eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
910 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
444 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
در کتاب قرابادین کبیر، جناب عقیلی خراسانی: روغن بادنجان که به هندی «بیکن» می گویند، جهت رفع درد گوش و بواسیر بیعدیل است. 💢صنعت آن : بگیرند بادنجان زرد رسیده ، پخته شده زرد شده در درخت، و جوفش را خالی نموده، روغن تخم کدو در آن پر کرده سرش را بسته به گل حکمت گرفته، در تنور گرم یا فرن یا اجاق گرم به زیر خاکستر پخته، پس برآورده روغن را از آن استخراج نمایند، و نیم گرم در گوش چکانند، و چون اقماع و گلش را سوده اضافه نمایند، جهت بواسیر بیعدیل است. ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰جوهر : 1⃣🔹 یا در جوهر دیگری حلول میکند (صورت مادی) 2⃣🔹 یا در جوهر دیگری حلول نمی کند. 🔰جوهر که در جوهر دیگری حلول نمی کند 1⃣🔹 یا محل برای جوهر دیگری است (ماده) 2⃣🔹 یا محل برای جوهر دیگری نیست. 🔰جوهر که محل برای جوهر دیگری نیست : 1⃣🔹یا مرکب از ماده و صورت است (جسم) 2⃣🔹یا مرکب از ماده و صورت نیست. 🔰جوهری که مرکب از ماده و صورت نیست : 1⃣🔹یا به نحوی از جسم منفعل می شود (نفس) 2⃣🔹یا به هیچ نحو از جسم منفعل نمی شود (عقل) ــــــــــــــــــــــــ 📕 منبع: بدایه الحکمه علامه طبابایی ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
حکیم عقیلی خراسانی می گوید : خداوند جل و عز در بدن انسان در هر عضوی قوه جاذبه و ماسکه و هاضمه و دافعه را به ودیعت نهاده و همه دائم به کار خود مشغولند مانند ملائکه مدیره عالم (كبير) و عصیان و سرکشی و قصور و فتوری در کار خود ندارند، مادامی که آفتی و مرضی از داخل یا خارج به ایشان نرسیده که ایشان را باز دارد از کار خود و طبیعت مدبّره بدنیه را حامی و ممد آنها و دافع امراض از داخل آفریده و حاکم بر آنها گردانیده. 📙 منبع: خلاصة الحکمه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰حکیم عقیلی می نویسد : و این چهار قوه(جاذبه،هاضمه،ماسکه،دافعه) را چهار کیفیت که حرارت و برودت و رطوبت و یبوست باشند، خدمت می نمایند، و مراد از حرارت، حرارت غریزیه است یا حرارت ناریه معتدله غیر مفرطه و غیر قاصره. اما خدمت حرارت مشترک است در هر چهار و آلت و مقوی فعل همه آنهاست؛ زیرا که افعال همه آنها به حرکات است، و حرکت را محرک حرارت است، و لهذا حركت محدث حرارت است، و لیکن در قوه هاضمه باشد به جهت آن که در آن حرکت زیاده باید، و در جذب و دفع حرارت از آن کمتر لازم است؛ زیرا که فعلشان به دو حرکت تمام میشود؛ یکی حرکت انبساطی لیف و دوم حرکت انقباضی آن، و همچنین در امساک که مادام که هضم تام یابد، باید که لیف آن را مجتمع و محتوی دارد تا آنکه بسبب حرارت زیاده باید اشتمال و احتوا حرارت در آن تصرف نموده [و] زود غذا را هضم نماید. 📕 منبع: خلاصة الحکمه ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
حکیم عقیلی نیز درباره نقش حرارت و اقسام آن در بدن می نویسد: «حرارت آلت طبیعت است در جمیع افعال آن [و] اگر قوی باشد، فعل طبیعت بر مقتضای طبیعت خود کما ینبغی میباشد در عظم اعضا و توسیع تجاويف». «هیچ فعلی، بی اعانت حرارت صادر نمی گردد. کل حرارت در بدن، دو قسم است: 1⃣🔹«غریزی» که متعلق به روح حیوانی است و معین حیوان است؛ 2⃣🔹و «اسطقسی» که متعلق به روح طبیعی است، و معین تغذیه و تنمیه و تولید مثل است اما با قوه حیوانی نه به تنهایی». 📕 منبع: خلاصه الحکمه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مرحوم شیخ الرئیس می گوید : «حرارت آلت همه قواست و برودت منافی این هاست، و نفع برودت در بدن، تنها بالعرض است، و برای همین است که تعبیر «غریزی» را برای حرارت به کار می برند، و می گویند حرارت غریزی و نمی گویند برودت غریزی. و همچنین کدخدائیت بدن را به حرارت نسبت داده اند». ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
می دانید چرا این کودکان اینگونه شهید می شوند؟ چون من و شما با غرق شدن در دنیا و فراموش کردن امام غریب، در نبود امام زمان مان به درجه ای از اضطرار نرسیده ایم. مگر نه این است که خون این کودکان تعدادی از ما را به اضطرار رسانده است؟ حال اگر با جاری شدن خون این کودکان مظلوم، قلوب جامعه جهانی مضطر نشود، باید منتظر فتنه های سنگین تر بود. اگر صدای فریاد مظلومان عالم شنیده نشود، قطع به یقین فتنه هایی عظیم دامن انسان را خواهد گرفت. انسان و انسانیت در فتنه ها غرق خواهد شد. ببین در کجای تاریخ ایستاده ای ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
سبب اثر نکردن مسهل به سبب وجود شیرینی یا مدرات در دارو : عقیلی خراسانی: باید که ادویه مدره كثيره داخل دوای مسهل ننماید که طبیعت متوجه ادرار گردد و از اسهال باز ماند؛ همچنین شیرینی بسیار داخل دوای مسهل ننماید به حدی که قوت معده به جهت اشتیاقی که بدان دارد متوجه انهضام آن گردد و از اسهال باز ماند. 📕 خلاصة الحکمه ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
♨️یک تیتر جنجالی از روزنامه همشهری 📌نجات ۲۲هزار نوزاد سالم؛ نتیجه اصلاح فرآیند غربالگری در یک سال!!! 📌۹۵درصد زنان با اجبار روانی اشتباه، فرایند غربالگری را طی می‌کردند؛ این درحالی است که ۹۹/۷درصد زنان، اصلا فرزند "سندرم داون" بدنیا نمی‌آورند! ✍خدا می‌داند که چه ظلم‌ها و جنایاتی بخاطر تعارض‌منافع برخی افراد سودجو، در لوای تجویزات پزشکی انجام می‌گرفته؛ و چقدر بیهوده، مادرانی که باید آرامش دوران بارداری می‌داشتند را می‌ترساندند و به آن‌ها اضطراب وارد می‌کردند؛ که همین یکی از دلایل اصلی عدم‌رغبت به بیشتر است! 🖋 🖇خواندن متن کامل گزارش: B2n.ir/y84304 🧠⚔علوم و جنگ شناختی @CWarfare @CWarfare @CWarfare
طبق نظر طب سنتی(کتاب قانون)، وریدهایی که ریشه تمام وریدها را تشکیل می دهند، عبارتند از دو ورید که 1⃣🔹یکی از آنها از سطح مقعر کبد سر بیرون می آورد و مهمترین فایده آن رساندن غذا به کبد است. و آن را ورید باب کبدی می نامند. 2⃣🔹ورید دیگر از سطح کبد برخاسته است، و کارش تحویل گرفتن غذا از کبد و رساندن آن به اندام هاست. این ورید را ورید اجوف می نامند. ✅ ادامه دارد... ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ورید باب در دو انتهای خود انشعاباتی دارد(کتاب قانون): 🔹👈 انتهایی که در گودی کبد فرو رفته است به پنج قسمت می شود: انشعاباتی از آنها جدا می شود و به کناره های محدب کبد می رسد، و شاخه ای از آنها نیز به کیسه صفرا می رود. این انشعابات مانند ریشه درخت رو به رستنگاه خود هستند. 🔹👈 انتهای دیگر که بطرف فرو رفتگی کبد است، بلافاصله بعد از جدا شدن از کبد به هشت شاخه تقسیم می گردد که دو شاخه آن کوچک و شش شاخه دیگر بزرگترند. یکی از شاخه های کوچک به دوازدهه می پیوندند، و غذا را از آن دریافت می کند. این شاخه دارای انشعاباتی است که از لوازالمعده پراکنده شده است. ✅ ادامه دارد... ـــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim