eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
923 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
442 فایل
فلسفه علم فیزیولوژی پزشکی انشاءالله تحولی در طب
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 معایب طب سنتی ایرانی: 1⃣🔸 عدم ساختار منسجم تشیکلاتی در هیچ سطحی 2⃣🔸 عدم استفاده کارآمد از تجریبات اطباء در پیشرفت مناسب 3⃣🔸 عدم استفاده مفید از دیگر علوم و تکنولوژیهای روز 4⃣🔸 عدم استفاده فراگیر از متد علمی در تولید دارو 5⃣🔸عدم تعریف یک ساختار علمی در درمان بیماریها 6⃣🔸حضور گسترده افراد سوء استفاده گر و شیاد در خواستگاه طب سنتی 7⃣🔸نگاه کانالیزه شده و مغرضانه بخش یزرگی از اطباء طب سنتی به طب نوین 8⃣🔸 تاثیرپذیر از تفکرات فلاسفه یونان و بین النهرین ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیت الله مصباح یزدی در همایش طب النبی(ص) _ سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیان مطالبی در زمینه پیش فرض های طب اسلامی پرداختند که ایشان فرمودند: گاهی در روایات به مطالبی برخورد می کنیم که تفسیر غلط آنها زمینه را برای تحقیق در علم تضعیف می کند. برای مثال: در آموزه های دینی، در قرآن و حدیث توجه به این که، بیماری و بهبودی در دست خداست و او کسی را که می خواهد مریض می کند، هر که را بخواهد شفاء می دهد جای تأمل دارد. به خصوص در آیه ای که از زبان حضرت ابراهیم نقل شده، وقتی نمرود از او پرسید خدای تو کیست، فرمود: «رَبّی الَّذی یحیی و یمیتُ قالَ أَنَا أُحْیی و امیت». و همچنان کلام را ادامه می دهد تا آنجا که می فرماید: «وَ الَّذِی هُوَ یطْعِمُنِی وَ یسْقِینِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یشْفِینِ»، خدای من آن کسی است که وقتی مریض می شوم، من را شفاء می دهد. بنابراین شفاء دست خداست، تلاش ما برای کسب داروها و راه های معالجه بیهوده است! این نظر از دیدگاه اسلام درست نیست، این توهم است، و برای بعضی از افرادی که از معارف اسلامی دور هستند، مطرح می شود و در ذهن آنها در قالب شبهه ای نمود می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیت‌الله مصباح یزدی در پایان سخنانش گفت: در تحقیق و بررسی طب قدیم مطالب مهمی یافت می‌شود که امروز هم برای بشر مفیدند و این به معنای ابطال طب جدید نیست، بلکه میراث پیشینیان می‌تواند در کنار طب جدید مؤثر و مکمل آن باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 به هر حال نخستین پرسش در این باب این است كه: 1⃣🔹بین آنچه در روایات اهل بیت(ع) راجع به مسایل طبی آمده، با آنچه در كتب یونانی یا كتب ایرانی یا سایر تمدن‌‌های كهن وجود داشته، چه تفاوتی است؟ 2⃣🔹 دوم، تفاوت‌‌های ریشه‌‌ای طب سنتی با طب جدید كه امروز در مغرب زمین روبه رشد و تكامل است و هر لحظه خدمتی را نصیب جامعه می‌‌كند، چیست؟ 3⃣🔹 سوم، آیا با پیدایش طب جدید، طب سنتی و اسلامی منقرض شده و از ارزش افتاده و یا اینكه هنوز قابل استفاده است؟ این پرسش‌‌ها كه در اذهان بسیاری مطرح می‌‌شود نیازمند قدری درنگ و تحقیق است كه هم چنین باید پرسید كه آیا معنای پیدایش طب مدرن ابطال طب قدیم است، یا اینكه طب مدرن اصلاحی و یا تكمیلی است بر آن؟ به هر حال باید اشاره كرد كه در طب قدیم مطالبی وجود دارد كه هنوز هم قابل استفاده است و اگر ما آنها را نادیده انگاریم، به خود ظلم كرده‌ایم و سرمایه‌‌ای گرانبها را از دست داده‌‌ایم. 📕 آیت الله مصباح یزدی، رضوان الله علیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
♦️دختر سوری نوشته: «ای شوالیه‌ی ایرانی! در این لحظه که ت.روریست‌ها به پشت شهرها رسیدند و وحشت همه‌جا را گرفته، اگر بگویند جانت را بده تا حاج قاسم برگردد لحظه‌ای درنگ نخواهم کرد!»
بسم الله الرحمن الرحیم. یک حکایت واقعی : پنجاه میلیون به یک شخصی قرض دادم، و آن شخص در پرداخت آن به مشکل خورد، شنیدم که برای اینکه پیش بنده بد حساب نشود، رفته از بانک وام گرفته تا پنجاه میلیون بدهی خود را به بنده تسویه کند، به ایشان گفتم اگر با پول وام بانک(ربای مطلق) قصد دارید بدهی خود را به بنده پرداخت کنید، بنده راضی نیستم. برو هر زمان بصورت حلال توانستی بدهی ات را پرداخت کنی، بنده آن را قبول می کنم. انشاءالله بتوانیم ماهیت این بانک های سرتاپا ربوی و بنگاه دار را درک کنیم. ما بانک ها را تبدیل به یک بنگاه ربوی کرده ایم که آتشی در دامن کشور انداخته اند که باید جان ها بدهیم تا خاموش شود. بلا و آتشی خانمان سوز که بانک های ربوی بر جان و مال و زندگی ما انداخته اند، خاموش شدنی نیست، باید تمام کشور را بسیج کنیم، تا بلکه بتوانیم در مقابل بانک بایستیم، در غیر اینصورت تا ماهیت بانک این است، اوضاع اقتصادی کشور سامان نمی گیرد، با افراد ساده لوح چون که کشور را به دست کارشناسان بی خبر از عالم سپرده است که هیچگاه کشور سامان نمی یابد، بلکه روز بروز غرق خواهد شد. خدا رحم کند بر همه ما. مدیریت کشور را بدست دادیم.
وقتی ماهیت بانک را بدرستی و دقیق درک کردیم، آنموقع قطعا با تمام قوا در مقابلش خواهیم ایستاد. اگر بانک ها هنوز بر گرده ملت بی پناه سوار هستند، دلیلش این است که ما در فهم ماهیت بانک رشد نکرده ایم.
همانطور که فضای نظام آموزشی کشور را درک نکردیم و قلم چی ها بر گرده خانواده ها سوار شدند، و برای خود جشن پول پاشی گرفتند. آنها از بی سواد کردن فرزندان، از بی پناه کردن جامعه، از منفعل کردن فرزندان، از یکسان سازی استعداد فرزندانمان، زندگی را بر همه حرام کردند، و خودشان غرق در پول شدند. نظام آموزشی کشور را اینگونه نبینیم، این نظام آموزشی جرمش بیشتر از بانک است. تمام پول هایی که این موسسات آموزش خصوصی، برای بی سواد کردن فرزندان ما،برای یکسان سازی استعداد فرزندانمان، از خود ما می گیرند، ایراد دارد. از ما پول می گیرند، و به آنها پول می دهیم، تا فرزندانمان را بیچاره کنند. شما سیستمی سخیف تر و سست تر و احمقانه تر از این دیده اید؟ خب مشخص است این سیستم نیز بدست مدیریت می شود. نظام آموزشی کشور را نیز بدست داده ایم.
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 نقش روش در طبقه بندی علوم سوالی دیگر که در این فضا قابل طرح می باشد این است که اگر علم را به اصطلاح اخیر مد نظر قرار دهیم (مجموعه ای از مسائل دارای محور واحد) مرز میان علوم را چه چیزی تعیین می کند، و ملاک تفکیک علوم از یکدیگر چیست؟ آیا روش (متدولوژی methodology) علوم نقشی در تقسیم بندی علوم خواهند داشت، و جزء مقوّم علم خواهند بود یا خیر؟ اگر مجموعه ای از مسائل موضوع-محور را بتوان با دو روش اثبات کرد آیا با دو علم سرو کار خواهیم داشت یا با یک علم؟ آیا اگر مسأله ای را با دو روش اثبات کردیم، از دو مسأله در دو علم سخن گفته ایم یا با صرف نظر از روش اثبات فقط ماهیت مسأله را نگاه کرده و آن را مسأله یک علم می دانیم که با دو روش قابل حل است؟ در اینجا نیز با دو اصطلاح درباره «علم» روبرو هستیم که 1⃣🔹 یکی از آنها روش را بخشی از ماهیت علم تلقی می کند 2⃣🔹 و دیگری جایگاهی برای آن در تعریف علم نمی بیند. به عنوان مثال برخی از مسائل اخلاقی را میتوان با دو متد عقلی و نقلی اثبات کرد. مثلا این مسأله که آیا راست گفتن در همه جا لازم است یا می شود گاهی دروغ گفت؟ را گاه با برهان عقلی و روش تعقلی اثبات می کنیم (اگر برهان در این موارد جاری باشد) و گاه برای اثباتش به آیات و روایات استناد می کنیم. بر اساس یک اصطلاح که متد حل مسائل را در تقسیم بندی علوم دخیل می داند، اگر یک مسئله اخلاقی را با روش عقلی اثبات کردیم، جزء یک علم محسوب می شود، و اگر همان مسأله را با روش نقلی اثبات کردیم، جزء علمی دیگر به حساب می آید. بنابراین با وجود آن که مسائل یکی هستند ولی به دلیل تفاوت روشها می توان گفت 🔹👈 یک اخلاق عقلانی و فلسفی داریم، 🔹👈 و یک اخلاق دینی و وحیانی، ولی مطابق با اصطلاح دیگر که تفاوت در روش را موجب تمایز میان دو علم نمی شمارد، در هر صورت با مسائل یک علم مواجه ایم. یکی از نتایج توجه به چنین اختلاف اصطلاحی این است که اگر تعدد روش را موجب تعدد علوم بدانیم در آن صورت می توان برخی از علوم را به دینی و غیردینی تقسیم کرد؛ به این معنا که اگر مسائل مربوط بر اساس منابع دینی و وحیانی و روش نقلی اثبات شوند، با علمی دینی سرو کار داریم، و اگر همان مسائل براساس منابع غیر دینی و روشهایی مانند ،عقلانی، تجربی، و ... اثبات شوند، علمی غیردینی به وجود می آید. اما اگر روش را خارج از علم بدانیم؛ به این معنا که علم در هر صورت یکی است، چه مسائلش با این متد اثبات شود و چه با آن متد در این صورت، علم دینی و غیر دینی نخواهیم داشت. 📕 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی، رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 نقش هدف و غایت در طبقه بندی علوم ملاک دیگری که گاه برای طبقه بندی علوم و تفکیک آنها از یکدیگر مورد توجه قرار می گیرد، و علم است. به این معنا که با تغییر هدف از طرح و حل یک مسأله، وارد فضای علم دیگری می شویم. اگر مسأله ای برای هدفی خاص - مانند زندگی آسوده دنیوی - مطرح شود، و برای حل آن تلاش شود، یک علم به وجود می آید، و در صورتی که همان مسأله برای هدفی دیگر - مانند رسیدن به سعادت اخروی و قرب به خدا - مدنظر قرار گیرد و حل شود، علمی دیگر تولید میشود. در مقابل اصطلاح دیگری وجود دارد که غایت را در تعریف و تقسیم علم دخالت نمی دهد و تا هنگامی که سؤال یکسان باشد، آن را مسأله همان علم به حساب می آورد، هر چند اهدافی متفاوت موجب توجه به آن شده باشند یا غایاتی مختلف به پاسخ هایی متفاوت برای آن انجامیده باشند. البته منطق دانان کم یا بیش، بحث هایی در زمینه ماهیت علوم و ملاک تفکیک میان آنها مطرح کرده اند و برخی معیار اختلاف علوم را موضوعات آنها دانسته اند و برخی اغراض و اهداف را ملاک تمایز علوم از یکدیگر معرفی کرده اند، و دسته سوم نیز بر تعدد روش ها به عنوان عامل تفکیک علوم از هم تأکید ورزیده اند، و هر یک نیز دلایل و مرجحاتی برای قول خود ذکر کرده اند. برخی هدف را نه تنها در ملاک طبقه بندی علوم، بلکه در تعریف «علم» دخالت داده اند، و به عنوان مثال را به عنوان هدف و جزء مقوم علم به شمار آورده اند. در مقابل «دین» نیز با هدف آن یعنی رسیدن به سعادت تعریف می شود به گونه ای که معیار دینی بودن یک مطلب این دانسته می شود که در رسیدن به سعادت نقشی داشته باشد، و در غیر این صورت «دینی» نخواهد بود، هر چند در منابع دینی آمده باشد. بر این اساس، محتوای دین باورها، ارزشها و احکام عملی است که در هدایت ما دخالت دارند، و راه رسیدن به سعادت را به ما نشان می دهند. نکته ای که باید در همه این گونه موارد به آن توجه داشت این است که همه این اصطلاحات نوعی قرارداد زبانی است، و هیچ یک یا ندارد، و مخالفت با هیچ کدام از آنها نه موجب تناقض و خلاف عقل می شود، و نه منجر به خروج از دین و مخالفت با دستور وحی. آنچه مهم است این است که باید در هر بحثی درباره علم و ارتباط آن با دین، ابتدا مشخص کنیم که ماهیت علم را چه می دانیم، و آن را به روشنی تعریف کنیم، و تا آخر بحث به آن وفادار مانده از خلط مفاهیم و اصطلاحات به شدت بپرهیزیم، در این صورت است که می توان امیدوار بود بسیاری از اختلافات(که ناشی از مغالطهٔ اشتراک لفظی است) از میان رخت بربندد. 📕 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی، رضوان الله علیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 بخش ارزش های اخلاقی دین را می توان به دو بخش تقسیم کرد : 1⃣🔹 ارزش ها و باید و نبایدهایی وجود دارند که صرفا از راه اثبات می شوند و به آنها راهی ندارد، 2⃣🔹 و ارزش هایی را نیز می توان سراغ گرفت که ممکن است در معارف وحیانی نیامده باشند، و باید صرفا با عقل اثبات شوند. 📙 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی، رضوان الله علیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💠 نقد درونی : ساده ترین و روبنایی ترین شکل برخورد با علوم موجود آن است که نتایج تحقیقات آنها با همان متد تجربی خودشان و براساس اصول موضوعه ای که در آنها پذیرش عام یافته اند مورد بررسی نقادانه قرار گیرند، تا روشن شود آیا به اصول و روشهای خود پای بند بوده اند یا خیر. این اولین گام برای خروج از تقلید کورکورانه بوده، روندی جاری در همه علوم است که محققان در هر زمینه سعی می کنند تا نقاط ضعف، تحقیقات، نظریات و مکاتب حوزه تخصصی خود را بیابند، و با اصلاح آنها علم را گامی به پیش برانند. 📕 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim