eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
927 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله کوهستانی : من را کمتر از نمی دانم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بدن و نفس 💬 بدن مرتبه نازله نفس است و سعادت انسان به ساحت بدنی او گره خورده است. 🏷 گوشه‌ای از درس سلوک اجتماعی - جلسه پنجم: چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
ماءالاصول در تلطیف، اخلاط غلیظ لزج بسیار موثر است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ابن سرافیون در کناش خود گفته است : که چون شم باطل شود، اگر علیل در بینی سخن می گوید، علت در مجری خواهد بود، و اگر کلامش مانند حال صحت است علت یا در مصفاه است یا در دماغ. مصفاه استخوان مشاشی متخلخل است که بر روی زایدتین گذاشته شده است و سوراخ های پیچیده دارد، برای آنکه از آنها هوا به موضع احساس تواند رسید و فضول مخاطیه از آن بیرون تواند آمد. و پیچیدگی آن سوراخ ها برای آن است که هوای در آنها قدری درنگ نماید، و اندکی به گرمی میل نموده اعتدال بهم رساند و به سرعت به دماغ نرسد که برودت آن سبب فساد گردد. اگر سده در ثقبه مصفاه باشد، و مجرای مورب بینی که به حلق می رسد، مفتوح باشد، خللی در صوت بهم نمی رسد. و خلل در کلام(صحبت کردن در بینی) در صورتی خواهد بود که این مجری(مجری مورب به حلق) منسد باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علاج سده مصفاه بعد از تلطیف خلط و تنقیه دماغ، تسعیط است به ادویه ملطفه مقطعه مثل شونیز و فودنج و شحم الحنظل و...
با مشاکلت صحت محفوظ نیست، و با مخالفت محفوظ است: ، و به حسب امزجه مختلف می گردد، چنان که در حیوانات مختلفه، مختلف است. و طبیعت هر حیوانی طالب غذائی است، و فاعل فعلی است، که در حیوان دیگر مثل آن نیست، و انسان نیز در سنین عمر طبیعتش مختلف می گردد، به حسب اختلاف مزاجش. و طبیعت طالب موافق و نافر از مخالف خود است، و به غیر از این کاری ندارد و مقصودش از این طلب و نفرت است که منشاء مبدأ اوست. و اینکه در حالت و ، طالب آب سرد و اشیاء بارد می گردد، سببش آن است که طبیعت می خواهد که همان مزاج را حفظ نماید، و نگذارد که تغییر و تبدیلی در آن به هم رسد، و الا همان حرارت در مزاج حیوان دیگر موجود می باشد، و مطلقاً طالب نیست، مثل آنکه حرارت عارض ثعلب(روباه) که در او منشاء عطش و طلب آب است، در اسد (شیر) اضعاف آن موجود است، و به همان حرارت طالب آب نیست. پس که اگر جزو مزاج شود، به این معنی که از این کیفیت حاصل گردد، طبیعت طالب مشاکل خواهد بود، برای حفظ آن، و اگر آن کیفیت جزو مزاج نشده باشد، و غریب باشد، معلوم است که طبیعت میل به چیزی که موافق مزاج غریب است نمی کند، چنان که شیخ گفته است و از این جهت است که گفته اند که با مشاکلت صحت محفوظ نیست و با مخالفت محفوظ است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سلام علیکم. تهرانی های بزرگوار، در دور دوم ، نماینده عزیز و با عزت و مردمی، که هم برای تهران، و هم برای کشور بسیار مفید است، را دریابید. چرا که در مواردی در مقابل زیاده خواهی ، در مورد ایستاد(قرار بود با آنها را رقم بزنند، همانند ، البته هنوز هم متاسفانه به شکلی در پی اجرای آن هستند)، در مقابل اهداف شوم سند 2030 ایستاد، در مقابل تزریق اجباری های کرونا، و واردات داروهای مضر آن، که ، با محوریت تقلید محض ازWHO ( ، رتبه یک تقلید جهان را دارد)، آنها را دنبال می کرد، و وارد می کرد، ایستاد. حتی برای مسکن اهداف متعالی دار واسعه را پیگیری می کرد، و با ساعت ها مطالعه و تحقیق و مشورت، به نتایج عالی رسیده بود. به هر حال پیرامون اهداف و کارهای این نماینده، بیشتر تحقیق کنید، این نماینده واقعا در تراز است. کاش در و چنین نماینده ای داشتیم. به هر حال درست است ایشان نماینده تهران بزرگ هستند، ولی تمام کشور و حتی منطقه از کارکرد صحیح ایشان نفع می برند. بنده ساکن شیراز هستم، اما این نماینده عزیز شما تهرانی ها، نگاه تمدنی دارد، او و همه را دریابید. نگاه تمدنی به سود همه خواهد بود. ✅ دوستان بزرگواری که برای سربلندی میهن مان ایران، تلاش می کنند، این متن را بازنشر دهند. یا حق ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فرق جوارش و معجون در کتاب درسی1⃣ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💠میرزا اسماعیل دولابی(ره) 🔸آهنگرها یک گیره دارند و وقتی می خواهند روی یک تکه کار کنند ، آنرا در گیره میگذارد. 🔸خدا هم همینطور است ،اگر بخواهد روی کسی کار بکند ، او را در گیره مشکلات می گذارد و بعد روی او کار می کند. گرفتاری ها نشانه عشق خداوند است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
: گاهی به ندرت اتفاق می افتد که از صفرا صرع به هم می رسد، و سبب آن که به ندرت اتفاق می افتد این است که صفرا لطیف و رقيق القوام و سهل التحليل و قلیل المقدار است، و حدوث سده خصوصاً در فضاهای واسعه مانند بطون دماغ از چنین ماده ای کم اتفاق می افتد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢کرم در امعاء بر سه قسم است : 1⃣🔹 قسم اول «دیدان» است، که در امعاء مستقیم بهم می رسد. و آنها کرم های کوچکند مانند کرم هایی که در سرکه بهم می رسد. 2⃣🔹 و قسم دویم «حیات» است که در امعاء علیا به هم می رساند، و آنها کرم های بزرگ طولانی اند که گاهی به قدر زراع می شوند. 3⃣🔹 و قسم سيم «حب القرع» است که در معاء اعور و معاء قولون به هم می رسد، و آنها شبیه اند به تخم کدو. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
صمغ و ریشه و برگ انجدان، حلبه(شنبلیله) و ثوم(سیر) و خردل، محرک مواد حریفه بدن هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ چی کار کنیم بنده شیم؟ / پنج دستورالعمل امیرالمؤمنین(ع) برای بندگی خدا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بشارت از حجت10.mp3
52.26M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ زمان فایل: ۴۳:۳۳دقیقه
اصول معالجه و استعمال ادویه شیخ الرئیس ابن سینا می فرماید در صداع صفراوی زمانی که حُمّی(تب) وجود دارد، از هلیله که در داروهای مسهل به عصر وجود دارد استفاده نکنید. بلکه از شیرخشت و شربت میوه و آب لباب استفاده کنید. ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
باز شیخ الرئیس می فرماید اگر صفرای غلیظ در جرم معده فرو رفته است، و با هیچ دارویی دفع نمی شود، از قرص ایارج فیقرا یا داروی سقمونیای تدبیر شده استفاده کنید. ــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سبب ورم پا در ، گاها توجه حرارت و دم و بخارات حاره به اطراف است، برای دفع برد به واسطه انصباب اخلاط غلیظ و سرد و انسداد مسام و استحصاف جلد که از برد به هم رسیده است، و در آنجا محتبس می گردند، و متعفن می شوند، و عضو را متعفن می سازند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🗨️گوگل مپ در اقدامی عجیب برخی از شهرک های صهیونیست نشین از جمله حیفا را بصورت تار نشان می‌دهد تا از شناسایی اماکن و مراکز آن جلوگیری کند! این درحالی هست که نقشه هوایی تمامی شهرها و کشورهای دنیا بصورت واضح نمایش داده می‌شود. 🔵 👇 https://eitaa.com/joinchat/3310223917C506c0dd2d1
سوختگی با نار را قبل از ایجاد نطفه یا آبله، برای فرو نشاندن لهیب حادث در دم، خرقه های مبرده به یخ و اطلیه مبرده نیاز دارد، اگر تخم مرغ شکسته را بر روی موضع بریزند، نیز نفع دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مداد به کسر میم و فتح دال و الف و دال مهمله لغت عربی است، و آن را خبر به کسر حای مهمله و سکون بای موحده و رای مهمله نیز و به فارسی مرکب نامند. 💢ماهیت آن : معروف و اقسام آن در قرابادین کبیر به تفصیل مذکور شد و از مطلق آن نزد اطبا مراد مصنوع از دوده روغن کتان و صمغ عربی با غری الجلود و زاج زرد و آب مازو است. بهترین آن بسیار سیاه براق سبک وزن آن است. 💢طبیعت آن: در دویم گرم و خشک به خلاف مداد هندی که سرد و خشک است و از اجزای درخت فوفل می سازند، و گفته اند که از مازوی تنها می سازند. 💢 افعال و خواص آن: قابض و مجفف و رادع خصوصاً مداد هندی. 💢اعضاء الرأس و العصب و غیرها: سعوط و ضماد مداد هندی بر پیشانی حابس رعاف و طلای آن رافع شقیقه و سستی اعضا و بر کف پا جاذب حرارت حمیات و بر اورام حاره محلل آنها و غیر هندی جهت منع ریختن موی و التیام زخمها و با سرکه و یا با آب و یا خالص آن جهت سوختگی آتش و به دستور با قیروطی اما باید که بعد از تطلیه نشویند و رفع ننمایند، بلکه بگذارند تا خود بخود زایل گردد، و آنچه در آن زاج باشد مصلح مراهم قروح متعفنه است، و دیسقوریدوس گفته آشامیدن دو مثقال مداد با آب سرد رافع سم عقرب است. 📙 مخزن الادویه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
حرق دُهن نار اگر سوزش و سوختگی بدن، توسط روغن های داغ صورت گرفت، سفیداب و سفیده تخم مرغ را با روغن زیتون ترکیب کنید و بر موضع بمالید. 📙 کتاب فوریت های طبی، جمع آوری مجموعه دارالحکیم و مسیر طبابت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
انشاءالله این کتاب هم در حال تکمیل است👆
حرق ماء حار جهت سوختگی با آب جوش، قبل از تاول زدن باید از آب خاکستر چند بار استفاده کرد. آب خاکستر آبی است که خاکستر را مدتی در آن خیسانده باشند و صاف نموده، بار دیگر در آن بخیسانند، و این عمل را تکرار کنند. مجفف و قابض بدون لذع است. یا اینکه از بر آن ریخت. 📙 کتاب فوریت های طبی، جمع آوری مجموعه دارالحکیم و مسیر طبابت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سوختکی با آب جوش اگر منجر به تاول شد، باید رماد شعیر(خاکستر جو) را با صفرت بیض(زرده تخم مرغ) برهم زده و بر موضع استعمال کرد. خاکستر جو + زرده تخم مرغ 📙 کتاب های_طبی، جمع آوری مجموعه و ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فوریت های طبی.pdf
1.54M
کتاب درسی فوریت های طبی ✅ادامه دارد... ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim