eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
909 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
444 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
چه می دانست که باید به موی سر بیش از موی مژگان چشم غذا دهی کند؟ چه میدانست که باید به ریشه ناخنها کمتر از سر آنها غذا دهد؟ زیرا اگر قرار بود جلد دوم - نفس نباتی و قوای آن ناخنها در ریشه هم رشد طولی داشته باشند نهایتاً میبایست ناخنها در عمق گوشتها نفوذ کرده و موجب اختلالات عضوی گردند. چه می دانست که انگشتان دست و پا را بدین تناسب غذا دهی کند که هر کدام نسبت به دیگری بیش از اندازه دراز یا کوتاه ظاهر نشوند؟ و هزاران هزار سؤال دیگر که در مورد این قوا مطرح است. به راستی اگر : ای نمی بود و قرار بود، تمامی این تدابیر از ناحیه ی خود فرد انجام گیرد آیا باز هم چنین استحکامی در افعال هر یک از این قوا پدید می آمد؟ آنچه از صنایع فنون بشری مکشوف است علومی است که هر روز قابل پیشرفتند. به عنوان اصل کلی باید عرض کرد هر علمی که قابل پیشرفت است قابل نقض نیز هست، لذا از آنجا که روزی خواهد آمد که علم ،صنایع پیشرفتی بیش از امروز خواهد نمود و ابزار و ادواتی بهتر از ابزار و ادوات امروزی اختراع خواهد شد پس معلوم است که 🔹👈هیچ یک از این مخلوقات بشری واجد «» نیستند، که اگر بودند پس از گذر ایام ذره ای نقض و یا پیشرفت در آن راه نداشت، بر خلاف آفریده های حق متعال که در غایت کمالند، و ذره ای خلل در آنها راه ندارد. 🔹👈هیچ تا حال نگفته که بهتر بود فلان عضو آن عمل دیگر را انجام می داد، نه تنها هیچ طبیبی چنین نگفته، بلکه همـه حكما و اطباء بالاتفاق متفقند، هنوز به تمام اسرار جعل این موجودات و افعال آنها نرسیده اند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹‌راننده اسنپی امروز وقتی توقف بین راهی رو زدم، بین پنج تا ده دقیقه راننده پیاده شد حتی فکرش هم نمی‌کردم که برای چی پیاده شده ولی وقتی نگاه کردم دیدم سجادشو پهن کرده داره نماز میخونه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
1.65M
🔵 جلسه ۱ 🔸 مقدمه: شرافت علم _ ضرورت تحصیل ادبیات عرب _ مقدار نیاز کیفی و کمی تحصیل ادبیات عرب 🔹 درس اول ( ص ۲۳/۲۴) 👇👇👇👇👇👇 @adabiyatarabi
1.66M
🔵 جلسه ۲ 🔸 درس اول (ص ۲۴/۲۵) ▪️ موضوع: ⬅️تعریف علم صرف ⬅️فایده علم صرف (ثمره فقهی) ⬅️موضوع علم صرف 👇👇👇👇👇👇 @adabiyatarabi
جلسه یک.بدایة الحکمه.mp3
24.55M
جلسه یک. بدایة الحکمه سید مهدی موسوی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
نامه علامه طلباطبایی در باب مقدمات آموختن بسمه تعالى نامه گرامى زيارت شد و از اينكه علاقه زياد به خواندن فلسفه داريد اطلاع حاصل گرديد. [راه پرداختن به فلسفه] آنچه لازم است اين است كه اين فن را به روشى كه ديگران مىخوانند و تاكنون از تجربه گذشته بخواند يعنى مقدمات را تحصيل كند و بعد به فلسفه بپردازند و عجله ننمايند. آنچه در دست مردم است راهى است نتيجه بخش، چنان كه عرض شد مقدمات عربى و منطق را تكميل كنند بعد به كتب فلسفه مانند منظومه و اشارات و اسفار و شفا بپردازند. ان شاءاللَّه به نتيجه كامل میرسند. والسلام عليكم محمّد حسين طباطبائى ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰مراد از سیال بودن خلط چیست؟ علامه قطب الدین شیرازی می فرماید : آن است که بدون معارض خارجی رها و روان گردد؛ و بر این اساس بلغم جصّی و سودای رمادی نیز روان هستند، چون زوال میعان در آنها دیده نمی شود. زیرا اگر چه آنها به جهت تحلّلِ بخش لطیف شان، غلیظ ترین اقسام بلغم و سودا هستند، لکن بنظر می رسد که غلظت آنها از غلظت عسل تجاوز نمی کند، و دارای سیلان هستند. بنابراین اگر اخلاط در قوام همانند رماد و جصّ بودند، هم اشکال آنها و هم غیر سیال بودن آنها باید ملاک می شد، اما می دانیم که اخلاط نمی توانند اینگونه باشند؛ و در غایت، منظور این است اگر دقیقاً همانند رماد و جصّ بودند، مشکل فقط به محدودیت در سیلان محدود نمی شد، بلکه شامل محدودیت در رطب بودن آنها نیز می شد؛ چرا که رطب بودن اخلاط به این معنی است که آنها به سهولت قبول اشکال می کنند. و اطباء قید رطوبت را در ماهیت همهٔ اخلاط اعتبار کرده اند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سؤال «یستحیل الیه الغذاء اولا»، در تعریف خلط(رطوبت اولی) آمده، و بزرگان استحاله را به دو وجه استعمال کرده اند، 1⃣🔹یکی تغیّر در کیف، 2⃣🔹یکی تغیّر در صورت نوعیّه. در تعریف رطوبت اولی(خلط) منظور از استحاله، تغیّر در «صورت نوعیه» است. 🔹👈حال اگر صورت رطوبت اولی که خلط است خلع می شود، و صورت دیگری بنام رطوبت ثانیه می گیرد، پس چرا امور طبیعیه هفت است، چرا هشت نباشد؟ اطلاق شیخ و دیگر بزرگان این است که استحاله به طریق مجاز«فساد» است. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
از فرمایش شیخ الرئیس در فصل قوا : و اما قوه ای است که آنچه را که جذب کرده است، و آنچه را که برای ایجاد قوام لازم امساک کرده است، برای فعل آماده می کند. از فرمایش شیخ الرئیس در فصل مذکور : و اما موجب به مغتذی است؛ پس اطلاق بر به عضو شدن است. و شکی نیست که غذا حین تشبه به مغتذی، آن خلع می شود، و لبس می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
غذا قبل از هضم شدن با ، با معنای مذکور مستحیل نمی شود؛ یعنی غذا تا قبل از هضم کبدی، استحاله ای در جوهر آن حادث نمی شود، پس خلط نیست؛ چرا که در کیفیت به خلاف استحاله کبدی است؛ چون استحالة غذا در کبد، در آن حادث می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فایده دیگری هم برای بلغم ذکر کرده است : آن است که بلغم به دم، می دهد، تا به اعضاء شود، تا غذای عضو بتواند، مشابه عضو شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim