عقل از جهت شرافت و لطف و صفا نه از جهت مکان و موضع، نزدیک ترین موجودات به حق تعالی است.
📕 ابونصر فارابی، الجمع بین رأیی الحکیمین
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
به نظر #صدرالمتألهین اسم #عقل علاوه بر اینکه بر این معنا به اشتراک اطلاق شده به تشکیک هم اطلاق میگردد؛ زیرا عقلی که عبارت از غریزه انسانی است که به واسطه آن انسان از بهائم متمایز می گردد، چیزی نیست که در تمام افراد مساوی باشد بلکه حق آن است که جواهر نفوس انسانی در اصل فطرت در تابناکی و تیرگی و نور و ظلمت مختلف اند؛ از این رو بعضی از نفوس در صفای جوهر و قوۀ هوش و استعداد نوریابی به نحوی هستند که نزدیک است زیتشان (عقلشان) خود به خود نورانی گردد، اگرچه آتشی به آن برخورد نکرده باشد، اینان کسانی هستند که نیاز به معلم بشری ندارند که ذات آنها را به انوار معرفت و هدایت کمال بخشد، اما بعضی دیگر از نفوس در تیرگی جوهر و خمود نور قریحه، به نحوی هستند که تعلیم و تربیت، سودی به حالشان ندارد.
آنگاه همان طور که عقل به معنای غریزه انسانی که به واسطه آن انسان از بهائم جدا می شود، امری است که در افراد انسان به حسب فطرت اولی متفاوت است، همچنین مردم در عقول مکتسبه به حسب استکمال هر یک از دو عقل مذکور در #علم_النفس (عقل نظری) و #علم_اخلاق( عقل عملی) تفاضل دارند.
این استکمال چیزی نیست جز اشتداد در اصل جوهر فطری، به این معنا که هر قدر #جوهر_نفس در اول #فطرت قوی تر و نورانی تر باشد، تأثیر علوم و طاعات در آن شدیدتر و روشن تر است، و کمال عقلی ثانوی آن از جهت یکی از دو قوه نظری یا عملی آن شریف تر و برتر است، و اتصال آن به عقل أعظم بیشتر و به حق تعالی نزدیک تر است.
بر این اساس روشن می شود که افراد انسان به حسب #هویات_عقلی تخالفی عظیم در کمال و نقص و شرف و خست دارند و روشن است که احوال تابع ذوات است؛ از این رو حسن أحوال و بهاء آنها، تابع حسن ذات و شرف ذات است.
📙 صدرالمتألهین؛ شرح اصول کافی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
هنر_آمریکا_در_ماجرای_سقوط_بشار_اسد_چه_بود؟_به_روایت_دکتر_حسین_صمصامی.mp3
20.4M
هنر آمریکا در ماجرای سقوط بشار اسد چه بود؟
به روایت دکتر حسین صمصامی نماینده مجلس
تلویزیون اینترنتی حکمران در چهارمین برنامه خود از دکتر حسین صمصامی دعوت کرده است تا درباره زمینه های اقتصادی سقوط اسد و بودجه ۱۴۰۴ تحلیلهای خود را ارائه دهد.
عناوین این برنامه:
• 00:00:00 - مقدمه
• 00:00:46 - کاهش ارزش پول بهترین ابزار فروپاشی اقتصادی
• 00:15:29 - انحصار دولتی به مراتب بهتر از انحصار خصوصی ست
• 00:19:32 - هدف دشمن برای مذاکره تثبیت بیشتر تحریم است
• 00:23:43 - خرمشهر ارزی را خودمان تقدیم دشمن کردهایم!
• 00:26:26 - تله یکسان سازی نرخ ارز
• 00:39:39 - مجلس همپای دولت جلودار در گرانسازی!
• 00:53:34 - بودجه تورمی ۱۴۰۴ چرا بدون تغییر خاصی در مجلس تصویب شد؟
لینک ویدئوی این گفتگو در کانال یوتیوب حکمران
📺 youtu.be/2YoQYWYivds
#صوت_برنامه
حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد
@HokmranOnline
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
به نظر #علامه_طوسی بعضی از مردم بر این باورند که عقل غریزی که انسان به واسطه آن از دیگر حیوانات ممتاز می شود، و آن بعد از به سر آمدن ایام کودکی و رونمایاندن ابتدای بلوغ در او پیوسته و تا نهایت عمر به آن عاقل باشد، در همه خلایق متساوی است، و به این اقرار دارند که هر چیزی که در اهل آن متساوی باشد، در آن با یکدیگر اختلاف ندارند با این وصف، سخن خود را نقض کرده و پیوسته در معقولات با یکدیگر مجادله کرده و اظهار مخالفت با یکدیگر می کنند، اینان درک نمی کنند که اگر عقول متساوی بودند، هیچ عاقلی با دیگری در آن اختلاف نمی داشت دلیل ایشان بر تساوی عقول ناشی از دلیل تساوی تکلیف است در حالی که نمی دانند که اگر ترتیب و تفاضلی در عقول نبود، نمیتوانست این گونه باشد که یکی تکلیف کند، و بر یکی پذیرش آن واجب باشد، و یکی مؤدی نبود و یکی قابل، و یکی آمر نبود و یکی مامور و یکی معلم نبود و یکی متعلم و یکی استاد نبود و یکی شاگرد،
همچنین اگر عقول متساوی بودند، تفاوتی نبود که شخص عامی باشد یا حکیمی بزرگ نیز همه چیزهایی را که عقول نشان می دهند به طور مطلق راست نیست، بلکه بعضی راست است و بعضی دروغ و اگر گفته شود که عقول متساوی اند، لازم می آید که در همه آنها امکان راست و دروغ به جای خود باقی بماند، در حالی که دروغ و راست آنها باید روشن شود و این نشان می دهد در عقول ترتب و تفاضل است.
📙 فلسفه عقل جلد اول
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
💢 با این نسلی که بر سر کار است و این دستفرمان، وضعیت تغییر پیدا نمیکند/ درب اتاق آقایان برای مداحان و سلبریتیهای سیاسی باز است اما برای کارشناسان وقت ندارند
♨️دکتر هادی معصومی زارع، در تمامرخ:
🔸رویکرد غیرعلمی، قضا و قدری (در معنی منفیاش)، مدیریت گعدهای و محفلی و آخرالزمانی و اهمال در اتخاذ تصمیمات تعیینکننده از برجستهترین شاخصههای سبک اداره کشور است. تا اتفاقی میافتد میگویند یقینا کله خیر! پس تدبیر تو کو؟ پیامبر خدا هم در جنگ تدبیر میکرد. سیدالشهدا در شب عاشورا با وجود اطمینان از شهادتش، تدابیر نظامی را رعایت کرد. تنبلی برخی را به توحید عملی رسانده است!
🔸نسل منسوخی بر سر کار است و با این دست فرمان وضعیت تغییر نخواهد کرد. باید دید آیا آقایان تصمیم دارند به جریان سومی که جوانتر، بهروزتر و برخوردار از نگاه فنی است و نه اسیر شعار و نه درگیر خودباختگی میدان بدهند یا خیر؟
🔸صاحبنظران یک حوزه کاری گاه باید دو سال دنبال یک مسئول پرونده بگردند تا بتوانند نظراتشان را منتقل کنند، اما همان وقت میبینی یا میشنوی که همان مسئول با فلان مداح یا فلان سلبریتی سیاسی نشسته و قلیان میکشد و جوجه میزند! دائم از این مراسم به آن مراسم. از این جلسه به آن جلسه. پس شما کی وقت میکنید کار کنید؟
🔸خداوند نصرتش را از دل اسباب و علل طبیعی میرساند. نصرت الهی بعد از زحمت است. با تنبلبازی نمیشود. خدا چک سفید امضا به کسی نمیدهد. اسامی و نامها به داد کسی نمیرسد. مهم رفتار است. با رویکرد بدوی و سنتی و بدون شناخت نمیشود گامی برداشت. این سبک مدیریت بخواهد ادامه پیدا کند شکست پشت شکست میآید. از تاریخ درس بگیریم. تاریخ بهترین معلم است. هر قومی که نشست و همه چیز را به دست تقدیر سپرد سقوط کرد. حتی بزرگتر از ما.
🔸نمیشود با انسانهای کوتوله، درگیر منیت و حسادت و رقابت و با عقل تاکتیکی چند دهه قبل که سالی یک کتاب هم در حوزه کاری خودش نمیخواند، نهضت عظیم 1357 که با خونِ دلها به دست آمد را در این زمانه مدیریت کرد.
☣ دکتر هادی معصومی زارع
شدیدا بر این باور هستم با این نسلی که بر سر کار است، چرخ رشد کشور را قفل کرده ایم.
رویکرد تنبلی و ارتباط مداوم اتفاقات به قضا و قدر( در معنی منفی اش)، مدیریت گعده ای و محفلی و آخرالزمانی(نه تمدنی و عقلانی) و اهمال در اتخاذ تصمیمات تعیین کننده، از برجسته ترین شاخصه های سبک اداره کشور است.
با این فرمان نمی توانیم پیش برویم.
اگر قرار است نگاه آخرالزمانی داشته باشیم، باید رویکرد ما همانند رهبر انقلاب باشد. ما نیازمند رویکرد تمدنی هستیم، این که صورت بگیرد، نصرت خداوند هم می رسد، اما با تدبیر، با عقلانیت، نه رویکرد هیئتی و مسجدی صرف. کمی از این فضا و تفکر پوسیده و غیر علمی فاصله بگیریم، دنیا را با تمام واقعیاتش ببینیم.
جریانی در کشور داریم که تمام موجودیت خویش و کشور را به مذاکره بند کرده است، هیچ راه حل دیگری ندارد، و نمی تواند واقعیات را ببیند، و دلخوش است به خنده های دشمن قسم خورده.
جریان دیگری در کشور داریم تا هر اتفاقی می افتد، همه چیز را تفسیر آخرالزمانی می کند، و می خواهد با تنبلی و اهمال کاری، همه فرصت های کشور را بسوزاند، و خود را از فکرکردن خلاص کند.
هر دو نگاه غلط است، ما باید در راستای تمدنی برنامه های خود را پیاده کنیم، و به همان اندازه کوشا و فعال باشیم.
وقتی کشور را بدست سفیهان دادیم، آنی می شود که نباید بشود.
✅👈 بنابراین : خداوند نصرتش را از دل اسباب و علل طبیعی می رساند، شما در ابتدا با همت زیاد حرکت کن، با مدیریت صحیح کارها را پیش ببر، و تنبلی نکن، و آنگاه به محاذات آن منتظر نصرت خداوند حکیم نیز باش، و اگر اتفاقی هم حادث شد شاکر باش، و دست از تلاش و عقلانیت و مدیریت صحیح نیز برندار.
انسان باهمت یا در تصور ذهنی غالب افراد دون همت نمی آید، یا اگر بیاید به جرم برهم زدن روزمرگی، توبیخ و شماتت می شود.
«انتظار فرج یعنی همه سختیها قابل برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید...»
🏷 انتظار فرج یعنی همه سختیها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید؛ بلکه دل شما گوش به زنگ باشد.
همینطور که در قضیّه حضرت موسیٰ به مادرش گفته شد: اِنّا رادُّوهُ اِلَیکِ وَ جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین؛ این بچّه را به تو برمیگردانیم و او را هم از مرسلین قرار میدهیم و نجاتتان خواهد داد؛ این، بنیاسرائیل را مستحکم کرد.
بنیاسرائیل در مصرِ فرعونی ، سال های متمادی ، مقاومت کردند؛ البتّه بعد خراب شدند ، امّا سالها مقاومت کردند.
همین مقاومت بود که موسیٰ را آورد و حرکتش را آغاز کرد و دنبال او راه افتادند و به نابودی فرعون و فرعونیان منتهی شد؛ این، انتظارِ فرج است.
● حضرتامام خامنهای/ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
خانه داری زن چه معنایی دارد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🔹محدودیتهای اقتصادی از منظر ابنسینا
ابن سینا معتقد است افراد جامعه در تعاملات اقتصادی باید از این پنج حالت دوری کنند و شارع نیز باید این پنج حالت را حرام اعلام کند:
الف) بیکاری و به بطالت گذراندن و تعطیل بودن از انجام کار و فعالیت. هیچ فردی نباید در جامعه بیکار بماند. هر انسانی متناسب با استعداهایش باید به حرفه یا فعالیتی مشغول باشد.
ب) استثمار دیگری و استفاده از زحمت و دسترنج دیگران. هیچ فردی سلطه و تسلط بر دیگر افراد ندارد تا منافع و بهرههای اقتصادی آنها را از آنِ خود کند و عهدۀ خود را خالی از هرگونه کار و فعالیتی ببیند.
... ج) صنایع و فعالیتهایی که در آن املاک و منافع به دیگری منتقل میشود اما در عوض هیچ منفعتی عائد فرد نمیشود، مانند قمار کردن. در معامله نمیشود منفعت یکطرفه باشد بلکه هر دو طرف باید از منافع معامله بهرمند شوند.
د) صنایعی که در جهت خلاف مصالح و منافع افراد است و موجب ضرر و زیان به آنها میشود، نظیر سرقت. اساسِ فعالیتهای این قسم در تعارض با منافع و مصالح افراد است و امکان ندارد که فرد در آن بتواند سودی به دست آورد، زیرا سرقت همواره به صورت یکطرفه اموال مسروقه را به سارق اختصاص میدهد.
هـ) حرفههایی که باعث بینیاز شدن از یادگیری صنایع مورد نیاز مردم میشود و فعالیتهای اقتصادی را به تعطیلی میکشاند، مثل رباخواری.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم(حیات معقول)
https://eitaa.com/daralhakim
راهکارهایی نظیر اجباری شدن تدریس درس #فلسفه_علم در واحدهای دانشگاهی را تا چه حد در اشاعه #تفکر_علمی موثر میدانید؟
برای ترویج #عقلانیت، بهویژه در جهانی که در اتاقهای پژواک گیر افتادهایم و کژاطلاعات (misinformation) و اطلاعات جعلی، ما را محاصره کرده نیازمند تدریس #تفکر_نقاد در تمام سطوح هستیم؛ از دبستان تا مقطع دکتری. از آنجا که برخورداری از تفکر نقاد یک مهارت است، بنابراین گذراندن یک دوره در یکی از مقاطع تحصیلی کفایت نمیکند.
همانطور که یک سال ورزش کردن برای تمام عمر کفایت نمیکند گذراندن یک دوره تفکر نقاد نیز برای کسب مهارتهای مربوطه کفایت نمیکند.
کسی که از این مهارت برخورار شود متوجه میشود که
1⃣🔹 اولاً رویکرد معقول به علم آن است که بتوانیم علم را در حل مسائل روز بهکار گیریم.
2⃣🔹 ثانیاً متوجه این نکته نیز میشود که علم خطاپذیر است، و دائم بهروز میشود؛ بنابراین از علم امری مقدس و غیرقابل بازبینی برای خود نمیسازد. علم محصول خرد جمعی عدهای کنشگر است که با فرضیهپردازی و آزمون مکرر آن فرضیهها کارآمدترین آنها را برای هدایت زندگی انسان در اختیارمان قرار میدهند.
شواهد تجربی گواه آن هستند که کسی که از تفکر تحلیلی و نقاد برخوردار باشد، احتمال آنکه فریب کژاطلاعات و اطلاعات جعلی پیرامون علم را بخورد کمتر است. این نوع تفکر برای همه مردم جامعه لازم است، بنابراین تدریس آن[#فلسفه_علم] از دوران ابتدایی باید آغاز شود.
اما کسانی که وارد دانشگاه میشوند نیازمند چیزی بیش از #تفکر_تحلیلی و نقاد نیز هستند. بهرهمندی از تفکر علمی نیازمند آشنایی دقیقتر با نهاد علم است.
درس فلسفه علم و جامعهشناسی علم برای همه دانشگاهیان لازم است. بهخاطر تجربه سالیانی که به تدریس فلسفه علم مشغول بودهام، دریافتهام که عموم دانشگاهیان، به استثنای متخصصان فلسفه علم، درک درستی از کارکرد علم ندارند.
💢 سه سنخ نگاه به علم در دانشگاهها و البته در متون فلسفه علم رایج است که دو مورد آن بر خطاست.
1⃣🔹 در یکسوی طیف برخی معتقدند که محتواهای آنچه در کتب علمی آمده، اثباتشده است.
2⃣🔹 در سوی دیگر طیف، برخی معتقدند که علم یک بازی زبانی همتراز با قصه شاهپریان است. نقد این دو نگاه به علم در این خلاصه نمیگنجد. اما جالب آنکه هر دو سوی طیف، رویکرد خود به علم را «صادق» میپندارند و رویکرد رقیب را خطا. اما این دو رویکرد در یک چیز مشترکند؛ اینکه طرفداران آن فاقد انعطاف شناختی لازم، که محصول برخورداری از تفکرهای نقاد و تحلیلی و تفکرهای خلاق است، هستند.
3⃣🔹 در میانههای طیف که نگاهی سیاه و سفید به علم ندارد ازجمله آنگونه که در #معرفتشناسی_تکاملی آمده، منظرهایی به علم وجود دارد که میتوانند بهترین استفاده کاربردی را از علم بکنند.
بنابراین وقتی گفته میشود، آموزش فلسفه علم برای همه مقاطع لازم است، باید ببینیم کتاب آموزشی با چه رویکردی نگاشته شده. آموزش برخی از نگاههای دوسوی طیف نه فقط جامعه را #علمگراتر نمیکند، بلکه به #علمستیزی بیشتری میانجامد.
اما آموزش برخی نگرشهای میانه طیف بهواقع برای همه مقاطع دانشگاهی لازم است. آگاهی از اینکه علم محصول خرد جمعی، نظریهپردازی و گرفتن بازخوردهای دائمی از طریق آزمایشهاست، بهظاهر ساده است اما عموم مخالفتهایی که با علم انجام میشود بیانگر آن است که در همین خوانش ساده از علم با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
خوشبختانه اکنون و پس از بیش از دو دهه آموزش فلسفه علم در کشور، در شرایطی هستیم که اگر سراغ «عموم» کسانی که در کشور #فلسفه_علم خواندهاند بروید، همین فهم متعارف و درست را بیان میکنند و طرفداران افراطی دو سوی طیف کمیاب شدهاند، اما متاسفانه از متخصصان فلسفه علم و جامعهشناسی علم کمتر نظری خواسته میشود.
✅👈 در دوران #کووید که همگان مشغول اظهارنظرهای نادرستی در مورد علم بودند (البته تا جایی که من این دسته از دوستان را میشناسم) هیچکدام از کسانی که بهطور حرفهای، فلسفه و جامعهشناسی علم خوانده بودند طرف مشورت در تصمیمگیریهای مهم علمی نبودند.
✍ هادی صمدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم (حیات معقول)
https://eitaa.com/daralhakim