#سیب و #به_ترش و #گلابی و شربت آنها و غذاهایی از این قسم که دارای عطریت و قابضی هستند ، طبیعت تمام بدن را از انحلال حفظ می نماید، و اعانت بر قوت سراسری بدن دارد.
#مسیر_طبابت
#مسیر_طبابت
#مسیر_طبابت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
آداب المتعلمین
یک بخشی از #آداب_تعلیم این است که شاگرد با #خضوع و #خشوع تمام، خود را تحت نظارت و در محضر استاد قرار دهد، و سعی نکند در مقابل استاد، و #شاگردان_دیگر(عموما برای اینکه دیده شود) خود را از دستورات استاد، دور بدارد، و مرتب عنوان کند که اگر بنده فلان مورد را فرا گرفتم، دیگر بی نیاز می شوم از درس و استاد.
اینکه شاگرد، خود را نسبت به دیگر شاگردان، برتر و بالاتر ببیند، این می شود که دائم برای دیده شدن تلاش می کند، و این امر باعث می شود که هیچگاه در محضر هیچ استادی، هیچ درسی را درست فرا نگیرد، چون از ابتدا این #ذهن_مسموم است.
ذهن مسموم یک شاگرد مغرور(غالبا #توهم_دانایی دارند، و مطلع نیستند که چقدر از درون خالی هستند)، می تواند اذهان شاگردان را نیز با خود همراه کند، و ذهن همه شاگردان را فاسد کند.
بنابراین شاگرد باید در مقابل درس و استاد و دیگر شاگردان، #خضوع داشته باشد، تا همه را برای خود حفظ کند.
چنین افرادی که هم #توهم_دانایی دارند، هم برای #دیده_شدن هر کاری می کنند، هم در محضر استاد، دیگران را دعوت به مشاوره میکنند، هیچگاه دروس را درست فرا نمی گیرند، چون دارای ذهن مسمومی هستند.
در ابتدا امثال ایشان باید فکری بحال این ذهن مسموم کند، بعد برای یادگیری اقدام کند.
با برخوردهایی که صورت می گیرد این استاد می داند و می بیند، چنین شاگردی، چقدر مسمومیت ذهنی و نفس تهذیب نشده ای دارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
آداب المتعلمین
شاگردان بزرگوار، سعی کنند، در آن فن مخصوصی که فرا گرفته اند، تا پخته نشده اند، استاد نشوند، و کتاب ننویسند.
وقتی در یک فن به پختگی کامل رسیدید، آن موقع برای استادی مهیا شوید.
چون اگر قبل از پختگی، ردای استادی را پوشیدید، دیری نمی گذرد که ذلیل می شوید.
هم خود را ذلیل می کنید، هم شاگردان بیچاره را ذلیل می کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این انسان حقیقی است.
اولین ویژگی او "رقابت" نیست.
حتی به دنبال "نفع شخصی" هم نیست.
فقط از درون او کسی به او میگوید که "خوب" باش.
اقتصاددانهایی که میگویند "رقابت" ارزش است، و باید روابط حول این ویژگی تنظیم شود، مشکل شان در شناخت انسان است.
احتمالا قیاس به نفس میکنند که میگویند انسان گرگ انسان است.
وقتی انسان و طبیعت انسان را درست نشناختیم، جامعه را به طریق و سبیل دیگری سوق داده ایم.
✅حتی در طب هم همین است. اگر انسان و طبیعت انسان را نشناختیم، قادر به درمان بیماری ها نخواهیم بود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
جهت درمان سودای زیادی که بر فم معده می ریزد، و شخص زیاد گرسنه می شود، باید فصد باسلیق انجام داد، به سبب آنکه باسلیق اعظم و اوسع اورده مقصوده است، و سزاوار آن است که برای دفع سودا که اغلظ اخلاط است آن را فصد کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
افزایش قوت شهوت مجامعت
اگر کلیه دچار سوء مزاج حار شده باشد، به سبب گرم شدن شرائین اعضای منی، و جذب ریح و روح و دم به آنها، و لذع و دغدغه آنها، منی طالب دفع می شود، بهمین دلیل قوت شهوت مجامعت زیاد می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
💢اسباب عفونت سه نوع است :
1⃣🔹 یکی خوردنی هاست و این خوردنیها بعضی آن است:
🔹👈که جوهر آن زبون است آنچه از آن متولد می شود بدان سبب تعفن می طلبد، چون ماهی تازه و امثال آن.
🔹👈 بعضی آن است که جوهر آن به غایت لطیف است آنچه از آن متولد می شود بدان سبب، زود قبول تعفن می کند، چون شیر و اشباه آن
🔹👈و بعضی آن است که به جهت غلبه رطوبت قوام خون را رقیق می سازد و مهیا می گرداند جهت غلیان و قبول فساد، چون میوه های شیرین آبناک
🔹👈 بعضی آن است که بدگوار است و آنچه از آن متولد می شود رطوبت های خام است، و حرارت غریزی از طبخ آن و عاجز می آید و حرارتی غریب بدان راه می یابد و آن را تباه می کند چون خیار و اشباه آن.
🔹👈و بعضی آن است که به سبب قصور طبخ و ترکیب مختلف بد گواریده می شود و یا به سبب بی ترتیب خوردن و حرکات هضم نیکو نمی یابد، پس آنچه از آن متولد می گردد تعفن می طلبد.
2⃣🔹دوم سده است که مواد را در مجاری حقن کند، و راه دم زدن ماده و روح نماند و بدان سبب آن ماده متعفن شود، و اسباب سده مطلقا در بحث حمی یوم معلوم شد.
3⃣🔹سوم امور خارجیه است مثل هواهای وبایی و متغیر از اخلاط یا بخارات بد و عفن که از راه مسامات و تنفس به اخلاط و ارواح رسند و متعفن سازند مواد را.
✅ و حدوث عفونت چنان بود که حرارتی غریب قلیل اندر رطوبتی کثیر و خام آویزد و آن را نتواند پختن و نتواند تحلیل کردن، و بدان سبب جوهر آن را فاسد سازد، و بپوشاند.
🔹👈و لازم نیست که آنچه تعفن می پذیرد البته نیز بالطبع رطب باشد بلکه #رطوبت_جسمیت کافی است و ✅👈تحقیق این معنی از کتب حکمت طبیعی باید کردن.
📙 خلاصة التجارب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
نه
اگر شما اجازه بدهید
دنبال کمی آرامش
دنبال کمی عشق
دنبال کمی اخلاق
دنبال کمی معنویت
دنبال کمی انسانیت
دنبال کمی علم
دنبال کمی معرفت
دنبال کمی عاقبت بخیری باشیم
آقایان مسئولین فرهنگی و صاحبان رسانه!
نمی شود صبح تا شب به مردم بگوییم همه چیز "پول" است و باید دنبال "آمال" خود بروند و قورباغه شان را قورت دهند و یا لیت لنا مثل ما اوتی قارون بگویند
آخر شب بخواهیم "سمت خدا" بروند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
«بدون تدبیر و برنامهریزی و استغاثه و التجاء، نمیشود از فضیلتهای ماه مبارک رمضان و فرصتهای آن برخوردار شد.
کسانی که مأموریتهای بزرگ دارند، اگر بخواهند توفیقات الهی داشته باشند و اگر بخواهند در این مسیر، انگیزههای نفسانی و شیطانی وارد کارشان نشود، حتماً نیاز به برنامهریزی برای بهرهمندی از این اوقات دارند.»
#استاد_میرباقری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
چرا با خوردن خیار سبز، می توان دچار عفونت شد: خیار سبز بدگوار است، و آنچه از آن متولد می شود رطوبت های خام است، و حرارت غریزی از طبخ آن عاجز می آید، و حرارتی غریب بدان راه می یابد، و آن را تباه می کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
استاد الغامدی جزء 6_0.mp3
6.15M
جزء ششم قرآن کریم
استاد سعدالغامدی
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹 اگر تأثیر دارو منحصر در روح مجاور مجاری است و تجاوز از آن امکان ندارد، بدون استكثار، درجه اول است.
2⃣🔹و اگر در روح و اخلاط تاثیر کند، درجه دوم.
3⃣🔹اگر در روح و اخلاط و در رطوبات ثانيه تأثیر نماید، درجه سوم
4⃣🔹 و اگر تأثیرش روح و خلط و رطوبات ثانیه و اعضا را شامل گردد، درجه چهارم و این نهایت درجه تأثیر است.
✅👈و در اکثر آنچه تأثیر او به مرتبه چهارم بود، خصوص که در آخرین درجه باشد، سم قاتل است مگر آن که به حسب صورت نوعیه تریاقیت با وی بود.
📕 مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat