بسم الله الرحمن الرحیم. سلام
📚 آموزش دارالحکیم
💠 بیماری های مغز و اعصاب
💢 کابوس
🔹💫 اکثر بخار اخلاط غلیظ که در حال بیداری به تحلیل می رفتند، در حالت خواب به واسطه فقدان اسباب تحلیل یکبارگی متصاعد میشوند، و در جلوی مغز گرد می آیند، و جرم مغز را می فشارند و مسالک روح مسدود می شود، و بالضرور اخلاط محصور می شوند، و روح کثیف می شود و کابوس شکل می گیرد.
🔹💫کابوس
1️⃣. یا از بخار خون(علامتش سرخی بدن و چشم است)
2️⃣. یا از بخار بلغم(علامتش بلادت و کندی حواس است، زیادی آب دهان و بینی و کسلی است)
3️⃣. یا از بخار سوداست(علامتش فکر زیاد است،بی خوابی است،گودی چشم هاست)،
4️⃣. و از بخار صفرا نیست.
ــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
مقدمه سازی ظهور امام زمان - @Maddahionlin.mp3
5.22M
مقدمه سازی ظهور امام زمان(عج)
سخنرانی بسیار شنیدنی
حجت الاسلام #علیرضا_پناهیان
ــــــــــــــــــــــ
💢 کانال قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
#نبض_شناسی_دارالحکیم
#نبض_موجی
نبض موجی دلالت بر رطوبت دارد.
🔹👈در استسقاء و لیثرغس و رطوبت مستوی، نبض موجی است، و آلت لین است(یعنی قوام الت لین است).
🔹👈در زمان استحمام بعلت رطوبی بودن بدن، نبص موجی می شود. در زمان استحمام رطوبت نه طبعی است، و نه مرضی است، بلکه عارضی است.
🔹👈هرگاه حمام به آب شیرین و به اعتدال استعمال شود، جرم شریان رطب می شود، و نبض موجی می شود.
🔹👈 و کلا در ابدان رطوبی که مرطب طبعیّه با غذاست، به قول علامه شیرازی در شرح قانون، که هر گاه جرم شریان به غذا اغتذا کند، چون رطوبت ایجاد می کند، مهیا به تمدد و قبول انغماز می گردد و همین موجب لین شدن رگ می شود.
🔹👈در استسقای لحمی ترطیب بدن ظاهر است، اما در استسقای زقی(زقی در لغت به معنای خیک و مَشک است)، با وجود رطوبت محصور غیر عام، بدن خالی از بورقیت نیست.
📕 بورقیت معرب بوره است. منظور از بورقیت در اینجا رطوبت بورقی است که با وجود رطب بودن ایجاد خشکی در بعض اعضای دیگر بدن می کند.
✅ در استسقای زقی با وجود تجمع آب در میان صفاق و مراق ممکن است اعضای دیگر دچار خشکی شوند.
ـــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
🔹👈گاها سبب نبض ذوالقرعتین یا مطرقی و متداخل، قوّت قوّه و شدت حاجت، و صلابت آلت است، در این حالت نبض قوی و سریع و صلب است.
🔹👈اما اگر سبب این نبض ضعف قوه باشد، نبض ضعیف و بطیء می شود.
ــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
ابن سینا می فرماید: تاج ریزی و خیار شنبر(فلوس) برای تحلیل ورم های داخلی بسیار کار ساز است.
ـــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#گِل_حکمت
استخراج گِل حکمت که در تولید روغن ها به روش قرع معکوس، از آن استفاده می شود :
گِل به مقدار یک جز را از رمل و سنگریزه پاکسازی کرده، و با موی سر انسان که در گرمابه ریخته، و یا موی بز آمیخته، و به قطعه های کوچک تقسیم کرده، و با مانندش سرگین کوبیده غربال شده آمیخته، و بر آن آبی که درونش نمک حل شده باشد، پاشیده، و به شکل قطعه های کوچک درآورده به مدت هفت روز با آب مرطوب ساخته تا خشک نشود، سپس برداشته و استعمال می شود.
📕منبع کتاب حقایق اسرار طب(مسعود بن محمد سجزی)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
شیخ الرئیس ابن سینا: و فی أکثر الأمر فإن الامتلاء بحسب القوه یولّد المرض قبل استحکام دلائله: امتلا به حسب قوه، در اکثر امر، قبل از آنکه علائمی از خود نشان دهد، بیماری را بوجود آورده است.
ـــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
شیخ الرئیس ابن سینا می فرماید : و اکثر من به سدد فی العروق یکون لونه أصفر لأن الدم لا ینبعث فی مجاریه إلی ظاهر البدن: اکثر کسانیکه انسداد در عروق دارند، رنگ شان زرد است. زیرا در این اشخاص خون از مجاری خود، به سطح بدن نمی رسد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#نبص_شناسی
1⃣🔹قوه حیوانی، در قیاس با حیات، فعل است به نسبت قوه.
2⃣🔹و به نسبت نبض، فاعل است برای ایجاد فعل.
🔹👈علامه قطب الدین محمود بن مسعود شیرازی در «تحفه سعدیه» به این موضوع اشاره کرده است، که حکمت بالغه الهی بر این بوده است که قوه حیوانی از حیات آغاز گردد، و به سبب فاعلیت در نبض و قلب و اخراج بخار دخانی و جذب نسیم بارد ممد حیات باشد.
💢👈 شیخ علیه الرحمه می فرماید: که قوه حیوانی با وجودی که مهییء حیات است، لیکن مبدأ حرکت جوهر روح لطیف به سوی اعضاء و مبدأ بسط و قبض دل و شرائین بنا بر جذب نسیم و نقای او به اخراج بخار دخانی نیز هست. پس قوه حیوانی به قیاسِ حیات، منفعل است، و به قیاس افعال نفسانی و نبض، فاعل است.
ــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
تدبیر در نوم و یقظه(کتاب شریف تکشیف الحکمه، نگاشته محمد سلیم طبیب شاه جهان آبادی)
🔹👈پس بهترین وقت خواب آن است که غدا از معده منحدر شده باشد،
🔹👈و بهترین خواب آن است که مغرق بود.
🔹👈و اگر بهر اعانت هضم خواب منظور بود، اول به پهلوی راست بخسبند، تا که غذا به قعر معده قرار گیرد، و بعده به پهلوی چپ تا کبد به معده مشتمل گردد، و به واسطهٔ تسخینِ آن، هضم کامل حاصل آید، و بعد از این به هیئت اولی رجوع فرمایند تا انحدار غذا به کبد اسهل بود.
🔹👈و به شکم خفتن ممد هضم است،
🔹👈و بر پشت خفتن نزله و وجع الضهر و کابوس و سل و صرع پیدا نماید.
🔹👈و خواب به خلو معده مضر بود و کثرت در خواب نباید نمود.
🔹👈و اگر خواب قلت پذیرد تدبیرش به تدهین دماغ و به مشومات فرماین.
🔹👈و خواب کمتر از شش ساعت مضر است.
ـــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فی اقسام الجوهر
قسَّموا الجوهرَ، تقسیماً أولیاً، إلی خمسهِ أقسامٍ : المادّةِ و الصورةِ، و الجسم و النفس، و العقل.
و مستندُ هذا التقسیمِ فی الحقیقه استقراءُ ما قانَ علی وجوده البرهان من الجواهر. فالعقل هو «الجوهر المجرد عن الماده ذاتا و فعلا»؛ و النفس هی «الجوهر المجرد عن المادّه ذاتا المتعلق بها فعلا» و الماده هی «الجوهر الحامل للقوه» و الصوره الجسمیه هی «الجوهر المفید لفعلیه الماده من حیث الامتدادات الثلاث» و الجسم هو «الجوهر الممتد فی جهاته الثلاث»: جوهر را در اولین دسته بندی به پنج گروه تقسیم کرده اند: ماده، صورت، جسم، نفس و عقل. این اقسام از راه گردآوری جوهرهایی که با برهان وجودشان اثبات شده، به دست آمده است.
تعریف هر یک از این اقسام چنین است:
1⃣🔹 عقل : جوهری است که ذاتا و فعلا [یعنی هم در مقام ذات و هم در مقام فعل] جدا از ماده می باشد.
2⃣🔹 نفس : جوهری است که در مقام ذات مجرد از ماده است، اما در مقام فعل وابسته به آن می باشد.
3⃣🔹ماده : جوهری است که حامل قوه و استعداد می باشد.
4⃣🔹 صورت جسمانی : جوهری است که فعلیت ماده از جهت امتداد در جهات سه گانه را (طول و عرص و عمق) تأمین می کند.
5⃣🔹 جسم : جوهری است که در جهات سه گانه امتداد دارد.
📕 منبع : کتاب بدایه الحکمه
جلد دوم،
علامه سید محمد حسین طباطبائی
علی شیروانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
ریوند-چینی.jpeg
41.2K
#ریوند_اسب_انسان
🔰جناب شرف بن بهاء طبیب شیرازی در کتاب «المرغوب» در مورد «ریوند» بیان کرده است
«چه اثر بعضی از ادویه در بدن انسان برخلاف اثر اوست در بعضی حیوانات، چون ریوند مثلا که به نسبت با بدن انسان به دو درجه گرم است و به نسبت با فرس(اسب) سرد.»
👈 اما در کتاب «الشامل فی الصناعة الطبیة» در ماهیت ریوند یا راوند می گوید : «واژه راوند، واژه ای عام و مطلق است، و گویند که مخصوص به «اسب» است، چه اینکه راوند اسب، آن است که از ریشهٔ ریواس می گیرند، بدین گونه که این ریشه را تکه تکه کرده و می خشکانند و از لحاظ شکل و رنگ، شبیه به نوعی است که به طور مطلق بدان راوند می گویند، به همین علت تقلب کرده و آن را بعنوان همان «راوند» می فروشند، و این راوند به وفور در درمان بیماری های گرم که اسب ها بدان مبتلا می شوند، کاربرد دارد.
⛔️👈بعلت خاصیت سرد کنندگی آن برای اسب ها، برخی از علما گفته اند که این گیاه علی رغم اینکه برای بدن آدمی گرم است، اما در مقایسه برای بدن اسب بسیار سرد است،و این مطلب را از آن جهت بیان کرده اند که گمان می کردند، که این دو گیاه یک گونه اند، درحالیکه چنین نیست،و راوند سرد کننده برای اسب،ریشهٔ ریواس است، و اگر این ریشه را آدمی نیز مصرف کند، باعث سردی شدید او خواهد شد.
✅👈البته مقصود من این نیست که بگویم یک گیاه واحد نمی تواند در قیاس با حیوانی مانند اسب سرد باشد، و در قیاس با حیوان دیگر مانند انسان گرم باشد، بلکه می خواهم بگویم که راوندی که بنام راوند اسب معروف است، با راوند مشهور تفاوت دارد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralh
IMG_20230123_211832.jpg
3.13M
ریوند چون خاصیت تفتیح قوی دارد، و علاوه بر آن جلا دهنده نیز می باشد، پس لاجرم مخصوصا باعث تنقیه و پاکیزگی رگ ها می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230123_211832.jpg
3.13M
#ریوند_مرکب_القوی
1⃣🔹ریوند علاوه بر خاصیت قبض، عطری نیز می باشد، پس لاجرم باعث تقویت قلب و ارواح آن می شود.👈 و از همین رو جزو پادزهرها، به شمار می رود، و لذا تریاق بزرگ سموم است.
2⃣🔹چون ریوند محلل و ملطف است، پس لاجرم باعث به تحلیل رفتن نفخ های قوی می شود.
3⃣🔹 چون علاوه بر قوت تحلیل و تلیین، تقویت کننده نیز هست، پس بهمین جهت باعث تسکین دردهاست.
4⃣🔹 چون این دارو جلادهنده و قابض و پاکیزه کننده و عطری است،پس بدون شک شدیداً مقوی دهانه معده می باشد.
ـــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
✨﷽✨
✳️ کلیدیترین مسئلهی #ظهور
✍محوریترین نقطه و کلیدیترین موضوع در مباحث مهدویت و مسئلهی ظهور امام عصر (عج)، چیزی است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده و آن مسئلهی اضطرار به حضرت است.
اضطرار چیزی بالاتر از احتیاج و نیاز است. اضطرار یعنی شما به چیزی احتیاج داشته باشید که چیز دیگری جای آن را نمیگیرد. دارویی است که هیچ مشابه و جایگزینی ندارد. اضطرار، احتیاجی است که به ناچاری رسیده باشد. و در یک کلام، اضطرار یعنی بیچارگی و درماندگی.
کلیدیترین مطلبی که در مسئلهی ظهور و فرج امام عصر (عج) کارگشا است، همین اضطرار، و بیچاره و درماندهی او شدن است. اینکه انسان به جایی برسد که باور کند تنها راه، اوست و راه دیگری وجود ندارد. تنها دارو و درمان اوست و داروی دیگری نیست.
#استاد_عالی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢کانال قلوب مضطر(تحت نظر دارالحکیم)
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
#مغز_اعصاب
ــــــــــــــــــــــ
🔰 حال مغز با استدلال از چشم
💢👈 زیاد بر هم زدن چشم دلالت بر اشتعال حرارت و جنون دارد.
💢👈 دائم به یکجا نگاه کردن، دلالت بر وسواس و مالیخولیا دارد.
ــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢 بند آوردن خون بواسیر همیشه خوب نیست.
چون می تواند موجب احتقان همین خون در کبد شود و مزاج کبد را فاسد کند.
آمدن خون بواسیر امان است از امراض زیر:
1⃣🔹مالیخولیا
2⃣🔹تپش قلب
3⃣🔹درد استخوان نشیمنگاه
4⃣🔹درد کلیه و رحم
ـــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
شیخ الرئیس ابن سینا می فرماید: اکثر کسانی که مالیخولیا دارند، سپرز سالمی ندارند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰 خمیازه یک نوع تشنج طبیعی است.
1⃣🔹کلا تشنج علتی است که در عصب حادث می شود، و به سبب آن، عضله به سوی مبدأ خود میل نموده، و در آنجا جمع می شود، و انبساط را فرمانبرداری نمی کند. اما در خمیاره به خودی خود به آسانی به انبساط بر می گردد.
2⃣🔹این تشنج در عضلات فک بهم می رسد، و چون سبب آن بخار و ریاح سریع التحلیل است به زودی رفع می شود.
ــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢 یک پادزهر بسیار قوی، جهت سم زدایی بدن :
✅ ترکیبی از:
🔹 گردو
🔹 انجیر
🔹سداب
🔹 سیر
🔹آبلیمو
📕جناب عقیلی خراسانی در مخزن الادویه می فرماید : ثوم بـا انجیـر و سداب و با مغز گردکان قويتر از فادزه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
ریح.pdf
671.1K
مقاله ای خوب در مورد «ریح»
ـــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام
💢حکمای مشا در بیان تقسیم جوهر به این پنج قسم گفته اند:
1⃣🔹جوهر یا حالّ در یک محلّ است،
2⃣🔹و یا حالّ در آن نیست.
🔹👈جوهری که در محلّ، حلول می کند، صورت مادی است،
🔹👈و جوهری که در محل، حلول نمی کند، یا خودش محل است برای جوهری که قائم به آن باشد، و یا محل آن نیست.
🔹👈قسم اول همان هیولی یا ماده است، و
🔹👈قسم دوم دو حالت دارد :
1⃣🔰 یا مرکب از ماده و صورت است
2⃣🔰و یا مرکب از آن دو نمی باشد.
🔹👈در صورت اول آن جوهر، جسم است،
🔹👈و در صورت دوم دو حالت دارد:
1⃣🔹یا آن جوهر به نحوی دارای علاقه انفعالی به جسم است، یعنی به گونه ای است که تغییر و تحولات و حالات گوناگون جسم به شکلی در آن تأثیر می گذارد، مانند روح انسان که از بدن متأثر می گردد.
2⃣🔹 یا به هیچ نحو از جسم منفعل نمی گردد.
🔹👈 قسم نخست نفس است.
🔹👈 قسم دوم عقل است.
✅بنابراین اقسام نخستین جوهر عبارتند از: عقل و نفس و ماده و صورت و جسم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕 منبع : بدایه الحکمه علامه سید محمد حسین طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#جوهر
ــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
📕دارالحکیم
💢مداومت در خوردن گوشت حیوان وحشی و گاو موجب :
1⃣🔹 تحیّر عقل
2⃣🔹 حیرت فهم
3⃣🔹 کند ذهنی
4⃣🔹فراموشی زیاد
5⃣🔹 شپش سر
ــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰 شپش
🔹👈 ماده شپش رطوبت متعفن بلغمی نضج یافته است، که طبیعت به سبب عفونت و آمیزش به کیفیت ردی و سخی، به ناحیه جلد(پوست) و اصول شعر(ریشه مو) دفع می نماید.
زیرا که آن موضع برای قبول فضول آفریده شده است، و غذای مو از آنهاست.
🔹👈ماده شپش از صفرا نیست.
🔹👈ماده شپش از سودا هم نیست.
🔹👈ماده شپش از دم هم نیست.
🔹👈ماده شپش رطوبت متعفن بلغمی نضیجه است.
🔹👈 قوه مولده شپش حرارت غیر طبیعی است. یعنی حرارت غریبه به واسطه اعراض طبیعت از آن، آن را متعفن می سازد، و از آن عفونت، مزاجِ مستحقِ حیاتِ شپش حادث می شود، به جهت اینکه رطوبت خواه غیر طبیعی، خواه طبیعی هر گاه حرارت غریزی یا غریبه در آن تصرف کند، مستحق قبول حیات می شود.
🔰علاج شپش :
1⃣🔹 تنقیه و اسهال رطوبات متعفن، از سر و بدن است.
2⃣🔹 حب قوقویا
3⃣🔹آشامیدن ماءالاصول
4⃣ 🔹غرغره نمودن با خردل و سرکه و نمک و سیاهدانه
5⃣🔹 غرغره با ایارج فیقرا
6⃣🔹 خوردن ایارج فیقرا
7⃣🔹شستن موها با آب نمک و شبت، شستن موها با آب دانه اسفند و انغوزه
8⃣🔹 بهترین دارو، میلی را درون جیوه کنند، آنقدر بگذارند تا بوی جیوه به خود گیرد، و بعد از مسح آن را در مو بکشند و برای شپش پلکِ چشم، در چشم بکشند، شپش را می کشد و پراکنده می کند.
✅👈 خاصیت بوی جیوه در کشتن حشرات کوچک بسیار عجیب است. و هیچ چیزی در این خاصیت به جیوه نمی رسد.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#تنقیه
1⃣🔹 تنقیه نخاع با دم نوش خاکشیر
2⃣🔹 تنقیه عصب با اخلاط سرد با روغن و عطر گل نرگس
3⃣🔹 تنقیه عصب با خوردن خیسانده شحم فلوس با گلاب
4⃣🔹 تنقیه معده با گلقند تنها، یا گلقند با سکنجبین
5⃣🔹 تنقیه مغز با دم نوش اسطوخودوس
6⃣🔹 تنقیه طحال با سکنجبین عنصلی و ترشی کبر و انجیر پرورده
7⃣🔹 تنقیه قلب با افتیمون و اسطوخودوس
8⃣🔹 تنقیه معده زن باردار با گلقند
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
گردو با انجیر غذای ذوالخاصیه هستند، چون تأثیر آن به ماده و صورت هر دو است، اما ماده غالب است.
این ترکیب با وجود تغذیه موجب دفع سمیت نیز می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈در کتاب رسایل طب سنتی بیان شده که حضرت حق سبحانه و تعالی در بیشتر دواها و میوه ها که قشری دارند، حکم غریبی و وضع عجیبی بعمل آورده که هر یک از قشر و مغز دفع مضرت دیگری می کند،
🔹👈حتی آنکه شیخ ابوعلی می گوید: که خیار را با پوست خوردن بهتر است، جهت آنکه در پوست خیار جلائی هست که دفع مضرت لزوجت مغز خیار می کند.
ـــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹مسالک بخارات معده و مراق و مثانه و رحم و حجاب از طریق منافذ عصب است.
2⃣🔹 مسالک بخار قلب و کبد و طحال ، عروق و شرائین پس گوش و گردن است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب
https://eitaa.com/Neurology1401
لعاب شنبلیله بدلیل خاصیت تملیس و نرم کنندکی و تسکین و محلل به اعتدالی که دارد، برای ورم های گرم مثل رمد دموی و کیست های گرم سینه بسیار مفید است.
ـــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim