در بیان اسهال و قوانین او و استعمال حمام پیش از دوای مسهل :
و بباید دانست که از جمله قوانین در اسهال این است که هر کس که اراده خوردن دوای مسهل به غرض دفع اخراج مواد فاسده که موجب مرض است می کند، می باید که اگر مانعی نباشد از دخول حمام دو سه نوبت پیش از دارو به حمام رود، و مکث بسیار نکند، و آبهای معتدل موافق مزاج بر خود ریزد، و به تدریج بیرون آید، و در دخول نیز به تدریج درآید؛
و درآمدن حمام را پیش از دوا فواید بسیار است:
1⃣🔹 امداد در نضج ماده است
2⃣🔹 و تلیین اعضا
3⃣🔹 و مهیا شدن اخلاط به سهولت دفع.
و اکثر اطباء بعد از خوردن مسهل دخول حمام را تجویز نکرده اند؛ به سبب حصول قبض که منافی مقصود است، مگر در زمستان تجویز کرده اند. اما به تکرار مجوز نیست و مقصود در این تجویز تحلیل مابقی از اخلاط است، پس آن نیز باید که زمان مكث اندکی باشد، و باید که اصلاً بگرم خانه حمام در نیاید تا موجب عرق نشود قبض حاصل می شود.
📙 منبع: کتاب تحفهٔ خانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
چنین فرموده اند : کسی که حرارت بر مزاج او غالب باشد، پیش از اختیارِ دوای مسهل، باید که #ماء_الشعیر و #آب_انارین خورد، خصوصاً که #ضعيف_البدن باشد و #ضعيف_المعده باشد.
📙 منبع: تحفهٔ خانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
افضل اوقات از برای اختیار کردن مسهل :
و بباید دانست که از افضل اوقات از برای اختیار مسهل #بهار و #تیرماه هست، و اما در #زمستان و #تابستان تا ضرورت قوی نشود در این امر دلیری نباید کرد.
اما در زمستان به سبب آنکه:
🔹اخلاط جامد است اگر ایراد مسهل کنند، موجب صعوبت دفع است، و حصول تعب و حدوث اعراض منکر؛
🔹و اما در تابستان برخلاف این اخلاط ذایب است و صالح و فاسد به هم مخلوط شده و در طبیعت طیب به صالح و ارسال فاسد کردن صعب است.
🔹👈ناچار هرگاه که ایراد مسهل واقع شود، صالح و فاسد اخراج یابد و این خطاست.
✅👈پس اگر ضرورت و اضطرار باعث بر ایراد مسهل شود در زمستان در ایام حاره و معتدله او باید اختیار کرد؛
✅👈و همچنین در تابستان اگر احتیاج افتد در ایام بارده او به وقت سحر باید اختیار کرد.
📙 تحفهٔ خانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
غایت منع مسهل در زمستان و تابستان برای افراد نحیف و ضعیف به طریق اولی است، و برای این اشخاص مراعات این قانون بیشتر باید کرد.
📙 تحفهٔ خانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#کتابخانه_دارالحکیم
کتاب #تحفهٔ_خانی
اثر: محمد بن محمد عبدالله بن عبید الله بن محمود(پزشک پارسی نویس ایرانی سده دهم)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#حِرّیف:
🔹👈حکیم مؤمن گوید: «حریف؛ به معنی گزنده است که اجزاء او در زبان فرو رفته و بسیار بگزد، و تفریق اجزاء او کند، و فعل آن تحلیل و تنقیه و تعفین و احراق و تلطیف است به جهت شدت حرارت».
📙 منبع:(تحفه المؤمنين)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹👈و صاحب ذخیره گوید: «حریف تیز آنچه پوست دهان را فراهم کشد شکوک است یعنی عفص و آنچه پوست دهان را بگزد ترش است و آنچه بسوزاند تیز است، یعنی حریف است».
📙 منبع(ذخیره خوارزمشاهی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
عسرالعلاج بودن مرض زلق الامعاء:
اگر [شخصی] به #غذای_زلق مداومت کند، مبتلا به #مرض_زلق_الأمعاء شود، و این از جمله #اسهالات_عسر_العلاج است؛ زیرا که
1⃣🔹اول منجر به ضعف معده می شود؛ زیرا که جرم آن بارد شده، و رطوبات بسیار حمل کرده، و پرز معده را ملسان ساخته است،
2⃣🔹و در این مقام معالجات قویه از #قوابض استعمال می باید، و #ادویه_حاره_قابضه، و این نیز موجب انحراف مزاج شود، پس علاج صعب باشد.
📙 تحفهٔ خانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بالجمله #ترک_فواکه اولی است؛ زیرا که موجب #تعفن_اخلاط است، و حدوث #امراض_عفنی؛ و از اینجاست که در بلادی که آنجا فواکه کم است امراض عفنی نیز کمتر است.
و بعد از اکل فواکه، شیء ملایم که موجب تقلیل حجم او که سبب حفظ صحت می شود، واجب است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
چون کبد و گرده گرم گردند، از سایر اعضاء زیاده جذب می نماید رطوبات را به تخصیص از معده و امعاء.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
ریاح در بطن بی قراقر و فساد، دلیل اعتدال حرارت معده و امعاست؛ به جهت آنکه در معده و امعاء بارد، ریاح اصلا تولد نیابد، و در حار بسیار، به سبب افراط تحلیل ابخره؛ زیرا که باعث تکون ریاح، حرارت معتدله است که در رطوبات تأثیر نماید و آنها را متبخر گرداند، و بعد تبخّر، حرارت و دخانیت از آن مفارقت نماید، و غلیظ گردد، و همان عبارت از ریح است، لهذا گفته اند: ریح، دخان بارد متولد از تلطیف اخلاط است. و مراد از دخان اینجا قلیل الرطوبة است، که بعد از اجتماع مستحیل به آب نگردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
انتفاخ براز دلیل قصور نضج است، و اجتماع آن دلیل نضج است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
خضرت براز در اطفال رضیع شیرخوار، بیشتر به سبب انسداد عروق ماساریقاست. چون با ادنی سببی سده ای در ماساریقای اطفال شکل می گیرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
سؤال چرا براز اخضر را دلیل انطفاء حرارت غریزیه مقرّر نموده اند، نه بول اخضر را؟
جواب آن این است که : صبغ در براز بی سببی قوی حاصل نمی گردد، به خلاف بول که به ادنی صابغی - به جهت رقت و شفافیت - متغیر و متبدل می گردد، پس قیاس بول به براز نمی توان نمود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
انسان کامل مرتبه فوق عقل نظام هستی است، و تمام عالم تحت تسخیر و تدبیر انسان کامل است. بنابراین مادون، تسلطی بر انسان کامل ندارد.
در قضیه حضرت موسی وقتی ساحران سحر کردند، و ریسمانهاشون بصورت مار جلوه دادند، ولی سحر در حضرت موسی اثر نداشت، با اینکه اطرافیان همه مار می دیدند، لذا عقلِ نظام هستی، جناب موسی تصرف در ماده ی کائنات می کند، و عصای او بالواقع اژدها می شود، و بساط سحر و جادو را برهم می ریزد.
و یا در زمان حضرت یوسف خوابی که پادشاه می بیند کائنان با اینکه در عصر خودشون خیلی قوی و ماهر بودند، و با اطلاع از کواکب از آینده خبر می دادند، ولی در تعبیر خواب پادشاه عاجز بودند، چون خواب پادشاه، رویای صادقه ای بود که اصل و حقیقتش از عالم عقل بود لذا کائنان در دستیابی به حقیقتِ عقلانی خواب عاجز بودند جناب حضرت یوسف که وصل به ملکوت عالم بود به اصل و حقیقت خواب پی برد
نتیجه اینکه مادونِ عقل توان تسخیر، تسلط و دستیابی به عقل رو ندارند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
27.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ سِرّ اینکه در خواب مباحثه دارید چیه؟!
✅گاها برای اینکه به شما درسی بدهم، ساعت ها مطالعه دارم، و برای چند سطر نوشتن، کل کتاب های موجود در کتابخانه ام را باید ببینم.
🎙 آیت الله حسینی گرگانی
❌ پاسخ به ایران اینترنشنال ❌
🔸 به كانال «هِدَایَةُ المُتَعَلِّمِيٖنْ» بپیوندید👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
حضرت علامه حسن زاده آملی
از همسالان و همزادان خود که شب و روز را به بیکاری و ولگردی و هرزگی به سر می برند، سخت دوری گزینید که رهزن شمایند، این گروه روی سعادت را نخواهند دید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢 خدا وجود دارد
✍ آنتونی فلو
(چگونگی تغییر عقیده سرسختترین ملحد جهان؛ آنتونی فلو)
🔸 آنتونی فلو : از آنجایی که اشخاصی تحت تاثیر افکار من به گمراهی افتادهاند، بدین وسیله میخواهم زيان عظیمی را که ممکن است به آنها زده باشم جبران کنم ...
◽️ کتاب «خدا وجود دارد» روایتگر گذر آنتونی فلو(۲۰۱۰-۱۹۲۳)، فیلسوف انگلیسی از الحاد به خداباوری است که مقدمه آن را پروفسور گری هابرماس( -۱۹۵۰)، دوست قدیمی آنتونی فلو و استاد فلسفه دانشگاه لیبرتی نوشته است.استدلال های او، مورد استفاده متفکران الحادگرای بسیاری بود، تا اینکه او رسما اعلام کرد که به وجود خدا باور پیدا کرده و کتابی که پیش از آن بر رد وجود خدا با عنوان «خدا و فلسفه» نوشته بود به تاریخ پیوسته است.
#معرفی_کتاب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#ثبات_غضب بیشتر در افرادی وجود دارد که دارای #کثافت_اخلاط هستند، چرا که کثافت اگر گرم شود، به سرعت، سرد نمی شود.
📙 علامه قطب الدین شیرازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
پنیر غیر چکیده که به فارسی «دلمه» نامند، در غایت رطوبت است، و منوم و جهت تب دق و سل و التهاب معده و دفع یبوست جلد و طبع و وسواس و امراض صفراوي و التهاب خون نافع . مضر مبرودین و مورث امراض بارده رطبه و مولد حصات است.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
سبب #نمش و #برش نیز مانند #کلف خروج #دم_سوداوی_بارد است که در زیر جلد محتقن گردیده، لون و شکل آن محسوس می گردد.
و فرق میان این مرض و #بهق_اسود آن است که جلد در این مرض املس و در بهق خشن می باشد.
زیرا که در این مرض دم سوداوی نفوذ در جوهر جسم نکرده است، و غذای آن نشده است که قوام آن را تغییر دهد، و آن را خشن گرداند به خلاف بهق.
ـــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
نفوذ #قوه_محرکه در #اعصاب، مشروط است به اعتدال #رطوبت_ثانیه(طلّ و شبنم) در فضای متخلخل عصب.
#رعشه ای که در اواخر #دق عارض #مدقوق می شود، بدلیل تجفیف این رطوبات است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در تدبیر غریق
هرگاه آدمی را از آب برآرند و بیهوش بود اما نفس باقی باشد، واژگون سازند و شکم پخش کنند تا آب برآید، و فلفل و زنجبیل در سرکه جوشانیده صاف نموده در حلق ریزند، تا به هوش آید، بعده حریره آرد نخود و شیر دهند، تا مزاج شش را صلاحیت دهد.
و آنچه عوام می گویند غریق را تا سه روز در آب بعد غرق حیات میباشد همچون مسکوت را غلط محض است همین که نفس وی نبینند حکم موت وی کنند و به تعذیب تدبیر نپردازند.
📙 میزان الطب، حکیم ارزانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در انطباق المری
یعنی به هم آمدن مجرای غذا و علامت وی آن است: که چیزی سبک چون آب و شوربا اصلا فرو نشود، اما لقمه ثقيل و بزرگ به فراغت خورده شود بی درد.
علاج تنقیه بلغم نمایند، و به طبیخ انیسون و کندر و سنبل و بهمن و مصطکی تجرع نمایند نیم گرم، و زیر زنخ(چانه) محجمه ناری نهند، یا پاکی زده جند و سکبینج مالند.
📙 میزان الطب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
غرغره جهت ورم لوزه
حسب ماده اول باید تنقیه نمایند.
بعد
ورم ناشی از ماده دم و صفرا غرغره سرکه و گلاب با عصاره تاج ریزی
ورم بلغمی، غرغره مری با سکنجبین خردل آمیخته، یا سکنجبین تخم ترب آمیخته
ورم سوداوی غرغره با شیر تازه با شحم فلوس
📙 میزان الطب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
علامه حسن زاده آملی میفرمایند:
اگر ذکری یکسال بشرط طهارت و مراقبه تام ادامه یابد، سلطان آن ذکر برای کمک ظاهر می شود ، هر اسمی را سلطانی هست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
همینکه در مسیر تحصیل علوم و معارف هستید و از تحصیل علم لذت می برید، یعنی #لذت_عقلی می برید. غذای عقل، علم است، عقل ادراک کلیات می کند، ولی #وهم و #خیال ادراک جزئیات می کنند.
کسی که از دیدن فیلم و معرکه گیری ها لذت می برد اهل خیال است.
کسانی که زود دوست پیدا می کنند و زود هم از دست می دهند، زود می خندد، زود گریه می کند، زود خوشحال می شود، زود ناراحت و عصبی می شود، زود منفعل می شود، زود منقبض و زود منبسط می شوند، زود قهر می کنند، زود آشتی می کنند، همه ی اینها یعنی این آقا در وادی خیال و وهم است.
عاقل دیر می خندد دیر می گرید اما وقتی به گریه درآمد گریه او قطع نمی شود سوز و گداز او قطع نمی شود جناب امام سجاد ۳۴ سال بعد از روز عاشورا، شبانه روز کارش گریه بود. کسی که اهل خیال است باید مداح آنقدر بخواند و داستان سرایی کند تا خیالش را تحریک کند و او را به گریه آورد ولی عاقل بدون اینکه مداحی باشد خودش به گریه در میاید لذا بعضی بزرگان طی دو ماه محرم و صفر اصلا لبخند بر لبانشان نمی آمد اهل سوز و گداز بودند عاقل با گریه خوش است. عاقل لذت عقلی می برد از لذات مادی به دور است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
إِذَا دَخَلَ أَحَدُکُمْ عَلَی أَخِیهِ عَائِداً لَهُ فَلْیَسْأَلْهُ یَدْعُو لَهُ، فَإِنَّ دُعَاءَهُ مِثْلُ دُعَاءِ الْمَلائِکَةِ (الکافی، ج ۳، ص ۱۱۷).
امام صادق (ع) فرمود: هرگاه به عیادت بیمار رفتید از وی بخواهید تا برایتان دعا کند، زیرا دعای او [در اجابت] همانند دعای فرشتگان است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ گاها بیمار باید بیمار بماند، و هیچ طبیبی توان درمان آن را نخواهد داشت.
✅ خداوند برای بیماری ایشان، برنامه ها دارد، خود بیمار باید برای معرفت به امر خداوند، تلاش کند، تا سبب بیماری اش را از نگاه تعالی و الهی فهم کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#روغن_بادام انفع المرطبات است.
#شیر همچنین
#ماءالجبن همچنین از مرطبات است.
#ماءالشیر همچنین از مرطبات است.
#اکارع همچنین از مرطبات است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim