eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
905 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
445 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر منتظر2.mp3
1.86M
بخشی از سخنرانی اخیر و اسلایدهای دکتر رضا منتظر طب جدید حاصل پیشرفت در طب سنتی نیست بلکه یک کودتای طبی توسط استعمارگران علیه طب سنتی در ایران در زمان ناصرالدین شاه انجام شده است. این واقعیت باید برای علما و اساتید حوزه و دانشگاه که جاهل به موضوع هستند تبیین شود. سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در اروپا! ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅مسلک بخارات بدن به سوی مغز 📕جرجانی فرموده: 1⃣🔹مسلک بخار معده و مراق و مثانه و رحم و حجاب به سوی مغز، منافذ اعصاب است. 2⃣🔹مسلک بخار قلب و کبد و طحال و عروق و شرائین، پسِ گوش و گردن است. 📕شیخ الرئیس فرموده مشارکت معده با مغز، از طریق مشارکت عصب است. 📙اما گیلانی می فرماید: که این وقتی است که واصل از معده به سوی مغز کیفیت ساده باشد، و آنهم مفرط باشد، و عام به جمیع بدن باشد، پس مشارکت به معده تنها نباشد، بلکه به همهٔ بدن باشد. و اما اگر واصل به سوی مغز، ابخره و ادخنه باشد، پس در این شرط نیست که نفوذ آنها در عصب باشد، بلکه جمیع مسام اعضاء میان مغز و معده صلاحیت نفوذ آنها را در خود دارند. ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
از اسبابی که اختلافْ در نبض در مدت قصیری رخ می دهد، امتلاء معده از طعام و غم و فکر است. و یا هر چیزی که موجب توجه طبیعت به سوی خود شود، به حیثیتی که طبیعتْ از تحریک مستویِ نبض برگردد، و حاجت زیادتر شود، پس طبیعت متوجه به سوی تحریک مستوی شود. وجه اختلاف نبض در امتلاء معده از غذا آن است که طبیعت در چنین وقتْ مجاهده و مقاومت با غذا می کند، و در این اثنا، گاهی غذا بنا بر کثرت خود قهر(چیره شدن) بر طبیعت می کند، پس نبض ضعیف می شود، و گاهی طبیعت به واسطهٔ هضمْ بر غذا غالب می آید، پس نبض قوی می گردد. ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر در معده خلط ردی وجود داشته باشد، اختلاف نبض دوام پذیرد. و تا آن خلط در معده تنقیه نشود، اختلاف نبض باقی است. 🔹👈چون فم معده شدیدالحس است، پس چیزی که در آن باقی بماند و از هضمْ عصیان نماید، اختلاف نبض دوام یابد. ـــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹جناب رازی در کتاب الحاوی می فرمایند: کسانیکه ضعف معده دارند، آب سفرجل(آب به) بخورند. یا در جوشانده صاف شده افسنتین روغن های قابضی مثل مورد بریزد و بر روی معده طلا کند. 2⃣🔹جالینوس نیز برای معده های ضعیف می فرمایند: از سکنجبین سفرجلی(به) با زنجبیل استفاده کنید. ــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢 فلسفه مشاء () از منظر امام خمینی و مقایسه آن با فلسفه و صدرائیون و عرفاء : هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف و با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و شامخ این ملت است، درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف شریف و احادیث نبی ختمی و او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند. آن وقت می فهمد که حکمت و اسلامی از و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد. بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل ؛ ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست. بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره- و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند. 📔 آداب الصلوة، ص ۳۰۴ ـــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سالروز شهادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا (س) بر همه پیروان و دوستداران اهل بیت رسول الله (ص) تسلیت و تعزیت باد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
📕اصول معالجه و استعمال ادویه 💢 داستان دیگری در مورد مسهل و استفراغ اخلاط 1⃣🔹کسانیکه ریاضت و تعب بسیار کشیده و سفر در هوای گرم و آفتاب نموده و بیداری بسیار کشیده و یا غم و اندوه بسیار دیده و به آن ها رسیده، و از امراض مزمن و حادّ مهلک برخاسته و نجات یافته اند؛ مانند سلّ و دقّ و هر عمل با تحلیل زیاد، ایشان را رخصت استفراغ نیست؛ خصوصاً اگر مسهل قوی حادّ باشد. 2⃣🔹و کسانیکه زیاد غذا و نوشیدنی صرف کنند؛ خصوصاً غذا و نوشیدنی غلیظ و سنگین و کسانیکه حرکتی ندارند، که در بدن ایشان بخاطر عدم حرکت اخلاط کثیر مجتمع باشد، واجب است که در ایشان به استفراغ عندالحاجت تعجیل نمایند. 3⃣🔹 و کسانیکه غذای شیرین و چرب و گوشت بسیار تناول می کنند، و خون در بدن آنها زیاد تولید می شود، محتاج به استفراغ دم بیشتری هستند. 4⃣🔹و کسانیکه غذای چرب و تند تناول می نمایند، صفرا در بدن ایشان بسیار تولید می شود، و لذا محتاج به استفراغ صفرا هستند. 5⃣🔹و کسانیکه اشیاء سرد و تر و تفه و ترش و میوه های خام نیم رس تناول نمایند، و آب بسیار بیاشامند، بلغم در بدن ایشان بیشتر تولید می شود، و لذا محتاج به استفراغ بلغم هستند. 6⃣🔹و کسانیکه اغذیهٔ خشک و گوشت غلیظ و ادویهٔ عفص و شور تناول نمایند، سوداء در مزاج ایشان بسیار تولید می شود؛ و لذا محتاج به تنقیه آن هستند. ــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢ضماد محلل برای ورم های سرد و گرم 1⃣🔹 در ورم های گرم می توانید از داروهای زیر مخلوط با روغن گل سرخ استفاده کنید: بابونه، ناخنک، زیره و زرده تخم مرغ 2⃣🔹 در ورم های سرد می توانید از ترکیب آرد باقلا و آرد نخود با زیره و ناخنک و بابونه و شنبلیله و مقل استفاده کنید. 💢 اگر دقت کرده باشید داروهای بابونه و ناخنک و زیره در هر دو ورم موجود بود. ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰مضرات آب زیاد خوردن از چند وجه است : 1⃣🔹اول آنکه حرارت غریزی را در همه اعضاء و در اعضای رئیسه ضعیف می کند، و قوای چهارگانه، یعنی جاذبه و ماسکه و هاضمه و دافعه را نیز ضعیف می کند، و در اعضایی که آلت هستند، مثل دست و پای، ضعف حرکت و رعشه ایجاد می شود. 2⃣🔹دوم آنکه قوت ممیزهٔ کبد ضعیف می شود و کبد نمی تواند آب و خون را تفکیک کند، در نتیجه آب زیادی با خون به اعضاء می رود، و استسقای لحمی ایجاد می شود، یا آن آب به دفع طبیعت به میان صفاق و مراق می افتد، یعنی پرده ای که از اندرون، گرد اطراف شکم برآمده و پردة بالای آن تا روی پوستِ شکم و استسقای زقی پیدا می شود و پیدا شدن اینها به سبب ضعف کلیه ظاهر است. 3⃣🔹سوم آنکه طعام را قبل از وقت معین، به رگ ها می برد، و بدن را ضعیف می کند و مستعد بیماری می کند. ــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰 آب خوردن بعد از غذا چه شرایطی دارد. 🔰حکیم جرجانی در کتاب ذخیرهٔ خوارزمشاهی می فرمایند : 🔹 باید دانست که وقتی غذا از معده توسط رگ های باریک (عروق ماساریقا) باید بگذرد و به کبد برسد، گذشتن غذا از این رگ های باریک بدون خوردن آب بعد از غذا ممکن نیست، یا اینکه باید یک چیز تری بعد از غذا مصرف شود. پس آفریدگار تبارک و تعالی تشنکی را برگماشته است، تا مردم را بعد از غذاخوردن، آب خوردن حاجت افتد. و آن آب درون معده با طعام بیامیزد تا طعام با آب، کیلوس گردد، و روان گردد؛ و بتواند وارد رگ های باریک شود،و تمام پخته شود، و تبدیل به خون گردد و سپس بدان رگ بزرگ که از جانب محدب کبد رسته است برآید؛ و آن رگ را به تازی«الطالع من الکبد» گویند. 🔹و از آن به بعد بدن به آب نیاز چندانی ندارد، و آن آب از وی جدا می گردد، با اندکی خون و با آن دو رگ که از این رگ بزرگ تر رسته است، و به هر دو کلیه پیوسته فرود پالاید و کلیه آن را بمزد و به خود کشد به قوتی کِشنده که آفریدگار تبارک و تعالی بهر دو کار اندر وی نهاده است: 1⃣🔹یکی تا کلیه از آن اندکی خون که با آن آب که به وی رسد غذا یابد. 2⃣🔹دوم تا آب را از خون جدا کند و به خود کشد و از خود به مثانه فرستد. 🔰 باید دانست که خون را و هر خلطی را که با خون به رگ ها اندر شود، آنجا پختن و گواریدنی دیگر هست، و آن را گواریدن سوم گویند. و چون به اندام ها برسد، اندر هر اندامی گواریدنی دیگر هست، آن را هضم یا گواریدن چهارم می گویند. 🔹و اندر هر هضم یا گواریدنی چیزی تمام ناگوارنده بماند؛ اما آنچه از گواریدن نخستین بماند که اندر معده باشد، به روده ها فرود می آید و بیرون می شود. و آنچه اندر کبد بماند، بیشتر آب باشد و آب خوردن بعد از غذا به این دلیل است که طعام درون معده نسوزد و کیلوس گردد. و اگر آب با طعام نیامیزد، خصوصاً طعام اندر بعضی معده های گرم می سوزد. 🔹پس هرگاه که طعام به آب پخته شد و به کبد آمد و تمام تر پخت، و از دگر جانب کبد برآمد، به آب حاجتی نماند، آن آب فزونی باشد. قوت کِشنده که اندر کبد است، آن را از خون جدا می کند و به خویشتن می کشد و به مثانه می فرستد تا بیرون شود. ـــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim