وقتی افراد تازه واردی در رشته علمی شما ورود کرده اند، و از شما تعریف و تمجید می کنند، این تعریف و تمجیدها، ملاک و شاخص فهم برای شما در آن علم نشود، چون می تواند شما را دچار توهم و انحراف کند، که شما در آن علم سرامد و مبرز هستید.
نخیر اینگونه نیست، باید ببینی چه کسانی با چه بنیهٔ علمی تو را تمجید و تعریف می کنند.
اگر بنیهٔ علمی تمجید کنندگان، قوی بود، آنگاه تازه اول راه و اول مسئولیت علمی شماست، نه دچار غرور شدن.
بنابراین زیاد به این تعریف و تمجید هایی که دارای اساس و پایه محکمی نیستند توجه نکنید، و فریب این تمجیدها را نخورید، بعضا این تمجید ها از سر نا آگاهی و جهل است.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
و سبب سقوط شهوت(کم اشتهایی) در «#قولنج» پنج چیز است؛
1⃣🔹 اول مشارکت معده است به امعا در تضرر به واسطه اتصال
2⃣🔹دویم کثرت مرار است در معده به جهت احتباس آن از نفوذ در امعا و صفرا موجب سقوط شهوت می شود.
3⃣🔹سیم شدت شوق طبیعت است به دفع که آن را از جذب باز داشته است.
4⃣🔹چهارم کثرت رطوبات است در معده به جهت آن که راه خروج آنها مسدود است.
5⃣🔹پنجم قذرات متصاعده به معده است از فضول در امعاء.
📕 شرح الاسباب و العلامات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
در دلیل #ابطال_تناسخ باید روشن شود، هر بدنی مخصوص به نفسی خاص است، چون تعلق نفس به بدن ذاتی است، و ترکیب نفس و بدن مصنوعی نبوده، بلکه طبیعی و اتحادی است، و چون نفس و بدن تحول جوهری دارند، و ذاتاً تغییر می کنند، و از نقص ابتدایی به کمال بعدی دست می یابند، به طوری که درجات و مراتب قوه به فعل در هر نفسی معین بوده، و به ازاء تبدیل درجات قوه، و فعل در بدنی است که به آن تعلق دارد، پس هر نفسی منحصر به بدن خاص خودش می باشد، و تا زمانی که نفس خاصیت تعلق به بدن در او هست این بدن را برای خود حفظ می کند، و از طریق همان بدن از قوه به فعلیت می رود، و به حسب افعال زشت یا زیبا در سعادت یا شقاوت کامل می شود، و از آنجایی که برای نفس ممکن نیست این فعلیت را از دست بدهد، و به حالت قوه بازگردد تا شایستهٔ تعلق به بدن دیگری شود - زیرا در این صورت لازم می آید موجودی بالفعل از آن جهت که بالفعل است بالقوه نیز باشد و این تناقض و محال است - پس ناسخ محال است.
📕 معرفت نفس و حشر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
چرا «خطر جیوه واکسنهای سه گانه برای کودکان» کتمان میشود؟!
دکتر حسین سعیدی؛ مدیر مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اوتیسم و استاد دانشگاه اصفهان: «ضرر ناشی از جیوه موجود در واکسنها را بارها به مسولان وزارت بهداشت اعلام کرده ام اما آن ها اهمیتی به این موضوع ندادند!»
ادامه مطلب در لینک زیر:
https://www.magiran.com/article/1195207
#واکسن
#جیوه
#اوتیسم
#دکتر_حسین_سعیدی
─┅═ೋ❅❅ೋ═┅─
لینک کانال «حرف حساب» در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/307953861Cd71679ef85
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
✅سلسله مباحث #معرفت_نفس
#حدوث_نفس
حال که مشخص شد #جوهر_نفس ثابت نیست، و دائما در حال تحول است و می تواند از پست ترین درجات به عالیترین درجات دست یابد.
خودِ این نکته دلیل است بر این که نفس در آغاز امر حادث به حدوث بدن است، و در تغییر و تحول همگام بدن خواهد بود، تا لحظه ای که به آخرین مراتب کمال دست یابد، و از تعلق به بدن بی نیاز گرد.
و اگر نفس واقعا موجودی قدیم و مجرد از ماده بود باید مثل سایر مجردات از ابتدای وجود بدون تغییر و عاری از هرگونه نقص موجود بود، و احتیاج به آلات و قوای جسمانی برای استکمال خود نداشت، و نتیجه اینکه نفس قبل از بدن موجود نبوده چه رسد به قدیم بودن آن.
📕 اسفار، ملاصدرا، اعلی الله مقامه الشریف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
همینطور که کلیهٔ #قوای_بدن_انسان، فروع و توابع نفس هستند، و هیچ استقلالی از خود ندارند، کلیه عالم هم هیچ استقلالی در وجود ندارند، و این معنای #توحید_ذات است، و کلیهٔ صفات و افعال اشیاء و موجودات غیر مستقل مسلماً نمی توانند مستقل باشند، و همه به ذات بر می گردند و این معنای #توحید_صفات و افعال است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
منازل و درجات انسان بر حسب قوای نفسانی :
انسان تا در مقام جسمانی است گویا باطن وی ترکیبی است از قوای نفسانی که
بعضی #بهیمی و
بعضی #سبعی و
بعضی #شیطانی و
بعضی #ملکی است.
🔹👈از قوه ی #بهیمیه، صفت شهوت و حرص و آز و فجور.
🔹👈و از قوه ی #سبعیه، حسد و عداوت و بغض و کینه.
🔹👈و از قوه ی #شیطانیه، مکر و خدعه و حیله و تکبر و حب جاه و افتخار و استیلا
🔹👈و از قوه ی #فرشته منشی یا ملکیه، علم و زهد و طهارت ریشه می گیرد.
✅👈و اصول کلی اخلاق همین چهار صفت است که دارای اقسام و اسماء گوناگونی است.
🔹👈 و خلاصی از سه صفت اولی ممکن نیست مگر به ریاضت تا که از آن سه رهایی یابد، و صفت فرشته منشی در وی غالب گردد.
🔹👈اولین قوه ای که در انسان به وجود می آید قوه ی بهیمیت است که به وسیله ی آن شهوت و حرص از اوائل کودکی تا جوانی بر آن غلبه دارد
🔹👈و سپس قوه ی سبعیت پدید می آید که در اثر آن صفت عداوت و مناقشه در انسان غلبه می کن.
🔹👈و پس از آن قوه ی شیطانیه ظهور می کند، تا سیاست خود را در طلب دنیا و قضاء شهوت به کار برد.
و آخر کار صفت کبر و عجب و افتخار و استعلاء بر وی غالب می گردد.
🔹👈سپس قوه ی عقل به وسیله نور ایمان در وی تجلی می کند که حزب الهی و از جنود ملائکه است. ✅👈 ولی نیروهایی که نام بردیم همه از حزب شیطان اند.
عقل و لشکریان آن در حدود سن چهل سالگی تکامل می یابند هر چند اصل آن در حدود پانزده سالگی ظاهر می شود، ولی سایر نیروهایی که نام بردیم به سوی قلب سبقت گرفته و بر آن مستولی می شوند، و نفس با آنها انس می گیرد، و نتیجتاً به جانب شهوت می گراید، تا آنگاه که نیروی عقل در وی پدید آید، و نور عقل در نفس تجلی کند، که در این هنگام جنگ بین عقل و قوای سه گانه در صحنه ی قلب در می گیرد حال اگر عقل مغلوب گردد شیطان مستولی میشود و نفس را مسخر خود میسازد و در نهایت جنود و لشکریان شیطان به طور کامل و بدون مزاحمت عقل در وجود انسان مستولی می شوند و نفس را مسخر خود می سازند.
✅🔹👈همچنان که در اول چنین بود ولی اگر عقل به نور ایمان بر قوای دیگر غلبه یافت، سایر قوا تحت امر عقل قرار می گیرند، و در این حال انسان داخل در سلک ملائکه قرار گرفته، و در آخرت نیز با آنان محشور می گردد، ولی بالاخره هیچ نفسی از عاقبت کار آگاه نیست.
📕 اسفار، ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
هو
فلسفه حرف می آورد و عرفان سکوت.
آن عقل را بال و پر می دهد و این عقل را بال و پر می کند.
آن نور است و این نار.
آن درسی بود و این در سینه.
از آن دلشاد شوی و از این دلدار.
از آن خداجو شوی و از این خداخو.
آن به خدا کشاند و این به خدا رساند.
آن راه است و این مقصد.
آن شجر است و این ثمر .
آن فخر است و این فقر .…
آن کجا و این کجا.
هزار و یک نکته
مرحوم علامه حسن زاده آملی
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
علم انسان ساز است و صورت انسان بما هو انسان علم است.
علم روان انسان را اشتداد وجودی می دهد، او را از قوت به فعلیت می رساند.
و هر چه داناتر می شود قوی تر و آثار وجودی اش شدیدتر می شود، و چون علم در حقیقت، روان انسان می شود، آن مخرج نفس به نام عقل را #روان_بخش نیز می گویند.
✅👈پس نفوس ناطقه که همان روان ها هستند شعله ای از شُعَلات نور وجود آن عقل اند.
📕 دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده آملی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
انسان تا وقتی متعلق به این بدن است، لذات روحانی را با جان خود نمی چشد، بلکه فقط به آنها علم می یابد، یعنی می فهمد ولی نمی یابد.
مثل مفهوم «#حلوا» که شیرینی نمی آورد، بلکه عقل و برهان متوجه وجود چنین لذتی می شوند.
و معرفت و شناخت عقل در این عالم به این حقایق عالیه ، منشأ حضور آنها در قیامت برای او خواهد بود، که گفته اند «ان المعرفة بذر المشاهدة» معرفت به حقایق برای انسان بذر مشاهده خواهد شد، زیرا حجاب بین ما و حقایق عقلی یـا بـه جهت تفکر و تفطن نکردن در مورد آنها است، و این که متوجه وجود آنها نیستیم که این جهل است، و در این حالت همیشه از وجود آنها محروم خواهیم بود، و یا به جهت اشتغال نفس به غیر آن حقایق است مثل اشتغال نفس به بدن و امور حسیه، و این که نفس تنها از طریق علم اکتسابی متوجه وجود آنها شده است، حال اگر آن مانع از طریق مرگ زایل گردد، صاحب معرفت به این حقایق با آنها متحد می گردد، و آن معرفت سبب اتصال او به حقایق عقلی می گردد، و لذت اتصال محقق می شود.
📕 معرفت نفس و حشر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat