#نقشه_راه_استنباط
#روش_اجتهاد
🔻 هدف از خواندن کتابهای استنباطی فقهی، از قبیل #مکاسب و... و اصلا شرکت در درس #خارج ، آشنا شدن با #روش استنباط است، که از لابلای مباحث و استدلالات فقها میتوان به آن دست یافت.
🔹 مراحل استنباط حکم که در تمامی فعالیتهای پژوهشی (پایاننامه، مقاله و...) میبایست مدنظر قرار گیرد، به صورت تیتروار تقدیم میشود، تا پژوهشگران عرصه فقه ـ و به طور کلی هر کسی که میخواهد نظر اسلام را در مورد هر موضوعی از مسائل مبتلابه روز تا مسائل مستحدثه یا نظریهپردازی در عرصه های علوم انسانی (روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و.....) به دست آورد،ـ #مسیر اجتهاد را به طور صحیح طی کند.
🔺 نقشه راه استنباط در ضمن #چهار_ـپیام بعدی تقدیم میگردد.
📌 این نقشه راه، مسیری #پیشنهادی است و قطعاً ممکن است مسیرهای نزدیکتر یا هموارتر هم وجود داشته باشد. لذا از تمامی صاحبنظران درخواست میشود، پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایند، تا به اسم خودشان در کانال #درمسیراجتهاد بازنشر شود.
👈 نکات #اجتهادی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#روش_شناسی
#روش_اجتهاد
🔺 نقشه راه #استنباط (مرحله اول و دوم) 🔺
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی 4
💠 چهارمین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
✅ با حضور استاد امین #اسدپور (زید عزه)
❎ با موضوع: «جایگاه مقطع سطح در مسیر اجتهاد»
📆 زمان: دوشنبه (2 خرداد 1401) ساعت 11:30 الی 13
🏢 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور #آنلاین برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فلسفی
💠 جایگاه فلسفه از منظر علامه طباطبایی:
🔹 «عامل اصلی و مؤثر در پدید آمدن تفكر فلسفی و عقلی و بقاء آن، ذخایر علمی است كه در كلمات #پیشوایان دین وجود دارد، برای روشن شدن این مسأله كافی است كه ذخایر علمی اهل بیت ع را با كتب #فلسفی كه مرور زمان نوشته شده مقایسه گردد، آنگاه معلوم خواهد شد كه روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیك شده تا در قرن یازده هجری تقریباً به همدیگر منطبق گشته و فاصلهای جز اختلاف تعبیر در میان باقی نمانده است.»
🔸 «#علی ع فيلسوفی است الهى؛ زيرا هم درباره مبدأ جهان سخن گفته و هم پايان جهان را مورد نظر و تشريح قرار داده است. آنچنان عالمانه در اينباره سخن مىگويد كه احدى در جهان فلسفه اين گونه سخن نگفته. دانش عميق و الهى على ع درباره مبدأ، معاد، هستى و نيستى جهان طبيعت، آن چنان گسترده است كه از او فيلسوفى به تمام معنى، بصير ساخته است»
📚 شیعه در اسلام، علامه طباطبایی، ص 104 ـ 105 و علی و فلسفه الهی، علامه طباطبایی ص 55
📌 عکس فوق، تصویر کم نظیر از حضرت علامه روی پل حجتیه قم میباشد.
👈 نکات #فلسفی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فلسفی
💠 فقه بخوانیم یا فلسفه؟
🔹 ما یک نظامی داریم با این پدیدهها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان #فقه اسلام است
🔸 بنده با #فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم؛ حالا چه جوری داخل برنامههای شما بشود، به برنامهریزی مدیران آنجا بستگی دارد؛ فلسفه خوب است، نه اینکه فقط خوب است؛ #لازم است؛ در این تردیدی نیست؛
🔹 لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً #فقه ماست؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛
🔸 اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی #ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که #ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛
🔹 سفارش من به متفلسفین همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است.
📚 بیانات معظم له در دیدار با اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ( https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898 )
#نشست_علمی 5
#تابستان
💠 پنجمین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
✅ با حضور استاد معظم آیتالله #علیدوست (زید عزه)
❎ با موضوع: «برنامهریزی برای ایام فراغت طلاب»
📆 زمان: دوشنبه (9 خرداد 1401) ساعت 11:45 الی 13
🏢 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور #آنلاین برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی
💠 استاد #اسدپور :
🔹 در مورد درس هایی که در مقطع #سطح خوانده می شود، که اصل همان رسائل و مکاسب است، باید به این نکته توجه داشت که هدف از خواندن این درس ها این است که انسان با خواندن #روش پیشرفت مرحوم شیخ و مرحوم آخوند، تمرین کند که بتواند نظام فکری این علما را به دست بیاورد.
🔸 این نظام باید در ذهن انسان شکل بگیرد تا انسان بتواند در درس #خارج پیشرفت کند.
🔹 برخی فکر می کنند که در درس خارج می توانند بدون مقطع سطح هم #اجتهاد کسب کنند. در حالی که کاملا اشتباه است. الان درس خارجی وجود ندارد که بهتر از رسائل و مکاسب باشد. خود آقایانی که الان درس خارج میگویند، معترف هستند که ما به رسائل و مکاسب حاشیه می زنیم.
🔸 بنابراین انسان اگر در سطح درست درس نخواند، نمیتواند از درس خارج هم استفاده کند. درس خارج در حقیقت یک کارگاه است که طلبه خودش بتواند مسائل را استخراج کند، و خدمت استاد ارائه کند، منتها اگر در جایی اشتباه کرده باشد، استاد به او تذکر دهد.
🔹 اگر درس خارج اینگونه باشد که انسان برود آن جا بشیند و استاد فقط درس بدهد، این کار از انسان #مجتهد نمیسازد. مثل اینکه انسان بخواهد با دیدن فیلم های وزنه برداری، قهرمان وزنه برداری شود...! قطعا نمیشود!
🎥 فیلم کامل نشست علمی «جایگاه مقطع سطح در مسیر اجتهاد» را در سایت مدرسه ببینید:
🌐 https://bbb.shahidain.ir/playback/presentation/2.3/d825ac47727ca9b0e3fe11cdb0ba19bf7bd9e2d4-1653288063851
📌 متن ارسالی از حجت الاسلام محمد حسین طباطبایی
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم