eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
923 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
443 فایل
فلسفه عقل فلسفه علم فیزیولوژی پزشکی انشاءالله تحولی در طب آموزش تفکر انتقادی
مشاهده در ایتا
دانلود
📕اصول معالجه و استعمال ادویه 💢 داستان دیگری در مورد مسهل و استفراغ اخلاط 1⃣🔹کسانیکه ریاضت و تعب بسیار کشیده و سفر در هوای گرم و آفتاب نموده و بیداری بسیار کشیده و یا غم و اندوه بسیار دیده و به آن ها رسیده، و از امراض مزمن و حادّ مهلک برخاسته و نجات یافته اند؛ مانند سلّ و دقّ و هر عمل با تحلیل زیاد، ایشان را رخصت استفراغ نیست؛ خصوصاً اگر مسهل قوی حادّ باشد. 2⃣🔹و کسانیکه زیاد غذا و نوشیدنی صرف کنند؛ خصوصاً غذا و نوشیدنی غلیظ و سنگین و کسانیکه حرکتی ندارند، که در بدن ایشان بخاطر عدم حرکت اخلاط کثیر مجتمع باشد، واجب است که در ایشان به استفراغ عندالحاجت تعجیل نمایند. 3⃣🔹 و کسانیکه غذای شیرین و چرب و گوشت بسیار تناول می کنند، و خون در بدن آنها زیاد تولید می شود، محتاج به استفراغ دم بیشتری هستند. 4⃣🔹و کسانیکه غذای چرب و تند تناول می نمایند، صفرا در بدن ایشان بسیار تولید می شود، و لذا محتاج به استفراغ صفرا هستند. 5⃣🔹و کسانیکه اشیاء سرد و تر و تفه و ترش و میوه های خام نیم رس تناول نمایند، و آب بسیار بیاشامند، بلغم در بدن ایشان بیشتر تولید می شود، و لذا محتاج به استفراغ بلغم هستند. 6⃣🔹و کسانیکه اغذیهٔ خشک و گوشت غلیظ و ادویهٔ عفص و شور تناول نمایند، سوداء در مزاج ایشان بسیار تولید می شود؛ و لذا محتاج به تنقیه آن هستند. ــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
25.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پژوهشگر آزمایشگاه پژوهشی فضای‌سایبر، مهندس ، در گفتگو با تحلیلTv: 🔹فضای سایبر، نبردگاه اصلی نگاه آخرالزمان بین مهدویت و صهیونیست‌هاست‌. 🔸همانگونه که در جنگ‌سخت، حضور بلند مدت در منطقی نیست، در فضای سایبر نیز نباید به صورت طولانی در زمین‌دشمن حضور داشت. ➕ به کانال بپیوندید👇 🆔 @Tahlil_Tv
📕اصول معالجه و استعمال ادویه گاهاً باید کیفیّت غذا در مرض های مختلف ناقص و کم باشد؛ یعنی غذا در کمیّت زیاد باشد و قلیل الغذاء؛ چنانچه برای کسی که قوّة شهوت و هضم او قوی است و نمی تواند که بر عدم غذا و گرسنگی صبر کند، و در بدن او اخلاط بسیار وجود دارد؛ خواه صالح باشد که آن را «ممتلی به حسب اوعیه» نامند، و خواه ردیء که آن را «ممتلی به حسب قوّت» گویند؛ پس غذای بسیار به حسب کمّیّت و کیفیّت خود، معده را بر می گرداند و شهوت را سدّ می نماید، و ساکن می گرداند آن را و مشغول می گرداند معده را به هضم آن، و به حسب قلّت تغذیة آن، اخلاط را در کمیت زیاد نمی کند، و اما امتلاء به حسب اوعیه کیفیت آن ظاهر است. ــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
تدبیر غذا با امتلاء بر حسب قوّت : آن است که اخلاط ردیء موجود در بدن، چیزی را که به سوی ردائت تولید می یابد انتقال می دهند؛ زیرا اگر مقدار آن غذا ناقص باشد، هر آئینه صفرا به سوی معده به سبب غلبهٔ شهوت به معده خالی ریزش می کند، و موجب احتراق معده و فساد آن می گردد. و معمولا چنین غذاهایی دارای کیفیت کم و کمیت زیاد هستند مثل سبزی ها و میوه ها. ـــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
تدبیر غذای ناقص الکمّیّه و زائد الکیفیّه : گاهاً شخصی که قوة شهوت غذا و هضم او ناقص و ضعیف باشد، و بدن او محتاج غذا باشد به او غذایی با کمیت کم ولی کیفیت زیاد باید داد؛ تا آنکه به سبب قلّت مقدار کمّیّت، غذا هضم و استمراء(گواریدن) یابد، و به کثرت مقدار کیفیت، تغذیه و تقویت بدن حاصل شود. ـــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
فلسفه مقدماتی۱.m4a
27.6M
🔻مدخل 📌ضرورت ارجاع به . مقام فلسفه، خروج از فطرت اول به سمت فطرت ثانی است. 💠فلسفه نظری @falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا زیارت کربلا را اینگونه می خواهم. خدایا حکمت را اینگونه می خواهم از دست آقا و لبخند مولا... ــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
📕اصول معالجه و استعمال ادویه 1⃣🔹گاهاً کسانیکه ارادهٔ ریاضت قوی را دارند و یا کارهای سخت می کنند، باید غذا زیاد مصرف کنند، و هم اینکه غذا دارای کمیت باشد، و هم دارای کیفیت باشد. تا آنکه غذا به زودی تحلیل نیابد، و قوّت آن نیز تا مدتی در بدن بماند. 2⃣🔹 در ابتدای مرض های مزمن در صورتیکه اشتها و هضم قوی باشد، و بدن محتاج به غذا و تقویت باشد، نیز باید از غذا با کمیت و کیفیت زیاد مصرف کرد؛ تا آنکه بدن بتواند در مدت زمان طولانی هم صبر کند و هم تقویت شود، و اینکه به زودی متأثر نگردد و ثابت و برقرار تا هنگام بحران باقی بماند. 3⃣🔹طبیب باید گاهاً غذای لطیف سریع النفوذ را تجویز کند، در هنگامی که قوّت کم باشد، و این وقتی است که تب نوبه بسیار نزدیک باشد، که اگر غذای بطیء النفوذ را استعمال نمایند، در معده تا هنگام ورود نوبه باقی می ماند، و باعث اجتماع حرارت طبخ غذا با حرارت تب می گردد. و نیز باعث گرمی طبیعت می شود. 4⃣🔹طبیب در اصول معالجه باید گاهاً غذای غلیظ را برای کسی که ارادهٔ تبلید حسّ عضوی از اعضاء را دارد تجویز کند. مثل سر کسی که به سبب شدت و ذکای حس، به ادنی سببی اذیت و الم یابد؛ زیرا که از غذای غلیظ دم غلیظ متولد میگردد، و از دم غلیظ، روح غلیظی که قبول قوّهٔ نفسانی ننماید، و نفوذ نیز در اعضاء ننماید. و نیز روح تولید شده از غذای غلیظ کم می باشد؛ به جهت آنکه مادهٔ روح دمِ لطیف است. ــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔰بیماری ها ✅ اگزما 💢سبب آن : 1⃣🔹فساد دم به نفسه 2⃣🔹فساد دم مخلوط با صفرای محترقه(سرخ رنگ است و درد و خارش زیاد دارد) 3⃣🔹فساد دم مخلوط به سودای محترقه(سیاه رنگ و درد کم،اما ماندگاری زیادی دارد) 4⃣🔹 فساد دم مخلوط با بلغم مالح(سفید رنگ و پهن و براق) 💢👈 نکته: فی المجموع علت اگزما، اخلاط غیرطبیعی است نه طبیعی ـــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢علاج اگزما 1⃣🔹 فصد 2⃣🔹 این دم نوش مسهل اخلاط، انواع اگزما را رفع می کند. با طبیخ افتیمون و یا به طبیخ هلیله و سنا و مامیران و افسنتین 3⃣🔹 برای درمان اخلاط سوخته باید خوشاب میوه ها(شربت میوه ها)، استفاده کرد. 4⃣🔹 حب متخذ از صبر و تربد و حنظل و غاریقون برای اخراج بلغم مفید است. 5⃣🔹 روغن خوب جهت طلا کردن، برای تمام انواع جرب، ترکیب روغن گل سرخ با سرکه است.(باید از طلاهای گرم پرهیز نمود) 6⃣🔹 ماءالجبن با ترنجبین برای انواع جرب مفید است. 7⃣🔹 ترکیب ترنجبین و خاکشیر برای اقسام جرب مفید است. 8⃣🔹 سرکنگبین با خاکشیر برای انواع جرب مفید است. 9⃣🔹 لیف با آب سرکه جهت پیشگیری 🔟🔹حمام و ورزش جهت باز شدن روزنه های پوست مفید است. جهت پیشگیری 1⃣1⃣ اصلاح و تعدیل مزاج مهم است. ــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔰چرا بعد از جماع باید غسل با آب گرم گرفت؟ و غالب افرادی که در بدن خارش شدیدی دارند، می تواند به جهت عدم رعایت همین مسئله باشد. ✅ زیرا که جماع مواد را به متابعت روح به واسطه حرکت و لذت به خارج می کشاند(به پوست نزدیک می کند)، و بخار حار عفن از آن برانگیخته می شود، و به ناحیه سطح می آید، و اخلاطی را که در آنجا واقع هستند متعفن می سازند، و رایحه بدن را منتن(بدبو) می گرداند، به سبب آنکه آن ابخره عفنه(متعفن) و اخلاط منتنه از مسام(روزنه پوست) ترشح می نماید. و کسی که در بدنش اخلاط متعفنه بسیار باشد این اعراض در آن شخص بیشتر ظهور بهم می رساند. ـــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim