🔰 به چند موضوع نگاه متفاوتی داشته باشید:
1⃣🔹 در هیچ دانشگاهی از دنیا، علم حقیقی و فطری آموزش داده نمی شود. چون با فراگیری آموزش حقیقی، سیاسیون نمی توانند بر مبنای فکری خودشان بر شما مدیریت کنند. بنابراین شما باید چیزی را فرا بگیرید که به تأیید آنها باشد.
2⃣🔹. آزادی جریان اطلاعات در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. و اینکه تمام رسانه های دنیا جهت فکری دارند، براحتی ذهن و افکارخود را به دست آنها نسپارید. چون بجای شما فکر می کنند، و بجای شما حرف می زنند، و شما را جوری بار می آورند که می خواهند.
3⃣🔹 در عصر کنونی براحتی به متخصصین اعتماد نکنید، حتی اگر پروفسور باشند، و نشانهٔ بلند علمی بهمراه خود داشته باشند. هر حرفی می زنند حتما پیرامون آن کار تحقیقاتی کنید. چاره ای ندارید، چون متخصصین امروزی پیرو جریان سیاسی و زر و زور و کنترل هستند، نه پیرو علمِ خود. علم برای اینان یک ابزار است، شدیدا مراقب باشید.
4⃣🔹 تاریخ را با نگاه تحقیقاتی و با روش تحقیق متفاوتی، مطالعه کنید.
5⃣🔹 اساس مدیریت دنیا با «کنترل» شکل می گیرد. کنترلِ مردمِ عصر جدید به سمت کنترلِ همراه با تغییر هویت انسان گرایش پیدا کرده است. و بنابراین باید در مقابل این فتنهٔ بزرگ ایستاد. چون این کنترل، ذی ابعاد است، و بشر را به مرحلهٔ بحران رسانده است. بازی کرونا و واکسنش و تمام اتفاقات پیرامونش، کاتالیزور این کنترل هستند.
👈یا مقاومت می کنیم و ورق را بر می گردانیم، یا اگر افکار شوم دشمنان انسان، بر انسان غلبه پیدا کند، و به ثمر نشست، می توان گفت پایان تاریخ رقم خورده است.
👈اینکه سالها پیش پایان تاریخ را بیان کرده اند بهمین خاطر است. در این پیچ تاریخی قرار است از بحران، یا فرصت ایجاد کنیم ، یا در آن به استحاله برسیم.
👈 مراقب باشید براحتی علم و متخصصین امروزی شما را اغوا و تشویش و تحریض نکنند.
👈وقتی مطالعه می کنید در طول روز یک وقتی را برای فکر کردن در نظر بگیرید.
👈 و خواهش آخر اینکه بیاییم این کلمه «همه» و «می گن» را برانداز کنیم. چون تا سوال می کنیم که چرا چنین کاری را انجام می دهید، عنوان می کنند.«همه می گن» و یا می گویند،
«می گن»
👈اگر کلمات «همه می گن» یا «می گن» برانداز شود، پردهٔ روی عقل ها پایین خواهد آمد. و عقل خود را آزاد خواهد کرد.
مهدی خانی فراشبندی
ـــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
بیماری های معده 8⃣
🔰دستورات غذایی ابن سینا
🔹👈مقدار غذا بر قیاس عادت و نیرومندی غذا خورنده است.
🔹👈شخص تندرست باید آنقدر بخورد که احساس سنگینی نکند،
🔹👈و اندام های سرازیری اش کشیده نشود،
🔹👈باد نکند و شکمش به قراقر نیفتد،
🔹👈و غذا از پایین به بالا نیاید،
🔹👈و دلش بهم نخورد،
🔹👈و به اشتهای سگی دچار نشود، 🔹👈 اشتهایش بند نیاید،
🔹👈 کند ذهن نگردد
🔹👈و به بی خوابی دچار نشود.
ـــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
بیماری های معده 9⃣
#نبض_شناسی
🔰دستورات غذایی ابن سینا
🔹👈هر غذائی که طعمش دیر احساس شد بد، و هر قدر دیر چش تر باشد بدتر است.
🔹👈اگر بر اثر غذا نبض به درشتی بزند و نفس کوتاه بیرون آید، باید دانست که غذا از حد اعتدال پا را فراتر نهاده است، زیرا اگر معده بیشتر از حالت لازم انباشته شود، مزاحم
حجاب حاجز(دیافراگم) می شود، و در نتیجه تنفس کوتاه و پی در پی می آید. 🔹👈بر اثر بی نظمی تنفس، نیاز قلب به نبض بیشتر می شود، و از آنجا نبض درشت می زند و نیرو کاهش می یابد.
🔹👈اگر گرمی بدن کسی بر اثر غذا شدت یابد، نباید غذای مورد نیاز خود را یکباره فرو دهد، بلکه کم کم و به تدریج غذا بخورد، تا اگر شکم پر از خوراک شد عوارضی مانند تب و لزر و بعد از آن تب گرمی مانند تب روزانه ناشی از خوراک گرم در او ایجاد نشود.
ـــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰اگر در انسان خردمند،
«اضطراب ندای وجدان»
و مسئولیت،
از طریقِ «وساطت دغدغه»
که خود یک خصلتِ وجودیِ انسان است، ایجاد نشود، امکان شکل گیری «سرشت انسانی» وجود ندارد.
🔹👈بنابراین این انسان های دغدغه مند هستند، که با ندای وجدان و فطرت، و متعاقباً با اضطرابِ درونی شان، سرشت انسان را شکل می دهند.
ــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈وقتي توحيد داراي مراتب شد، شرك هم دارای مراتب می شود؛
1⃣🔹شرك آشكار
2⃣🔹شرك خفی.
🔹👈شرك خفی در اكثر انسانهای مؤمن هم وجود دارد" وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ"
🔹👈و ما بايد تلاش كنيم تا مرحله به مرحله از تاريكي های شرك خلاص شويم و به سوی نور توحيد برويم،
🔹👈توحيدی كه هدف نهايی هر سير و سلوك صحيح است، و تمام انبياء براي شناساندن آن مبعوث شده اند.
🔹👈فرق صراط مستقيم و ساير سُبُل نيز در همين امر است، يعني صراط مستقيم از هر گونه شركی پاك است.
ــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#بیماری_های_معده🔟
💢 دستورات غذایی ابن سینا برای سوءمزاج
1⃣🔹کسی که نمی تواند غذای مورد احتیاج خود را در یک وعده هضم کند، باید دفعات غذا خوردن را افزایش و مقدار غذا را کاهش دهد.
2⃣🔹غذای افراد سوداوی مزاج باید بسیار نم بخش(رطوبی) و کمتر گرمی زا باشد.
3⃣🔹غذای صفراوی مزاجان باید نم بخش و خنک کننده باشد.
4⃣🔹کسی که خونش گرم مزاج است، نیازمند خوراک های سرد و کم تغذیه است.
5⃣🔹کسی که خونش بلغمی است، باید خوراکش اندک، گرم و لطیف باشد.
💢 نکته: به سوداوی مزاجان داروها و غذاهای بسیار گرم نباید تجویز کرد.
ـــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
شوربختانه چرا گویی امروزه حضور و غیبت «عقل» از حیطهٔ ارادهٔ بشر خارج شده است؟، و اکنون تنها به خاطره ای نوستالژیک به قصد نگاه داشتن امید در دلها، بدل گردیده است.
1⃣🔹این وضع شاید به ابهام در معنای عقل و نسبت میان حیث نظری و عملی آن بازگردد،
2⃣🔹و شاید هم به غلبهٔ صورت هایی از جهل که به لباس عقل درآمده اند، مربوط شود.
💢🔹هرچه هست، نمی توان انکار کرد که به مرور زمان«عقل» نیز مانند بسیاری از کلید واژگان حیاتی بشر، به اشتراک لفظ و پوشیده شدن در لابه لای انبوهی از انظار شبه علمی و شبه فلسفی گرفتار شده است.
3⃣🔹شاید هم این گرفتاری و ابهام از ناحیهٔ عقلی است که در تقدیر تاریخی متافیزیک، تنها به «سوژه شدن» آدمی نظر داشته، و به دست خویش، خواسته یا ناخواسته راه را برای امکانات دیگر بسته است.
ـــــــــــــــــــــــــ
درالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
درد فلسفه مقدم بر علم فلسفه است و اکنون ما بیشتر نیازمند درد فلسفه ایم تا علم فلسفه – وب سایت شخصی دکتر رضا داوری اردکانی
2.09M
درد فلسفه مقدم بر علم فلسفه است و اکنون ما بیشتر نیازمند درد فلسفه ایم تا علم فلسفه.
دکتر رضا داوری اردکانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
دوستان گرامی فراموش نکنید که ورم معده با نفخ معده متفاوت است.
💢چون اسباب ورم معده
1⃣🔹گاها دم
2⃣🔹و صفرا
3⃣🔹و بلغم است
4⃣🔹و سودا
💢🔹در ورم معده گاها تب هم وجود دارد.
💢🔹التهاب و درد وجود دارد.
💢🔹اختلاج وجود دارد.
💢🔹گاها عطش
💢🔹گاها کرب
💢🔹گاها کم اشتهایی
💢🔹کثرت آب دهان
👈ولی اسباب نفخ معده،
1⃣🔹ضعف قوه هاضمه
2⃣🔹و خوردن غذای رطوبی و جوهر نفاخ و بدبو و متعفن و فاسد
3⃣🔹و بلغم و سودا
4⃣🔹و صفرای آمیخته با بلغم است.
💢🔹 در نفخ معده، معده به مثابه خیک(زق) می شود.
💢🔹 تنگی نفس وجود دارد
ـــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🎥انتقاد شدید نماینده پارلمان کویت از امضای قرارداد پاندمی با سازمان بهداشت جهانی
🔹مجری:چرا شما با این قرارداد مخالفید (لزوم انجام پروتکلهای این سازمان در پاندمیهای آینده)؟
🔸️شعیت المویزری نماینده پارلمان کویت: مدیران WHO فاسد هستندو این مطلب در رسانه های اکثر کشورهای اروپایی گفته شده است و این سازمان دست مافیای بهداشتی و درمانی اداره میشود
من تعجب میکنم که چگونه نمایندگی این سازمان فاسد در کویت افتتاح میشود؟
🔸ما چند موضوع خطرناک پیشرو داریم :
_انحرافات جنسی: و غرب میخواهد که ما همجنسگرایی را بپذیریم، و این مخالف دین و اخلاق ماست .
_تغییرات آب و هوایی : به بهانه ی تغییرات آب و هوایی با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد .
_پاندمی آینده : پروتکلهای پاندمی آینده بسیار شدیدتر از #کرونا خواهد بود
🔹️مجری :اما این اقدامات برای حمایت از بشریت است
🔸️شعیب المویزری : اصلا برای حمایت از بشریت نیست و اینها همه دروغ است .
من در تلوزیون بصورت زنده با نماینده کاخ سفید و دانشمندان دیگری صحبت کردم، و اسناد را ارائه کردم که این برنامه ها برای قتل بشریت و / کاهش جمعیت بشر به یک میلیارد است (یک میلیارد طلایی) .
چرا واکسیناسیون در مدارس اجباری باشد ؟
من پیش نویس اصلاحیه قانون بیماریهای باکتریایی و ویروسی سال 1969 را نوشتم، و جلوی این قوانین را خواهم گرفت .
به مسئولین کشورهای حاشیه خلیج فارس میگویم : ما مورد هدف قرار گرفته ایم و آینده خطرناکی داریم، و این ارتباط ملتها در تمام کشورها را بهم خواهد ریخت
🔸️موضوع شناسه دیجیتالی مسأله ی بسیار خطرناکی است ، در سال آینده در ماه می (خرداد) در نشست کمیته مختص این مسائل در سازمان ملل واکسن اجباری به تصویب خواهد رسید ، اگر واکسن شما در شناسه دیجیتالی ثبت نشده باشد از خرید و فروش و سفر شما جلوگیری خواهد شد ، و قرنطینه بسیار سنگینتر خواهد بود ، این سازمان فراماسونری است .
🔹️مجری : پس بهمین خاطر شما مخالف این قرارداد هستید، البته این مسأله در پارلمان بر شما عرضه خواهد
#واکسن #کدQR #کنترل_هوشمند #حجاب #اعتبار_اجتماعی #رمزریال
#سیستم_اعتبار_اجتماعی
#سند_توسعه_پایدار2030
#انقلاب_صنعتی_چهارم
#نظم_نوين_جهانى 🔻
https://eitaa.com/joinchat/2099314888C5594ead1e5
دکتر رضا داوری:
اما اینکه می پرسید حکمت و فلسفه چه تفاوتی با هم دارند؛ فلسفه علمِ بحثی است، فلسفه پرسش از وجود و بحث در اعراض و انحاء و تقین های وجود و ظهورات آن در مظاهر و مخصوصاً در تاریخ و زندگی آدمیان است فلسفه علم بحثی است اما حکمت علم بحثی نیست حکمت درک مستقیم زیبایی و خوبی و شناخت و راه زندگی خوب است. حکمت بیشتر علم عمل است، نه علم بحثی شما حکیمی را نمیشناسید که مثلاً از اینکه نفس ناطقه چیست؟ بقا دارد یا ندارد؟ حدوث آن چگونه است؟ آیا جسمانیه الحدوث است و امثال اینها بحث کرده باشد اینها کار حکیم نیست، البته ممکن است که فیلسوف هم حکیم باشد و حکیم نیز فلسفه بداند اما حکیم بیشتر به کسی گفته میشود که راهنمای قوم است؛ راه و چشمانداز آن را می بیند و نشان میدهد، فلسفه هم وظیفه اش همین است اما از طریق علم بحثی و نه با درک مستقیم. حکمت مستقیما دستور عمل میدهد.
لائوتسه درس فلسفه نمی گفت درس عمل میداد، این درس گاهی درسِ سیاست هم بود اما در ماهیت چیزها بحث و چون و چرا نمی کرد. حکیم معلم و راهنماست، آموزگاری است که یافت عملی دارد. حکمتِ حکیم حکمت عملی است اما فیلسوف بیشتر اهل نظر است هرچند که باید حکمت عملی هم داشته باشد.
ارسطو در فلسفه با ادامه راه استاد خود حکمت عملی را طرح کرده است، و بعد از او فیلسوفان همه به اخلاق و سیاست پرداختهاند و باید به اخلاق و سیاست بپردازند. اما حکیم بحث نمیکند، شما تمام آثار حکمت را ببینید؛ کلمات قصار است. به کتاب بزرگ نهجالبلاغه که هنوز چنانکه باید شناختهشده نیست، نگاه کنید، در آنجا علم بحثی نمی بینید بلکه یک سره حکمت است و دستور عمل میدهد، انذار و اخطار میکند، بشارت میدهد اینها کار حکیم است که زمان را میشناسد و به مردمان میگوید که چه باید بکنند. حکیم یافت آینده هم دارد اما غیبگویی نمیکند.
فیلسوف استاد بحث و اثبات و نفی است، او به منطق نیاز دارد و با منطق کار میکند. حکیم منکر منطق نیست اما با منطق کاری ندارد. چنانکه اشاره شد ممکن است حکیمی فیلسوف باشد. حکیمانی هستند که فیلسوفند؛ فیلسوفانی هم هستند که حکیمند. ما هم به بعضی بزرگان تاریخ و فرهنگ و هنر خود که عنوان فیلسوف ندارد میگوییم حکیم. حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاهنامه درس حکمت است. حکیم سنایی غزنوی هم درس حکمت میدهد. یکی دیگر حکیم نظامی گنجوی است خمسه نظامی، صرف نظر از امتیازها و زیباییهایی که به خصوص در وصف دارد پر از حکمت است. البته به کسانی دیگر هم میشد نام حکیم داد و من تعجب میکنم چرا اسلاف ما به سعدی عنوان حکیم نداده اند، چون با بیانی که من کردم یکی از مصادیق عمده حکمت در تاریخ ما و فرهنگ ما سعدی است که همه آثارش پر از حکمت است، غزلش هم حکمت است. او سلطان نثر است زیرا حکمت را به زبان نثر و به زبان همه مردم بیان کرده است. خلاصه اینکه حکمت علم بحثی و آموختنی نیست، مگر آنکه گفتههای حکمتآمیز را همه گردآوری کنند، مردم هم یاد بگیرند که حکیم چه چیزهایی گفته است این تفاوتی است که به نظر من میرسد
ــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
از حکمت اسلامی تا حکمرانی حکمی .mp3
9.26M
بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: از حکمت اسلامی تا حکمرانی حکمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
۱۴ دی ماه ۱۴۰۱
ــــــــــــــــــــــــ
دوستان بزرگوار حتما این سخنرانی را گوش دهند.
🆔 @khosropanah_ir
#بیماری_های_معده 1⃣1⃣
1⃣🔹 از کیفیت و وضع معده همواره باید مراقبت کرد.
2⃣🔹معدهٔ برخی اشخاص غذای لطیف و زود هضم را تباه می گرداند، و غذای سخت و دیر هضم را هضم می کند. چنین کسانی را اشخاص دارای معده آتشین می نامند.
3⃣🔹در عدهٔ دیگری وضع معده درست برعکس حالت معدهٔ آتشین است.
ــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#بیماری_های_معده 2⃣1⃣
💢🔹خو گرفتن به نوع غذا نیز اهمیت دارد.
1⃣🔹همچنین هر سرزمینی ویژگی هائی از طبایع و مزاج ها را دارد، که خارج از دستور مقیاس تعیین شده است. این نکته را نباید فراموش کرد که باید بررسی هایی درباره سنجش ها، پژوهش ها و آزمایش ها بکنی و آنها را مقیاس قرار دهی.
2⃣🔹شاید غذایی که به آن عادت شده است،و تا اندازه ای زیان هایی هم در بر دارد، بیشتر از غذای نشناخته مفید است.
3⃣🔹برای هر جسمی و هر مزاجی
غذای ویژه ای لازم است، و اگر آن را تغییر دهیم دچار زیان می گردد.
4⃣🔹برخی از خوراک های خوب و مطلوب برای بعضی از مردم مناسب نیست، و باید از آن دوری جویند.
5⃣🔹کسانیکه از غذاهای نامطلوب لذت می برند نباید خود را فریب دهند، زیرا این غذاها به مرور ایام خلط های ناپسند و بیمار کننده و کشنده تولید می کنند.
ــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#بیماری_های_معده 3⃣1⃣
1⃣🔹کسی که زیاد گوشت می خورد و در آسایش می زید(کم تحرک است)، باید خود را به رگ زدن(فصد) عادت دهد.
2⃣🔹اگر مزاج چنین شخصی سردی گراست، باید مواد گوارش دهنده(جوارشات) و انواع هلیله ها(اطریفلات) را استعمال کند. برای چنین کسی هر چه معده و روده ها و رگ های نزدیک به آنها را پالایش می دهد مطلوب است.
3⃣🔹گرد هم آمدن غذاهای گوناگون درمعده بسیار بد است، به ویژه اگر مدت غذا خوردن طولانی باشد، و غذایی که در تعقیب غذای اول می آید، قبل از شروع به هضم آن به معده برسد، در اینصورت غذاها از حیث هضم هماهنگ نخواهند بود.
ــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#بیماری_های_معده 4⃣1⃣
🔰طبقه بندی غذاها از نظر طب سنتی :
از منظر طب سنتی، خوراکی ها به چند دسته تقسیم می شوند که در زیر به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.
1⃣🔹غذای لطیف : غذای لطیف غذایی است که وقتی بدن روی آن اثر میکند، به سرعت هضم می شود، و مورد استفاده اندام ها قرار می گیرد، و قوای مدبرّه بدن به سرعت آن را آماده مصرف می کند.
2⃣🔹غذای کثیف : غذاهایی که قوای طبیعی بدن برای استفاده از آن ها باید زحمت زیادی بکشد، تا آن را آماده مصرف اندام ها نماید؛ و از طرف دیگر مواد زائد آن ها هم زیاد است.
3⃣🔹غذای معتدل : غذای معتدل برای افراد با مزاج معتدل و فعالیت متوسط مناسب است.
4⃣🔹صالح الکیموس : غذاهایی که از نظر تولید اخلاط در بدن متعادل بوده، و اخلاط صالح ایجاد کرده، و در مزاج فرد، تغییر محسوسی ایجاد نمی کنند.
5⃣🔹فاسد الکیموس : غذاهایی که میزان کمی خون و یا میزان زیادی صفرا تولید می کنند، و اخلاط غیر معتدل از آن ها حاصل می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔴 واکسن ژاپنی
در حال حاضر یکی از کشورهایی که بالاترین آمار درگیری با سویه جدید کرونا را دارد ژاپن است.
فقط خدا کند یادتان بیاید که پارسال همین ژاپن با دست و دلبازی فراوان به ما #واکسن آسترازنکای انگلیسی تولید شده در ژاپن هدیه می داد.
همان ژاپن دست و دلبازی که تقریبا در همه تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان با غرب همدستی و همراهی نموده بود!
و همان آسترازنکایی که ورود آن به صراحت توسط مقام معظم رهبری(حفظه الله) ممنوع شده بود.
اگر واکسن ها موثرند چرا برای ژاپن جواب ندادند؟!
🔴 شیوع این سویه های جدید زیر سر خود واکسن هاست
نفوذ در بهداشت
✍ "قاسم اکبری"
ــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
42.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حتما_ببینید
رمزگشاییِ از پرونده هواپیمای اوکـراینی
ــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#بیماری_های_معده 5⃣1⃣
🔰رعایت هفت اصل در اصلاح معده :
1⃣🔹اول استعمال دوائی است که معده را هنگامی که مسترخی می گردد، دباغی کند. مثل آمله و آویشن
2⃣🔹دوم آنکه اگر ملاست و نرمی او زائل شود، سرکه او را پاک می کند، و میخک نرمی معده را درمان می کند.
3⃣🔹سوم آن چیزی که اشتهای معده را تحریک کند. مثل خردل، لیمو و آبکامه
4⃣🔹چهارم آنکه ریاح را تحلیل برد. و رطوبت باله از معده زائل سازد. مثل زنجبیل
5⃣🔹پنجم آنکه دوائی که باعث گشایش معده شود. مثل صبر زرد
6⃣🔹ششم آنکه دوائی قوای معده را تقویت کند. مثل زعفران
7⃣🔹هفتم آنکه حرارت غریزی معده را نگاه دارد.
مثل مصطکی یا چند عدد میخک را
پودر کنند، و در گلاب بریزند، و مدتی در آفتاب بگذارند و شب استعمال کنند.
ــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#بیماری_های_معده 6⃣1⃣
🔰 اگر معده مزاج طبیعی گرم داشته باشد چه نشانه هایی دارد :
1⃣🔹غذاهای نیروبخش و نیرومند مثل گوشت گاو، گوشت بزغاله و امثال آنها را به خوبی هضم می کند.
2⃣🔹غذاهای سبک و نازک و نرم را به تباهی می کشاند. از قبیل : گوشت جوجه و شیر
3⃣🔹غذاهای گرم مزاج را تا گرمتر باشند، بهتر از سایر خوراکی ها در خود می پذیرد.
4⃣🔹اشتهای دارندهٔ معده بیش از آن است که می تواند هضم کند.
5⃣🔹 معمولا تمایل دارد بین غذا آب بخورد.
ــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
دارالحکیم(حیات معقول)
برای دیدن افق های متفاوت کتاب لازم است.
کتاب به شما می آموزد که بین جهان های توسعه یافته و توسعه نیافته خود را گم نکنید.
کتاب به شما می آموزد که چگونه افق نگاه خود را در هر لحظه از تاریخ تعیین کنید.
کتاب به شما می آموزد چگونه انواع خرد، از جمله خرد قومی، خرد دینی، خرد سیاسی و... را در زمان و مکان با شرایط صحیحش تقویت کنید.
🔹👈اگر اهل مطالعه و تحقیق نیستید، سعی کنید در مباحث مختلف سیاسی و فکری و معرفتی زیاد مشارکت نکنید، چون مشخص نیست چه راهی را در مباحثه می پیمایید.
🔹👈 کتاب به شما می آموزد که آزادی حقیقی را به درستی تعریف کنید، نه این آزادی های خودساخته که مشخص نیست، با چه نظرگاهی تعیین شده اند.
دکتر رضا داوری :
فلسفه و دانایی، و دردِ معرفت داشتن، در کشور ما جایی و پناهی ندارد.
ـــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
💢جهاد تبیین و جهانی بین دو جهان
انسان هایی که بدنبال سیر و سلوک هستند، و قصد دارند عرفان و اخلاق و طریقت سلوکی خود را، در دنیای امروز که با «خرد توسعه» رقم خورده است، همانند طریق سلوکی سید علی قاضی ها، دنبال کنند، ظاهرا خبر ندارند که دنیای توسعه با قانون و اخلاقش، تاریخ دیگری برای سلوک به میان آورده است، که در برابر این سلوک، آن سلوک قبلی، حالت انتزاعی به خود گرفته است.
چرا که در جهان امروز، باید اعمال مستحبی طریقان سلوک، ذکر و عمل «جهاد تبیین» باشد.
چون ما در مرحله ای از جهاد، با تمام ابعادش قرار داریم و دنیای توسعه اجازه سلوک قدیم را نمی دهد و ما هم وقت چندانی نداریم.
بهمین خاطر هستند عزیزانی که سوأل می کنند، آیا اولیا خدا در این جهان حضور دارند؟ یا سوال می کنند که چگونه سیر و سلوک داشته باشیم؟
پاسخ این است که در دنیای مدرن باید مکتب اولیا خدا را در طریق سلوکی حاج قاسم سلیمانی و جوادی آملی ها ببینید، که حضور تاریخی خود را در بین دو جهان، به نمایش عالم و آدم گذاشته اند.
دنیای مدرن برای ما دنیای سید علی قاضی و دیگر بزرگواران عارف را محدود کرده است. فعلا تا اطلاع ثانوی وقت جهادهاست.
بله جهاد اکبر اولی ترین جهاد است، اما در اعمال واجب هم بعمل می آید، بلکه اعمال مستحبی این روزها بعد اعمال واجب، باید «جهاد تبیین» باشد. ذکر مستحبی ما ذکر «جهاد تبیین» است.
اکنون در زمانی هستیم که باید همانند عملیات های جنگی دفاع مقدس، حتی نماز واجب خود را، در حین عملیات، عاشفانه بخوانیم.
وقت نداریم.
ذکر مستحبی تان «جهاد تبیین» باشد.
بسم الله
مهدی خانی فراشبندی
ــــــــــــــــ
دارالحیکم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#اصول_معالجه_استعمال_ادویه
✅تب بعد از مسهل
1⃣🔹بهترین چارهٔ کسی که بعد از مسهل خوردن به تب مبتلا می شود، عصارهٔ جو است.
2⃣🔹سکنجبین نیز برای این حالت مطلوب است.
👈اما چون سکنجبین سحج(خراش روده) ایجاد می کند، باید به مدت دو سه روز خوردن آن را به تأخیر بیندازند، تا روده ها نیروی خود را از سر گیرند.
ـــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
سحج و خراش و زخم روده.pdf
791.7K
#زخم_روده
اسباب:
1⃣🔹 ناشی از ریزش صفرا از سر
2⃣🔹 ناشی از ریزش صفرا از مراره(کیسه صفرا)
3⃣🔹 ناشی از بلغم مالح بورکی(بلغم +صفرای محترقه)
4⃣🔹 ناشی از سودای محترقه حریفه
5⃣🔹 ناشی از براز خشک
6⃣🔹 ناشی از شرب ادویه سمی
7⃣🔹 ناشی از شرب ادویه مسهله
💢✅ نکته اول 1⃣: تقریبا درمان همه یکسان است، اما در درمان زخم ناشی از بلغم مالح بورکی تفاوتی وجود دارد که لطفا دقت شود. که اگر دقت نشود می تواند وضعیت بیمار را بدتر کند.
💢✅ نکته دوم 2⃣: در علامات زخم روده ناشی از صفرا و سودای محترقه، کَرْب(غمی است که نفس را عارض می شود و به فارسی آن را اندوه نامند) هم داریم که فراموش کردم در متن بگنجانم.
ــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim