eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
925 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
: 🔹👈حکیم مؤمن گوید: «حریف؛ به معنی گزنده است که اجزاء او در زبان فرو رفته و بسیار بگزد، و تفریق اجزاء او کند، و فعل آن تحلیل و تنقیه و تعفین و احراق و تلطیف است به جهت شدت حرارت». 📙 منبع:(تحفه المؤمنين) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹👈و صاحب ذخیره گوید: «حریف تیز آنچه پوست دهان را فراهم کشد شکوک است یعنی عفص و آنچه پوست دهان را بگزد ترش است و آنچه بسوزاند تیز است، یعنی حریف است». 📙 منبع(ذخیره خوارزمشاهی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
عسرالعلاج بودن مرض زلق الامعاء: اگر [شخصی] به مداومت کند، مبتلا به شود، و این از جمله است؛ زیرا که 1⃣🔹اول منجر به ضعف معده می شود؛ زیرا که جرم آن بارد شده، و رطوبات بسیار حمل کرده، و پرز معده را ملسان ساخته است، 2⃣🔹و در این مقام معالجات قویه از استعمال می باید، و ، و این نیز موجب انحراف مزاج شود، پس علاج صعب باشد. 📙 تحفهٔ خانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بالجمله اولی است؛ زیرا که موجب است، و حدوث ؛ و از اینجاست که در بلادی که آنجا فواکه کم است امراض عفنی نیز کمتر است. و بعد از اکل فواکه، شیء ملایم که موجب تقلیل حجم او که سبب حفظ صحت می شود، واجب است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
چون کبد و گرده گرم گردند، از سایر اعضاء زیاده جذب می نماید رطوبات را به تخصیص از معده و امعاء. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ریاح در بطن بی قراقر و فساد، دلیل اعتدال حرارت معده و امعاست؛ به جهت آنکه در معده و امعاء بارد، ریاح اصلا تولد نیابد، و در حار بسیار، به سبب افراط تحلیل ابخره؛ زیرا که باعث تکون ریاح، حرارت معتدله است که در رطوبات تأثیر نماید و آنها را متبخر گرداند، و بعد تبخّر، حرارت و دخانیت از آن مفارقت نماید، و غلیظ گردد، و همان عبارت از ریح است، لهذا گفته اند: ریح، دخان بارد متولد از تلطیف اخلاط است. و مراد از دخان اینجا قلیل الرطوبة است، که بعد از اجتماع مستحیل به آب نگردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
انتفاخ براز دلیل قصور نضج است، و اجتماع آن دلیل نضج است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
خضرت براز در اطفال رضیع شیرخوار، بیشتر به سبب انسداد عروق ماساریقاست. چون با ادنی سببی سده ای در ماساریقای اطفال شکل می گیرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سؤال چرا براز اخضر را دلیل انطفاء حرارت غریزیه مقرّر نموده اند، نه بول اخضر را؟ جواب آن این است که : صبغ در براز بی سببی قوی حاصل نمی گردد، به خلاف بول که به ادنی صابغی - به جهت رقت و شفافیت - متغیر و متبدل می گردد، پس قیاس بول به براز نمی توان نمود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
انسان کامل مرتبه فوق عقل نظام هستی است، و تمام عالم تحت تسخیر و تدبیر انسان کامل است. بنابراین مادون، تسلطی بر انسان کامل ندارد. در قضیه حضرت موسی وقتی ساحران سحر کردند، و ریسمانهاشون بصورت مار جلوه دادند، ولی سحر در حضرت موسی اثر نداشت، با اینکه اطرافیان همه مار می دیدند، لذا عقلِ نظام هستی، جناب موسی تصرف در ماده ی کائنات می کند، و عصای او بالواقع اژدها می شود، و بساط سحر و جادو را برهم می ریزد. و یا در زمان حضرت یوسف خوابی که پادشاه می بیند کائنان با اینکه در عصر خودشون خیلی قوی و ماهر بودند، و با اطلاع از کواکب از آینده خبر می دادند، ولی در تعبیر خواب پادشاه عاجز بودند، چون خواب پادشاه، رویای صادقه ای بود که اصل و حقیقتش از عالم عقل بود لذا کائنان در دستیابی به حقیقتِ عقلانی خواب عاجز بودند جناب حضرت یوسف که وصل به ملکوت عالم بود به اصل و حقیقت خواب پی برد نتیجه اینکه مادونِ عقل توان تسخیر، تسلط و دستیابی به عقل رو ندارند. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
27.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ سِرّ اینکه در خواب مباحثه دارید چیه؟! ✅گاها برای اینکه به شما درسی بدهم، ساعت ها مطالعه دارم، و برای چند سطر نوشتن، کل کتاب های موجود در کتابخانه ام را باید ببینم. 🎙 آیت الله حسینی گرگانی ❌ پاسخ به ایران اینترنشنال ❌ 🔸 به كانال «هِدَایَةُ المُتَعَلِّمِيٖنْ» بپیوندید👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
حضرت علامه حسن زاده آملی از همسالان و همزادان خود که شب و روز را به بیکاری و ولگردی و هرزگی به سر می برند، سخت دوری گزینید که رهزن شمایند، این گروه روی سعادت را نخواهند دید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢 خدا وجود دارد ✍ آنتونی فلو (چگونگی تغییر عقیده سرسخت‌ترین ملحد جهان؛ آنتونی فلو) 🔸 آنتونی فلو : از آن‌جایی که اشخاصی تحت تاثیر افکار من به گمراهی افتاده‌اند، بدین وسیله می‌خواهم زيان عظیمی را که ممکن است به آن‌ها زده باشم جبران کنم ... ◽️ کتاب «خدا وجود دارد» روایتگر گذر آنتونی فلو(۲۰۱۰-۱۹۲۳)، فیلسوف انگلیسی از الحاد به خداباوری است که مقدمه آن را پروفسور گری هابرماس( -۱۹۵۰)، دوست قدیمی آنتونی فلو و استاد فلسفه دانشگاه لیبرتی نوشته است.استدلال های او، مورد استفاده متفکران الحادگرای بسیاری بود، تا اینکه او رسما اعلام کرد که به وجود خدا باور پیدا کرده و کتابی که پیش از آن بر رد وجود خدا با عنوان «خدا و فلسفه» نوشته بود به تاریخ پیوسته است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بیشتر در افرادی وجود دارد که دارای هستند، چرا که کثافت اگر گرم شود، به سرعت، سرد نمی شود. 📙 علامه قطب الدین شیرازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
پنیر غیر چکیده که به فارسی «دلمه» نامند، در غایت رطوبت است، و منوم و جهت تب دق و سل و التهاب معده و دفع یبوست جلد و طبع و وسواس و امراض صفراوي و التهاب خون نافع . مضر مبرودین و مورث امراض بارده رطبه و مولد حصات است. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سبب و نیز مانند خروج است که در زیر جلد محتقن گردیده، لون و شکل آن محسوس می گردد. و فرق میان این مرض و آن است که جلد در این مرض املس و در بهق خشن می باشد. زیرا که در این مرض دم سوداوی نفوذ در جوهر جسم نکرده است، و غذای آن نشده است که قوام آن را تغییر دهد، و آن را خشن گرداند به خلاف بهق. ـــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
نفوذ در ، مشروط است به اعتدال (طلّ و شبنم) در فضای متخلخل عصب. ای که در اواخر عارض می شود، بدلیل تجفیف این رطوبات است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در تدبیر غریق هرگاه آدمی را از آب برآرند و بیهوش بود اما نفس باقی باشد، واژگون سازند و شکم پخش کنند تا آب برآید، و فلفل و زنجبیل در سرکه جوشانیده صاف نموده در حلق ریزند، تا به هوش آید، بعده حریره آرد نخود و شیر دهند، تا مزاج شش را صلاحیت دهد. و آنچه عوام می گویند غریق را تا سه روز در آب بعد غرق حیات میباشد همچون مسکوت را غلط محض است همین که نفس وی نبینند حکم موت وی کنند و به تعذیب تدبیر نپردازند. 📙 میزان الطب، حکیم ارزانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در انطباق المری یعنی به هم آمدن مجرای غذا و علامت وی آن است: که چیزی سبک چون آب و شوربا اصلا فرو نشود، اما لقمه ثقيل و بزرگ به فراغت خورده شود بی درد. علاج تنقیه بلغم نمایند، و به طبیخ انیسون و کندر و سنبل و بهمن و مصطکی تجرع نمایند نیم گرم، و زیر زنخ(چانه) محجمه ناری نهند، یا پاکی زده جند و سکبینج مالند. 📙 میزان الطب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
غرغره جهت ورم لوزه حسب ماده اول باید تنقیه نمایند. بعد ورم ناشی از ماده دم و صفرا غرغره سرکه و گلاب با عصاره تاج ریزی ورم بلغمی، غرغره مری با سکنجبین خردل آمیخته، یا سکنجبین تخم ترب آمیخته ورم سوداوی غرغره با شیر تازه با شحم فلوس 📙 میزان الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علامه حسن‌ زاده آملی میفرمایند: اگر ذکری یکسال بشرط طهارت و مراقبه تام ادامه یابد، سلطان آن ذکر برای کمک ظاهر می شود ، هر اسمی را سلطانی هست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
همینکه در مسیر تحصیل علوم و معارف هستید و از تحصیل علم لذت می برید، یعنی می برید. غذای عقل، علم است، عقل ادراک کلیات می کند، ولی و ادراک جزئیات می کنند. کسی که از دیدن فیلم و معرکه گیری ها لذت می برد اهل خیال است. کسانی که زود دوست پیدا می کنند و زود هم از دست می دهند، زود می خندد، زود گریه می کند، زود خوشحال می شود، زود ناراحت و عصبی می شود، زود منفعل می شود، زود منقبض و زود منبسط می شوند، زود قهر می کنند، زود آشتی می کنند، همه ی اینها یعنی این آقا در وادی خیال و وهم است. عاقل دیر می خندد دیر می گرید اما وقتی به گریه درآمد گریه او قطع نمی شود سوز و گداز او قطع نمی شود جناب امام سجاد ۳۴ سال بعد از روز عاشورا، شبانه روز کارش گریه بود. کسی که اهل خیال است باید مداح آنقدر بخواند و داستان سرایی کند تا خیالش را تحریک کند و او را به گریه آورد ولی عاقل بدون اینکه مداحی باشد خودش به گریه در میاید لذا بعضی بزرگان طی دو ماه محرم و صفر اصلا لبخند بر لبانشان نمی آمد اهل سوز و گداز بودند عاقل با گریه خوش است. عاقل لذت عقلی می برد از لذات مادی به دور است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
إِذَا دَخَلَ أَحَدُکُمْ عَلَی أَخِیهِ عَائِداً لَهُ فَلْیَسْأَلْهُ یَدْعُو لَهُ، فَإِنَّ دُعَاءَهُ مِثْلُ دُعَاءِ الْمَلائِکَةِ (الکافی، ج ۳، ص ۱۱۷). امام صادق (ع) فرمود: هرگاه به عیادت بیمار رفتید از وی بخواهید تا برایتان دعا کند، زیرا دعای او [در اجابت] همانند دعای فرشتگان است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ گاها بیمار باید بیمار بماند، و هیچ طبیبی توان درمان آن را نخواهد داشت. ✅ خداوند برای بیماری ایشان، برنامه ها دارد، خود بیمار باید برای معرفت به امر خداوند، تلاش کند، تا سبب بیماری اش را از نگاه تعالی و الهی فهم کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
انفع المرطبات است. همچنین همچنین از مرطبات است. همچنین از مرطبات است. همچنین از مرطبات است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim