پذیرش دانشجو در دورۀ کارشناسی ارشد فلسفه علم در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بر اساس آییننامۀ استعدادهای درخشان (بدون آزمون ورودی):
دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای تحصیل در دورۀ کارشناسیِ ارشدِ «فلسفه علم» برای نیمسالِ نخستِ سالِ تحصیلیِ ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بر اساسِ آییننامهٔ استعدادهای درخشان (بدونِ آزمون ورودی) دانشجو میپذیرد.
برای اطلاعات بیشتر لطفاً «اطلاعیهٔ تکمیل ظرفیت کارشناسیارشد بدون آزمون سال تحصيلي 1404-1403 دانشگاه صنعتی امیرکبیر» را ببینید.
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔬 #خردنما | آنچه علوم تجربی اثبات نمیکند...
➖ پنج چیز از حقایق که علم نمیتواند آنرا اثبات کند.
📚 #فلسفه_علم | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
#یادداشت | #شبه_علم
🔰 توتالیتاریسم «شبهعلم»
✍🏻حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی،
دكترای تخصصی رشته تاريخ تمدن و ملل اسلامی
📍«نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابلانکار هم صرفنظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانه انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه بهدست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفه علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زدهاست.»
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
⁉️ اگر دانشمندان دوره اسلامی صرفاً نگهبان علم یونانی بودند اروپاییان که میتوانستند مستقیماً به آثار فیلسوفان یونانی مراجعه کنند و مراجعه هم میکردند، چه نیازی داشتند که به صورت عربی یا فارسی آن آثار مراجعه کنند؟ چرا آلبرت کبیر و توماس که میتوانستند مابعدالطبیعه ارسطو را بیاموزند به کتاب شفا مراجعه میکردند؟
حقیقت این است که در کتابها و آثار مسلمانان و محققان دورهی اسلامی چیزی بود که در آثار متفکران یونان یافت نمیشد...
📘 #رضا_داوریاردکانی، مقام فلسفه در دوره تاریخ اسلامی، ص ۵ و ۶
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💢 شناخت مغالطه سه فایده مهم دارد:
1⃣🔹 اگر انسان مغالطه را بلد باشد دیگر هیچ وقت در قیاس های خودش خطا نمی کند، چون تمام راه های خطا را می شناسد، و در نتیجه تمام توجه و حواس خود را بکار می گیرد، تا در قیاس های خود به اشتباه نیفتد.
2⃣🔹 انسان بواسطه این صناعت می تواند از عقیده و فکر خود در برابر مغالطه گران دفاع کند، و در دام آنها گرفتار نشود به عبارت دیگر میتواند کشف مغالطه نماید.
از باب تشبیه می توانیم بگوئیم بهره ای که محقق از آموختن صناعت مغالطه بدست می آورد، مانند منفعتی است که پزشک از شناختن سموم و خواص آن می برد، چرا که پزشک به این وسیله می تواند خودش از سموم پرهیز کند و دیگران را به دوری از آن توصیه نماید.
عالم به صناعت مغالطه نیز خودش از مغالطه احتراز می کند، و دیگران را متوجه مغالطه ها می گرداند و افراد مبتدی را از گرفتار شدن در دام مغالطه گران می رهاند.
3⃣🔹 این صناعت انسان را قادر می سازد تا در برابر شخص مغالطه گر و طرفدار باطل مغالطه نماید، و در مناظره با او مقابله به مثل نماید، چنانکه در مثل مشهوری آمده است: سنگ بواسطه سنگ شکسته میشود.
📙 شرح منطق مظفّر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
تودهٔ مردم و اشخاص #غیر_مهذّب، بیشتر تحت تأثیر #مخیّلات واقع می شوند، و کمتر از #حقایق_علمی پیروی می کنند، لکن افراد #مهذّب و #عالم که اهل تعقل و بصیرت هستند، قضایای خیالی در آنها چندان تأثیرگذار نیست.
📕 شرح منطق مظفر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💢 حقیقت برهان:
طالب #علوم_حقیقیّه راهی غیر از استعمال برهان ندارد، زیرا غرض طالب در علوم حقیقیه شناختن حق است، و در بین انواع قیاس های پنجگانه(برهان، جدل، خطابه، شعر، و مغالطه) فقط برهان است که نتیجه آن همیشه حق می باشد.
💢 غرض از برهان شناخت حق از همان جهت که حق است می باشد. یعنی حق را برای اقناع، غلبه و غیره نمی خواهد، بلکه حق را برای حق بودنش خواستار است.
حال فرق نمی کند که شخص طالب حقیقت، این حق را برای خودش بخواهد، یعنی برهان بیاورد تا خودش حق را بفهمد، یا اینکه برهان را برای تعلیم دیگری بیاورد تا دیگری را به حق راهنمایی کند.
طالب حقیقت فقط برهان می پذیرد اگر چه پذیرش برهان مستلزم قولی شود که تا بحال احدی به آن قائل نشده است.
بنابراین در #علوم_حقیقی همه کاره #برهان است، و نقل قول و تقلید در آنها راه ندارد.
📙 شرح منطق مظفّر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
#صناعت_مغالطه نیز برای کسی مفید است که با #علوم_حقیقی ارتباط دارد، منتها احتیاج او به مغالطه در مرتبه دوم است، یعنی بخاطر اینکه به خطا نیفتد، و در دام خطاکاران گرفتار نشود باید مغالطه را یاد بگیرد.
به عبارت دیگر برهان و مغالطه در طول هم قرار دارند.
لذا استاد مظفر (ره) میفرمایند: برهان مثل غذا است که انسان به آن نیاز دارد تا زنده بماند، اما مغالطه مانند شناختِ سموم است که انسان باید آن را بشناسد تا سم را بجای غذا نخورد و در نتیجه از مسمومیت خود جلوگیری نماید، و یا دیگری را که با مغالطه مسموم شده، نجات دهد.
📕 شرح منطق مظفر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
92.9.26.mp3
19.38M
💠 نقد و بررسی نسبت عقل و دین از دیدگاه حضرت استاد آیت الله جوادی آملی
✅ مبانی نظریه
✅ تبیین اصل دیدگاه و لوازم آن
✅ نقدها و چالشها
🎙 سخنران: حجت الاسلام دکتر جعفري
( در جمع اساتید و اعضای مجمع عالی حکمت، دکتر شیروانی، دکتر دیرباز، استاد مصطفی پور و...)
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔻خشم را با سكوت درمان كنيد.
▪️داوُوا الغَضَبَ بِالصَّمتِ.
📚عيون الحكم والمواعظ ، ص 250
علم منطق به انسان قوانین عام و فراگیر اندیشیدن صحیح را می آموزد تا ذهن آدمی در همهٔ علوم و معارف به افکار و اندیشه های درست منتقل شود.
ــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
وَ لاتُعَنِّنی بِطَلَبِ مالَمْ تُقَدِّرْ لی فیهِ رِزْقاً: در جستجوی آنچه برایم مقدر نکردهای، خستهام مکن.
✅👈 و مرا در طلب چيزى كه بر من روزى مقدر نفرموده اى به مشقت مينداز
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim