🔹👈و بدان که برودت بلغم طبیعی زیاده بود از برودت سودای طبیعی
🔹👈و رطوبت بلغم طبیعی زیاده بود، از رطوبت خون طبیعی
🔹👈و یبوست سودای طبیعی زیاده بود از یبوست صفرای طبیعی
🔹👈و حرارت صفرای طبیعی زیاده بود از حرارت خون طبیعی.
📕 منبع : خلاصه التجارب، جناب بهاءالدوله رازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
29.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نائب المهدی حضرت آیتالله امام خامنهای: ما شک نداریم که «اِنَّ وَعدَ اللَهِ حَق»؛ وعدهی الهی حق است. وَ لا یَستَخِفَّنَّکَ الَّذینَ لا یوقِنون؛ اینهایی که به #وعده_الهی یقین ندارند، با منفیبافیهای خودشان شما را باید متزلزل نکنند، سست نکنند. و انشاءالله #پیروزی_نهایی و نه چندان دیر، با مردم فلسطین و #فلسطین خواهد بود. ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
❤️ السلام علیک یا ابا عبدالله 🇮🇷🇵🇸
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 کانال قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
رطوبت فضلیه
رطوبتی است که در جسم به طور کامل با بقیه عناصر ممتزج نمی شود.
این رطوبت غریبه و فضلیه داخل در اجزاء غذایی و دارویی هست، اما در واقع شامل آنها نمی شود، بلکه خارج از آنهاست، حتی اگر در داخل آن جسم گنجانده شود.
این رطوبت از آب به دست می آید و طبیعی نیست، و بر مزاج تأثیر نمی گذارد، یعنی در مزاج مستحکم نمی شود، به همین دلیل است که زنجبیل با وجود اینکه دارای این رطوبت فضلیه است، مزاج آن خشک است.
برخی از بزرگان گفتند : اگر گفته شود که برخی از میوه ها و غلات و حبوبات دارای رطوبت فضلیه هستند، این بدین معناست که رطوبتی که برای تغذیه جذب کرده، هنوز نضج نیافته است.
ــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
ريحُ البواسير :
عبارت از ریح غلیظ عسر التحلیل است که در امعا مانند قولنج احداث وجع نماید، و گاه به طرف پشت و شراسیف و تا شانه بالا رود، و گاه به قطن و گرده و انثیین و قضیب و حوالی مقعده فرود آید و قراقر در شکم پیدا نماید، و گاه میل به مفاصل دست و پا نماید، و فَرقَعَه و آواز در انگشتان و مفاصل در هنگام قیام و قعود پیدا شود، و گاه اسهال الدم و غیر آن نیز احداث نماید، و گاه با بواسیر غیر ریحی جمع گردد.
لازم به ذکر است که بواسیر ریحی زیادتی ایجاد نمی نماید.
📕 منبع: التنویر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
کسی که بدنش چاق مفرط باشد زودتر می میرد :
📕بقراط گوید: کسی که بدنش چاق مفرط بالطبع باشد، زودتر می میرد به نسبت کسی که لاغر اندام بالطبع باشد.
📙جالینوس گوید بدنی که از ابتدای خلقت چاق مفرط باشد، در عروق او تنگی بوجود خواهد آمد، و روح و خون درو کمتر خواهد بود؛ چون مسن گردد حرارت غریزی با کوچکترین سبب از او منتفی می شود، و این سبب سرعت موت اوست،
و لاغر اندام اگرچه ازین نگرانی به دور می باشد. لیکن از این جهت که اعضا و جوارح او گشاده، آفت به آنها زودتر میرسد ازین جهت بهترین حالت این است که انسان در چاقی و لاغری به اعتدال باشد و اگر اعتدال نداشته باشد بهتر این است که مایل به لاغری باشد نه به چاقی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
صرع اگر در ابتدای خود باشد با تغییر سن و سرزمین و تدبیر بهبود می یابد.
📕 بقراط گوید صاحب صرع اگر کودک باشد نجات وی ازین مرض با تغییر سن و بلد و تدبیر می باشد.
📙جالینوس گوید زیرا که سن شباب گرم و خشک و ماده صرع سرد و تر، پس طفل چون جوان گردد به حسب تبدیل مزاج که ضد مرض است، از صرع نجات یابد و همچنین رفتن بسوی بلدی که گرم و خشک باشد، یا استعمال تدبیری که گرمی و خشکی پیدا کند، نافع است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
باید طبیب بر تدبیر مداومت کند تا تاثیر کند :
📕بقراط گوید اگر طبیب همهٔ تدبیری که مناسب حال مریض است به شیوه درست - به جا آورد و اثرش چنانکه باید ظاهر نگردد، نباید که از آن تدبیر به تدبیری دیگری روی آورد؛ مگر اینکه قبل از تدبیر ثابت باشد که این تدبیر مفید نخواهد بود.
📕جالینوس گوید: دلیل این است که نضج بعضی از امراض گاهی دشوار میباشد؛ پس ترک راه درست به سبب دشواری نضج جایز نیست، اگر چه از تدبیر منفعتی ظاهر نگردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰عوارض بادها
📕 بقراط گوید:
1⃣🔹باد جنوب موجب سنگین شدن گوش و پلک و سنگین شدن سر و کسل و ماندگی اعضا و استرخای عام میباشد؛ وقتی که این هوا تند وزد غالبا بیماران به همین اعراض دچار می گردد.
2⃣🔹و باد شمال موجب سرفه و درد حلق و خشکی شکم و دشواری بول و لرزش و درد دنده ها و درد سینه میباشد؛ پس هر وقت این باد تند وزد بیمارن باید نسبت به عوارض آن آگاه باشند و توقع عوارض آن را داشته باشند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
داره دیر میشه!!! .mp3
7.74M
خواهش دارم این صوت را حتما گوش بدهید.
طلب منجی کنید.
این راه نجات ماست.
اگر فرج بخواهد به نهایت امر برسد، قبل از فرج گرفتاری ها خیلی سنگین خواهد شد، و هر کسی توان و تحمل آن گرفتاری ها را نخواهد داشت.
ما باید صاحب قلب مضطر شویم، تا فرج زودتر حادث شود، و گرنه هلاک خواهیم شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢کانال قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
وجه برودت طبقه بخاری هوا ، اختلاط ابخره بارده مائی و ارضی است، و اگر چه باعث تصعید ابخره حرارت است، لیکن تا رسیدن بخار به اینجا آن حرارت قاسره زوال می پذیرد، و بخار مرتفع به اصل طبع خویش رجوع می کند، و هوا را سرد می سازد.
و از آن که حرارت منعکسه شمسیه تا این محل نمی رسد و صعود ابخره دائم میباشد، بالضرور برودت در این درجه لازم می بود، و فیضان برد در هوای ما تحت از وی است به واسطه هبوط ابخره بارده از آن جا.
لهذا، در هوای مغیم(هوای ابری) گرمی محسوس می شود بنا بر منع کردن ابر، نزول بخار بارد را.
📕 منبع: مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
قاعده در بیان قی کردن و حجامت نمودن در حمام
پوشیده نماند که بعض بلغمی مزاجان را خصوص هنگام «شتا» احتیاج می افتد در قی به تقدم استحمام. و چون چنین باشد احسن آن است که بعد برآمدن از حمام کنند، و اگر وقوع آن در حمام لابد بود متصل برآمدن باید کرد.
چه اگر نخست می کنند، بنابر خلو معده و اطالت جلوس در حمام، اغلب آن که صفرا به کنند و معده ریزد.
و حجامت در حمام ردی است و اگر ضرور افتد به واسطه غلظت خون محجوم بعد حمام باید کرد تا مقصود بلا اذیت حاصل آید.
📕 منبع: مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در بیان شستن پاها بعد از حمام :
بعد برآمدن از حمام شستن رجلین لازم است پس اگر باردالمزاج بود و هنگام شتا باشد، به آب گرم باید شست، وگرنه به آب سرد تا مزاج را تعدیل کند.
و محروری دماغ را بعد خروج مسح سر و غسل وجه به آب سرد مناسب است، خاصه در ،صیف و به دستور شرب شراب حماض و شراب تفاح به آب لسان الثور و ماء الورد لایق تر و آن روز تغذیه به حوامض چون رمانیه و حصرمیه افضل تر.
📕 منبع: مفرح القلوی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim