فرضیه ای را در ذهن داشت و بعد بگوئیم قرآن هم همین مطلب را میگوید.
📌هر آنچه که شما از آیات استدلال کردید و استنادتان به "مما تنبت الارض" بود هیچکدام دلیل بر انحصار منبع تغذیه از آنچه که از زمین میروید نیست، ضمن اینکه اثبات شی نفی ماعدا نمی کند لذا نفی نمی کند که گوشت منبع تغذیه نیستند لذا این آیات از مورد بحث خارج است.
📌البته بعضی از آیاتی که شما به آن استدلال فرمودید بر اثبات استدلال بر اساس نظریه خودتان مشکل دارد
مثلا در سوره مبارکه یونس میگوید "مما یاکل الناس و الانعام" و این بدان معناست که "مردم میخورند" در این آیه نفرموده است که است "بخور".
و این نوع اشکالی است که حضرتعالی به جواب بنده دادید.
[جناب رضایی بیرجندی قبلا گفته بودند که یاکل به معنای امر به خوردن و یا تایید خوردن نیست بلکه صرفا اخبار از خوردن است، حال چگونه برای استدلال بر گیاه خواری و تایید آن به "یاکل الناس" استناد میکنند؟! و استاد درایتی بر اساس همین برداشت جناب رضایی از کلمه "یاکل" به خود ایشان اشکال کرده اند].
🔻و اما اینکه فرمودید سوره کوثر بر خوردن گوشت اشعار ندارد!
☑️باید بگوییم: آیاتی که بنده به آن استدلال و در جواب شما بیان کردم در مقام پاسخ به این ادعای شما بود که گفته بودید "سفک دم مذمت شده است" و لذا با اشاره با این آیات در صدد بیان این نکته هستیم که نه تنها خداوند خون ریزی را نکوهش نکرده است بلکه در مواردی امر به ریختن خون نیز فرموده است. [و لذا استناد به این آیه برای اثبات امر به گوشت خوردن نیست هر چند چنین دلالتی هم دارد اما فعلا در مقام رد ادعای شما مبنی بر نکوهش سفک دم حیوانات بودیم].
🔻در "ایاک و سفک الدماء" که شما به این کلام امیرالمومنین (علیهالسلام) استناد کردید بیان می شود: که در علم اصول همانطور که استحضار دارید وقتی مطلبی روشن و واضح است انصراف دارد به آن معنای واضح و مصداق روشن لذا گوینده لازم نیست بیان کند که منظورم این است. مانند این آیه شریفه که می فرماید "حرمت علیکم المیته" روشن است که مراد حرمت اکل است نه نگاه کردن هرچند کلمه "حُرِّمَت" به صورت مطلق آمده است.
☑️با توجه به این نکته باید گفت واضح و مبرهن است که بحث حرمت سفک دم منظور ریختن خون انسان است. بله کشتن حیوان بی جهت و بدون دلیل سفارش نشده است ولی بحث ما در "فصل لربک وانحر" سفارش خداوند به نحر و ریختن خون و قربانی است.
🔗اینکه در روایات بیان شده است نحر یعنی هنگام نماز دو دست را بر لاله گوش نزدیک کردن یا اعتدال در نماز است، بله، اما توجه داشته باشید این نقل قول ضعیفی است و علامه طباطبایی و همه مفسرین نحر را به معنای قربانی کردن شتر بیان کرده اند کما اینکه عید قربان را یوم النحر میگویند. بله بدان معنا که در روایات هم آمده میباشد ولی منافاتی ندارد که خداوند به هر دو مطلب رسولش را امر کرده باشد. لذا نحر ظهور اولیه اش در قربانی کردن است، حال معنای دوم یا با معنای اول قابل جمع است _مانند اینجا _ که بین دو معنا جمع میکنیم. یا قابل جمع نیست که در این صورت باید دید معنای ظاهر را باید اخذ کرد یا معنای دوم را یا یکی ناظر به ظاهر است و دیگری به باطن و یا اینکه هر دو ناظر به ظاهر هستند و سایر بحث ها که در تفسیر بیان شده است.
🔻و اما اینکه گفتید: استدلال به روایات در ذیل آیات، بسیار عالی است و اینکه قربانا یعنی چیزی که موجب تقرب بشود نیز صحیح است، بله قربان به لحاظ لغوی همین معنا را دارد اما به لحاظ استعمالات و روایات به گاو و شتر و گوسفند و حیوانی گفته میشود که برای خدا قربانی و ذبح بشود. توجه شما را فقط به همین یک رویات جلب میکنم که:
عَنْ عَلِيِّ بْنِ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ رَفَعَهُ قَالَ: قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُحِبُّ الذِّرَاعَ أَكْثَرَ مِنْهُ لِحُبِّهِ لِأَعْضَاءِ الشَّاةِ فَقَالَ إِنَّ آدَمَ قَرَّبَ قُرْبَاناً عَنِ الْأَنْبِيَاءِ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ فَسَمَّى لِكُلِّ نَبِيٍّ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ عُضْواً وَ سَمَّى لِرَسُولِ اللَّهِ ص الذِّرَاعَ فَمِنْ ثَمَّةَ كَانَ يُحِبُّهَا وَ يَشْتَهِيهَا وَ يُفَضِّلُهَا.
📌قربانی به لحاظ لغوی به معنای آن چیزی است که موجب تقرب بشود اما به علت ظهور انصرافی بخاطر کثرت استعمال، قربانی و قربان در حقیقت ناظر به ذبیحه ای است که با این ذبیحه تقرب به خدا میجوئیم.
🔗اگر این ظهور انصرافی به علت کثرت استعمال را قبول نکنید شاهدی از روایات بر این مدعا بیان میکنیم که دلالت بر این مطلب دارد قربانی هایبل، گوسفند بوده است «...وَ كَانَ هَابِيلُ صَاحِبَ غَنَمٍ وَ كَانَ قَابِيلُ صَاحِبَ زَرْعٍ فَقَرَّبَ هَابِيلُ كَبْشاً مِنْ أَفَاضِلِ غَنَمِه... کافی ج 8 ص 113»
لذا در جواب شما و استناد به ایاک و سفک الدماء میگوئیم خدا دستور به ریختن خون داده و آن را سبب تقرب به خودش قرار داده است.
ادامه دارد ...
🆔https://eitaa.com/fiqh_osoul_Innovations
🆔https://t.me/fiqh_osoul_Innovations
Admin: @Vahidi_m313
📚سلسه نشستهای علمی «مبانی کلامی اصول فقه»
🔹فصل اول: جایگاه و تأثیرگذاری صفات الهی در اصول فقه
🔸ارائهدهندگان، اساتید محترم حوزه علمیه مشهد و قم (به ترتیب الفبا):
1⃣حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره
2⃣حجت الاسلام و المسلمین حمید درایتی
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد
3⃣حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره
4⃣حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی طالقانی
استاد خارج کلام اسلامی حوزه علمیه مشهد، عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره
5⃣حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدصادق علم الهدی
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
6⃣حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، رئیس مؤسسه فهیم
7⃣حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، رئیس شورای دین پژوهان کشور
♦️برگزارکنندگان:
مؤسسه پژوهشی دانشوران
مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره
گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی
مدرسه عالی سطح چهار
🕗زمان:
اسفند ١٣٩٩ تا شهریور ١۴٠٠
حجتالاسلام مصطفی درّی، در نشست خبری تشریح کرد:
جزئیاتی از کلان پروژه مبانی کلامی دانش اصول فقه/ کتاب «اصول فقه کاربردی» تألیف و مدرسه نخبگانی سطح ۴ در رشته «فقه و اصول» تأسیس میشود.
مشروح خبر در
http://ijtihadnet.ir/%d8%ac%d8%b2%d8%a6%db%8c%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%86-%d9%be%d8%b1%d9%88%da%98%d9%87-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4/
📹نشست خبری آغاز کلان پروژه مبانی کلامی دانش اصول فقه
بخش اول:
مدیرعامل موسسه پژوهشی دانشوران، ضمن تشریح کلان پروژههای فقهی و اصولی این موسسه نظیر پروژه «اصول فقه کاربردی»، پروژه «اصول تفسیر قران»، پروژه «عرصه مبانی فلسفی دانش اصول» و پروژه «مبانی کلامی دانش اصول فقه»؛ از برگزاری سلسله نشستهای علمی «بررسی مبانی کلامی اصول فقه» خبر داد و گفت: این نشستها در جهت تدوین «موسوعه مبانی کلامی دانش اصول فقه» با حضور اساتید مطرح حوزه علمیه مشهد و قم بهصورت وبینار تا شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.
📢به گزارش خبرنگار اجتهاد، در راستای توسعه و تعمیق علوم اسلامی و عمل به رسالتهای دانشی این پهنه، کلان پروژه «بررسی مبانی کلامی دانش اصول» از سوی مؤسسه پژوهشی دانشوران با همکاری مرکز آموزش عالی آخوند خراسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، پژوهشکده اسلام تمدنی و مدرسه عالی سطح ۴ حوزه علمیه خراسان آغاز خواهد شد.
🔻حجتالاسلام مصطفی درّی، مدیرعامل موسسه پژوهشی دانشوران و از مدرسان سطوح عالی حوزه علمیه قم در نشستی از آغاز این کلان پروژه خبر داد و در تبیین اهداف، روند اجرایی و خروجیهای این کلان پروژه و نیز برنامههای مؤسسه دانشوران سخن گفت.
📌وی با بیان اینکه موسسه پژوهشی دانشوران از سال ۱۳۹۶ با همت برخی اساتید حوزههای علمیه قم و مشهد و با اشراف عالی حجتالاسلام والمسمین حمید درایتی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد آغاز به کار کرده است، گفت: تمرکز مؤسسه دانشوران بر فعالیتهای پژوهشی در حوزه فقه و دانشهای وابسته است و موضوعی که در گذشته و چندسال آینده به آن میپردازد، مباحث مربوط به «فلسفه فقه و اصول» است، مباحثی نظیر اصول فقه، روششناسی اصول فقه، مبانی دانشهای اصول و فقه، که به برخی از پروژهها اشاره میشود.