#حِرّیف:
🔹👈حکیم مؤمن گوید: «حریف؛ به معنی گزنده است که اجزاء او در زبان فرو رفته و بسیار بگزد، و تفریق اجزاء او کند، و فعل آن تحلیل و تنقیه و تعفین و احراق و تلطیف است به جهت شدت حرارت».
📙 منبع:(تحفه المؤمنين)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹👈و صاحب ذخیره گوید: «حریف تیز آنچه پوست دهان را فراهم کشد شکوک است یعنی عفص و آنچه پوست دهان را بگزد ترش است و آنچه بسوزاند تیز است، یعنی حریف است».
📙 منبع(ذخیره خوارزمشاهی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
عسرالعلاج بودن مرض زلق الامعاء:
اگر [شخصی] به #غذای_زلق مداومت کند، مبتلا به #مرض_زلق_الأمعاء شود، و این از جمله #اسهالات_عسر_العلاج است؛ زیرا که
1⃣🔹اول منجر به ضعف معده می شود؛ زیرا که جرم آن بارد شده، و رطوبات بسیار حمل کرده، و پرز معده را ملسان ساخته است،
2⃣🔹و در این مقام معالجات قویه از #قوابض استعمال می باید، و #ادویه_حاره_قابضه، و این نیز موجب انحراف مزاج شود، پس علاج صعب باشد.
📙 تحفهٔ خانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بالجمله #ترک_فواکه اولی است؛ زیرا که موجب #تعفن_اخلاط است، و حدوث #امراض_عفنی؛ و از اینجاست که در بلادی که آنجا فواکه کم است امراض عفنی نیز کمتر است.
و بعد از اکل فواکه، شیء ملایم که موجب تقلیل حجم او که سبب حفظ صحت می شود، واجب است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
چون کبد و گرده گرم گردند، از سایر اعضاء زیاده جذب می نماید رطوبات را به تخصیص از معده و امعاء.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
ریاح در بطن بی قراقر و فساد، دلیل اعتدال حرارت معده و امعاست؛ به جهت آنکه در معده و امعاء بارد، ریاح اصلا تولد نیابد، و در حار بسیار، به سبب افراط تحلیل ابخره؛ زیرا که باعث تکون ریاح، حرارت معتدله است که در رطوبات تأثیر نماید و آنها را متبخر گرداند، و بعد تبخّر، حرارت و دخانیت از آن مفارقت نماید، و غلیظ گردد، و همان عبارت از ریح است، لهذا گفته اند: ریح، دخان بارد متولد از تلطیف اخلاط است. و مراد از دخان اینجا قلیل الرطوبة است، که بعد از اجتماع مستحیل به آب نگردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
انتفاخ براز دلیل قصور نضج است، و اجتماع آن دلیل نضج است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
خضرت براز در اطفال رضیع شیرخوار، بیشتر به سبب انسداد عروق ماساریقاست. چون با ادنی سببی سده ای در ماساریقای اطفال شکل می گیرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
سؤال چرا براز اخضر را دلیل انطفاء حرارت غریزیه مقرّر نموده اند، نه بول اخضر را؟
جواب آن این است که : صبغ در براز بی سببی قوی حاصل نمی گردد، به خلاف بول که به ادنی صابغی - به جهت رقت و شفافیت - متغیر و متبدل می گردد، پس قیاس بول به براز نمی توان نمود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
انسان کامل مرتبه فوق عقل نظام هستی است، و تمام عالم تحت تسخیر و تدبیر انسان کامل است. بنابراین مادون، تسلطی بر انسان کامل ندارد.
در قضیه حضرت موسی وقتی ساحران سحر کردند، و ریسمانهاشون بصورت مار جلوه دادند، ولی سحر در حضرت موسی اثر نداشت، با اینکه اطرافیان همه مار می دیدند، لذا عقلِ نظام هستی، جناب موسی تصرف در ماده ی کائنات می کند، و عصای او بالواقع اژدها می شود، و بساط سحر و جادو را برهم می ریزد.
و یا در زمان حضرت یوسف خوابی که پادشاه می بیند کائنان با اینکه در عصر خودشون خیلی قوی و ماهر بودند، و با اطلاع از کواکب از آینده خبر می دادند، ولی در تعبیر خواب پادشاه عاجز بودند، چون خواب پادشاه، رویای صادقه ای بود که اصل و حقیقتش از عالم عقل بود لذا کائنان در دستیابی به حقیقتِ عقلانی خواب عاجز بودند جناب حضرت یوسف که وصل به ملکوت عالم بود به اصل و حقیقت خواب پی برد
نتیجه اینکه مادونِ عقل توان تسخیر، تسلط و دستیابی به عقل رو ندارند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
27.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ سِرّ اینکه در خواب مباحثه دارید چیه؟!
✅گاها برای اینکه به شما درسی بدهم، ساعت ها مطالعه دارم، و برای چند سطر نوشتن، کل کتاب های موجود در کتابخانه ام را باید ببینم.
🎙 آیت الله حسینی گرگانی
❌ پاسخ به ایران اینترنشنال ❌
🔸 به كانال «هِدَایَةُ المُتَعَلِّمِيٖنْ» بپیوندید👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
حضرت علامه حسن زاده آملی
از همسالان و همزادان خود که شب و روز را به بیکاری و ولگردی و هرزگی به سر می برند، سخت دوری گزینید که رهزن شمایند، این گروه روی سعادت را نخواهند دید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢 خدا وجود دارد
✍ آنتونی فلو
(چگونگی تغییر عقیده سرسختترین ملحد جهان؛ آنتونی فلو)
🔸 آنتونی فلو : از آنجایی که اشخاصی تحت تاثیر افکار من به گمراهی افتادهاند، بدین وسیله میخواهم زيان عظیمی را که ممکن است به آنها زده باشم جبران کنم ...
◽️ کتاب «خدا وجود دارد» روایتگر گذر آنتونی فلو(۲۰۱۰-۱۹۲۳)، فیلسوف انگلیسی از الحاد به خداباوری است که مقدمه آن را پروفسور گری هابرماس( -۱۹۵۰)، دوست قدیمی آنتونی فلو و استاد فلسفه دانشگاه لیبرتی نوشته است.استدلال های او، مورد استفاده متفکران الحادگرای بسیاری بود، تا اینکه او رسما اعلام کرد که به وجود خدا باور پیدا کرده و کتابی که پیش از آن بر رد وجود خدا با عنوان «خدا و فلسفه» نوشته بود به تاریخ پیوسته است.
#معرفی_کتاب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#ثبات_غضب بیشتر در افرادی وجود دارد که دارای #کثافت_اخلاط هستند، چرا که کثافت اگر گرم شود، به سرعت، سرد نمی شود.
📙 علامه قطب الدین شیرازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
پنیر غیر چکیده که به فارسی «دلمه» نامند، در غایت رطوبت است، و منوم و جهت تب دق و سل و التهاب معده و دفع یبوست جلد و طبع و وسواس و امراض صفراوي و التهاب خون نافع . مضر مبرودین و مورث امراض بارده رطبه و مولد حصات است.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
سبب #نمش و #برش نیز مانند #کلف خروج #دم_سوداوی_بارد است که در زیر جلد محتقن گردیده، لون و شکل آن محسوس می گردد.
و فرق میان این مرض و #بهق_اسود آن است که جلد در این مرض املس و در بهق خشن می باشد.
زیرا که در این مرض دم سوداوی نفوذ در جوهر جسم نکرده است، و غذای آن نشده است که قوام آن را تغییر دهد، و آن را خشن گرداند به خلاف بهق.
ـــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
نفوذ #قوه_محرکه در #اعصاب، مشروط است به اعتدال #رطوبت_ثانیه(طلّ و شبنم) در فضای متخلخل عصب.
#رعشه ای که در اواخر #دق عارض #مدقوق می شود، بدلیل تجفیف این رطوبات است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در تدبیر غریق
هرگاه آدمی را از آب برآرند و بیهوش بود اما نفس باقی باشد، واژگون سازند و شکم پخش کنند تا آب برآید، و فلفل و زنجبیل در سرکه جوشانیده صاف نموده در حلق ریزند، تا به هوش آید، بعده حریره آرد نخود و شیر دهند، تا مزاج شش را صلاحیت دهد.
و آنچه عوام می گویند غریق را تا سه روز در آب بعد غرق حیات میباشد همچون مسکوت را غلط محض است همین که نفس وی نبینند حکم موت وی کنند و به تعذیب تدبیر نپردازند.
📙 میزان الطب، حکیم ارزانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در انطباق المری
یعنی به هم آمدن مجرای غذا و علامت وی آن است: که چیزی سبک چون آب و شوربا اصلا فرو نشود، اما لقمه ثقيل و بزرگ به فراغت خورده شود بی درد.
علاج تنقیه بلغم نمایند، و به طبیخ انیسون و کندر و سنبل و بهمن و مصطکی تجرع نمایند نیم گرم، و زیر زنخ(چانه) محجمه ناری نهند، یا پاکی زده جند و سکبینج مالند.
📙 میزان الطب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
غرغره جهت ورم لوزه
حسب ماده اول باید تنقیه نمایند.
بعد
ورم ناشی از ماده دم و صفرا غرغره سرکه و گلاب با عصاره تاج ریزی
ورم بلغمی، غرغره مری با سکنجبین خردل آمیخته، یا سکنجبین تخم ترب آمیخته
ورم سوداوی غرغره با شیر تازه با شحم فلوس
📙 میزان الطب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
علامه حسن زاده آملی میفرمایند:
اگر ذکری یکسال بشرط طهارت و مراقبه تام ادامه یابد، سلطان آن ذکر برای کمک ظاهر می شود ، هر اسمی را سلطانی هست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
همینکه در مسیر تحصیل علوم و معارف هستید و از تحصیل علم لذت می برید، یعنی #لذت_عقلی می برید. غذای عقل، علم است، عقل ادراک کلیات می کند، ولی #وهم و #خیال ادراک جزئیات می کنند.
کسی که از دیدن فیلم و معرکه گیری ها لذت می برد اهل خیال است.
کسانی که زود دوست پیدا می کنند و زود هم از دست می دهند، زود می خندد، زود گریه می کند، زود خوشحال می شود، زود ناراحت و عصبی می شود، زود منفعل می شود، زود منقبض و زود منبسط می شوند، زود قهر می کنند، زود آشتی می کنند، همه ی اینها یعنی این آقا در وادی خیال و وهم است.
عاقل دیر می خندد دیر می گرید اما وقتی به گریه درآمد گریه او قطع نمی شود سوز و گداز او قطع نمی شود جناب امام سجاد ۳۴ سال بعد از روز عاشورا، شبانه روز کارش گریه بود. کسی که اهل خیال است باید مداح آنقدر بخواند و داستان سرایی کند تا خیالش را تحریک کند و او را به گریه آورد ولی عاقل بدون اینکه مداحی باشد خودش به گریه در میاید لذا بعضی بزرگان طی دو ماه محرم و صفر اصلا لبخند بر لبانشان نمی آمد اهل سوز و گداز بودند عاقل با گریه خوش است. عاقل لذت عقلی می برد از لذات مادی به دور است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
إِذَا دَخَلَ أَحَدُکُمْ عَلَی أَخِیهِ عَائِداً لَهُ فَلْیَسْأَلْهُ یَدْعُو لَهُ، فَإِنَّ دُعَاءَهُ مِثْلُ دُعَاءِ الْمَلائِکَةِ (الکافی، ج ۳، ص ۱۱۷).
امام صادق (ع) فرمود: هرگاه به عیادت بیمار رفتید از وی بخواهید تا برایتان دعا کند، زیرا دعای او [در اجابت] همانند دعای فرشتگان است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ گاها بیمار باید بیمار بماند، و هیچ طبیبی توان درمان آن را نخواهد داشت.
✅ خداوند برای بیماری ایشان، برنامه ها دارد، خود بیمار باید برای معرفت به امر خداوند، تلاش کند، تا سبب بیماری اش را از نگاه تعالی و الهی فهم کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#روغن_بادام انفع المرطبات است.
#شیر همچنین
#ماءالجبن همچنین از مرطبات است.
#ماءالشیر همچنین از مرطبات است.
#اکارع همچنین از مرطبات است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim