🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💠 نقد درونی :
ساده ترین و روبنایی ترین شکل برخورد با علوم موجود آن است که نتایج تحقیقات آنها با همان متد تجربی خودشان و براساس اصول موضوعه ای که در آنها پذیرش عام یافته اند مورد بررسی نقادانه قرار گیرند، تا روشن شود آیا به اصول و روشهای خود پای بند بوده اند یا خیر.
این اولین گام برای خروج از تقلید کورکورانه بوده، روندی جاری در همه علوم است که محققان در هر زمینه سعی می کنند تا نقاط ضعف، تحقیقات، نظریات و مکاتب حوزه تخصصی خود را بیابند، و با اصلاح آنها علم را گامی به پیش برانند.
📕 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
علمی که کاشف از حقیقت باشد، از غرب باشد یا از شرق، از مسلمان باشد یا از غیر مسلمان، از سفید باشد یا از سیاه، برای ما محترم است و ما آن را می پذیریم.
📙 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
رویکرد حقیقت جویانه به علوم ایجاب می کند که در مرحله اول، حوزه #معرفت_شناسی تقویت شود، به این منظور باید راه های صحیح کشف واقعیت ، که چه بسا اعتبار برخی از آنها خیلی بیش از ادراکات حسی باشد، شناسایی، اثبات و ارزشیابی شوند، تنها پس از معرفت شناسی است که نوبت به حوزه متافیزیک و هستی شناسی می رسد که اصولی عقلی - مانند اصل علیت و مسائل مربوط به آن را بررسی و اثبات می کند که مورد نیاز علوم اند و در #فلسفه اثبات می شوند.
📙 رابطه علم و دین آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🌹👈 وقتی در نیمه اول قرن بیستم #نظریه_کوانتوم_استاندارد تکون یافت، #بینش_پوزیتیویستی بر دیدگاه فیزیکدانان حاکم بود، و صرف تطبیق پیش بینی های این نظریه با تجارب برای آنها کفایت می کرد، و دیگر فهم ساختار طبیعت برای غالب آنها مطرح نبود. این روند ادامه یافته است.
🌹👈 در اینجا چند سوال مطرح می شود :
1⃣🌹 چرا در حالی که برخی از سرآمدان فیزیک معاصر، نظیر پلانک، اینشتین، واینبرگ و ویتن، غرض از تعقیب فیزیک را #فهم_جهان_طبیعت دانسته اند، این هدف توسط غالب فیزیکدانان معاصر دنبال نمی شود، و صرفا از فیزیک به عنوان #ابزار_پیش_بینی و #سواری_گرفتن_از_طبیعت استفاده می کنند؟
2⃣🌹 چرا در حالی که در زمان ما برخی از نخبگان فیزیک به بحث های بنیادی در این حوزه پرداخته اند، این گونه بحث ها در دانشگاه های ما مطرح نیست؟
3⃣🌹 چرا در حالی که در برخی از دانشگاه های مهم غرب، مباحثه و تعامل بین #فلاسفه و #فیزیکدانان و #کیهانشناسان براه افتاده است، در محیط ما این نسیم مثبت نادیده گرفته شده است؟
🌹👈 هدف این کتاب جلب نظر فیزیکدانان و کیهان شناسان ما به افکار انقلابی مطرح شده در غرب در سه دهه اخیر است.
🌹📙 کتاب جستارهایی در فیزیک معاصر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم (حیات معقول)
http://eitaa.com/daralhakim
هنگامی که هدف يك انسان، لذت و سودجویی، و سلطه مطلقه بر دیگران باشد، و خود را شایستۀ مالکیتِ کیهان بزرگ ببیند، چنین شخصی از همه جهان و انسان، جز با خود بیگانه است، و بدیهی است که نابود کننده ترین نتیجه بیماری بیگانگی از جهان و انسان، بیماری بیگانگی از خویشتن است، و کسی که به چنین بیماری ای مبتلاست، «من» یا «خود» ندارد، تا پدیده یا فعالیتی به نام علم در درون داشته باشد.
📕 علامه محمد تقی جعفری، کتاب تحقیق در فلسفه علم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بی جهت نیست که شناختِ شناخت و دانایی یافتن به دانایی، و بحث و تمرکز جدی در #فلسفهٔ_علم، آن اندازه دیر صورت گرفته است، که بتوان دیر هنگام بودن آن را از نقص های تاریخیِ حیاتِ فلسفهٔ بشری محسوب کرد.
📙 تحقیقی در فلسفهٔ علم، علامه محمد تقی جعفری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
این جمله معروف #ویکتور_هوگو: «کدام موضوع است که بتواند خود را از زیر ذره بین فلسفه کنار بکشد»، چنان واضح و روشن است که میتواند در ردیف قضایای بالضروره راست و بدیهی تلقی شود.
تردیدی نیست که جهان بدون فلسفه هم جهان است و بود و نبود فلسفه ها تأثیری در ماهیت وجودی و نحوه «هستی» ها نمی گذارد، چرا که جهان با اتکاء خویش به بنیاد پایان ناپذیری به نام «حیات» که از محلی اعلا سرازیر می شود، و به حقیقت مطلقی به نام «خداوند» مستند است، همچنان پا بر جا بوده و مسیر خویش را طی خواهد کرد و در این میان «فلسفه» رابطی است که در حد یک «چشم» و یک «زبان» روایت خویش را از دیده و شهود خود مطرح می کند، و در حقیقت خیزش ذهنی انسان برای شناخت مبادی هستی است.
همان گونه که عرفان خیزش قلبی انسان برای تحقق این شناخت یعنی گردیدن است، و اگر نتوان در ماهیت عرفان به لحاظ عینی و صیرورتی بودن مناقشه کرد در فلسفه این امکان وجود دارد.
📙 حقیقت فلسفهٔ علم، علامه محمد تقی جعفری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
باید این اصل را بپذیریم که علم بدون ایمان (تعهد) اگر به اغراض غیر علمی هم آلوده نباشد، صرفاً در حد یک چراغ است، بدون این که راه و مقصدی را روشن نموده و برای بشریت نشان دهد.
📙 ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، محمد تقی جعفری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
باری، دگرگونی های سیاسی و اقتصادی قرن بیستم و افت و خیزهای انسانی بعد از قرن هجده که آزمایشگاه آن، عمدتاً جوامع شرقی و کشورهای جهان سوم بودند، به صورتی ملموس و غیر قابل کتمان نشان داد، که علم در گذر خویش از اقلیم پیشرفت اگر با اکسیر «تعهد» مقرون نشود، به هیچ حقیقتی رحم نخواهد کرد، و فرضیه «نقص علم» و عدم مطلق بودن آن دقیقاً در این فضا مطرح شد، و مورد تصدیق پیشروان درست اندیش قافله علم قرار گرفت.
📙 پیشگفتار کتاب علم و دین در حیات معقول، محمد تقی جعفری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️
🌹👈 «علم» و «دین» هیچگاه با هم جنگی نداشته اند، بلکه اگر جنگی بوده بین «دانشمند» و «متدین» بروز داشته است.
🌹👈 این دو قشر بودند که بدون دلیل با یکدیگر جنگیدند، غافل از این که این دو حقیقت، مکمل یکدیگر بوده و هستند.
📙 علم و دین در حیات معقول، علامه محمد تقی جعفری رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم(حیات معقول)
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🌹👈 #تعقل، بزرگترین وسیله برای تمام دانش هاست که با استفاده از آن و عقل نظری، مکتب های مختلف و آراء و عقاید ضد و نقیض به وجود آمده است، و تمام مکتب ها نیز مدعی اند که بر اساس استدلالات #عقلی ارائه طریق می کنند، ما نمی توانیم #عقل را که سرمایه بشر است بدین لحاظ محکوم کنیم، بلکه باید بنیان تربیت بشری را به گونه ای ساماندهی کنیم که از این سرمایه بزرگ درست استفاده کند.
🌹👈 آری همانگونه که علوم مختلف تضادی با یکدیگر ندارند، و حتی می توانند مکمل هم محسوب شوند، بین علم و دین نیز هرگز نزاعی نیست.
📙 علم و دین در حیات معقول، علامه محمد تقی جعفری رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم(حیات معقول)
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
#فلسفه_علم عبارت است از معرفت (شناخت) ماهیت علم و انواع اصول و مبادی و نتایج آن، و هم چنین شناخت روابط علوم با یکدیگر چه در قلمروی «آنچنانکه هستند» و چه در قلمروی «آنچنانکه می توانند باشند».
📕 تحقیقی در فلسفه علم، علامه محمد تقی جعفری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim