eitaa logo
کانال آرشیو گروه در محضر قرآن.
71 دنبال‌کننده
125 عکس
46 ویدیو
30 فایل
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌾
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🌼 آداب عیــد غدیـــر ‌ ‌ ‌🎙️حجت‌الاسلام عالی @dar_mahzare_ghoran
12.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎جرعه ای ازبیکران 🌸دوگانه علی (علیه السلام) و قرآن ضامن هدایت بشر پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند: ای مردم در محکمات آیات خدا بیندیشید و از متشابه آن که تأویلش را خدا و راسخون در علم که ائمه(علیهم السلام) هستند می‌دانند، تبعیت نکنید و به خدا سوگند حقیقت قرآن را بر شما بیان نمی‌کند و آیات را تفسیر نمی‌کند مگر کسی که الآن دست او را در دست خود دارم.  🦋🌺🦋🌺🦋🌺🦋🌺🦋🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹رهبر انقلاب، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم: دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کرده‌ام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد. 🔻غربیها به ما کمک نمی‌کنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است. 🔺مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید،‌ موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم اینجوری است. ⬅️ هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و اینها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمی‌کنند دیگر، دشمن‌اند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوه‌های مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راه‌های مختلف وجود دارد. انسان‌ها فکر کنند راه‌های گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️❄️❄️❄️ ❄️ 💠وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ: و همانا ما انسان را از گِلى خشك، از گِلى سياه متغير و بو گرفته، آفريديم. 💠وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ. وقبل از انسان، جنّ را از آتشى سوزان و نافذ آفريديم. 🔹«صَلْصالٍ» به گِل خشك و نپخته‌اى می‌گويند كه هرگاه در آن دميده شود، صداى صوت از آن‌ برخاسته مى‌شود. «مفردات راغب». 🔹«حَمَإٍ» به گِل تيره رنگ و «مَسْنُونٍ» به معناى متغير است. 🔹«سموم» به باد داغى گفته مى‌شود كه مثل سمّ در عمق جان انسان اثر مى‌گذارد. 🌀اين آيه، يا اشاره به آفرينش اوّلين انسان يعنى حضرت آدم است، «خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ» «آيه ۷۶ سوره ص» و يا مراد سير آفرينش همه انسان‌هاست كه مواد زمين از طريق غذا و نطفه به صورت انسان درمى‌آيد، همان گونه كه در سوره كهف آيه ۳۷ مى‌خوانيم كه انسان در آغاز خاك، سپس نطفه و سپس به صورت انسان درمى‌آيد. «أَ كَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلًا» 🔹در فرهنگ قرآن، جنّ موجودى مكلّف است كه مورد خطاب خداوند قرار گرفته است، «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ» و قرآن را مى‌فهمد. در اوّلين آيه از سوره جنّ مى‌خوانيم: «اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ» گروهى از جنّ قرآن را گوش كردند. جنّ همانند انسان داراى شهوت است. چنانكه درباره زنان بهشتى مى‌خوانيم كه آنها باكره هستند، نه انسانى با آنها آميزش كرده و نه جنّى. «لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» «سوره الرحمن، آيه ۷۴» و طبق اين آيه آفرينش آن از آتش و قبل از انسان بوده است. چنانكه ابليس از جنّ است، «كانَ مِنَ الْجِنِّ» و همانند ديگر كافران از جنّ به دوزخ مى‌رود. «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ» «آيه ۱۱۹ سوره هود» ۲۵۳📜 @dar_mahzare_ghoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔸 عفت مالی: 🔅انسان بايد در مالش هم عفيف باشد. اينکه در مالش عفيف باشد يعني چه؟ يک معنايش اين است که اگر کسي ندار و فقير است و مشکلات مالي دارد، دنبال تهيه مال از راه حرام نرود. علي  عليه‌السلام  مي‌فرمايد: «الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ»زيبايي و زينت فقر در داشتن عفت است.» 🔸گروهي در مدينه فقير بودند خيلي وضع مالي شان خراب بود، طوري که گاهي گرسنه مي‌خوابيدند؛ اما قرآن مي‌فرمايد، آن قدر خوددار و خويشتن دار بودند و آن قدر مناعت طبع داشتند، که هر کس آنها را مي ديد فکر مي کرد پول دار هستند. به قول معروف طرف صورتش را با سيلي سرخ نگه مي‌دارد. قرآن درباره آن‌ها مي‌گويد: «يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاء مِنَ التَّعَفُّفِ»؛يعني کسي که خبر نداشت، فکر می‌کرد آنها پولدار هستند.» از شدتي که عفت نفس داشتند حتي نمي‌گذاشتند مردم درباره آن‌ها فکر بد کنند. وقتي پيغمبر اکرم صلي الله ‌عليه‌ و آله و سلم  مدينه آمد، نوشته‌اند که نزديک چهارصد نفر از اين گروه، خانه نداشتند. حضرت براي آنها ايواني در کنار مسجد – که الان هم به نام صفّه معروف است – درست کرد. البته صفه‌اي که الان در مدينه وجود دارد، جا به جا شده و محلش جلوتر است. اين جايي که الان به نام صفه است در گذشته دکّه خواجه‌ها نام داشته است. فقرا شب داخل صفه مي‌خوابيدند، رسول اکرم صلي الله عليه وآله وسلم  بعضي شب‌ها برايشان، نان، خرما و غذا مي‌آورد. 🔸 با وجود اينکه خود پيغمبر صلي الله عليه وآله وسلم  هم امکانات مالي نداشت، روزي يکي از آن‌ها به حضرت گفت: يا رسول الله! جگرمان سوخت، چقدر خرما بخوريم! حضرت فرمودند: نمي‌داني جگر سوختن يعني چه! قرآن مي‌فرمايد: روز قيامت آتش جهنم جگر مي‌سوزاند. آتش جهنم و قيامت است که در بطون و درون افراد حرارت ايجاد مي‌کند. آن شخص خيلي ناراحت و متأثر شد، گفت: يا رسول الله! حالا اين طور که شد اصلاً غذا نمي‌خورم. حضرت فرمود: نه، غذا بخور؛ اما ادب داشته باش و خودت را کنترل کن. گاهي خود پيغمبر، زماني که خندق مي‌کندند تا سه روز غذايي وجود نداشت که تناول کنند. @dar_mahzare_ghoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔸عفت، حالت نفسانی است که انسان را از غلبه شهوت باز دارد. قرآن مجید، این کلمه را در چند مورد به کار برده است: 🔅 ۱- در مورد کسانی که از غلبه شهوت، خویشتن داری کرده، خود را به گناه آلوده نمی‌کنند: «وَ لْیسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَایجِدُونَ نِکاحًا حَتَّی یغْنِیهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ؛ (سوره نور، آیه۳۴) آنان که قدرت بر تزویج ندارند، خود را نگه دارند، و عفّت پیش گیرند تا خداوند از کرم خویش آن‌ها را بی‌نیاز کند. » در این آیه، عفّت به معنای خویشتن داری از ارتکاب گناه و مفاسد اخلاقی است. «یسْتَعفف»، یعنی کوشش کردن در طلب عفت، با ریاضت و دوری از زمینه‌های گناه. 📚پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره فرموده‌اند: «ای گروه جوانان! کسی از شما که قدرت دارد بر تزویج ازدواج کند، و کسی که توانایی و قدرت ندارد، بر او باد به روزه گرفتن، زیرا روزه شهوت را کم می‌کند.» (تفسير الصافی، ج۳،ص۴۳۳) @dar_mahzare_ghoran