eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
926 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
450 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
حکیم عقیلی نیز درباره نقش حرارت و اقسام آن در بدن می نویسد: «حرارت آلت طبیعت است در جمیع افعال آن [و] اگر قوی باشد، فعل طبیعت بر مقتضای طبیعت خود کما ینبغی میباشد در عظم اعضا و توسیع تجاويف». «هیچ فعلی، بی اعانت حرارت صادر نمی گردد. کل حرارت در بدن، دو قسم است: 1⃣🔹«غریزی» که متعلق به روح حیوانی است و معین حیوان است؛ 2⃣🔹و «اسطقسی» که متعلق به روح طبیعی است، و معین تغذیه و تنمیه و تولید مثل است اما با قوه حیوانی نه به تنهایی». 📕 منبع: خلاصه الحکمه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مرحوم شیخ الرئیس می گوید : «حرارت آلت همه قواست و برودت منافی این هاست، و نفع برودت در بدن، تنها بالعرض است، و برای همین است که تعبیر «غریزی» را برای حرارت به کار می برند، و می گویند حرارت غریزی و نمی گویند برودت غریزی. و همچنین کدخدائیت بدن را به حرارت نسبت داده اند». ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می دانید چرا این کودکان اینگونه شهید می شوند؟ چون من و شما با غرق شدن در دنیا و فراموش کردن امام غریب، در نبود امام زمان مان به درجه ای از اضطرار نرسیده ایم. مگر نه این است که خون این کودکان تعدادی از ما را به اضطرار رسانده است؟ حال اگر با جاری شدن خون این کودکان مظلوم، قلوب جامعه جهانی مضطر نشود، باید منتظر فتنه های سنگین تر بود. اگر صدای فریاد مظلومان عالم شنیده نشود، قطع به یقین فتنه هایی عظیم دامن انسان را خواهد گرفت. انسان و انسانیت در فتنه ها غرق خواهد شد. ببین در کجای تاریخ ایستاده ای ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
سبب اثر نکردن مسهل به سبب وجود شیرینی یا مدرات در دارو : عقیلی خراسانی: باید که ادویه مدره كثيره داخل دوای مسهل ننماید که طبیعت متوجه ادرار گردد و از اسهال باز ماند؛ همچنین شیرینی بسیار داخل دوای مسهل ننماید به حدی که قوت معده به جهت اشتیاقی که بدان دارد متوجه انهضام آن گردد و از اسهال باز ماند. 📕 خلاصة الحکمه ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
♨️یک تیتر جنجالی از روزنامه همشهری 📌نجات ۲۲هزار نوزاد سالم؛ نتیجه اصلاح فرآیند غربالگری در یک سال!!! 📌۹۵درصد زنان با اجبار روانی اشتباه، فرایند غربالگری را طی می‌کردند؛ این درحالی است که ۹۹/۷درصد زنان، اصلا فرزند "سندرم داون" بدنیا نمی‌آورند! ✍خدا می‌داند که چه ظلم‌ها و جنایاتی بخاطر تعارض‌منافع برخی افراد سودجو، در لوای تجویزات پزشکی انجام می‌گرفته؛ و چقدر بیهوده، مادرانی که باید آرامش دوران بارداری می‌داشتند را می‌ترساندند و به آن‌ها اضطراب وارد می‌کردند؛ که همین یکی از دلایل اصلی عدم‌رغبت به #فرزندآوری بیشتر است! 🖋 #محمد_جوانی 🖇خواندن متن کامل گزارش: B2n.ir/y84304 🧠⚔علوم و جنگ شناختی @CWarfare @CWarfare @CWarfare
طبق نظر طب سنتی(کتاب قانون)، وریدهایی که ریشه تمام وریدها را تشکیل می دهند، عبارتند از دو ورید که 1⃣🔹یکی از آنها از سطح مقعر کبد سر بیرون می آورد و مهمترین فایده آن رساندن غذا به کبد است. و آن را ورید باب کبدی می نامند. 2⃣🔹ورید دیگر از سطح کبد برخاسته است، و کارش تحویل گرفتن غذا از کبد و رساندن آن به اندام هاست. این ورید را ورید اجوف می نامند. ✅ ادامه دارد... ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ورید باب در دو انتهای خود انشعاباتی دارد(کتاب قانون): 🔹👈 انتهایی که در گودی کبد فرو رفته است به پنج قسمت می شود: انشعاباتی از آنها جدا می شود و به کناره های محدب کبد می رسد، و شاخه ای از آنها نیز به کیسه صفرا می رود. این انشعابات مانند ریشه درخت رو به رستنگاه خود هستند. 🔹👈 انتهای دیگر که بطرف فرو رفتگی کبد است، بلافاصله بعد از جدا شدن از کبد به هشت شاخه تقسیم می گردد که دو شاخه آن کوچک و شش شاخه دیگر بزرگترند. یکی از شاخه های کوچک به دوازدهه می پیوندند، و غذا را از آن دریافت می کند. این شاخه دارای انشعاباتی است که از لوازالمعده پراکنده شده است. ✅ ادامه دارد... ـــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
دکتر منتظر2.mp3
1.86M
بخشی از سخنرانی اخیر و اسلایدهای دکتر رضا منتظر طب جدید حاصل پیشرفت در طب سنتی نیست بلکه یک کودتای طبی توسط استعمارگران علیه طب سنتی در ایران در زمان ناصرالدین شاه انجام شده است. این واقعیت باید برای علما و اساتید حوزه و دانشگاه که جاهل به موضوع هستند تبیین شود. سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در اروپا! ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅مسلک بخارات بدن به سوی مغز 📕جرجانی فرموده: 1⃣🔹مسلک بخار معده و مراق و مثانه و رحم و حجاب به سوی مغز، منافذ اعصاب است. 2⃣🔹مسلک بخار قلب و کبد و طحال و عروق و شرائین، پسِ گوش و گردن است. 📕شیخ الرئیس فرموده مشارکت معده با مغز، از طریق مشارکت عصب است. 📙اما گیلانی می فرماید: که این وقتی است که واصل از معده به سوی مغز کیفیت ساده باشد، و آنهم مفرط باشد، و عام به جمیع بدن باشد، پس مشارکت به معده تنها نباشد، بلکه به همهٔ بدن باشد. و اما اگر واصل به سوی مغز، ابخره و ادخنه باشد، پس در این شرط نیست که نفوذ آنها در عصب باشد، بلکه جمیع مسام اعضاء میان مغز و معده صلاحیت نفوذ آنها را در خود دارند. ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
از اسبابی که اختلافْ در نبض در مدت قصیری رخ می دهد، امتلاء معده از طعام و غم و فکر است. و یا هر چیزی که موجب توجه طبیعت به سوی خود شود، به حیثیتی که طبیعتْ از تحریک مستویِ نبض برگردد، و حاجت زیادتر شود، پس طبیعت متوجه به سوی تحریک مستوی شود. وجه اختلاف نبض در امتلاء معده از غذا آن است که طبیعت در چنین وقتْ مجاهده و مقاومت با غذا می کند، و در این اثنا، گاهی غذا بنا بر کثرت خود قهر(چیره شدن) بر طبیعت می کند، پس نبض ضعیف می شود، و گاهی طبیعت به واسطهٔ هضمْ بر غذا غالب می آید، پس نبض قوی می گردد. ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر در معده خلط ردی وجود داشته باشد، اختلاف نبض دوام پذیرد. و تا آن خلط در معده تنقیه نشود، اختلاف نبض باقی است. 🔹👈چون فم معده شدیدالحس است، پس چیزی که در آن باقی بماند و از هضمْ عصیان نماید، اختلاف نبض دوام یابد. ـــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹جناب رازی در کتاب الحاوی می فرمایند: کسانیکه ضعف معده دارند، آب سفرجل(آب به) بخورند. یا در جوشانده صاف شده افسنتین روغن های قابضی مثل مورد بریزد و بر روی معده طلا کند. 2⃣🔹جالینوس نیز برای معده های ضعیف می فرمایند: از سکنجبین سفرجلی(به) با زنجبیل استفاده کنید. ــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢 فلسفه مشاء () از منظر امام خمینی و مقایسه آن با فلسفه و صدرائیون و عرفاء : هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف و با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و شامخ این ملت است، درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف شریف و احادیث نبی ختمی و او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند. آن وقت می فهمد که حکمت و اسلامی از و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد. بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل ؛ ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست. بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره- و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند. 📔 آداب الصلوة، ص ۳۰۴ ـــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سالروز شهادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا (س) بر همه پیروان و دوستداران اهل بیت رسول الله (ص) تسلیت و تعزیت باد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
📕اصول معالجه و استعمال ادویه 💢 داستان دیگری در مورد مسهل و استفراغ اخلاط 1⃣🔹کسانیکه ریاضت و تعب بسیار کشیده و سفر در هوای گرم و آفتاب نموده و بیداری بسیار کشیده و یا غم و اندوه بسیار دیده و به آن ها رسیده، و از امراض مزمن و حادّ مهلک برخاسته و نجات یافته اند؛ مانند سلّ و دقّ و هر عمل با تحلیل زیاد، ایشان را رخصت استفراغ نیست؛ خصوصاً اگر مسهل قوی حادّ باشد. 2⃣🔹و کسانیکه زیاد غذا و نوشیدنی صرف کنند؛ خصوصاً غذا و نوشیدنی غلیظ و سنگین و کسانیکه حرکتی ندارند، که در بدن ایشان بخاطر عدم حرکت اخلاط کثیر مجتمع باشد، واجب است که در ایشان به استفراغ عندالحاجت تعجیل نمایند. 3⃣🔹 و کسانیکه غذای شیرین و چرب و گوشت بسیار تناول می کنند، و خون در بدن آنها زیاد تولید می شود، محتاج به استفراغ دم بیشتری هستند. 4⃣🔹و کسانیکه غذای چرب و تند تناول می نمایند، صفرا در بدن ایشان بسیار تولید می شود، و لذا محتاج به استفراغ صفرا هستند. 5⃣🔹و کسانیکه اشیاء سرد و تر و تفه و ترش و میوه های خام نیم رس تناول نمایند، و آب بسیار بیاشامند، بلغم در بدن ایشان بیشتر تولید می شود، و لذا محتاج به استفراغ بلغم هستند. 6⃣🔹و کسانیکه اغذیهٔ خشک و گوشت غلیظ و ادویهٔ عفص و شور تناول نمایند، سوداء در مزاج ایشان بسیار تولید می شود؛ و لذا محتاج به تنقیه آن هستند. ــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢ضماد محلل برای ورم های سرد و گرم 1⃣🔹 در ورم های گرم می توانید از داروهای زیر مخلوط با روغن گل سرخ استفاده کنید: بابونه، ناخنک، زیره و زرده تخم مرغ 2⃣🔹 در ورم های سرد می توانید از ترکیب آرد باقلا و آرد نخود با زیره و ناخنک و بابونه و شنبلیله و مقل استفاده کنید. 💢 اگر دقت کرده باشید داروهای بابونه و ناخنک و زیره در هر دو ورم موجود بود. ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰مضرات آب زیاد خوردن از چند وجه است : 1⃣🔹اول آنکه حرارت غریزی را در همه اعضاء و در اعضای رئیسه ضعیف می کند، و قوای چهارگانه، یعنی جاذبه و ماسکه و هاضمه و دافعه را نیز ضعیف می کند، و در اعضایی که آلت هستند، مثل دست و پای، ضعف حرکت و رعشه ایجاد می شود. 2⃣🔹دوم آنکه قوت ممیزهٔ کبد ضعیف می شود و کبد نمی تواند آب و خون را تفکیک کند، در نتیجه آب زیادی با خون به اعضاء می رود، و استسقای لحمی ایجاد می شود، یا آن آب به دفع طبیعت به میان صفاق و مراق می افتد، یعنی پرده ای که از اندرون، گرد اطراف شکم برآمده و پردة بالای آن تا روی پوستِ شکم و استسقای زقی پیدا می شود و پیدا شدن اینها به سبب ضعف کلیه ظاهر است. 3⃣🔹سوم آنکه طعام را قبل از وقت معین، به رگ ها می برد، و بدن را ضعیف می کند و مستعد بیماری می کند. ــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰 آب خوردن بعد از غذا چه شرایطی دارد. 🔰حکیم جرجانی در کتاب ذخیرهٔ خوارزمشاهی می فرمایند : 🔹 باید دانست که وقتی غذا از معده توسط رگ های باریک (عروق ماساریقا) باید بگذرد و به کبد برسد، گذشتن غذا از این رگ های باریک بدون خوردن آب بعد از غذا ممکن نیست، یا اینکه باید یک چیز تری بعد از غذا مصرف شود. پس آفریدگار تبارک و تعالی تشنکی را برگماشته است، تا مردم را بعد از غذاخوردن، آب خوردن حاجت افتد. و آن آب درون معده با طعام بیامیزد تا طعام با آب، کیلوس گردد، و روان گردد؛ و بتواند وارد رگ های باریک شود،و تمام پخته شود، و تبدیل به خون گردد و سپس بدان رگ بزرگ که از جانب محدب کبد رسته است برآید؛ و آن رگ را به تازی«الطالع من الکبد» گویند. 🔹و از آن به بعد بدن به آب نیاز چندانی ندارد، و آن آب از وی جدا می گردد، با اندکی خون و با آن دو رگ که از این رگ بزرگ تر رسته است، و به هر دو کلیه پیوسته فرود پالاید و کلیه آن را بمزد و به خود کشد به قوتی کِشنده که آفریدگار تبارک و تعالی بهر دو کار اندر وی نهاده است: 1⃣🔹یکی تا کلیه از آن اندکی خون که با آن آب که به وی رسد غذا یابد. 2⃣🔹دوم تا آب را از خون جدا کند و به خود کشد و از خود به مثانه فرستد. 🔰 باید دانست که خون را و هر خلطی را که با خون به رگ ها اندر شود، آنجا پختن و گواریدنی دیگر هست، و آن را گواریدن سوم گویند. و چون به اندام ها برسد، اندر هر اندامی گواریدنی دیگر هست، آن را هضم یا گواریدن چهارم می گویند. 🔹و اندر هر هضم یا گواریدنی چیزی تمام ناگوارنده بماند؛ اما آنچه از گواریدن نخستین بماند که اندر معده باشد، به روده ها فرود می آید و بیرون می شود. و آنچه اندر کبد بماند، بیشتر آب باشد و آب خوردن بعد از غذا به این دلیل است که طعام درون معده نسوزد و کیلوس گردد. و اگر آب با طعام نیامیزد، خصوصاً طعام اندر بعضی معده های گرم می سوزد. 🔹پس هرگاه که طعام به آب پخته شد و به کبد آمد و تمام تر پخت، و از دگر جانب کبد برآمد، به آب حاجتی نماند، آن آب فزونی باشد. قوت کِشنده که اندر کبد است، آن را از خون جدا می کند و به خویشتن می کشد و به مثانه می فرستد تا بیرون شود. ـــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰این را باید متوجه باشیم 👈وقتی با یک متفکر روبرو می شویم، با یکی از «مراحل آگاهی بشر» روبرو می شویم، و این امر مهمی است که وقتی با «مراحل آگاهی بشر» روبرو می شویم، در واقع خودمان را درست پیدا می کنیم. 👈 بنابراین برای تمام متفکران باید ارزش حقیقی قائل بود. چون متفکر پیرو جریان های سرگرم کنندهٔ سیاسی نیست، بلکه پیرو تفکر حقیقی است، که در حضور تاریخ، راهنمای جامعه در شب های ظلمانی است، که «تو» خودت را درست پیدا کنی. ـــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
به پنج5⃣ دلیل، اخلاط چهار تا هستند: 1⃣🔹 أحدهما (استقراء) : اگر انسانی را که خواه مریض و خواه سالم باشد، فصد کنیم؛ می بینیم که دم مخلوط با یک شیء رغوه مانند که او صفر است؛ و یک شیء مثل رسوب که او سوداست و شیء مثل سفیده تخم مرغ که او بلغم است. و غیر از این سه دم نام دارد ( فأنا نجد دمه مخالطاً لشيء كالرغوه هو الصفراء، و شيء كالرسوب هو السوداء ، و شيء كبياض البيض هو البلغم، و ما عدا هذه الثلاثه هو الدم) 2⃣🔹ثانیها : اگر در خون فقط خلط طبیعی دم وجود داشت فقط جذب لحم و اعضای لحمی می شد؛ چرا که هر عضوی غذای مخصوص و شبیه به طبیعت خود را جذب می کند؛ پس خون به تنهایی نمی تواند غذای اعضای دیگر را بدهد. اما دم مخلوط با اخلاط ثلاثه مشابه به مزاج هر عضوی را پیدا میکند، پس غذای تمام اعضاء بواسطه مخلوط شدن دم با این اخلاط ثلاثه امکان پذیر است. 3⃣🔹ثالثها : اگر دم با این اخلاط ثلاثه مخلوط نباشد از کبد به درون عروق برای خون رسانی به اعضاء نفوذ نمی کند، و از کبد خارج نمی شود؛ چون نفوذ اخلاط از درون کبد به قوه جاذبه اندام بستگی دارد؛ فلذا اگر خلط دیگری برای غذا رسانی با عضو، مخلوط با دم نباشد، تا هم شأن عضو شود، اصلا جذبی از طرف اعضاء صورت نمی گیرد؛ این طور نیست که هر یک از اعضاء قسمتی از آن را جذب کند که بهتر از جذب قسمتی دیگر باشد، و در این صورت یا هر یک از اعضاء همه آنها را جذب می کند، که محال است؛ یا برخی از آن را و یا هیچ یک از آنها را جذب نمی کند، و در این صورت در کبد باقی می ماند. 🔹👈اگر گفته شود چرا جذب به سبب نزدیکی به عضو به این معنی نباشد که هر عضو چیزی را که به خود نزدیک است جذب کند؟ 🔹👈گفتیم : اگر چنین بود هر عضوی مجذوب هر چیزی نمی شد، مگر آنچه به آن نزدیک باشد هر چند آن شیء نزدیک به عضو، ردیء باشد، اما اینچنین نیست؛ چرا که ممکن است خلط بعید جذب شود، و خلط نزدیک در کبد باقی بماند؛ در حالیکه آنچه نزدیک است خلط ردیء باشد و آنچه بعید است خلط محمود باشد. 4⃣🔹رابعها : انواع طبخ برای اخلاط وجود دارد، بعضی از آنها نیاز به طبخ کمی دارند مثل بلغم و سوداء؛ بعضی از اخلاط نیاز به افراط در طبخ دارد مثل صفرا و دم نیز نیاز به طبخ معتدلی دارد؛ و بعبارت دیگر اخلاط پخته شده یا معتدل یا غیر معتدل هستند؛ اخلاط پخته شده با حرارت متعادل کبدی دم تولید میکند و با حرارت غیر معتدل که یا حرارت کمتر از اعتدال است و یا بیشتر از اعتدال اگر حرارت کمتر از اعتدال باشد بلغم و سوداء تولید می کند، و اگر بیشتر از حد اعتدال باشد صفرا تولید می کند. 5⃣🔹خامساً : مبتنی بر تعذیه اخلاط است؛ این است که غذا باید شبیه به معتذی باشد؛ و مغتذی که اعضاء باشند در بدن مختلف القوام هستند؛ چون در بدن عضو بارد و یا بسی مثل عظم (استخوان وجود دارد و عضو بارد و رطبی چون دماغ (مغز) و عضو حار و رطبی چون کبد و عضو حار و یابسی چون قلب وجود دارد؛ پس واجب است که این اعضای مختلف القوام اخلاط مختلف القوامی به آنها برسد تا بتواند به صورت نوعیه عضو شبیه شود و متشبث و ملتصق به مغتذی که عضو است بشود معلوم است که وقتی استخوان بارد و یابس است باید از خلطی که سرد و خشک است تغذیه شود؛ بقیه نیز همینگونه است. 📕منبع: التحفة السعدیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
به پنج5⃣ دلیل، اخلاط چهار تا هستند: 1⃣🔹 أحدها (استقراء) : اگر انسانی را که خواه مریض و خواه سالم باشد، فصد کنیم؛ می بینیم که دم مخلوط با یک شیء رغوه مانند که او صفراست؛ و یک شیء مثل رسوب که او سوداست و شیء مثل سفیده تخم مرغ که او بلغم است. و غیر از این سه دم نام دارد ( فأنا نجد دمه مخالطاً لشيء كالرغوه هو الصفراء، و شيء كالرسوب هو السوداء ، و شيء كبياض البيض هو البلغم، و ما عدا هذه الثلاثه هو الدم) 2⃣🔹ثانیها : اگر در خون فقط خلط طبیعی دم وجود داشت فقط جذب لحم و اعضای لحمی می شد؛ چرا که هر عضوی غذای مخصوص و شبیه به طبیعت خود را جذب می کند؛ پس خون به تنهایی نمی تواند غذای اعضای دیگر را بدهد. اما دم مخلوط با اخلاط ثلاثه مشابه به مزاج هر عضوی را پیدا میکند، پس غذای تمام اعضاء بواسطه مخلوط شدن دم با این اخلاط ثلاثه امکان پذیر است. 3⃣🔹ثالثها : اگر دم با این اخلاط ثلاثه مخلوط نباشد از کبد به درون عروق برای خون رسانی به اعضاء نفوذ نمی کند، و از کبد خارج نمی شود؛ چون نفوذ اخلاط از درون کبد به قوه جاذبه اندام بستگی دارد؛ فلذا اگر خلط دیگری برای غذا رسانی با عضو، مخلوط با دم نباشد، تا هم شأن عضو شود، اصلا جذبی از طرف اعضاء صورت نمی گیرد؛ این طور نیست که هر یک از اعضاء قسمتی از آن را جذب کند که بهتر از جذب قسمتی دیگر باشد، و در این صورت یا هر یک از اعضاء همه آنها را جذب می کند، که محال است؛ یا برخی از آن را و یا هیچ یک از آنها را جذب نمی کند، و در این صورت در کبد باقی می ماند. 🔹👈اگر گفته شود چرا جذب به سبب نزدیکی به عضو به این معنی نباشد که هر عضو چیزی را که به خود نزدیک است جذب کند؟ 🔹👈گفتیم : اگر چنین بود هر عضوی مجذوب هر چیزی نمی شد، مگر آنچه به آن نزدیک باشد هر چند آن شیء نزدیک به عضو، ردیء باشد، اما اینچنین نیست؛ چرا که ممکن است خلط بعید جذب شود، و خلط نزدیک در کبد باقی بماند؛ در حالیکه آنچه نزدیک است خلط ردیء باشد و آنچه بعید است خلط محمود باشد. 4⃣🔹رابعها : انواع طبخ برای اخلاط وجود دارد، بعضی از آنها نیاز به طبخ کمی دارند مثل بلغم و سوداء؛ بعضی از اخلاط نیاز به افراط در طبخ دارد مثل صفرا، و دم نیز نیاز به طبخ معتدلی دارد؛ و بعبارت دیگر اخلاط پخته شده یا معتدل یا غیر معتدل هستند؛ اخلاط پخته شده با حرارت متعادل کبدی دم تولید میکند و با حرارت غیر معتدل که یا حرارت کمتر از اعتدال است و یا بیشتر از اعتدال اگر حرارت کمتر از اعتدال باشد بلغم و سوداء تولید می کند، و اگر بیشتر از حد اعتدال باشد صفرا تولید می کند. 5⃣🔹خامساً : مبتنی بر تعذیه اخلاط است؛ این است که غذا باید شبیه به معتذی باشد؛ و مغتذی که اعضاء باشند در بدن مختلف القوام هستند؛ چون در بدن عضو بارد و یابسی مثل عظم (استخوان) وجود دارد و عضو بارد و رطبی چون دماغ (مغز) و عضو حار و رطبی چون کبد و عضو حار و یابسی چون قلب وجود دارد؛ پس واجب است که این اعضای مختلف القوام اخلاط مختلف القوامی به آنها برسد تا بتواند به صورت نوعیه عضو شبیه شود و متشبث و ملتصق به مغتذی که عضو است بشود معلوم است که وقتی استخوان بارد و یابس است باید از خلطی که سرد و خشک است تغذیه شود؛ بقیه نیز همینگونه است. 📕منبع: التحفة السعدیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔰 اسباب رنگ بول التّبنیّ(زرد کاهی) 1⃣🔹 در اکثر بدی هضم 2⃣🔹 قلت صفرا 3⃣🔹 کثرت مائیت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شیخ بر آن است که خلط صفرا چون به مائیت آمیزد، اگر معتدل المقدار است بول را ترنجی کند؛ و اگر بیشتر است نارنجی و جز آن که بعد وی است نماید،حسب ازدیاد حرارت؛ و اگر کمتر است تبنی سازد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
رنگ زردی مایل به سرخی(صفرت اشقر) بول نشان از فزونی حرارت دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
جناب محمد ابن زکریای رازی می گوید، هر گاه رنگ ادرار اشقر ناری بود و رسوب نداشت، حال مریض بد است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹جناب شیخ و صاحب الکامل و قرشی گفته اند، که حرارت در بول زعفرانی(احمر ناصع،مایل به حمرت،مشابه شعر زعفران) بیشتر از بول ناری(زرد سیر، اصفر مشبع،اصفر زعفرانی) است. 2⃣🔹 اما ابن ابی صادق و محمدبن زکریای رازی برآنند که حرارت بول اصفر زعفرانی یعنی(بول ناری) بیشتر از حرارت بول احمر ناصع که مسمی به زعفرانی است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
درجات لون سرخ بول به ترتیب غلبه خون به مرتبه ماقبل : 1⃣🔹 رنگ اصهب(ضعیف الحمره، قریب به سفید): غلبه خون در این لون کمتر از مابقی است. 2⃣🔹 لون وردی(مشابه لون گل سرخ) 3⃣🔹 لون احمر قانی(سرخی در آن غالب است) 4⃣🔹 لون احمر اقتم(بسیار سرخ که به سیاهی زند): غلبه خون در این لون بیشتر از مابقی است. ـــــــــــــــــــ ✅ البته ترتیب شدت دلالت مطلق نیست. ✅ گاها حمرت در بول از ضعف کبد و کلیه است. ✅ گاها در امراض سرد نیز بول سرخ می شود. ✅ حمرت بول دلیل غلبه خون علی الاطلاق نباشد. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim