20.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نوع برخورد معلّم با متعلّم...
🎙 حضرت استاد اخوان
💠 چقدر جای این موضوع در نظام تعلیم و تربیت خالی است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
📕كامل الصناعة الطبية
درباره ی داروهای عفونت کننده (معفنة)
اما داروهای عفونت کننده، آنها موادی سوزاننده با گوهری لطیف هستند؛ جز اینکه سوزانندگی آنها، نیرومند نیست و ذوب شدن گوشت به سبب آنها، یا بدون درد است و یا همراه با درد اندکی است؛ زیرا چون دگرگون گردانیدن آنها، همچون دگرگون گردانیدن داروهای سوزاننده، ناگهانی نیست؛ و نفوذ آنها در بدن، همچون نفوذ چیزهایی غلیظ، دارای گرمای سخت نیرومند نیست؛ و از آن درد فراوانی احساس نمی شود. به گونه ای اند که انگار نمی سوزانند مانند زرنیخ سرخ و زرد این دارو مُعَفِّن (عفونت کننده) نامیده شده است، نه از آن جهت که عفونت کننده است بلکه با استعاره و تشبیه آن به چیزهایی عفونت کننده چنین نامیده شده است؛ زیرا عفونت تنها به سبب گرما و رطوبت است؛ و اندام عفونت کرده بدبو است و اینها هم بدبو هستند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰هشت وجه تقسیم بندی اعضاء از حیثیات مختلف :
1⃣🔹اصلی یا غیر اصلی : از منی بوجود آمده اند، اعضاء صلبیه هم می گویند، منظور پشت و منی است. 8 اعضای اصلی داریم.
2⃣🔹متشابه الأجزاء یا غیر متشابه الأجزاء : بنا بر اینکه اگر جزء را بگیریم با کل برابر هستند. 11 اعضای متشابهة الاجزاء داریم.
3⃣🔹 اعضاء بسیط یا مرکب.
4⃣🔹 اعضاء مفرد یا مؤلف
5⃣🔹 اعضاء رئیسه یا غیر رئیسه
6⃣🔹 اعضاء آلی یا غیر آلی
7⃣🔹 اعضاء منویه یا غیر منویه.
8⃣🔹 اعضاء معطی یا غیر معطی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰جالینوس در مقاله ی دوم از تفسیر خود بر کتاب «ابیذیمیا» (ابذیمیا)، گفته است :
بدنهای لاغر خشک، بیشتر از بدن های فربه می توانند گرسنگی (یا روزه) را تحمل کنند؛ و این از آن است که فروپاشی انحلال اجزای گوهر بدن های پُر گوشت(خصب)، بیشتر از فروپاشی اجزای گوهر بدن های خشک است؛ زیرا بدن های فربه و پُر گوشت، همچون اجسام تری (رطبی) هستند که پیاپی از هم فرو می پاشند؛ اما بدن های خشک همانند سنگی هستند که چیزی از آن نمی پراکند و اگر هم بپراکند، چیز اندکی است.
و چون حال این است که این دو نوع از رنگ و روی و حالت (سحنه)، یعنی، فربهی و لاغری بیش از اندازه، هر دو بد هستند؛ باید به فربه نمودن بدنهای لاغر و لاغر کردن بدن ها فربه عنایت کامل شود.
📕 منبع: کامل الصناعة الطبیه
ــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اما بدنهای لاغر (قضیف) نیز به سبب خشکی ای که بر مزاج آنها چیرگی دارد بد هستند.
این بدنها توانایی فراوانی برای انجام دادن ورزش و دیگر کارها را ندارند؛ زیرا این کارها این گونه بدنها را گرم و خشک می گردانند؛ و آنها لاغرتر می شوند.
دارندگان این بدنها نمی توانند با گرما و سرما رو به رو شوند؛ زیرا به سبب برهنگی بدن آنان از گوشت گرما و سرما به سرعت به اندامهای درونی آنان می رسد.
افزودن بر این هرگاه جسمی از خارج که اندک صلابتی داشته باشد با اینان برخورد کند، یا اینان بر آن بیفتند زودتر از دیگران از آن آسیب می بینند و اندامهایشان کوفته می شود و استخوانهایشان می شکند؛ و چه بسا به سبب برهنگی بدنشان از گوشتی که مانع رسیدن آفت به درون بدن است این آسیب به درون بدن آنان نیز برسد.
از این رو هرگاه جسم بُرنده ای مانند شمشیر یا جز آن با این بدنها برخورد کند، بدون هیچ بازدارنده ای به درون بدنشان می رسد.
و نیز خوردن داروی مسهل برای اینان خطرناک است؛ به ویژه برای کسانی که پایین دامنه ی دنده های آنان لاغر است.
افزون بر اینها این بدنها به سبب خشکی اندامهایشان برای پدید آمدن بیماری دق و ریشهای (قروح) ریه و سینه آماده هستند؛ و کوچک ترین سبب از سببهای این بیماریها برای پدید آوردن این دوگونه از بیماریها در آنان کافی است.
📕 منبع: الکامل الصناعة الطبیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈و بدان که برودت بلغم طبیعی زیاده بود از برودت سودای طبیعی
🔹👈و رطوبت بلغم طبیعی زیاده بود، از رطوبت خون طبیعی
🔹👈و یبوست سودای طبیعی زیاده بود از یبوست صفرای طبیعی
🔹👈و حرارت صفرای طبیعی زیاده بود از حرارت خون طبیعی.
📕 منبع : خلاصه التجارب، جناب بهاءالدوله رازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
29.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نائب المهدی حضرت آیتالله امام خامنهای: ما شک نداریم که «اِنَّ وَعدَ اللَهِ حَق»؛ وعدهی الهی حق است. وَ لا یَستَخِفَّنَّکَ الَّذینَ لا یوقِنون؛ اینهایی که به #وعده_الهی یقین ندارند، با منفیبافیهای خودشان شما را باید متزلزل نکنند، سست نکنند. و انشاءالله #پیروزی_نهایی و نه چندان دیر، با مردم فلسطین و #فلسطین خواهد بود. ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
❤️ السلام علیک یا ابا عبدالله 🇮🇷🇵🇸
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 کانال قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
رطوبت فضلیه
رطوبتی است که در جسم به طور کامل با بقیه عناصر ممتزج نمی شود.
این رطوبت غریبه و فضلیه داخل در اجزاء غذایی و دارویی هست، اما در واقع شامل آنها نمی شود، بلکه خارج از آنهاست، حتی اگر در داخل آن جسم گنجانده شود.
این رطوبت از آب به دست می آید و طبیعی نیست، و بر مزاج تأثیر نمی گذارد، یعنی در مزاج مستحکم نمی شود، به همین دلیل است که زنجبیل با وجود اینکه دارای این رطوبت فضلیه است، مزاج آن خشک است.
برخی از بزرگان گفتند : اگر گفته شود که برخی از میوه ها و غلات و حبوبات دارای رطوبت فضلیه هستند، این بدین معناست که رطوبتی که برای تغذیه جذب کرده، هنوز نضج نیافته است.
ــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
ريحُ البواسير :
عبارت از ریح غلیظ عسر التحلیل است که در امعا مانند قولنج احداث وجع نماید، و گاه به طرف پشت و شراسیف و تا شانه بالا رود، و گاه به قطن و گرده و انثیین و قضیب و حوالی مقعده فرود آید و قراقر در شکم پیدا نماید، و گاه میل به مفاصل دست و پا نماید، و فَرقَعَه و آواز در انگشتان و مفاصل در هنگام قیام و قعود پیدا شود، و گاه اسهال الدم و غیر آن نیز احداث نماید، و گاه با بواسیر غیر ریحی جمع گردد.
لازم به ذکر است که بواسیر ریحی زیادتی ایجاد نمی نماید.
📕 منبع: التنویر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
کسی که بدنش چاق مفرط باشد زودتر می میرد :
📕بقراط گوید: کسی که بدنش چاق مفرط بالطبع باشد، زودتر می میرد به نسبت کسی که لاغر اندام بالطبع باشد.
📙جالینوس گوید بدنی که از ابتدای خلقت چاق مفرط باشد، در عروق او تنگی بوجود خواهد آمد، و روح و خون درو کمتر خواهد بود؛ چون مسن گردد حرارت غریزی با کوچکترین سبب از او منتفی می شود، و این سبب سرعت موت اوست،
و لاغر اندام اگرچه ازین نگرانی به دور می باشد. لیکن از این جهت که اعضا و جوارح او گشاده، آفت به آنها زودتر میرسد ازین جهت بهترین حالت این است که انسان در چاقی و لاغری به اعتدال باشد و اگر اعتدال نداشته باشد بهتر این است که مایل به لاغری باشد نه به چاقی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
صرع اگر در ابتدای خود باشد با تغییر سن و سرزمین و تدبیر بهبود می یابد.
📕 بقراط گوید صاحب صرع اگر کودک باشد نجات وی ازین مرض با تغییر سن و بلد و تدبیر می باشد.
📙جالینوس گوید زیرا که سن شباب گرم و خشک و ماده صرع سرد و تر، پس طفل چون جوان گردد به حسب تبدیل مزاج که ضد مرض است، از صرع نجات یابد و همچنین رفتن بسوی بلدی که گرم و خشک باشد، یا استعمال تدبیری که گرمی و خشکی پیدا کند، نافع است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
باید طبیب بر تدبیر مداومت کند تا تاثیر کند :
📕بقراط گوید اگر طبیب همهٔ تدبیری که مناسب حال مریض است به شیوه درست - به جا آورد و اثرش چنانکه باید ظاهر نگردد، نباید که از آن تدبیر به تدبیری دیگری روی آورد؛ مگر اینکه قبل از تدبیر ثابت باشد که این تدبیر مفید نخواهد بود.
📕جالینوس گوید: دلیل این است که نضج بعضی از امراض گاهی دشوار میباشد؛ پس ترک راه درست به سبب دشواری نضج جایز نیست، اگر چه از تدبیر منفعتی ظاهر نگردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰عوارض بادها
📕 بقراط گوید:
1⃣🔹باد جنوب موجب سنگین شدن گوش و پلک و سنگین شدن سر و کسل و ماندگی اعضا و استرخای عام میباشد؛ وقتی که این هوا تند وزد غالبا بیماران به همین اعراض دچار می گردد.
2⃣🔹و باد شمال موجب سرفه و درد حلق و خشکی شکم و دشواری بول و لرزش و درد دنده ها و درد سینه میباشد؛ پس هر وقت این باد تند وزد بیمارن باید نسبت به عوارض آن آگاه باشند و توقع عوارض آن را داشته باشند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
داره دیر میشه!!! .mp3
7.74M
خواهش دارم این صوت را حتما گوش بدهید.
طلب منجی کنید.
این راه نجات ماست.
اگر فرج بخواهد به نهایت امر برسد، قبل از فرج گرفتاری ها خیلی سنگین خواهد شد، و هر کسی توان و تحمل آن گرفتاری ها را نخواهد داشت.
ما باید صاحب قلب مضطر شویم، تا فرج زودتر حادث شود، و گرنه هلاک خواهیم شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢کانال قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
وجه برودت طبقه بخاری هوا ، اختلاط ابخره بارده مائی و ارضی است، و اگر چه باعث تصعید ابخره حرارت است، لیکن تا رسیدن بخار به اینجا آن حرارت قاسره زوال می پذیرد، و بخار مرتفع به اصل طبع خویش رجوع می کند، و هوا را سرد می سازد.
و از آن که حرارت منعکسه شمسیه تا این محل نمی رسد و صعود ابخره دائم میباشد، بالضرور برودت در این درجه لازم می بود، و فیضان برد در هوای ما تحت از وی است به واسطه هبوط ابخره بارده از آن جا.
لهذا، در هوای مغیم(هوای ابری) گرمی محسوس می شود بنا بر منع کردن ابر، نزول بخار بارد را.
📕 منبع: مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
قاعده در بیان قی کردن و حجامت نمودن در حمام
پوشیده نماند که بعض بلغمی مزاجان را خصوص هنگام «شتا» احتیاج می افتد در قی به تقدم استحمام. و چون چنین باشد احسن آن است که بعد برآمدن از حمام کنند، و اگر وقوع آن در حمام لابد بود متصل برآمدن باید کرد.
چه اگر نخست می کنند، بنابر خلو معده و اطالت جلوس در حمام، اغلب آن که صفرا به کنند و معده ریزد.
و حجامت در حمام ردی است و اگر ضرور افتد به واسطه غلظت خون محجوم بعد حمام باید کرد تا مقصود بلا اذیت حاصل آید.
📕 منبع: مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در بیان شستن پاها بعد از حمام :
بعد برآمدن از حمام شستن رجلین لازم است پس اگر باردالمزاج بود و هنگام شتا باشد، به آب گرم باید شست، وگرنه به آب سرد تا مزاج را تعدیل کند.
و محروری دماغ را بعد خروج مسح سر و غسل وجه به آب سرد مناسب است، خاصه در ،صیف و به دستور شرب شراب حماض و شراب تفاح به آب لسان الثور و ماء الورد لایق تر و آن روز تغذیه به حوامض چون رمانیه و حصرمیه افضل تر.
📕 منبع: مفرح القلوی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰اندر وقت تشرب آب:
باید دانست که وقت نوشیدن آب معتدل المزاج را آن است که در غذا هضم شروع شده باشد کما ینبغی؛ یعنی یک ساعت گذشته باشد.
و افتقار به شرب آب بعد غذا جهت آن است که در اکثر اغذیه ارضیت غالب است و به واسطه هضم اعتدال قوام لازم. پس، شرب آب ضرور باشد تا مهیا کند وی را جهت قبول فعل هاضمه چه اگر در این حالت همراه طعام مائیت نباشد، در معده اغلب که غذا محترق شود، چنانچه اجسام ارضیه یابسه که بدون آب در دیگ کنند بسوزد، اما اگر غذا ذی مائیت بود، معتدل المزاج را اضطرار به آب نباشد.
📕 منبع: مفرح القلوب
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
خدایا بحق قرآن، حقیقت طب را بر من آشکار کن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢 عروق سباتی
روح حیوانی از قلب از طریق عروق سباتی به دماغ می رود، و این عروق را از آن جهت سباتی نامیده اند که از طریق آنها رطوبت چسبنده از بدن بالا می رود و موجب سبات(پرخوابی) می شود.
ـــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢چرا انتخاب شیر بز در ماءالجبن بهتر از دیگر شیرهاست؟
🔹👈به جهت آنکه مقصود از ماءالجبن اسهال و تلیین طبیعت است. و آن با دهنیت و مائیت حاصل می شود. و در شیر بز این دو حالت بیشتر است.
🔹👈زیرا که :
1⃣🔹شیر میش به اعتبار اینکه جبنیت(پنیری) بسیار در آن است، سرد و غلیظ است.
2⃣🔹شیر گاو به سبب کثرت دهنیت(چربی)، گرم است.
3⃣🔹شیر شتر و الاغ غسل و جلای بیشتری دارد، به نحوی است که صلاحیت اتخاذ ماءالجبن در آن نیست.
✅شیر بز در جمیع این افعال معتدل است، زیرا که در جبنیت از شیر میش و در دهنیت از شیر گاو و در مائیت از شیر شتر و الاغ کمتر است.
ـــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#ریزش_اخلاط
در بدن هر بافتی ضعیف باشد اخلاط زاید و فزونی های بدن به آنجا می ریزد، یعنی پذیرش اعضا و بافت ضعیف برای اخلاط زاید زیاد است، و غده های در بدن بهمین دلیل با گوشتی سست آفریده شده اند، تا فزونی های بدن به آنجا بریزند، و بدن راحت تر بتواند آنها را دفع کند.
چون ریزش فزونی های بدن به این غده ها زیاد است، این غده ها می توانند دچار انسداد شوند، بنابراین یکی از راه رفع انسداد این غده ها
«سیر ترشی» است.
ــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#بواسیر
#روغن_بادنجان
در کتاب قرابادین کبیر، جناب عقیلی خراسانی: روغن بادنجان که به هندی «بیکن» می گویند، جهت رفع درد گوش و بواسیر بیعدیل است.
💢صنعت آن : بگیرند بادنجان زرد رسیده ، پخته شده زرد شده در درخت، و جوفش را خالی نموده، روغن تخم کدو در آن پر کرده سرش را بسته به گل حکمت گرفته، در تنور گرم یا فرن یا اجاق گرم به زیر خاکستر پخته، پس برآورده روغن را از آن استخراج نمایند، و نیم گرم در گوش چکانند، و چون اقماع و گلش را سوده اضافه نمایند، جهت بواسیر بیعدیل است.
ـــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰جوهر :
1⃣🔹 یا در جوهر دیگری حلول میکند (صورت مادی)
2⃣🔹 یا در جوهر دیگری حلول نمی کند.
🔰جوهر که در جوهر دیگری حلول نمی کند
1⃣🔹 یا محل برای جوهر دیگری است (ماده)
2⃣🔹 یا محل برای جوهر دیگری نیست.
🔰جوهر که محل برای جوهر دیگری نیست :
1⃣🔹یا مرکب از ماده و صورت است (جسم)
2⃣🔹یا مرکب از ماده و صورت نیست.
🔰جوهری که مرکب از ماده و صورت نیست :
1⃣🔹یا به نحوی از جسم منفعل می شود (نفس)
2⃣🔹یا به هیچ نحو از جسم منفعل نمی شود (عقل)
ــــــــــــــــــــــــ
📕 منبع: بدایه الحکمه علامه طبابایی
ــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
حکیم عقیلی خراسانی می گوید : خداوند جل و عز در بدن انسان در هر عضوی قوه جاذبه و ماسکه و هاضمه و دافعه را به ودیعت نهاده و همه دائم به کار خود مشغولند مانند ملائکه مدیره عالم (كبير) و عصیان و سرکشی و قصور و فتوری در کار خود ندارند، مادامی که آفتی و مرضی از داخل یا خارج به ایشان نرسیده که ایشان را باز دارد از کار خود و طبیعت مدبّره بدنیه را حامی و ممد آنها و دافع امراض از داخل آفریده و حاکم بر آنها گردانیده.
📙 منبع: خلاصة الحکمه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰حکیم عقیلی می نویسد :
و این چهار قوه(جاذبه،هاضمه،ماسکه،دافعه) را چهار کیفیت که حرارت و برودت و رطوبت و یبوست باشند، خدمت می نمایند، و مراد از حرارت، حرارت غریزیه است یا حرارت ناریه معتدله غیر مفرطه و غیر قاصره.
اما خدمت حرارت مشترک است در هر چهار و آلت و مقوی فعل همه آنهاست؛ زیرا که افعال همه آنها به حرکات است، و حرکت را محرک حرارت است، و لهذا حركت محدث حرارت است، و لیکن در قوه هاضمه باشد به جهت آن که در آن حرکت زیاده باید، و در جذب و دفع حرارت از آن کمتر لازم است؛ زیرا که فعلشان به دو حرکت تمام میشود؛ یکی حرکت انبساطی لیف و دوم حرکت انقباضی آن، و همچنین در امساک که مادام که هضم تام یابد، باید که لیف آن را مجتمع و محتوی دارد تا آنکه بسبب حرارت زیاده باید اشتمال و احتوا حرارت در آن تصرف نموده [و] زود غذا را هضم نماید.
📕 منبع: خلاصة الحکمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
حکیم عقیلی نیز درباره نقش حرارت و اقسام آن در بدن می نویسد:
«حرارت آلت طبیعت است در جمیع افعال آن [و] اگر قوی باشد، فعل طبیعت بر مقتضای طبیعت خود کما ینبغی میباشد در عظم اعضا و توسیع تجاويف».
«هیچ فعلی، بی اعانت حرارت صادر نمی گردد. کل حرارت در بدن، دو قسم است:
1⃣🔹«غریزی» که متعلق به روح حیوانی است و معین حیوان است؛
2⃣🔹و «اسطقسی» که متعلق به روح طبیعی است، و معین تغذیه و تنمیه و تولید مثل است اما با قوه حیوانی نه به تنهایی».
📕 منبع: خلاصه الحکمه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
مرحوم شیخ الرئیس می گوید :
«حرارت آلت همه قواست و برودت منافی این هاست، و نفع برودت در بدن، تنها بالعرض است، و برای همین است که تعبیر «غریزی» را برای حرارت به کار می برند، و می گویند حرارت غریزی و نمی گویند برودت غریزی.
و همچنین کدخدائیت بدن را به حرارت نسبت داده اند».
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قلوب_مضطر
می دانید چرا این کودکان اینگونه شهید می شوند؟ چون من و شما با غرق شدن در دنیا و فراموش کردن امام غریب، در نبود امام زمان مان به درجه ای از اضطرار نرسیده ایم.
مگر نه این است که خون این کودکان تعدادی از ما را به اضطرار رسانده است؟
حال اگر با جاری شدن خون این کودکان مظلوم، قلوب جامعه جهانی مضطر نشود، باید منتظر فتنه های سنگین تر بود.
اگر صدای فریاد مظلومان عالم شنیده نشود، قطع به یقین فتنه هایی عظیم دامن انسان را خواهد گرفت.
انسان و انسانیت در فتنه ها غرق خواهد شد.
ببین در کجای تاریخ ایستاده ای
#قلوب_مضطر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 کانال قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
سبب اثر نکردن مسهل به سبب وجود شیرینی یا مدرات در دارو :
عقیلی خراسانی:
باید که ادویه مدره كثيره داخل دوای مسهل ننماید که طبیعت متوجه ادرار گردد و از اسهال باز ماند؛ همچنین شیرینی بسیار داخل دوای مسهل ننماید به حدی که قوت معده به جهت اشتیاقی که بدان دارد متوجه انهضام آن گردد و از اسهال باز ماند.
📕 خلاصة الحکمه
ــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim