IMG_20230123_115915.jpg
3.1M
#حس_فم_معده
💢در کتاب درع الصحّه (رساله ای کهن در فصد و حجامت) نگاشتهٔ محمد هاشم بن محمد طاهر طبیب تهرانی از پزشگان قرن 11 هجری قمری می خوانید که :
💢🔰از کجا متوجه شویم که فم معدهٔ ما دارای قوت حس زیادی است :
زمانیکه از خوردن چیزهای تند گزنده و ترشی های تند به زودی متأثر و متضرّر گردد.
✅👈 اما کسی که دچار ضعف فم معده است، اشتهای کمی دارد و معمولا درد دارد.
ــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
ما باید در نگرش خود به تکنولوژی بازنگری کنیم.
مایکروسافت، گوگل، توییتر، اپل، یوتیوب، فیسبوک و ... فقط ابزارهای تجاری احتمالاً «خنثی» نیستند.
✴️ آنها تسلیحات و ماشینهای ایدئولوژیک نظارت و سانسور هستند که باید نابودشان کنیم.
🔴 ما باید از تکنوکرهای [سیارهی زمین که با تکنولوژی اشغال شده است] که تحت کنترل دیوانگان گلوبالیست است، خارج شویم.
🔶🔹 سؤال آن است که آیا بهطور کلی تکنولوژی را از بین ببریم؟ (این یک راهحل زیستمحیطی است که نباید نادیده گرفته شود، یا خیلی عجولانه کنار گذاشته شود) یا آنکه شبکههای مستقل و فارغ از قید و بند کنترل مغرضانهی ایدئولوژیک ایجاد نماییم؟
✅ میتوانیم همزمان، در هر دو جهت حرکت کنیم. همین کار را میتوانیم در خصوص رسانه هم انجام دهیم.
⬅️ آنها اکنون دارند ثابت میکنند که واقعاً پیام هستند و آن محتوا نیز، پیامی یک جانبه است.
📙 کتاب بیداری بزرگ در برابر بازتنظیم بزرگ، الکساندر دوگین (مشاور ولادیمیر پوتین)، صفحهی 21
⛔️ رونوشت به وزیر محترم ارتباطات (ICT) و مشاوران و کارشناسان تصمیمساز!
💠 اگر روسیه، روسیه است؛ بابت این تفکرات استقلالگرایانه است که در کنار پوتین قرار دارد.
و خوب میدانید که خود آمریکا و بریتانیا هم همینگونهاند ...
✳️ برای جمهوری اسلامی ایران که کانون الهامبخش ایدئولوژیک جهان و بسترساز مهدویت است، چه کردهاید؟!
#فضای_مجازی_وِل
#کلابهاوس
دریغ از #فضای_سایبر_ملی
✍️ مهندس شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
IMG_20230123_185413.jpg
2.51M
#انواع_حرارت
در کتاب طب اکبری حکیم محمد اکبر ارزانی می فرمایند : حرارت که به حیوانات تعلق دارد همگی سه است :
1⃣🔹 حرارت غریزی
2⃣🔹 حرارت واسطقسی
3⃣🔹 حرارت غریبی
ـــــــــــــــــ
1⃣🔰 اما «حرارت غریزی» نزد «جالینوس» عبارت است از حرارت ناریّه عنصریه که مستفاد می شود از مزاج و قوام بدن و ازالهٔ برودت و حرارت عارضی از او حاصل آید، و تا زمان حیات در بدن می ماند.
و بر این تقدیر تغایر میان او و حرارت غریبه به ماهیت نیست، بلکه تفاوت بینهما از آن است که غریزی فایض شود بر مرکبِ مستعد و مصلح بدن است و غریبه، ضد اوست.
و «ارسطو» و دیگر محققان بر آنند که حرارت غریزیه فایض شود بر مرکب مستعد عنه فیضان نفس برسان فیضِ نفس و قوی. و بر این تقدیر، میان او و دیگر حرارت ها ثابت می شود مغایرت به نوع و حقیقت.
2⃣🔰 اما «حرارت اسطقسی»، جزئی است از غریزی که حکم آخر[یعنی حکم دیگر] پیدا کرده است، و او تا بقاء شخص باقی است چه در حیات و چه بعد از او، و از آن است میّت، سیاه می شود و متعفن می گردد، اگر چه او را در برف دفن کنند.
3⃣🔰اما «حرارت غریبه»، حرارت ناطبیعی است که حادث شود در مرکب حی[یعنی موجود زنده] و از شأن اوست ایذای بدن.
ـــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
ریوند-چینی.jpeg
41.2K
#ریوند_اسب_انسان
🔰جناب شرف بن بهاء طبیب شیرازی در کتاب «المرغوب» در مورد «ریوند» بیان کرده است
«چه اثر بعضی از ادویه در بدن انسان برخلاف اثر اوست در بعضی حیوانات، چون ریوند مثلا که به نسبت با بدن انسان به دو درجه گرم است و به نسبت با فرس(اسب) سرد.»
👈 اما جناب یوسف زیدان در کتاب «الشامل فی الصناعة الطبیة» در ماهیت ریوند یا راوند می فرماید : «واژه راوند، واژه ای عام و مطلق است، و گویند که مخصوص به «اسب» است، چه اینکه راوند اسب، آن است که از ریشهٔ ریواس می گیرند، بدین گونه که این ریشه را تکه تکه کرده و می خشکانند و از لحاظ شکل و رنگ، شبیه به نوعی است که به طور مطلق بدان راوند می گویند، به همین علت تقلب کرده و آن را بعنوان همان «راوند» می فروشند، و این راوند به وفور در درمان بیماری های گرم که اسب ها بدان مبتلا می شوند، کاربرد دارد.
⛔️👈بعلت خاصیت سرد کنندگی آن برای اسب ها، برخی از علما گفته اند که این گیاه علی رغم اینکه برای بدن آدمی گرم است، اما در مقایسه برای بدن اسب بسیار سرد است،و این مطلب را از آن جهت بیان کرده اند که گمان می کردند، که این دو گیاه یک گونه اند، درحالیکه چنین نیست،و راوند سرد کننده برای اسب،ریشهٔ ریواس است، و اگر این ریشه را آدمی نیز مصرف کند، باعث سردی شدید او خواهد شد.
✅👈البته مقصود من این نیست که بگویم یک گیاه واحد نمی تواند در قیاس با حیوانی مانند اسب سرد باشد، و در قیاس با حیوان دیگر مانند انسان گرم باشد، بلکه می خواهم بگویم که راوندی که بنام راوند اسب معروف است، با راوند مشهور تفاوت دارد.
ــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralh
IMG_20230123_211832.jpg
3.13M
1⃣🔹ریشهٔ ریوند اصلی جوهر هوایی بسیار زیادی دارد، و گرنه علی رغم کثرت جوهر ارضی، باید سنگین می بود، ولی سبک است. و دارای تخلخل شدیدی است و این جوهر هوایی خلل و فرج جرم آن را پر کرده است.
2⃣🔹ریوند چون ریشهٔ یک گیاه است، و ریشه ای است که در مقایسه با گیاه غلظت بیشتری دارد، پس باید که در آن «رطوبت فضلی» وجود داشته باشد، و بهمین خاطر سریعاً «کِرم» می زند، و این علی رغم تلخی و قلّت جوهر مائی آن است.
ـــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230123_211832.jpg
3.13M
1⃣🔹ریوند هم خاصیت مسهلی دارد هم خاصیت قابضی دارد.
در خاصیت مسهلی، ریوند مواد را برای دفع شدن مهیا می کند، بهمین جهت مواد به فعل طبیعت دفع می شود.
اسهال ریوند بخاطر جذب ماده نیست، بلکه به واسطهٔ آماده کردن آن برای دفع می باشد، و در این خصوص دافع همان طبیعت است، و لذا داروی مسهلی است که با کمک طبیعت اقدام به دفع مواد می کند.
2⃣🔹لذا اگر ریوند را همراه با داروهای قابض شکم مصرف کنند، باعث بند آوردن شکم شده و اسهال نخواهد آورد. و اگر ریوند را همراه با داروهای مسهل مصرف کنند، اسهال می دهد.
3⃣🔹👈 ظاهر امر این است که قوت اسهال آوری آن از بندآوری آن قوی تر است، و بهمین خاطر اگر به تنهایی مصرف شود، غالبا اسهال آور است، و خاصیت بندآوری نخواهد داشت. و در بیشتر مواقع زمانی خاصیت بندآوری شکم از خود نشان می دهد که همراه با سایر داروهای بندآورنده شکم مصرف شود، و در نتیجه این قوت در آن تقویت می شود.
ــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230123_211832.jpg
3.13M
ریوند چون خاصیت تفتیح قوی دارد، و علاوه بر آن جلا دهنده نیز می باشد، پس لاجرم مخصوصا باعث تنقیه و پاکیزگی رگ ها می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230123_211832.jpg
3.13M
#ریوند_مرکب_القوی
1⃣🔹ریوند علاوه بر خاصیت قبض، عطری نیز می باشد، پس لاجرم باعث تقویت قلب و ارواح آن می شود.👈 و از همین رو جزو پادزهرها، به شمار می رود، و لذا تریاق بزرگ سموم است.
2⃣🔹چون ریوند محلل و ملطف است، پس لاجرم باعث به تحلیل رفتن نفخ های قوی می شود.
3⃣🔹 چون علاوه بر قوت تحلیل و تلیین، تقویت کننده نیز هست، پس بهمین جهت باعث تسکین دردهاست.
4⃣🔹 چون این دارو جلادهنده و قابض و پاکیزه کننده و عطری است،پس بدون شک شدیداً مقوی دهانه معده می باشد.
ـــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️بشنوید| صوت لو رفته از شهید باقری
📍مهمترین استراتژی جنگ، از زبان برترین استراتژیست جنگ
📍برای تمام عرصههای جنگ؛ چه نظامی، چه #شناختی
📍به والله اگر کسی در این جنگ تاثیر داشته باشه...
✍رهبر معظم انقلاب چندی پیش درباره حوادث اخیر و شکست دشمن در اغتشاشات باوجود تلاش همهجانبه، فرمودند: دشمن مهندسی خوب، اما محاسبه غلط داشت...
علت محاسبهی غلط دشمن را در این صوت شهید باقری پیدا کنید ... انشاءالله دلگرمی و رهنمایی باشد برای مجاهدان #جهاد_عظیم_تبیین
🖌 محمد جوانی
🧠⚔علوم و جنگ شناختی
@Cwarfare
Negar_۲۰۲۳۰۱۲۴_۰۷۰۲۴۱.png
719.4K
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ.
خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230123_211832.jpg
3.13M
#ریوند_تب
چرا استفاده از ریوند در ابتدای تب ها بد و نامناسب است؟
با توجه به اینکه راوند از طریق کمک رساندن به طبیعت و مزاج باعث اسهال می شود، و طبیعت بعد از نضج قادر به این کار می باشد، و لذا باید بعد از کامل شدن نضج، اقدام به اسهال با ریوند کرد،
👈و بهمین خاطر قبل از رسیدن به مرحله نضج، اسهال آوری راوند بسیار کم خواهد بود، و لذا چون بخواهند که در مرحله تب و امثال آن از خاصیت اسهال آوری راوند استفاده کنند، این کار فقط بعد از نضج مجاز خواهد بود، و وضعیت در درد مفاصل و امثال آن نیز چنین است.
ـــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim