بسم الله الرحمن الرحیم. سلام
💢 هشدار دهنده های غیر طبیعی بدن
1⃣. هرگاه انسان بدون آنکه خسته باشد، کوفتگی در خود حس کند، هشداری از یک تب است.
2⃣. هرگاه آدمی عرق کند و عرق و ادرارش بدبو باشد و در همان حال تب با سرفه خشکی همراه باشد و بعد تب از بین برود ولی سرفه باقی بماند، هشداری برای پیدایش تاول و امثال آن در محل بندهاست.
3⃣. اگر خشکی و خارش و خشونت پوست زیاد شد، هشداری برای پیداکردن لکه های سیاه در بدن است.
4⃣. اگر جوشهای کوچک زیادی در بدن پیدا شود، اگر درد سر در نزد میانسالان مدتی طول بکشد، احتمال کوری و وسواس سودائی بسیار زیاد است.
5⃣. پریدن اعضاء چهره همراه با اشک، بیزاری از نور و سردرد هشداری برای پیدایش سرسام است.
6⃣. سنگینی بدن و کوفتگی بدن و باد کردن رگها پیش آگهی یک مرگ ناگهانی و سکته است و باید اقدام به فصد کرد.
7⃣. سستی پس از خواب دلیل بر وجود مواد زائد در ماهیچه هاست.
8⃣. خمیازه زیاد اگر عیب خاصی در مزاج کسی نباشد دلیل بیماری های مغزی است.
#هشدار_بدن
ـــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
eitaa.com/daralhakim
✴️ مفردات غذایی
📍 حبوبات
🌾 گندم (حنطه)
1⃣ بهترین گندم آن است که در نرمی و سختی و سفیدی و سرخی و بزرگی و تازگی و کهنگی متوسط باشد. همچنین گندم خوب باید از آفات گیاهی به دور باشد.
2⃣ طبیعت آن در اول گرم و در تری و خشکی معتدل است.گندم تازه خشک نشده در دوم تر است.
3⃣ گندم بهترین غذای تندرستان است و کثیرالغذا را از غذا و چاق کننده بدن میباشد.
4⃣ آرد خوب گندم آردی است که به میزان کافی سبوس داشته باشد و خمیر آن نیز به اندازه مناسب و متعادل دارای نمک باشد زیرا خمیر بدون نمک بد هضم است و خمیر شور سبب خشکی معده و تشنگی می شود.
5⃣ خمیر بدون خمیر مایه بد هضم است و موجب سُدّه و درد شکم میشود، از طرف دیگر اگر خمیر مایه زیاد باشد سبب ترش شدن نان در معده می گردد.
6⃣ لازم است نان پس از برآمدن کافی خمیر پخته شود بهتر است.
7⃣ بهتر است ابازیری مانند کنجد، رازیانه، ناخواه، زیره،سیاه دانه و تخم خشخاش بر روی خمیر قرص نان پاشیده شود و یا آنها را با خمیر مخلوط کنند و آنان را در تنور به اعتدال بپزند.
8⃣بهترین نان ها از نظر نوع پخت نان تنوری است که در تنور سفالی پخته شده باشد.
9⃣ نان گرم وقتی که تازه از تنور بیرون می آید دیر هضم است و به کندی از معده منحدر میشود. چنین نانی زود سیری می آورد و موجب تشنگی می گردد.
0⃣1⃣ بهترین نان ها (از نظر فاصله پخت تا مصرف) نانی است که ابتدای روز پخته و آخر روز بخورند. روز دوم نیز آن را اگر سفت نشده باشد میتوان خورد.
1⃣1⃣ غذائیت نان نرم بیشتر و غذائیت نان خشک کمتر است، نانی که در تنور بیش از حد خشک شده باشد به سبب زیادی خشکی دیر از معده عبور می کند.
ــــــــــــــــــ
◀️ ابازیر:جمع بزر
◀️ منحدر:سرازیر شدن
ـــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام
💢برگزاری دوره آموزشی ایریدولوژی(عنبیه شناسی)
✅تخفیف ویژه
🔰به زودی با تخفیف ویژه
دوره بسیار کاربردی ایریدولوژی(عنبیه شناسی) برگزار می گردد.
🔰مبلغ دوره : 800 هزار تومان
🔰ساعت برگزاری دوره : چهل ساعت
🔰 منبع: اولین کتاب مرجع عنبیه شناسی در ایران با 600 صفحه تمام رنگی A4 به تألیف مهدی خانی فراشبندی
✅در صورت متقاضی بودن به آیدی زیر پیام ارسال کنید.
@khani_shafa
ـــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
توزیع
شربت جُلّاب دارالحکیم
به زودی
💢خاصیت:
1⃣🔹 تقویت عالی قلب
2⃣🔹 درمان تپش قلب
3⃣🔹 درمان توحش و مالیخولیا
5⃣🔹 درمان وسواس و استرس
ـــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔸 امام على عليه السلام:
🔰 لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ
💠 هيچ كرداري مانند پژوهش نيست
📚 غررالحكم و دررالكلم ، ح ۶۵۶۴ .
#حدیث_هفته
#هفته_پژوهش
🆔 @iictchannel
🔰الگوی جالینوس
جالینوس بر این باور بود که پزشکِ متبحر، فیلسوف هم هست. در اینجا مراد وی از فلسفه، منطق و اخلاق است. منطق، یاریرسان پزشک است برای رسیدن به تشخیصِ دقیق و مناسب. این کار مستلزم قضاوت بالینی است که از جنس کاربست دانش عام در یک مورد خاص محسوب میشود. از سوی دیگر، فلسفه در قامت اخلاق نقش مؤثری در طبابت ایفا میکند چراکه رابطۀ پزشک و بیمار را سامان میدهد.
مرزبندی با مکاتب پزشکی دیگر که در عصر جالینوس حاضر بودند، یکی دیگر از نقشهایی است که فلسفه در پزشکی از منظر جالینوس ایفا میکند. جالینوس از یکسو منتقد تجربهگرایان است که به تجربۀ صرف، فارغ از منطق و فلسفه، باور دارند. از سوی دیگر، او روشگرایان را بابت اعتقاد به نظرورزی فارغ از تجربه و پزشکی فلسفی موردانتقاد جدی قرار میدهد. مخالفت جالینوس با پزشکی فلسفی ازآنروست که به عقیدۀ او نظریههای پزشکی باید در بوتۀ تجربه راستیآزمایی شوند. سویۀ دیگر مخالفت جالینوس با پزشکی فلسفی به ارتباط دانش نظری و عملی در پزشکی از منظر او برمیگردد. او معتقد است فراگرفتن دانش نظری پزشکی برای طبابت کافی نیست، بلکه باید آن دانش را در طبابت به کار گیریم که این مهم نیازمند فلسفه (بهمثابه قوۀ داوری و قضاوت) است. بهبیاندیگر از دیدگاه جالینوس برای بهکارگیری دانش نظری در عمل، به فلسفه نیازمند نیازمندیم.
جالینوس به شرح تفاوت فلسفه و پزشکی هم پرداخته است. او میگوید بهرغم اختلافنظر بسیار میان فلاسفه، اختلافنظر میان پزشکان قابلرفع و رجوع است. در فلسفه جای شگفتی نیست اگر که بسیاری از اختلافنظرها هیچگاه حل نشوند، چراکه موضوعات موردبحث با آزمونهای تجربی ارزیابی نمیشوند و حل اختلافنظر فلاسفه با رجوع به ادراک حسی پذیرفته نیست. در مقابل، در پزشکی، اثبات اینکه دارویی برای بدن ضرر دارد یا نه با آزمون تجربی میسر و پذیرفته است و با انجام دادن آن آزمون اختلافنظر پایان مییابد.
ـــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰الگوی ابنسینا
ویژگی برجستۀ الگوی ابنسینا برتری دادن فلسفه به پزشکی است. او با به کار بستن نظام فلسفی ارسطویی در پی تعریف مبانی پزشکی و سازماندهی دانش آن است.ابنسینا نقش فلسفه در قضاوت بالینی و اخلاق در ارتباط پزشک و بیمار را وامیگذارد و بیشتر به نقش فلسفه در ساخت معرفت پزشکی میپردازد. این مبانی معرفتشناسانه هم ناظر به جایگاه پزشکی در طبقهبندی علوم است و هم به ارتباط تجربه، طبیعیات و نظریۀ پزشکی توجه دارد. گوتاس ساختار دانش پزشکی از منظر ابنسینا را در چهار مرتبه یا سطح تعریف میکند:
اول «نظریۀ نظریه پزشکی» که به معنای ابتنای نظریۀ پزشکی است بر طبیعیات (به تعبیر امروزین شامل فیزیک، شیمی و زیستشناسی) و بالتبع خارج از حوزۀ پزشکی. دوم «نظریۀ پزشکی بماهو پزشکی» است یعنی بخش نظری صناعت یا فن پزشکی است که مبتنی بر شرح نظرات پیشینیان است. سوم «نظریۀ عمل» که شرح آرای گذشتگان در کاربرد علم پزشکی است و چهارم خود «عمل» است یعنی مشاهده، تجربه و ادراک حسی. باید توجه داشت با برآمدن پزشکی عقلانی در یونان، پزشکی نه علمی نظری بلکه نوعی صناعت (تخنه) محسوب میشد که از رهگذر رابطۀ استاد-شاگردی فراگرفته میشد. ابنسینا در طبقهبندی علوم، فلسفه را به دو بخش نظری و عملی تقسیم میکند. فلسفه عملی شامل اخلاق، سیاست و تدبیر منزل است. فلسفۀ نظری به مجموع فیزیک، ریاضیات و متافیزیک اطلاق میشد و فیزیک هم به دو بخش اصلی (شیمی، علمالنفس،.) و فرعی (پزشکی، سحر و.). او بعدها در مقدمۀ منطقالمشرقیه، پزشکی را تنزل درجه داد و آن را در ردیف کشاورزی و نجوم قرار داد. ابنسینا پزشکی را شاخهای از دانش حرفهای همچون کشاورزی میدانست که به سهولت قابلمطالعه و فراگیری است. از همین رو، وی برای فلسفه نقشی بسیار فراتر و بالاتر از پزشکی قائل بود. این درک از جایگاه پزشکی گرچه برخاسته از یونان باستان است و در پایدیای ورنر یگر هم به آن اشاره شده است، ولی با آنچه جالینوس مدنظر داشت، فاصلۀ دارد.
تأملات ابنسینا در مبانی پزشکی را فخر رازی پی گرفت. او در کتاب «شرح مشکلات قانون» به توضیح و نقد مبانی طب از منظر ابنسینا پرداخته و نشان میدهد تأمل در چیستی پزشکی هم به کار پزشکان میآید و هم مردم. او در این کتاب میکوشد با فلسفهورزی در باب مبادی نظری طب و اتخاذ موضعی انتقادی سرشت پزشکی را بفهمد و از این رهگذر راهی برای آموزش طبابت به پزشکان بگشاید.
مؤخره
باری، در روزگار ما که فیلسوفان به فلسفهورزی خود مشغولاند و پزشکان به طبابت، اختصاص روزی به بزرگداشت مقام ابنسینا میتواند تذکری باشد برای آنکه در ربط و نسبت فلسفه و پزشکی بیشتر تأمل کنیم؛ چرا که بسیاری از مسائل سلامت کشور از رهگذر تأملاتی اینچنین ابتدا صورتبندی و فهم میشوند و سپس میتوان تدابیری برای آنها اندیشید. پژوهش در ارتباط فلسفه و پزشکی از آن رو که امری میانرشتهای است اهتمام بسیار میطلبد. تأمل در این مغفولماندگی و درافکندن این پرسش که چرا فلسفهورزی در پزشکی بهعنوان عاملی مؤثر در طبابت و مراقبت از بیماران چندان جدی گرفته نشده است، میتواند نقطۀ عزیمت باشد.
ــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
jJafB1531678356.pdf
360.6K
کتاب شرح مشکلات کتاب القانون ابن سینا
از فخرالدین محمدبن عمرالرازی
ــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
💢دندان ها به چند علت خورده می شوند.
1⃣🔹 رطوبت فاسدی که از مغز سرازیر می شود و به دندان می رسد و مزاج دندان را فاسد می کند و مزاج فاسد شده روح حیوانی را قبول نمی کند.
💢 علاج :
🔹تنقیه مغز با ایارجات و حبوب مسهله تنقیه مغز
🔹و بعد از آن تقویت دندان با ادویه قابض تا قبول مواد فاسد نکند، مانند سعد، مازو، عاقرقرحا
🔹و مضمضه با سرکه که در آن از داروهای قابضی مثل مورد و گلنار جوشانیده باشند.
🔹و پر کردن دندان خورده شده با مصطکی و کمی کافور
2⃣🔹 علت دوم از بین رفتن رطوبت اصلی دندان و استیلای خشکی بر آن که موجب ریز ریز شدن دندان می شود.
💢علاج:
🔹ترطیب مزاج، با غذا و دارو، مثل لعاب اسفرزه با خاکشیر، شیر الاغ و روغن بنفشه
ـــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدارس فعلی هیچ چیزی جز وقت تلف کردن نیست.
ـــــــــــــــــ
http://eitaa.com/daralhakim
؛﷽
🟣 توییت جدید حساب توییتری ایران به عبری(بازی های جام جهانی تمام شد...
اما بازی ما تازه شروع شده است.)
♦️با پایان یافتن جام جهانی و متعاقب آن تعهدات جمهوری اسلامی ایران به قطر، منتظر تحولات جدید در غرب آسیا باشید.
پ.ن: سلام به #آرامکو و گلهای در راهش😄
@Andishkadeh_1414
🔰استعمال ادویه
یکی از ده شرط استعمال ادویه این است که در تنقیه و پاکسازی بدن، باید مراعات قوت و ضعف بیمار بشود، بیمارانی که قوت کمی دارند تا جایی که ممکن است نباید تنقیه کنند.
مراد از ضعف، ضعف حقیقی است. یعنی اینکه اگر شخص بواسطه طولانی شدن مرض ضعیف شده است، در اینجا تنقیه نیاز نیست.
اما اگر بواسطه غلبه اخلاط شخص دچار ضعف عارضی شده است، در اینجا تنقیه موجب تقویت می شود و لازم است.
📕📙 برشی از کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه
ـــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
💢ده شرط استعمال دارو
1⃣🔹 مراعات نوع مرض
2⃣🔹مراعات سبب مرض
3⃣🔹مراعات قوت و ضعف مریض
4⃣🔹مراعات مزاج عارض شده
5⃣🔹مراعات سن
6⃣🔹مراعات عادت مریض
7⃣🔹مراعات سرزمین
8⃣🔹 و مراعات مزاج طبیعی شخص
9⃣🔹مراعات وقت حاضر
🔟🔹مراعات حال هوا
📕📙 برشی از کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه
ـــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰در شهرهای گرم
1⃣🔹 در شهرهای بسیار گرم، مثل شهرهای جنوب ایران، تنقیه به حجامت بهتر از فصد است.
2⃣🔹و از مسهل قوی و مقیء(قیء آور) قوی باید احتراز نمود.
📕📙 برشی از کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه
ــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
💢در استعمال ادویه
1⃣🔹 بعضی از داروها استعمال آنها باید به طریق لعوقات (لیسیدنی ها) باشد، مثل داروهای مربوط به سینه
2⃣🔹بعضی دیگر باید شربتی و نوشیدنی باشد، مثل بیماری هایی که از معده دور است، تا نفوذ آن به سوی آن سریع تر شود.
3⃣🔹 برای تنقیه سر باید از قرص ها استفاده کرد.
4⃣🔹در بیماری قولنج افضل استعمال حقنه است.
5⃣🔹ادویه غثیان افضل استعمال نوشیدنی هاست.
6⃣🔹 در بیماری های سنگ کلیه و مثانه و کیسه صفرا ادویه ترکیبی بیشتر سود دارد.
7⃣🔹 در بیماری های مزاجی ادویه مفرد بیشتر سود دارد.
8⃣🔹 در داروهایی که افیون است، دارو کهنه شود بهتر است.
9⃣🔹 در داروهایی که کافور است، دارو باید تازه استعمال شود.
🔟🔹 بعضی از داروها، کهنه آنها قوی تر است، مثل روغن زیتون(تا 40 هزار سال قوت آن باقی است)
📕📙 برشی از کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه
ـــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰 درد
💢 درد را سریع تسکین دهید.
👈چرا؟
1⃣🔹 درد، مرض را بیشتر می کند
2⃣🔹یا مرض دیگری ایجاد می کند.
3⃣🔹درد، محلل ارواح است.
4⃣🔹 درد، قوت را ضعیف می کند.
5⃣🔹 درد، جاذب مواد است به موضع خود
6⃣🔹 درد، طبیعت بدن را مشغول خود می کند. و طبیعت بدنبال تدبیر مرض ناشناخته می رود.
7⃣🔹و برای تسکین درد، دارو باید از مخدرات سبک مثل خشخاش تجاوز نکند. چون این دارو یک شیء شناخته شده است، و اصلاح و دفع مضرت آن، ضرر کمتری دارد. اما از مضرت های مخدرات، تغلیظ خون و روح است.
8⃣🔹 اما اگر درد به مرتبه ای برسد که از آن خوف هلاکت باشد، پس در آن هنگام می توان از داروهای قوی استفاده کرد.
9⃣🔹 برای اصلاح داروهای مخدر و حتی تمامی داروها و خصوصا داروهای شیمیایی می توانید از خُشاب یا خوشاب (شربت میوه ها) سیب و زرشک و آبلیمو استفاده کنید.(جوشاندن آب میوه ها با شکر تا شربتی شوند).
📙 برشی از کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه
ــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🚨 بیلبوردی در آمریکا: همه مردان حق بارداری دارند! از آزادی تولید مثل حمایت کنید!!!
⭕️ همه کوشش غرب برای حاملگیِ پسران و مردان در راستای رفع موانع #فحشای_همجنس_بازان است و هرآنچه تحت عنوان تلاشهای پر زرق و برقِ به ظاهر علمی در جامعه پزشکیِ جهان برای این منظور انجام میشود، همان #جاهلیت_مدرن است که به اسم علم به مردم جهان تحمیل میشود!
ـــــــــــــــــــ
http://eitaa.com/daralhakim
14010916-آیةالله میرباقری.mp3
10.92M
📖 آیةالله میرباقری | جلسه بصیرتی، در حوزه علمیه آیتالله آخوند(ره) در همدان، ۱۴۰۱/۹/۱۶
🔍 رسالت کنونی حوزههای علمیه در تمدنسازی اسلامی
☑️ @mirbaqeri_ir
📕 استعمال ادویه در شهرهای شدیدا سرد
در سرزمینی که شدیدا سرد است، باید از مسهل و قیء آورهای قوی اجتناب کرد، و مبادرت به برآوردن خون نکنند، اما اگر ضرورت شد، فصد بهتر از حجامت است.
📙 برشی از کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه
ــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت شماره 6⃣1⃣
💢 در استعمال ادویه باید مراعات عادت مریض دیده شود.
ـــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 دکتر حسین روازاده
مرغ....
علاقه مندان به سبک زندگی صحیح و تغذیه سالم ما را دنبال کنید :
@Ostadkhosravi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 دکتر حسن اکبری :
کدام مرغ؟
مرغ صنعتی یا مرغ سنتی؟
علاقه مندان به سبک زندگی صحیح و تغذیه سالم ما را دنبال کنید :
⬇️⬇️⬇️⬇️
@Ostadkhosravi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حکیم حسین خیراندیش
مرغ....
علاقه مندان به سبک زندگی صحیح و تغذیه سالم ما را دنبال کنید :
@Ostadkhosravi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ فتنههای #آخرالزمان تاریکه، خیلیا به تردید میفتن، یکجوری غربالتون میکنن که پایینه میاد بالا، بالاییه میاد پایین...
‼️ در فتنه سامری عمار نداشته باشی، بکش بکشه!!!
▫️ #نشر_حداکثری
👈🌹به کانال شهید بابصیرت و مدافع امنیت سید روح الله عجمیان بپیوندید.
https://eitaa.com/joinchat/2933653744C3596ca1caa
📙 اصول معالجه و استعمال ادویه
💢 سوءمزاج سرد
🔹سوء مزاج سرد در ابتدا به آسانی رو به زوال می رود،
🔹اما در انتها به کندی و به سختی رو به زوال می رود؛
👈به جهت آنکه قوا و حرارت غریزی در ابتدای درمان و استفاده از داروهای گرم برای ازالهٔ مرضِ سرد، بسیار ضعیف نمی گردد.
👈و دوای گرم که وارد بدن می گردد، و با وجود آنکه فعالیت زیادی در بدن دارد، مصادف و مصاحب قوّه می گردد، و معین بر ازالهٔ مرض، و دفع آن آسان می گردد.
👈و اما چون سوء مزاج سرد در بدن استحکام یابد، قوّه و حرارت غریزی را ضعیف می گرداند، و دفع مرض دشوار می گردد.
💢👈 بهمین خاطر سوءمزاج سرد را باید در همان ابتدا به درستی و از روی تدبیر درمان کرد، تا در بدن مستحکم نشود. چقدر افرادی را می شناسم که در درمان سوءمزاج سرد کاهلی کردند، و الان در بدن شان مستحکم شده است.
ـــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
📕 اصول معالجه و استعمال ادویه
🔹👈گاها با یک مسهل دادن می توانید شخص را دچار بدترین بیماری ها مثل سل و دق کنید.
💢👈چگونه؟
🔹👈 افرادی که لاغر و خشک اندام هستند، و خصوصا گردن بلند و باریکی دارند، و شانه های برآمده دارند، مسهلات قوی گرم برای آنها به شدت ضرر دارد.
🔹👈خصوصا وقتی گرفتار بیماری های مربوط به سینه و ریه و در کل آلات تنفس هستند.
💢 چرا؟
🔹👈چون منجر به سل و دق می گردد.
🔹👈 چون در بدن ایشان رطوبت کم است. و مسهلات چون محلل و مقلل رطوبات و ارواح هستند، ریه و قلب را برای ایجاد مرض دق و سل مستعد می گرداند.
ــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim